Kriz yönetiminde önemli olan krizden kaçmak ya da krizi çözmek değil, krizi
ortaya çıkmadan önlemek veya krizi başarıya dönüştürmektir. Bununla beraber,
örgütün dışından gelen ve öngörülemeyen çevresel etmenlerle, doğal, siyasal,
ekonomik ve teknik sebeplerle ortaya çıkan krizi zamanında, gerekli yönetsel ve
akılcı önlemler alarak ve bunları başarıyla uygulayarak yönetmek, kriz
yönetiminde oldukça önemli bir yere sahiptir. Örgütlerde, yöneticilerin
liderliğine, bilgi, beceri ve deneyimine en çok kriz dönemlerinde ve kriz
yönetiminde gereksinim duyulmaktadır (Peker- Aytürk, 2000: 385-386).
Ayrıca örgütlerde meydana gelen krizlerin yönetilmesinde ortaya
çıkan kriz yönetim ilkelerini Saffir-Tarrand genel bir ifadeyle yedi maddede
açıklayarak şu şekilde değerlendirmiştir (1993: 86-88):
-Problem üzerinde odaklanmak için günlük işlerle ilgilenen bir
kriz ekibinin oluşturulması. Bilgi akışı kriz
ekibi tarafından merkezi hale getirilmeli ve kontrol edilmelidir. Seçilmiş
sözcüler bulunmalıdır. Medyaya sadece seçilmiş ve iyi hazırlanmış sözcülerin
bilgi vermesi gerekir. Sözcüler gelişmekte olan örgütün imajı ve imaj
stratejisi konusunda çalışmalıdır.
-En kötü senaryolara göre bir stratejinin belirlenmesi. Olabilecek
en kötü şeyler düşünülmeli ve bunlara göre bir strateji seçilmelidir.
-Baskıları gözetmeksizin içeriğe odaklanmak. Medya
için problemi uygun bir perspektife yerleştirmek gerekir.
-Potansiyel müttefiklerinizi bilin ve onlarla görüşün. Kriz
sırasında işbirliği yapabileceğiniz ulusal ve özel grupları tanıyın ve destek
grubunuzu oluşturun.
-Etraflı bir kriz hareket planı oluşturulmalı. Bu planı
ilgili tüm şahıslara dağıtmak gerekir. Ekibe yeni elemanlar geldiğinde, mutlaka
kriz planı onlara da anlatılmalıdır. İyi hazırlanan programlar her zaman
başarılı olmayabilir. Bunun nedeni yeni elemanların hiç kimse tarafından
aydınlatılmamasıdır. Hareket planı şunları içermektedir:
-Kriz anında başvurulacak bir ilkeler raporu
-Oluşabilecek çeşitli krizlerin etraflı bir listesi
-Muhalif grupların gözetilmesi ile birlikte, anahtar dinleyici ve
takdir edici grupların bir listesi
-Kriz planı için kaynakların bir analizi
-Kriz takımı üyelerinin bir listesi, isimler, görevlendirmeler,
telefon ve faks numaraları ile birlikte hazır olmalı.
-Kriz takımının provası. Krizle ilgili
periyodik çalışmalar yapılmalıdır. Ara sıra sistemin ‘atış talimleri’ ile
sınanması gerekir. Genellikle krizin kötü ele alınışının dört tane sebebi
vardır:
-İlk başlangıçta açıklık, dürüstlük ve yararlılıktaki eksiklik
-En kötü olaya hazırlanmadaki başarısızlık
-Örgüte değer verme, insani ilişkiler ve dürüst iletişimdeki
başarısızlık
-Örgütün kısa vadedeki ihtiyaçlarından önce uzun vadedeki
hedeflerinin yerine koymayı reddetmek.
Mustafa Akdağ
0 yorum: