Dünya genelinde yapılan araştırmalara
bakıldığında internetle birlikle sosyal medya araçları milyonlarca insan
tarafından kullanılmaktadır. Sosyal medya sürekli güncellenebilmesi, birden çok
kişinin aynı anda kullanımına açık olması, sanal ortamda kullanıcılar arasında
paylaşıma olanak tanıması açısından en ideal mecralardan biri olarak
gösterilmektedir. [1]
Halkla ilişkiler; hedef kitlelerle çift yönlü
iletişimi esas alan; dürüst ilişkiler kurmayı hedefleyen ve karşılıklı
menfaatleri önemseyen bir disiplindir. Bu nedenle kimi zaman yüzyüze yapılan
iletişim; hedef kitlenin sayısal çoğunluğuyla doğru orantılı olarak, kimi zaman
da farklı iletişim yöntemleriyle gerçekleştirilmektedir. Halkla ilişkilerde
medya yönetimi; uzmanlık gerektiren, medyayı tanıyan ve iyi analiz eden
uzmanlar tarafından yönetilmelidir.
Halkla ilişkiler
uzmanları, hem kamuoyunun haber alma ihtiyacını gidermek hem de görev
yaptıkları kurumun halkla ilişkiler amacını yerine getirmek için
çalışmaktadırlar. Bu nedenle halkla ilişkiler uzmanlarının yaptığı işlerde en
büyük yardımcısı medyadır. Halkla ilişkiler uzmanları, medya organları ile
sürekli ilişki içinde olmalıdır.[2]
Halkla ilişkiler birimleri, beraber
çalıştıkları kişilerle işbirliği içinde olmalıdır, etkileşim sağlamaya yönelik
ve onlara yararlı olacak çözümler üretmelidir. Bunları üretmek için de yaratıcı
olunmalıdır ve çevrimiçi halkla ilişkiler çözümlerinden yardım alınmalıdır.
Pazarlamanın ve ikna gücünün kurumların elinden
çıkıp tüketicilerin eline geçmesiyle, geleneksel halkla ilişkiler çalışmaları
artık güvenilir olmamaktadır. Kurumların hedef kitlelerine gönderdikleri
mesajlar açısından bakıldığında, kurumların mesajlar üzerindeki kontrolünü
kaybetmeye başladıkları görülmektedir. Çünkü çevrimiçi toplulukları oluşturan
paydaşlar, sosyal medyada yer alan içerikleri kontrol altına almaya başlamışlardır.
Sosyal medya insanların bilgiyi alma ve
paylaşma şeklini değiştirmiştir. Sosyal medya, çevrimiçi toplulukları
yaratmıştır, bu çevrimiçi topluluklar halkla ilişkiler açısından bakıldığında
ise yeni birer paydaş grubu oluşturmaktadır. Bu sosyal paydaşların her biri
kurumla, ürünle, markayla ilgili bir içerik yaratabilmektedir, bunu
yayınlayabilmektedir, paylaşabilmektedir ve diğer kişileri etkileyebilmektedir.[3]
Halkla ilişkilerde geliştirilen ve yararlanılan
içerik ya da mesajlar üzerinde teknolojinin önemli etkisi vardır. Genel olarak
blog, podcast ve web siteleri farklı hedef kitleye mesaj iletme araçları olarak
kullanılmaktadır. Özellikle halkla ilişkilerde hareket halindeki genç hedef
kitleye ulaşmak açısından cep telefonu mesajları ve sanal oyunları içeren
interaktif medya giderek önem kazanmaktadır.[4]
İnternet tüm dünyada mesaj
iletmek için büyük bir araç ve icat olmasına rağmen, iletilerin beğenilmesi ve
saygı görmesi için konular günlük olaylarla ilgili olmalıdır. Tüketicilerin
güvenini kazanmak ve şirketler üzerinden markalaşmak için olağan konularla
ilgili yazmak gerekmektedir. İnsanların görüşlerini yazması için güvenilir
olunmalıdır ve böylece alıcılardan somut bir destek alınabilir.
Tanıtım, size ürün ve hizmet satmak için
gereken görünürlülük ve güvenilirlik elde etmek için yardımcı olabilecek bir
araçtır. İnsanlar sosyal medya üzerinden yapılan tanıtımlara inanmak
istemektedirler. Tanıtım, haber eleştirileri, bültenler, şirketlerin
oluşturdukları basın içerikli yazılar ve reklamlara inandırılmalıdır. Medya
tarafsız ve adil olduğunda güvenilmektedir. İnsanlar tarafından
değerlendirmeler durumunda, güvendikleri kişi, uzman, ürün ve şirketler
hakkında sosyal medya da yazmaktadırlar. Bir kelimeyle açıklamak gerekirse
tanıtım güvendir.[5]
Yeni medyada etkileşim; iki tarafın karşılıklı
olarak iletilere cevap verebilmesi nedeniyle yüzyüze iletişimdeki, iletişim
işleyişinin belirli bir kısmını kapsar; zamanlama, içerik ve dolaylı bir ortam
içinde bir iletişim eyleminin gerçekleşme sürecini kontrol edebilme olanağını
da sunmaktadır.[6]
Sosyal medyada başarılı olmak için ve yapılan
organizasyonlarla ilgili birçok insana ulaşmak için belirli bir çabaya ihtiyaç
duyulmaktadır. Pazarlama, iletişim, halkla ilişkiler, müşteri hizmetleri, ürünü
özelleştirme, insanlar için ürünleri geliştirme gibi bütün kurallar ve oyunlar,
organizasyonların başarısı için önemlidir.[7]
İnternette zaman
ve mekan kavramı olmadan oluşan sosyal ağlar, halkla ilişkiler çalışmaları için
kamuoyu oluşturma, güven ve saygınlık elde etme yöntemlerinin iyi, faydalı ve
ölçülebilir olarak yapıldığı iletişim kanalları olmuşlardır. Sosyal ağların
sayısı fazlalaştıkça halkla ilişkiler uygulamalarında daha çok kullanılmaya
başlanmıştır. Günümüzde bir halkla ilişkiler kampanyası sosyal medyadan özellikle
de Facebook’tan ayrı olarak düşünülememektedir. Sosyal medyada yer almaya karar
veren şirketlerin ilk yaptığı Facebook’ta şirkete ait bir sayfa açmak ve sosyal
paydaşlarla bu sayfa üzerinden iletişime geçmektir.
Facebook profesyonellerin kullanabileceği en
kolay ve en kullanışlı sosyal medya araçlarından biridir. İletişim uzmanları
sosyal medyada şirketle ilgili yazışmaları gözlemlemelidir. Facebook'ta firmayı
takip eden kişilerle mesajlaşma yoluyla iletişim kurulabilmektedir. Bu yolla
insanların soru ve sorunlarına daha hızlı ve anında cevap verilebilmektedir.
Profesyonellerin üye olup uzmanlık dallarıyla
ilgili bilgi alışverişi yaptığı en önemli sosyal ağlardan biri olan Linkedin de
benzer bir şekilde halkla ilişkiler uzmanları tarafından kullanılmaktadır.
Linkedın’in sağladığı en önemli avantajlardan biri halkla ilişkiler uzmanları
arasında bir paylaşım sitesi olarak görev yapmasıdır. Ayrıca hedef kitleye
ulaşmayı da kolaylaştırmaktadır.24
[1] Didar Büyüker İşler, Münire Çiftçi ve Derya Yarangümelioğlu,
Halkla İlişkiler Aracı Olarak: Sosyal Medyanın Kullanımı ve Yeni Stratejiler,
Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt 5, No:1,
2013, s. 180.
[5] Mıtch Meyerson, Success Secrets of the Social Media Marketing
Superstars, Entrepreneur Media, 2010, s. 130.
[6]Elif Burcu Çetin, Halkla
İlişkilerin Sosyal Medya Ortamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim
Dalı, 2010, s.
23.
[7]Barger,
a.g.e, s. 17.
Ayça BURGAZ
0 yorum: