Şikâyet sonucu tatmin, tüketicinin şikâyet sürecinden beklentilerinin karşılanma düzeyinin göstergesidir. Şikâyet yönetim sürecinden algılanan performans, tüketici beklentilerine denk veya beklentilerden fazla ise tüketici tatmini oluşmakta, beklentileri karşılamadığı durumda ise şikâyet sonucu tatminsizlik meydana gelmektedir. Hizmet başarısızlığının ardından şikâyet çözümünde de meydana gelen başarısızlığın müşterinin toplam tatmin düzeyini ve yeniden satın alma eğilimini etkilemektedir. (Eşkinat, 2009;65.)
Şikâyet yönetim süreci sonucu memnuniyetin düşük maliyetli, sık sık alınan ürünler için daha yüksek seviyelerde olduğu görülmektedir. Bu durumun sebebi olarak ise firmaların bu tip sorunları itibarlarını zedelememek amacıyla ve fazla maliyeti de olmadığından daha kolay çözüme kavuşturabilmeleri gösterilmektedir. (Andreasen ve Best, 1977;98)
Şikâyet sonucu tatminin sağlanması doğrultusunda müşteriye karşı gösterilebilecek tepki türlerini belirtmek gerekmektedir. Bu kapsamda “Özür dileme” (Apology) firmanın müşterinin yaşadığı rahatsızlık için mutsuz olduğunu ve bu durumu aslında dilemediklerini belirten bir psikolojik bir iletişim sürecidir. Özür dileme müşteri ile tekrar dengenin kurulması için ilk ve önemli bir adımdır. İkinci adım ise firmaca müşteriye problemin neden kaynaklandığı yönünde verilen bilgiyi ifade eden “açıklama” (Explanation) aşamasıdır. Etkili ve inandırıcı bir açıklama müşterinin adalet algısını, memnuniyetini ve bağlılığını etkilemektedir. “Telafi etme” (Redress) ise müşteri ile işletme arasında oluşan problemin çözülmesi veya adil bir şekilde uzlaşılması olarak ifade edilmektedir. Diğer taraftan firmanın şikâyet eden müşteriyle olan ilişki ve etkileşiminde gösterdiği “dikkat” (Attenttiveness) ise müşterinin şikâyet sürecinden memnuniyetinde, tekrar alım eğilimi ve olumsuz ağızdan ağıza iletişiminde son derece önemli bir faktördür. Son olarak “çabukluk” (Promtness) ise firmanın müşterinin şikâyetine yeterince uygun zaman içerisinde cevap vermesi ve çözüm bulması olarak tanımlanmakta ve şikâyet yönetim sürecinde hayati önem taşımaktadır. (Ekiz vd., 2008;274.)
Jeffrey, Donald ve Rockney (1993) şikâyet yönetim sürecinde hakkaniyet (equity) teorisine dayanan algılanan adalet kavramının önemini vurgulamış fakat diğer çalışmalardan farklı olarak bu kavram ile olumsuz ağızdan ağıza iletişim ve tekrar satın alma niyeti arasındaki ilişkiler üzerine yoğunlaşmıştır. Diğer taraftan Tax, Brown ve Chandrashekaran (1998) benzer şekilde, algılanan adalet ile şikâyet sonrası memnuniyet arası ilişkinin yanında algılanan adalet ile müşteride oluşan güven ve sadakat arası ilişkileri incelemişlerdir.
Goodwin ve Ross (1990), algılanan adalet üzerine yaptığı çalışmada adaleti dağıtımsal (distrubutive),
prosedürle ilgili (procedural) ve etkileşimsel (interactional) olmak üzere üç düzeyde incelemektedir. Buna göre dağıtımsal adalet, müşterinin şikâyet sürecinden sağladığı faydaların (telafilerin) eşitlik, ihtiyacın karşılanması ve adil olması açısından yeterli olarak algılanmasıdır. Prosedürle (Süreçsel) ilgili adalet bilginin toplanması, karar alıcının bilgiyi kullanması, sonuçlandırma üzerinde müşteriye karar sürecinde kanıtlarını ileri sürebilme imkânı tanınması, ulaşılabilirlik, zamanlama ve esneklik ile ilgilidir. Diğer taraftan etkileşimsel adalet ise personel davranışlarının kabalığı ve uygunsuzluğu, açıklama yapma, dürüstlük, kibarlık, empati kurma, çaba gösterme, dinlemeye çalışma gibi olumlu veya olumsuz davranışların bileşiminden oluşmaktadır. Ekiz, Araslı ve Farivarsadri (2008)’nın araştırma sonuçları; dağıtımsal adaletin şikâyet tatminini, etkileşimsel adaletin olumsuz söz söyleme niyetini ve şikâyet tatmininin firmayı terk etme niyetini etkileyen en önemli faktörler olduğunu göstermektedir
Diğer taraftan kurum güvenilirliği işletmenin iletişim faaliyetlerine dayalı olarak müşteri nezdinde
oluşturulan, firmaya karşı duyulan bir güven çeşidi olarak tanımlanmaktadır. Newell ve Goldsmith (2001) algılanan kurum güvenilirliği (algılanan uzmanlık düzeyi, güvenilirlik, dürüstlük, samimiyet vb.) ölçeği geliştirme çabasında bulunmuşlardır. Birey güvenilirliğinin aksine kendine has özellik taşıyan kurum güvenilirliği kavramını inceleyen çalışmaların oldukça daha az olduğu görülmektedir.
Firmanın müşteride oluşturmuş olduğu kurumun güvenilir olduğu yönündeki inanç ve algılamaları, şikâyetin kaynağı olarak firmayı görmesi eğilimini düşüreceği ve firmanın şikâyetini çözeceği beklentilerini ve olumlu tutumlarını artıracağı düşünülebilir. Bu doğrultuda algılanan kurum güvenilirliği ile şikâyet yönetim süreci sonrası memnuniyet arasındaki ilişki araştırma kapsamında incelenecektir.
Ayrıca şikâyet süreci memnuniyetini kişilikle de ilişkili olduğunu belirtmek gerekmektedir. Kişilik
yaklaşımlarına bakıldığında stres kavramıyla ilişkili olarak geliştirilen “A Tipi”ve “ B Tipi Kişilik” modeli geniş uygulama alanı bulmaktadır. (Sutil vd., 1998; 43-47) A Tipi Kişilik özelliklerini çalışkan, atılgan, zamana önem veren, saldırgan, sabırsız, çabuk tedirgin olan, hızlı yaşayan, rakamlara önem veren, rekabetçi, şeklinde özetlemek mümkündür. Diğer taraftan B Tipi Kişilik’e sahip bireyler ise zamana önem vermez, sabırlı, rahat, aceleyi sevmez, yumuşak huyludur.(Mellan ve Espnes, 2003;1319-1325) Kişilikle ilgili araştırmalar genelde şikâyet etme davranışı ile ilişkilendirilmiş, ancak şikâyet sürecinden duyulan memnuniyetle ilişkisi üzerinde durulmamıştır. Bu doğrultuda araştırmanın uygulama kısmında A Tipi kişilik özelliğine sahip olma düzeyi ile şikâyet sürecinden duyulan memnuniyet arasındaki ilişki araştırılacaktır.
İsmail GÖKDENİZ*
İbrahim BOZACI**
Ertuğrul KARAKAYA***
YAZILAR
-
▼
2013
(
295
)
-
▼
Nisan
(
97
)
- PROBLEMİN YAŞAMIMIZDAKİ YERİ
- KALİTE KONTROL, KALİTE İYİLEŞTİRME VE PROBLEM ÇÖZM...
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanun
- Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve ...
- BAZI İL VE İLÇE TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ TE...
- MÜŞTERİ ŞİKAYETLERİ HAKEM HEYETİNİN OLUŞUMU, ÇALIŞ...
- Marka Değeri Nedir ?
- MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
- MARKA VE MARKA TERCİHİ
- SATIŞ SONRASI HİZMETLER VE SATIŞ SONRASI HİZMETLER...
- DİLEKÇE HAKKININ KULLANILMASINA DAİR KANUN
- BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU
- DEVLET MEMURLARININ ŞİKÂYET VE MÜRACAATLARI HAKKIN...
- TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
- ELEKTRİK DAĞITIMI VE PERAKENDE SATIŞINA İLİŞKİN Hİ...
- SANAYİ MALLARININ SATIŞ SONRASI HİZMETLERİ HAKKIND...
- TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA...
- TÜKETİCİ KREDİSİNDE ERKEN ÖDEME İNDİRİMİ VE KREDİN...
- TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU UYGULAMA ESASLARINA D...
- PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI H...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- GARANTİ BELGESİ UYGULAMA ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
- ETİKET, TARİFE VE FİYAT LİSTELERİ YÖNETMELİĞİ
- DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI...
- Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Yönetmeliği
- Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik
- Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunu
- Asillerin ADALETİ
- RÜZGAR gibi geçti
- Batı tipi ETİK
- BEYAZ ATLI PRENS
- Can çıkar, GÜNAH ÇIKMAZ
- Üç TRAJEDİ
- AMERİKAN usulü
- I like YOU
- Sene-i DEVRİYE
- EVE DÖN Çağrısı
- DÜZ MANTIK
- Düzeltmezsen, DÜZELTİRLER
- ÖZRÜN EFENDİSİ
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Bu ACELE niye?
- MUHAFAZAKARLIK Treni
- 14 Mart “SUS” bayramı
- MEKTUBUMUZ VAR…
- MEDYANIN SUÇU, SEVABI
- İKİ KENTE “AYAR VERME” ÇABASI
- KRİZ kapıyı çalınca
- Müşteri Sadakati Sağlamada Araçsal Bir Yöntem Olar...
- Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Yaratma
- Müşteri Sadakati Tanımı
- Şirketlerde, Şikayet Yönetimine Verilen Önem
- ERP (Enterprise Resources Planning-Kurumsal Kaynak...
- CRM (Yazılım) Programları
- Yeni Ekonomide Müşteri İlişkileri Yönetimi: E-CRM
- Müşteri İlişkileri Yönetim Sistemi
- Neden Müşteri İlişkileri Yönetimi?
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- İşletmelerde Çatışma Yönetimi
- Müşteri merkezililik
- Şikayet Yönetimin Literatür Taraması
- Şikâyet Süreci Sonrası Tatmini Etkileyen Faktörler
- Etkin Bir Müşteri İlişkileri ve Müşteri Hizmetleri...
- Kamu Hizmetlerine Katılımın Sağlanmasında Hizmette...
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Anlayışının ve Kalite Kü...
- Kamu Hizmetlerinde Müşteri Anlayışının Geliştirilmesi
- Tarihsel Süreç İçerisinde Devlet-Vatandaş İlişkileri
- Kamu Yararı Kavramı
- Müşteri Odaklı Kamu Hizmetinin Amacı
- Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim
- Dış Müşteri Kavramı
- İç Müşteri Kavramı
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Kavramı
- Kamu Hizmeti Kavramı
- Kuruluşlarda Şikâyetlerin Ele Alınması İçin Kılavuz
- Hizmet Garantileri
- Hizmet Telafisi
- İnternet satışlarında müşteri hakları
- Müşteri memnuniyeti için 7 ipucu
- Çalışanlarınızı Tanıyın
- Çalışan Memnuniyeti Bulaşıcıdır !!!
- Önce çalışan memnuniyeti...
- Memnuniyet Zinciri
- Memnun Çalışanlar Memnun Müşteriler Sağlar mı ?
- Çalışanların Memnuniyet Araştırması Nedir?
- İSO 10002 Faydaları
- ISO 10002 Genel İşleyişi
- Markalar Sosyal Medyadaki Gönderilere Her Zaman Ce...
- Sosyal Medyada Müşteri Şikayet Yönetimi
- Mutsuz Müşteri 23 Yıl Konuşur
- Müşteri şikayet yönetimi ve ISO 10002
- Satış Sonrası Hizmetler
- MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNTEMİ
- MÜŞTERİ ODAKLILIK
-
▼
Nisan
(
97
)
13 Nisan 2013 Cumartesi
Şikâyet Süreci Sonrası Tatmini Etkileyen Faktörler
by karamanni | 
in tatmin
at 23:16:00
Proudly Powered by Blogger.
0 yorum: