Kriz yönetimi bünyesinde klasik yöneticilik anlayışından farklı kendine özgü
birtakım özellikleri bulundurmaktadır. Kriz yönetiminin temel amacı, krizleri
önceden görebilen, türlerini ayrıştırabilen, krize karşı bir takım önlemler
alabilen, bunlardan birçok alanda yeni şeyler öğrenebilen ve en çabuk şekilde
kendini toplayan örgütler ortaya çıkarmaktır (Pearson-Mitroff, 1993: 49).
Kriz döneminin temel özellikleri talebin daralması, girdi maliyetlerinin
yükselmesi, bu nedenle rekabet koşullarının giderek yoğunlaşıp derinleşmesidir.
Örgütler bu yoğun rekabet ortamında değişik yöntemler ve teknikler kullanarak,
krizi atlatmaya çalışmaktadır (Akat, 2000: 8). Kriz yönetiminin özeliklerinin
başlıcalarışunlardır (Haşit, 2000: 66-67):
-Krizi yönetecek kişilerin algılama kapasiteleri kriz yönetiminde
önemli yer tutmaktadır. Krizleri önlemede başarı, yöneticilerin krizleri ne
şekilde algıladıklarına bağlı olarak değişebilmektedir.
-Kriz yönetimi devamlılığı esas olan bir durumdur. Öncesi ve
sonrası yoktur. Önceden tahmin edilebilen krizlerle ilgili hazırlanan planların
sürekli olarak denenmesi, yeniden gözden geçirilmesi uygun olacaktır.
-Kriz yönetimi ortaya çıkan krizlerin türlerine uygun olarak oluşturulmalıdır.
Her krizin kendine özgü işaretleri ve çözümleri bulunmaktadır. Bir krizin çözüm
yolu, diğer bir krizin ise içinden çıkılamaz bir hal almasına sebep olacaktır.
-Kriz yönetiminde başarının ödülü çok büyük olabilmektedir. Krizi
başarıyla atlatan kriz yönetimi, yöneticilerin kendilerine olan güvenlerini ve
morallerini güçlendirebilmektedir. Krizleri başarıyla atlatabilmiş yöneticiler
görevlerini sağlamlaştırmanın yanında kariyerlerinde yeni bir döneme
başlamaktadırlar.
-Krizin yönetilmesi çok önemli, gerekli, zor ve hatta karmaşık
bir süreci içermektedir. Bundan dolayı krizlerin hemen çözülmesi
beklenmemelidir. Uzun ve meşakkatli bir yoldur. Krizi çözmek esnek, yaratıcı
düşünceye sahip olmayı, objektif, cesaretli, grup çalışmasını benimseyen, her
an harekete hazır, yeniliğe taraf olan, beklenmedik her türlü istek ve
koşullara hazırlıklı olmayı gerektirmektedir.
-Kriz yönetiminde, iletişim, kontrol, maliyet, kültür,
düzenleme,durum planlanması, sistemlerin karmaşıklığı ve birbirine bağlılığı gibi
önemli faktörler yer almaktadır. Bu faktörler kurumun kriz reçetesini
oluşturmaktadır ve tabi ki, örgütün değerleri ve inançları doğrultusunda
krizlerin yönlendirilmesi ve çözümünde önem taşımaktadırlar.
Mustafa Akdağ
0 yorum: