Vatandaş
memnuniyetini ve memnuniyetsizliğini şikayet, öneri ve katılım mekanizmasıyla göstermektedir.
Hizmetlerin iyi ve kötü yönlerinin en iyi hizmet alanlar tarafından görüleceği
kabul edildiğinde, hizmet alanların şikayet, öneri ve yönetime katılımlarının önemi
daha iyi anlaşılmaktadır. Şikayet ve önerilerin vatandaş memnuniyetinin artırılması
için kullanılması, maksimum düzeyde katılımın sağlanması için dilekçe hakkı, yurttaş
şartları uygulaması, stratejik yönetim çerçevesinde stratejik plan ve
performans programlarının ve uygulama sonuçlarının topluma açıklanması gibi
somut düzenleme ve kriterlerle çaba sarf edilmesi, sunulan hizmetin amacına
ulaşmasına, denetimin toplumun her kesimi tarafından yapılabilmesine en büyük
katkıyı sağlayacaktır.
Bu
noktada “Hesap Verme Sorumluluğu” temel ilkesinin içeriğindeki değişime vurgu yapmak
yerinde olacaktır. Bilindiği gibi klasik hesap verme sorumluluğu anlayışında
bürokratların doğrudan halka karşı sorumluluğu söz konusu olmamakta, halkın
denetimi seçtiği kişiler olan politikacılar eliyle gerçekleşmektedir. Yeni Kamu
Yönetimi anlayışında ise hesap verme sorumluluğu, bürokratların siyasilere
hesap vermesi olarak algılanmamakta, aynı zamanda topluma karşı da doğrudan
hesap verme sorumluluğunda oldukları kabul
edilmektedir. Yeni sistemle birlikte, politikacılar artık bürokratların
yaptıklarından (doğrudan) sorumlu tutulamamaktadır. Bu ise yönetim yazınını
doğuşundan bu yana etkilemiş bulunan siyaset-yönetim ayrışmasına geri dönüldüğü
izlenimini doğurmaktadır.
Bu
tip hesap verebilirlik anlayışında, “bürokrasi, kullanıcılar, politikacılar, medya
ve bireyler arasındaki ilişkiler direkt olarak yürütülmekte, her zaman
politikacılar devreye sokulmamaktadır.” (Balcı, 2003: 125). Şüphesiz
seçilmişlerin atanmışlar üzerindeki denetimi sürecektir. Ancak, özellikle
teknolojik gelişmelerle birlikte iletişim imkanlarının zaman sınırlamasını da
aşarak yaygın şekilde kullanıldığı, e-demokrasi, e-devlet, e-ticaret gibi her şeyin
başına hayatın kolaylaştırılmasını, standardının yükseltilmesini, kalitesinin
artırılmasını anlatan bir “e”’nin eklendiği, sivil toplum kuruluşlarının arttığı,
toplumun daha eğitimli, dünyadan haberdar ve talepkar hale geldiği, tüketiciyi koruyucu
düzenlemelerin geliştiği günümüzde, denetimin de kamuya (topluma)
yaygınlaştırılmasının önemi
tartışılamaz.
şeffaf
yönetim ilkesi bunu gerektirmektedir. Halkın talepleri ile bürokrasinin hantallığı
arasındaki mücadelede, yani demokrasi ve bürokrasinin mücadelesinde
demokrasinin önemi daha bir açığa çıkmaktadır. Nasıl ki, hizmetlerin gerçekleşmesinde
yerel yönetimlerin ihtiyaçlarını yerel yöneticilerin daha iyi bileceği gerçeğinden
hareket ediliyorsa, verilen hizmetlerin eksiklik ve fazlalıklarını hizmet
alanların daha iyi göreceği gerçeği de kabul görmelidir. Vatandaşların gerek
bireysel olarak gerekse sivil toplum kuruluşları kanalıyla yönetime etkin bir
şekilde katılımını, saydamlığı, hesap verebilirliği ve tutarlılığı ifade eden
“Yönetişim” kavramı, yukarıda açıklandığı şekliyle “Denetişim” (Okur, 2007: 5)
kavramını da beraberinde getirmektedir. Bunun için öncelikle gereken hizmetin
standartlarının kamuoyuna açıkça taahhüt edilmesi, vatandaşların ne tür bir
hizmet alabileceklerini, bunu alamadıklarında şikayet mekanizmalarının ve haklı
bulunması halinde yaptırımının ne olduğunu ve varsa vatandaşa verilen zararın
telafi yollarını bilmeleri ve kamunun da eksik hizmet verdiğinde bunu
kabullenmesi ve telafi etmeyi kabul etmesi gereklidir.
YAZILAR
-
▼
2013
(
295
)
-
▼
Kasım
(
30
)
- Reklam ve Halkla İlişkiler Arasındaki Farklar
- KRİZ SONRASI HALKLA İLİŞKİLER ÇALIŞMALARI
- KRİZ ZAMANI HALKLA İLİŞKİLER ÇALIŞMALAR
- KRİZ ÖNCESİ HALKLA İLİŞKİLER ÇALIŞMALARI
- Kriz Döneminde Halkla İlişkiler
- Kriz Yönetiminin İlkeleri
- Kriz Yönetiminin Özellikleri
- Kriz Yönetimi
- Kriz
- Kimlik oluşumunda reklamın etkisi
- Modern reklamcılığın doğuşu
- Fordist Üretim Tarzı / Fordizm
- Tüketim Toplumunun Doğuşu
- Müşteri İlişkileri Yönetiminin Evreleri
- Müşteri İlişkileri Yönetiminin Amaçları
- Müşteri İlişkileri Yönetiminin Ortaya Çıkış Nedenleri
- Şikâyet Süreci Sonrası Müşteri Tatmini Etkileyen F...
- KAMU SEKTÖRÜNDE PERFORMANS YÖNETİMİ VE ÖLÇÜMÜ
- KAMU SEKTÖRÜNDE PERFORMANS YÖNETİMİ VE ÖLÇÜMÜ
- Yurttaş Şartları Ve Denetim İlişkisi
- Yurttaş Şartları
- Performans Açığı Bağlamında Özel Sektör Ve Kamu Yö...
- Yeni medya ve reklam düzeni
- İtibar Yönetimi (Reputation management)
- Sosyal Medya Krizi Nasıl Yönetilir?
- Kazanılan itibar sosyal medya üzerinde çok kolay k...
- Markalar için itibar yönetimi gerekli mi?
- Sosyal medyanın itibar yönetimine etkisi
- Değişen medya karşısında itibar yönetiminde de değ...
- İtibar yönetiminde kişi ile şirket arasındaki fark
-
▼
Kasım
(
30
)
12 Kasım 2013 Salı
Yurttaş Şartları Ve Denetim İlişkisi
by karamanni | 
in denetim
at 15:28:00
Yurttaş
şartları tarzı uygulamasının hangi denetim türlerine katkısı olacağı sorusu
akla gelebilir. Öncelikle yukarıda değinildiği gibi kamuoyu denetimini etkinleştirerek
denetimin toplumun her kesimine yaygınlaştırılmasında rol oynayacaktır. Bunun
yanında kamu hizmetlerinden beklentilerin artmasına paralel olarak yükselen
standartlarla hizmet verilmesi, toplumdan alınan vergilerle finanse edilen kamu
kaynaklarının ekonomik, verimli ve etkin olarak kullanılması denetimin de temel
amaçlarından biri olduğundan, Türkiye’de yeni kurulan iç denetim uygulamaları,
geliştirilmeye ve yaygınlaştırılmaya çalışılan performans denetimi ile üst
kurullar ve yerleşik denetim türü olan düzenlilik denetiminin her biri için
olumlu katkısı olacağı söylenebilir.
Sistem
işlediğinde hizmet standartları, hizmetin gerçekleştirileceği zaman dilimi,
herhangi bir sorun yaşanması durumunda şikayet mercileri ve yaptırımı ile
performans kriterleri kamuoyuna açık bir şekilde taahhüt edildiğinden, hizmet
taahhüt edilen standardın altında kaldığında kamuoyunun şikayetleriyle ve her
durumda gerek eksikliklerin giderilmesi gerekse hizmetin daha da
iyileştirilmesi için yaptıkları önerileriyle denetimin etkinliği artacak,
katılımla denetim toplumun geneline yaygınlaştırılacak, vatandaş memnuniyetinde
ve meşruiyet algılamasında artış sağlanacaktır. Gerek kamu tarafından yapılsın gerekse
özel sektöre yaptırılsın kamunun/hizmet alanların/vatandaşların (ayrıca tabii
ki kamunun denetim elemanlarının) çalışanları denetlemesi, bir yandan yurttaş
şartları gibi somut göstergeler sunan yönetim anlayışlarının hayata
geçirilmesiyle daha sağlıklı ve objektif olarak gerçekleşebilecek, diğer yandan
bürokrasinin genel ifadelerle sorumluluktan kaçınabilmesinin önünü kesecektir.
Hamza Ateş
Yaşar Okur
Proudly Powered by Blogger.
0 yorum: