Birçok
ticari şirket veya kar amacı gütmeyen şirket reklamcılığa inanır. Genel olarak
reklamcılık değerlidir çünkü beş tane önemli iletişim işlevini yerine getirdiği
kabul edilir (Shimp, 2007). Bu işlevler;
•
Bilgilendirme
•
Etkileme
•
Hatırlatma ve
belirginliği artırma
•
Değer katma
•
Diğer şirket
çabalarını destekleme
Bilgilendirme
Reklamcılığın
en önemli işlevlerinden biri markanın duyurumunu yapmasıdır. Markanın
duyurumu, tüketicilerin yeni markaların farkına varması, markanın farklı
özellikleri ve yararı hakkında tüketicileri eğitmesi, olumlu marka imajının
yaratılmasını kolaylaştırmasıdır. Reklamcılık, iletişimin kitlelere ulaşmada
göreli olarak düşük maliyetli oluşundan dolayı en etkili biçimidir. Yeni bir
markanın tanıtılmasını kolaylaştırırken var olan markalar için talebi ve en üst seviyede (top-of-mind) farkındalık denilen ürün
kategorisindeki markalar sorulduğunda ilk akla gelen marka olma şeklinde
tanımlanabilecek farkındalığı artırır. Reklam hem reklamı yapılan markaya hem
de tüketiciye bir başka değerli bilgi sunar ki bu bilgi, var olan markanın yeni
kullanım alanlarının öğretilmesidir. Bu uygulama, kullanım alanını
genişletmeye yönelik reklamlar şeklinde ifade edilir ve şu
şekilde örneklendirilebilir:
•
Kremalı mantar
çorbası bir hazır çorba türüdür ancak reklamlarda, makarna sosu olarak da
kullanılabileceği gösterilir.
•
Bebek yağı
bebekleri pişikten önleyen bir yağdır fakat reklamlarda nemlendirici olarak
kadınlar ve erkekler tarafından da kullanıldığı gösterilir.
Etkileme
Etkili
reklamlar, olası müşterileri reklamı yapılan ürün ve hizmeti denemeye teşvik
eder. Bazen reklamlar birincil talebi etkilerler.
Birincil talep, bütün ürün kategorisi için talep yaratmaktır. Örneğin, Fındık
Tanıtım Grubu tarafından yaptırılan ve fındık tüketmeye teşvik edilen
reklamlar. Bundan daha sık olarak ise reklamlar, bir şirketin markası için
talep yaratmak olan ikincil talep oluşturmaya çalışırlar.
Örneğin; 100 kontör kazandıran X marka cep telefonu reklamı hem B2C hem de B2B
şirketlerinin yaptıkları reklamlar tüketicilere ve müşterilere bir markaya
karşı diğer markayı denemeleri için akla yatkın argümanlar (düşük fiyat, kalite
vb) ve duygusal çekicilikler sağlar.
Hatırlatma
ve Belirginliği Artırma
Reklamlar,
bir şirketin markasının tüketicinin zihninde canlı tutulmasına yardım ederler.
Reklamı yapılan ürünle ilgili bir ihtiyaç oluştuğunda, daha önce izlenen/okunan
reklamın etkisiyle marka, tüketicinin zihnine satın alınacak marka adayı olarak
gelir. Bu durum, markanın belirginliğinin artması
olarak adlandırılır. Etkili reklamlar, aynı zamanda tüketicinin ilgisi
çekerler ve o markayı satın alma olasılığını artırırlar.
Değer
Katma
Şirketlerin sundukları ürün ve hizmetlerine değer
katabilecekleri 3 temel yol vardır (Shimp, 2007). Bunlar; yenilik yapma, kalite geliştirme, tüketici algılarını değiştirme
şeklide sıralanabilir.
Reklam,
algıları etkileyerek markaya değer katar. Etkili reklam, markanın daha seçkin,
daha stil sahibi, daha saygın ve daha yüksek kaliteli görülmesine yol açar.
Tuvalet kâğıdı, şampuan, televizyon ve fotoğraf makinesi gibi ürünler arasında
yapılan bir araştırmada, reklam harcaması attıkça, reklamı yapılan markanın
daha kaliteli olduğu yönünde bir algının oluştuğu ve bu durumun da
tüketicileri etkilediği görülmüştür. Değer katmaya yönelik son sözü şöyle
söyleyebiliriz: Reklam, marka inşa eder. Markalar da iş.
Diğer
Pazarlama İletişimi Çabalarını Destekleme
Reklamın
birincil rolü, diğer pazarlama iletişimi çabalarını kolaylaştırmasıdır. Örneğin,
reklam, kupon dağıtma aracı olarak kullanılabilir ve dikkati bu ve bunun gibi
pazarlama iletişimi bileşenlere çeker. Reklamın bir diğer yaşamsal rolü, satış
temsilcilerini desteklemesidir. Reklam bir şirketin ürününü önceden satar
böylece satış temsilcisi, olası müşterileri ile kişisel iletişiminde önceden
kazanılmış değerli bir tanışıklık sağlar. Bir başka ifade ile reklam, satış
temsilcisinin iddialarını daha inandırıcı kılar.
www.anadolu.edu.tr
0 yorum: