Türkiye’de tarihsel süreç içerisinde devlet-vatandaş ilişkilerine bakıldığında
aralarında bir kopukluğun olduğu göze çarpmaktadır. Halkın yönetime katılması
anlayışının çok sınırlı olduğu, bireylerin devleti algılama tarzının batılı ülkelerden
çok farklı olduğu ifade edilebilir. Son zamanlarda kamu yönetiminde toplam kalite
yönetimi gibi yeni yönetim anlayışlarının uygulanmaya çalışılması, ancak istenilen
başarıya ulaşılamaması ve halkın kamu kuruluşlarından memnuniyetinin bir türlü
istenilen düzeye getirilememesinin ardında devlet-vatandaş ilişkilerinin kopukluğu
önemli etkenlerden biridir. Devletin vatandaşa tepeden bakan anlayışı, vatandaşın
hizmet sunulan bir müşteri olarak görülmesinin önündeki en büyük engellerden
biridir. “Halkın bürokrasi konusundaki yakınmaları, kurumların kuralcı, kırtasiyeci,
her alana müdahale eden, halkın taleplerine karşı ilgisiz ve kendini onun üzerinde
gören, israfçı ve kendi içine kapalı tutumundan kaynaklanmaktadır” (Eryılmaz,
2002:244). Ayrıca vatandaşlık bilincinin gelişmemesi, halkın yönetime katılma
isteklerinin az oluşu, devlet-baba imajı, temel hak ve özgürlüklerin yeterince
bilinememesi gibi nedenler, müşteri/vatandaş odaklı etkin bir devletin ortaya
çıkmasını engellemektedir (Saygılıoğlu ve Arı, 2003:94).
Günümüz yönetim anlayışında vatandaşı ikincil nitelikte gören bir anlayışla
kamu hizmetlerinin sürdürülmesi söz konusu değildir. Kar amaçlı, gönüllü, kamu ya
da özel, büyük ya da küçük olsun tüm örgütler varlıklarını ancak ihtiyaçlarını tatmin
etmek zorunda olan müşterileri aracılığıyla sürdürmektedirler. Bu ise, müşteri
eksenli bir yönetim stratejisinin benimsenmesi ile mümkün olur. OECD üyesi
ülkelerin kamu sektörü reform programları, gittikçe, verilen hizmetlerin kalitesiyle
ilgili kaygıları yansıtmaya başlamıştır. Verilen hizmetlerin iyileştirilmesini hedef
alan bu çabalar bir örgüt reformunu ortaya koymaktadır. Bunlar örgüt yapısını
değiştirmeden daha fazla etkinlik ve kalite elde etme gibi basit çabalar değildir. Bu
çabalar iki şeyle açıklanabilir: Birincisi, hükümetler hizmetlerin kalitesi ile
ekonomik başarı ve halkın bekleyişlerine cevap verebilme arasındaki ilişkiyi artık
gömüşlerdir. İkinci olarak, vatandaşlar kalite ve insan mutluluğu üzerindeki etkileri
konusunda daha bilinçlenmiş ve hükümetlerden daha fazlasını ister hale gelmiştir
(Yıldız, 1995:85-86).
Günümüzde devlet-vatandaş ilişkilerinde geleneksel örgüt yapısını kırma
yönündeki girişimlerden en önemlisi toplam kalite yönetimidir. Bu anlamda toplam
kalite yönetimi, müşteri ve çalışan tatminini merkez alan, takım çalışması ve
liderliği öne çıkaran, performans değerlendirme mekanizmalarını işleten, örgüt
kültürü ve çevresi ile yakından ilgilenen ve Edward Deming’in belirlediği 14 ilkeye
dayanan müşteri odaklı yeni yönetim felsefesidir. Vatandaşların kamu hizmetlerinin
muhatabı olmasından yola çıkılarak geliştirilen müşteri/vatandaş kavramında,
müşteri ile vatandaşın ortak beklentisi kalite ile ifade edilir. Drucker’a göre, özel
sektörde geçerli olan kar etme zorunluluğundan kaynaklanan disiplinden yoksun
kalmaları kamu hizmeti sunan kurumların yönetime olan ihtiyacını arttırmaktadır.
Siyasal ve ekonomik değişme, iletişimdeki gelişmeler kamu hizmeti üreten birer
örgüt olarak kamu bürokrasilerini de daha etkin olmaya zorlamaktadır. Kendi içine
kapalı bir bürokratik yapıdan, vatandaş odaklı bir yapıya geçiş yeni bir hizmet
kültürünün ve yeni bir kamu hizmeti etiğinin yerleştirilmesi sorununu da
beraberinde getirecektir. Batıda TKY, vergi toplamadan otoyol yapımına, posta ve
iletişimden sağlık hizmetlerine, eğitim ve kültürden çevre korumaya kadar, devletin
hizmet sunduğu birçok alanda uygulanmakta, uygulamaların sonuçları
yayınlanmaktadır (Tosun, 1998:89).
Özcan SEZER
YAZILAR
-
▼
2013
(
295
)
-
▼
Nisan
(
97
)
- PROBLEMİN YAŞAMIMIZDAKİ YERİ
- KALİTE KONTROL, KALİTE İYİLEŞTİRME VE PROBLEM ÇÖZM...
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanun
- Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve ...
- BAZI İL VE İLÇE TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ TE...
- MÜŞTERİ ŞİKAYETLERİ HAKEM HEYETİNİN OLUŞUMU, ÇALIŞ...
- Marka Değeri Nedir ?
- MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
- MARKA VE MARKA TERCİHİ
- SATIŞ SONRASI HİZMETLER VE SATIŞ SONRASI HİZMETLER...
- DİLEKÇE HAKKININ KULLANILMASINA DAİR KANUN
- BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU
- DEVLET MEMURLARININ ŞİKÂYET VE MÜRACAATLARI HAKKIN...
- TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
- ELEKTRİK DAĞITIMI VE PERAKENDE SATIŞINA İLİŞKİN Hİ...
- SANAYİ MALLARININ SATIŞ SONRASI HİZMETLERİ HAKKIND...
- TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA...
- TÜKETİCİ KREDİSİNDE ERKEN ÖDEME İNDİRİMİ VE KREDİN...
- TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU UYGULAMA ESASLARINA D...
- PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI H...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- GARANTİ BELGESİ UYGULAMA ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
- ETİKET, TARİFE VE FİYAT LİSTELERİ YÖNETMELİĞİ
- DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI...
- Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Yönetmeliği
- Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik
- Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunu
- Asillerin ADALETİ
- RÜZGAR gibi geçti
- Batı tipi ETİK
- BEYAZ ATLI PRENS
- Can çıkar, GÜNAH ÇIKMAZ
- Üç TRAJEDİ
- AMERİKAN usulü
- I like YOU
- Sene-i DEVRİYE
- EVE DÖN Çağrısı
- DÜZ MANTIK
- Düzeltmezsen, DÜZELTİRLER
- ÖZRÜN EFENDİSİ
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Bu ACELE niye?
- MUHAFAZAKARLIK Treni
- 14 Mart “SUS” bayramı
- MEKTUBUMUZ VAR…
- MEDYANIN SUÇU, SEVABI
- İKİ KENTE “AYAR VERME” ÇABASI
- KRİZ kapıyı çalınca
- Müşteri Sadakati Sağlamada Araçsal Bir Yöntem Olar...
- Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Yaratma
- Müşteri Sadakati Tanımı
- Şirketlerde, Şikayet Yönetimine Verilen Önem
- ERP (Enterprise Resources Planning-Kurumsal Kaynak...
- CRM (Yazılım) Programları
- Yeni Ekonomide Müşteri İlişkileri Yönetimi: E-CRM
- Müşteri İlişkileri Yönetim Sistemi
- Neden Müşteri İlişkileri Yönetimi?
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- İşletmelerde Çatışma Yönetimi
- Müşteri merkezililik
- Şikayet Yönetimin Literatür Taraması
- Şikâyet Süreci Sonrası Tatmini Etkileyen Faktörler
- Etkin Bir Müşteri İlişkileri ve Müşteri Hizmetleri...
- Kamu Hizmetlerine Katılımın Sağlanmasında Hizmette...
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Anlayışının ve Kalite Kü...
- Kamu Hizmetlerinde Müşteri Anlayışının Geliştirilmesi
- Tarihsel Süreç İçerisinde Devlet-Vatandaş İlişkileri
- Kamu Yararı Kavramı
- Müşteri Odaklı Kamu Hizmetinin Amacı
- Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim
- Dış Müşteri Kavramı
- İç Müşteri Kavramı
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Kavramı
- Kamu Hizmeti Kavramı
- Kuruluşlarda Şikâyetlerin Ele Alınması İçin Kılavuz
- Hizmet Garantileri
- Hizmet Telafisi
- İnternet satışlarında müşteri hakları
- Müşteri memnuniyeti için 7 ipucu
- Çalışanlarınızı Tanıyın
- Çalışan Memnuniyeti Bulaşıcıdır !!!
- Önce çalışan memnuniyeti...
- Memnuniyet Zinciri
- Memnun Çalışanlar Memnun Müşteriler Sağlar mı ?
- Çalışanların Memnuniyet Araştırması Nedir?
- İSO 10002 Faydaları
- ISO 10002 Genel İşleyişi
- Markalar Sosyal Medyadaki Gönderilere Her Zaman Ce...
- Sosyal Medyada Müşteri Şikayet Yönetimi
- Mutsuz Müşteri 23 Yıl Konuşur
- Müşteri şikayet yönetimi ve ISO 10002
- Satış Sonrası Hizmetler
- MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNTEMİ
- MÜŞTERİ ODAKLILIK
-
▼
Nisan
(
97
)
13 Nisan 2013 Cumartesi
Tarihsel Süreç İçerisinde Devlet-Vatandaş İlişkileri
by karamanni | 
in miy
at 21:44:00
Proudly Powered by Blogger.
0 yorum: