YAZILAR

30 Eylül 2019 Pazartesi

Sosyal Medyanın İşlevsel Özellikleri

by karamanni  |  in sm at  16:04:00




Sosyal medyanın belirli özellikleri vardır. Bu özellikler yedi başlık altında açıklanabilir, bu başlıklar şunlardır: kimlik, diyalog, paylaşım, mevcudiyet, ilişkiler, tanınma/popülerlik ve gruplardır. Bütün bu özelliklerin her biri sosyal medyanın nasıl kullanıldığı ile ilgili bilgiler vermektedir.
Sosyal Medyada Kimlik
Kimlik kelimesinin öncelikle tek başına ne anlama geldiğine bakmamız gerekirse, "Türk Dil Kurumuna göre kimlik; toplumsal bir varlık olarak insanın

nasıl bir kimse olduğunu gösteren belirti, nitelik ve özelliklerin bütünü olarak diğer bir tanımda ise herhangi bir nesneyi belirlemeye yarayan özelliklerin bütünü olarak tanımlanmaktadır.”[1]
Mussen’e göre ise kimlik şöyle açıklanmaktadır: "Kimlik, davranışları, ihtiyaçları ve ilgileri belirli bir ölçüde tutarlılık gösteren, bir kişinin diğer insanlardan ayrı ve farklı bir varlık gibi algılanmasını içeren bilişsel ve duygusal olan zihinsel yapıdır”. Mussen’in diğer bir tanımına göre, "Kimlik aynı zamanda kaba bir deyişle, insanın kim olduğu ile ilgili kendi kafasında var olan imajları içermektedir. Kimlik insanın kim olduğuyla ilgilidir.”[2] diye tanımlanmaktadır.
Sosyal medyada kimlik ise kullanıcıların herhangi bir sosyal medya ortamında kendilerini ne kadar doğru anlattıklarıyla ilgilidir. Bu kullanıcıların isim, yaş, cinsiyet, meslek, yer gibi bilgilerini paylaşması veya paylaşmaması demektir; kişilerin bu bilgilerini ne derece paylaştıkları da önemlidir.[3] Sosyal medyada kişilerin oluşturdukları kimlik sanal kimlik olarak ifade edilmektedir. Sanal kimlik, araştırmacıların hedefindeki, günümüz dünyasının kişilik pozisyonu olarak tanımlanabilir. Genellikle sanal kimlik "siber kimlik” olarak tanımlanmaktadır. İnsanlar sosyal medyada her gün çevrimiçi olup sanal kimliklerini oluşturuyor ve gerçek hayatta olamadıkları kişiler olabiliyorlar. Bu kişilerden bazıları saldırgan, bazıları uysal kimliğe bürünebiliyorlar, bazıları ise sadece bilgi aramak amacıyla sosyal medyayı kullanabiliyorlar. Sosyal medyadaki sanal kimliğimiz başkalarıyla özdeşleştirdiğimiz kimlik olabiliyor. Bu oluşturulan sanal kimlikler tamamen kişinin tercihine ve psikolojik durumuna bağlıdır. Sanal kimlikte kişiler sadece kişiliklerini değil, isim, yaş, meslek gibi birçok özelliğini değiştirebiliyor. İnsanlar sanal yollarla oluşturdukları profillerle birçok kişiyle iletişim kurabiliyorlar. Kişiler bu yolla karşısındakinin yüzüne söyleyemediklerini sanal ortamda özgürce ifade edebiliyor, kusurlarını saklayabiliyor ve böylece kendini kusursuz bir kişilik olarak gösterebiliyor ve kendini ifade ediyor.[4]
Sosyal medyada kişilerin yanı sıra kurumlarda kurum adına veya markaları adına kimlik oluşturabiliyorlar. Kurumlar ve markalar dijital bir kimliğe sahip olarak kendilerine bir imaj oluşturabiliyor. Oluşturulan imaj ile kendilerini müşterilerine tanıtabiliyor, böylece ürün ve hizmetlerinin tanıtımlarını yapabiliyorlar.
Sosyal medyada oluşturulan siber kimliklerde kişiler ve kurumlar çok dikkatli olmalıdır. Çünkü oluşturan kimlik gerçek kimlik ile çatışabilir ve yasal problemlere neden olabilir. Bu nedenle sosyal medya ağlarının seçiminde ve bu ağlarda kiminle iletişim kurulacağına çok dikkat edilmelidir.
Sosyal Medyada Diyalog
Diyalog, insanların birbirleriyle karşılıklı kurdukları iletişim olarak tanımlanabilir. İnsanlar arkadaşlarıyla veya tanımadıkları kişiler ile iletişime geçebilmek için sosyal medya sitelerine üye olarak ve buralarda profillerini oluşturarak başka kişilerle iletişim kurabilirler. Kişiler kendileri ile ortak ilgi alanlarına sahip kişilerle iletişim kurabildiği gibi bir grup oluşturarak daha rahat bilgi alışverişinde bulunabilirler. İnsanların sosyal medyada iletişim kurmak için birçok amacı olabilir. Bunlar yeni arkadaşlar edinmek, sosyal medyadaki konular ile ilgili yorumlarda bulunmak, yeni fikirler edinmek gibi amaçlar olabilir.
Diyalog sosyal medya üzerinden yapıldığı zaman, kurumlarında ilgi alanına girmektedir. Çünkü sosyal medyadaki diyalog olanağı ile kurumlar tüketicileri ile iletişime geçebilir ve kurum hakkında olumlu olumsuz dönüşler alarak kendilerini tüketicilerin isteğine göre yönlendirebilirler. Bu nedenle sosyal medya bir pazarlama aracı olarak da kullanılabilir.
Sosyal Medyada Paylaşım
Sosyal medyanın geleneksel medyadan ayrılan ön önemli özelliği paylaşım özelliğidir. Çünkü geleneksel medyada olan dinlediğimiz, izlediğimiz hiçbir şeyi paylaşamayız. Kişiler sosyal medya ağları yoluyla arkadaşları ile iletişim kurabilmek için, arkadaşlarına kendi yaptıklarını anlatmak ve göstermek için paylaşımlarda bulunabilirler.
Paylaşım sosyal medya kullanıcıları hakkında bilgi edinebilmek açısından önemli bir özelliktir. Kişiler sosyal medya üzerinden resim, video, beğendikleri bir söz, duyuru, kendi düşüncelerini, neler yaptıklarını ve nerede olduklarını paylaşabilirler. Tüm bu paylaşımlar yoluyla birçok kişi hakkında sosyal medya üzerinden bilgi edinilebiliyor. Ayrıca kişiler başkalarının paylaşımlarını inceleyerek arkadaşları ile ilgili bilgi edinebiliyor ve onunla ilgili düşüncelerini paylaşabiliyorlar, böylece iletişime geçerek sosyal medyanın başka bir özelliği olan diyalog özelliğini de kullanabiliyorlar.
Paylaşım özelliği kurumlar ve markalar içinde önemlidir. Çünkü kurumlar ve markalar kampanyalarını, yeni olan ürün ve hizmetlerini tüketicileri ile paylaşabiliyorlar. Böylece pazarlama işlemini sosyal medya üzerinden gerçekleştirebiliyorlar. Bunun yanı sıra kurumlarda tüketicilerinin paylaşımları sayesinde onlar ile ilgili bilgi toplayıp, o elde ettikleri bilgiler yoluyla tüketicilerine özel kampanya ve ürünler tasarlayabiliyorlar.


Sosyal Medyada Mevcudiyet
Türk Dil Kurumunda mevcudiyet; "varlık, varoluş”[5] olarak tanımlanmaktadır. Sosyal medyada da mevcudiyet var olmaktır.
Mevcudiyet, sosyal medya kullanıcılarının ulaşılabilirliğiyle alakalı bir konudur. Gerçek dünyada veya sanal ortamda, diğer kullanıcılarının nerede olduğunu bilmek ve ulaşılabilir olup olmadıklarıyla ilgilidir. Sanal dünyada bu "uygunluk” veya "gizlilik” gibi durum güncellemeleriyle olmaktadır. Sosyal medyada var olan insanların giderek çoğaldığı düşünüldüğünde, gerçek dünyayla sanal dünyayı birleştiren bir köprü görevi görmektedir. Yani sosyal medyaya yönelik faaliyetler insanların sanal dünyada var olmasından öte gerçek dünyadaki aktivitelerini sanal dünyaya taşımasıyla da ilgili olmaktadır.[6]
Kullanıcılar sosyal medyada bulunan bazı uygulamaları kullanarak gittikleri yerden yer bildirimi yapabilmektedirler. Bu yolla insanlar gittikleri ve bulundukları her yerden var olduklarını ve orada bulunduklarını arkadaşları ya da takipçileri ile paylaşabilmektedirler.
Kullanıcılar sanal kimlik yerine gerçek kimlikleri ile sosyal medyada bulundukları zaman mevcudiyetleri daha kesinleşmiş ve daha inandırıcı olabilmektedir.
  Sosyal Medyada İlişkiler
İlişki kavramını başkasıyla bağlantı kurmak olarak tanımlayabiliriz. Sosyal medyada da amaç başkaları ile bağlantı kurabilmektir. Kişiler tanıdıkları arkadaşları veya tanımadıkları kişilerle bağlantı kurarlar. Böylece kişiler sosyal medyada sosyalleşerek birçok kişi ile ilişki içinde olabilirler. Ayrıca kişiler sadece bulundukları ülkedekilerle değil yurtdışında bulunan kişiler ile de ilişki içinde olabilirler.
Kurumlarda tüketicileri ile ilişki içinde olabilirler. Böylece ürünleri hakkında diyaloğa girerek geribildirim alabilir ve ürünlerini aldıkları geri bildirim bağlamında üretebilirler.
Sosyal Medyada Tanınma / Popülerlik
Sosyal medya da tanınmak için öncelikle bir profil oluşturmak gerekmektedir. Daha sonra ise gerçek hayatta bulunan arkadaşlarla iletişim kurulmakta ve ilerleyen zamanlarda sosyal medya üzerinden yeni arkadaşlar edinilerek ve gerçek yaşamdan arkadaşlarında sosyal medyaya yeni dahil olmasıyla kişinin sosyal medyadaki çevresi genişleyerek tanınırlığı artar. Kişinin sosyal medya üzerindeki tanınırlığı arkadaş sayısı, takipçi sayısı, paylaşımlarının beğenilme sayısı gibi kriterleri ile anlaşılabilir.
Kurumlar veya markalarda, kişiler gibi sosyal medya üzerinde tanınırlık sağlayabilirler. Kurumlar ve markalar sosyal medya üzerinden oluşturdukları sayfaların kaç kişi tarafından beğenildiği, kaç kişinin o sayfaları takip ettiği, yapılan paylaşımların kaç kişi tarafından beğenildiği, paylaşımların takipçiler tarafından kendi sayfalarında paylaşılması ve paylaşımlara yapılan yorumlar ile tanınırlıkları ölçülebilir.
 Sosyal Medyada Gruplar
Sosyal medyada gruplar kişinin arkadaş grupları veya başka kişiler tarafından kurulan gruplara girmesidir. Bu gruplar beğenilen bir kişinin fan grubu, bir kurumun kendi çalışanları için oluşturduğu veya kurum ve marka adına tüketicileri için oluşturduğu gruplar, bir yerin tanıtımı için oluşturulan gruplar olabilir.
Gruplar, sosyal medya üyelerinin oluşturduğu küçük büyük toplulukları temsil eder. Sosyal ağın büyümesi daha büyük bir arkadaş grubu, daha çok takipçi ve bağlantı anlamına gelmektedir. Gruplar herkesin görüntüleyebileceği ve gizli şeklinde ikiye ayrılmaktadır. Gizli gruplar davetiyeyle girilebilen özel topluluklardır.[7]


[1]http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.532b0814b6faf2.93 750049, (Erişim: 20.03.2014).
[2]   Ayla Okay, Kurum Kimliği, Derin Yayınları, 2012, s. 23.
[3]   Aslan, a.g.e, s. 9.
[4]   http://siberkimlik.blogspot.com.tr/, (Erişim: 22.03.2014)
[5]http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.532d84b828b0e2.0 8462859, (Erişim: 22.03.2014).
[6]   Aslan, a.g.e, 2011, s. 11.
[7]   Aslan, a.g.e, s. 15.


Ayça BURGAZ

0 yorum:

Proudly Powered by Blogger.