Pazarlama halkla ilişkilerini, halkla ilişkiler uygulamasına
getirdikleri yaklaşım veya uygulama tarzı olarak temelde ikiye ayırılmaktadır.
Bunlar:
•
Proaktif
pazarlama halkla ilişkileri ve
•
Reaktif
pazarlama halkla ilişkilerdir.
Proaktif
halkla ilişkiler uygulamaları dendiğinde, ayrıntılı bir stratejiye dayanan uzun
süre öncesinden planlanmış halkla ilişkiler faaliyetleri akla gelmelidir.
Halkla ilişkiler alanında bu tür önceden planlama yapılması büyük önem taşımaktadır,
bu şekilde halkla ilişkiler uzmanı hangi dönem neyi, ne zaman yapacağını gayet
iyi bilir. Ancak gündelik iş yaşamı içerisinde zaman zaman beklenmedik
olaylarla karşılaşmak mümkün olabilmektedir. Bu durumda ise devreye reaktif
halkla ilişkiler girmektedir. Reaktif halkla ilişkiler ile hemen anında meydana
gelen olaylara tepki vermek mümkün olmaktadır. Elbette bu tepkilerin ne şekilde
olacağı daha önceden mümkün mertebede kararlaştırılmış olmalıdır. Beklenmedik
olaya tepkiyi nasıl kararlaştırırız diye sorulduğunda ise, bilinmeyen bir
durumla karşılaşıldığında nasıl davranılacağına dair önceden bir stratejinin
belirlenmesini ifade edebiliriz. Örneğin bir kuruluş beklenmeyen bir kriz
durumuyla karşılaşabilir, ancak bu krizdeki temel halkla ilişkiler stratejisinin
ne olacağını (örn.basına ne sürede bilgi verilir, hangi açıklamayı kim yapar
vs.) önceden kararlaştırmış olabilir. Halkla ilişkilerin bu iki yaklaşımını
pazarlama halkla ilişkilerine de uygulamamız mümkündür:
Proaktif Pazarlama
Halkla İlişkileri
Proaktif
pazarlama halkla ilişkilerinin temel görevi yeni ürünlerin piyasaya
sürülmesinde veya ürün değişiklikleri olduğunda devreye girmektir. Proaktif
halkla ilişkiler bir ürünü ortaya koymak, haber değeri ve güvenilirliği
sağlamak için başka bütünleşik pazarlama iletişimi araçlarıyla birlikte
çalışır. Buradaki güvenilirlilik faktörü, yapılan etkinliklerin haber değeri
taşımasıyla beraber, reklam olarak algılanmamasında yatmaktadır. Proaktif
halkla ilişkiler uygulamalarında ürüne, kuruma yönelik tanıtımlar
gerçekleştirmek ve medya ilişkilerini geliştirerek uygulamak, basın bültenleri,
basın açıklamaları ve basın makaleleri hazırlamak bu gruplandırma içerisinde
değerlendirilebilir (Shimp, 2010, s. 537).
Reaktif Pazarlama
Halkla İlişkileri
Pazarda
beklenmeyen gelişmeler kuruluşların reaktif davranmasına neden olabilmektedir.
Reaktif pazarlama halkla ilişkileri de bu beklenmeyen durumlarda devreye
girerek ürüne yönelik sorunları halkla ilişkiler yöntemleriyle çözümlemeye
çalışır. Üründe meydana gelen hatalar veya yaşanan krizlerde reaktif pazarlama
halkla ilişkiler uygulamaları yapılmalıdır.
www.anadolu.edu.tr
0 yorum: