Örgütler için öncelikle önemli olan, kriz şartlarına
ulaşıldığında krizi atlatmanın veya krizi geçiştirmenin yollarını aramak
değildir. Kriz oluşmadan önce, krizin gelmekte olduğunu hissedebilen, kriz
şartlarını başarı yönünde kullanabilen ve işletmenin süreçlerine yeni bir ivme
kazandırabilen yönetim yapısının hazırlanmış olması önemlidir (Tüz, 2001: 26).
Kriz, tüm örgüt yönetimine olduğu kadar halkla ilişkiler
faaliyetine de aynı oranda ihtiyaç duyan bir ortamdır (www.toksuvechase.com).
Krizler, çevre ile sürekli etkileşim halinde bulunan örgüt ve örgütsel yaşamın
parçalarını oluşturduklarından, bunların örgüt üzerinde yıkıcı etkiler meydana
getirmelerine izin verilmemelidir. Ancak bunların her zaman tümüyle ortadan
kaldırılmaları mümkün görünmese de, optimal düzeyde tutulmaları ve örgüte zarar
vermeyecek (Şimşek, 1999: 316) bir biçimde halkla ilişkiler politikalarıyla
krizin atlatılması mümkündür. Buradan
hareketle, halkla ilişkiler anlayış ve uygulaması kriz dönemiyle eşzamanlı
olmak üzere bazı değişikliklere uğramaktadır. Örgüt açısından en önemli
değişiklik ise kriz dönemlerinde halkla ilişkiler birimlerinin karara katılan ve
uygulamaya doğrudan müdahale edebilen eylemci birimler hüviyetine bürünmesidir
(Kazancı,1996: 308). Halkla ilişkiler açısından bakıldığında, her örgütün
hedefleri örgütün adını ve itibarını korumak olmalıdır.
Halkla ilişkiler
birimlerinin krizleri tahmin edemeseler bile, sorun olabilecek konuları ve
zayıf noktaları belirlemesi gerekmektedir. Olasılıklar öncelik sırasına göre
gruplandırılmalı ve her bir olası kriz senaryosu için sorular, yanıtlar ve çözümler
belirlenmelidir. Strateji oluşturulduktan sonra üst yönetim bilgilendirilmeli,
kriz tanımı oluşturulmalı ve medya ile ilişkilerin (Görpe, 2001: 28)
planlanmasına halkla ilişkiler önder ve yardımcı olmalıdır. Kriz döneminde üç
önemli aşama vardır: Bunlar kriz öncesi, kriz zamanı, kriz sonrası çözümler dönemi
olarak nitelendirilmektedir (Peker-Aytürk, 2000: 389).
Sonuç olarak örgüt içindeki halkla ilişkiler
birimleri, kriz öncesi dönemde hedef kitlelerin güven ve desteğini sağlayacak
planlı ve örgütlenmiş çalışmalarının yapılmasına, eğer kriz önlenemiyorsa kriz
ortamında örgütü destekleyecek bir kamuoyu ve medyanın oluşmasına yardımcı
olmaktadır.
Örgüt yöneticilerinin aniden ortaya çıkan ama geleceğini
yavaş yavaş gösteren kriz durumuyla ilgili olarak, önceden sezerek, örgüt için,
gerekli tedbirleri alarak işleme koymaları, kriz yönetiminin en iyi bir şekilde
uygulanmasıyla mümkündür.
Tabi ki kriz yönetiminin içinde yer alan halkla ilişkiler
birimlerinin kriz süresince nelerin yapılabileceği ile ilgili olarak yönetime
bilgi vermesi ve adete bir danışmanlık hizmeti yapmasının da krizin aşılmasında
etkisi büyük olacaktır. Dahası halkla ilişkiler birimlerinin örgütün kriz
öncesinde kriz planlarının oluşturulmasında, bu planların denenerek güvenli hale
getirilmesinde yönetime sağladığı katkı oldukça fazladır. Örgüt, kriz
ortamından kendi işgörenlerinin etkilenmesini önlemek için, işgörenlerine
krizin boyutları hakkında bilgi vermeli ve işgörenlerin güvenini sağlamaya
çalışmalıdır. Güven sağlayıcı bir ortam oluşturursa işgörenler de kriz içine
düşen örgütlerini savunurlar. Böylece işgörenler bir engel olarak değil de iyi
bir savunucu olarak örgütün yanında yer alırlar.
Kriz zamanlarında halkla ilişkiler etkinliklerinin önemi
büyüktür. Halkla ilişkiler istenildiği ölçüde işlerlik kazandığı zaman örgüt
için uyum ve anlaşma ortamı sağlanmakta, örgüt içi ve dışı ile ilişkiler
düzenlenmektedir. Halkla ilişkiler örgütün dış çevrede ilişkide bulunduğu
kamularla işbirliği sağlamakta, örgütün olumlu imajının ve prestijinin
artırılmasına katkıda bulunmaktadır. Ayrıca halkla ilişkiler, toplumun ve hedef
kitlenin örgüte güven duymasına, örgüt çalışanlarına ve çalışanların çevresine
örgüt ile oluşan her türlü zorlukların aşılması noktasında yardımcı olmaktadır.
Halkla ilişkilerin üzerine düşen görevlerden biri de, örgüt imajına gelen
zararı en aza indirmek ve hatta yönetilen krizin başarısıyla da örgüt imajına
olumlu katkılar sağlamaktır.
Mustafa Akdağ
0 yorum: