Uygulama alanının, medya ile ilişkilerden, sergi-fuar düzenlemeye, konuşma
metni hazırlamaktan, endüstriyel ilişkileri geliştirmeye, çalışanlarla
iletişimi güçlendirmeye, lobi faaliyetlerini gerçekleştirmeye kadar çok geniş
yelpazeyi içermesi, halkla ilişkiler eğitiminin kapsamlı olmasını da zorunlu
kılmaktadır. Kısacası halkla ilişkiler iletişimin her yönüyle ilgilidir.
Yaklaşık 85 yıl önce halkla ilişkiler
eğitimini başlatan kişi olan Edward Bernays'a göre, halkla ilişkiler danışmanı, hedef kitlelerin düşüncelerini,
görüşlerini, davranışını anlamalı ve bunlardan müşterisini haberdar etmeli,
aynı biçimde müşterisinin de düşüncelerini, benimsediği ilkeleri, halkın
anlamasını sağlamalıdır. Bernays, halkla ilişkiler uzmanının görevinin,
gazetelere haber sağlayan basın ajanından farklı olduğunu belirtmekte, yeni
arayış ve yaklaşımlarla kamuoyunun ilgisini çekecek konular yaratılması
gerektiğini ileri sürerek hedef kitlenin dikkatinin çekilmesine vurgu
yapmaktadır. Halkla ilişkiler alanında çalışacak olan kişiler, yukarıda da
değinildiği gibi, akademik eğitim yanında, sınavla ölçülmesi zor ama uygulamada
gerekli olan sağduyu genişliği, örgütlenme, eleştiri ve tarafsız olabilme,
empati kurabilme yeteneğine sahip olmalıdır. Soğukkanlı olabilmek, ayrıntıları
görebilmek, gerekli olduğunda saat sınırı olmadan çalışabilmek, mizah duygusu,
yaratıcılık ve esneklik, aynı anda pek çok sorunla uğraşabilmek ve sorun çözme
yeteneği gibi diğer bireysel beceriler de halkla ilişkiler alanında çalışacak
olanların sahip olması gereken diğer özelliklerdir. Başarılı bir halkla
ilişkiler uzmanı olmak ise, ancak kişisel özellikler ile sözlü, sözsüz, yazılı
ve kitle iletişim alanındaki kurumsal bilginin birbirini beslemesiyle
olanaklıdır. Yazılı ve sözlü iletişimde kullanılan sözcükler karşılıklı
anlayışın sağlanmasında çok önemlidir. Ayrıca kullandığı dilin özelliklerinin
çok iyi bilinmesi halkla ilişkilerde başarıyı artırır.
Yapılan son araştırmalara göre, ABD’de en
büyük 1500 kuruluşun % 85’inin halkla ilişkiler birimi vardır. 1983 yılında
IABC (International Association of Business Communicators) tarafından yapılan bir diğer araştırmaya göre
ise; üyelerinin yaklaşık % 50’si işletmelerde, % 10’u da kâr amacı gütmeyen
kuruluşlarda görev yapmaktadır. PRSA’nın (Amerikan Halkla İlişkiler Derneği)
raporlarına göre de üyelerinin % 45’i kâr amaçlı kuruluşlarda halkla ilişkiler
görevini yerine getirirken, üyelerin % 25’i halkla ilişkiler danışman
ajanslarında, geriye kalan % 30 ise dernekler, eğitim kurumlan, hükümet ve kâr
amacı gütmeyen kuruluşlarda çalışmaktadır (Ault, 1990, 65).
Kurumsal düzeyde giderek yönetim
fonksiyonu haline gelen, pazarlama iletişimi içinde önemli bir işlev üstlenen
disiplinlerarası olgu olarak halkla ilişkiler, bireysel düzeyde iletişim,
işletme, yönetim teori ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olmayı
gerektirmektedir. Günümüzde halkla ilişkilerin tutundurma faaliyetleri
(promosyon karması) içinde algılanması, yönetim felsefesini etkileme gücü,
iletişimin vazgeçilmezliği, halkla ilişkiler eğitiminin önemini ortaya
koymaktadır.
Halkla ilişkiler eğitimi haber bülteni
yazmak, işletme ve sosyal bilimler alanında eğitim ve deneyime sahip olmak gibi
eğitimsel niteliklerin yanında dışa dönük kişilik, liderlik gibi kişisel
becerilerin de geliştirilmesini sağlamalıdır. Çünkü bir halkla ilişkiler
uzmanının başarıyı yakalayabilmesi için, stratejik düşünebilmesi,
araştırmalardan ve psikolojik verilerden yararlanması, organizasyon yeteneği
olması, ekip ruhu içinde çalışabilmesi yönetim yeteneği olması, toplumsal
davranış kurallarını içselleştirmiş olması, karşılaşılan sorunlara
soğukkanlılıkla çözüm üretebilmesi, günceli takip etmesi ve hedef kitlenin
birer olarak beklentilerine kulak vermesi gereklidir. Ancak geniş bir bilgi
birikimi ve beceriyi zorunlu kılan halkla ilişkiler alanında başarılı olabilmek
için, iletişim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak yanında, yönetim,
organizasyon yeteneği, dürüstlük ve hepsinin üzerinde güçlü bir kişilik ve
liderlik özelliklerine sahip olmak gerekmektedir. Ayrıca iyi bir halkla ilişkiler
uzmanı dış görüntüsüne önem vermeli, insanları sevmeli, güleryüzlü ve sabırlı
olmalı, görgü kurallarını bilmeli, esnek, hayal gücü ve yaratıcılık yönü olan,
örgütlenmeyi bilen, dürüst, güvenilir, farklı yabancı dil bilen kişi olmalıdır.
Halkla ilişkiler alanında çalışanların
gündemi, sosyo-ekonomik gelişmeleri takip etmeleri olası gelişmeleri
öngörebilmeleri açısından da büyük önem taşımaktadır. Çünkü faaliyet alanı
toplum olan halkla ilişkiler uzmanları bir halkla ilişkiler duayeni olan
Bernays'a göre, çalışma sahası; kamuoyu, kitabı ise; gazeteler, dergiler,
yayınlanan makaleler, reklamlar, sokaklardaki billboardlar, yasama organı
tarafından dağıtılan konuşma metinleri, kalabalık ortamlarda konuşulanlar ve
tiyatrolarda dile getirilenlerden oluşan bir öğrencidir.
www.anadolu.edu.tr
0 yorum: