Marka, üreticilerin ya da satıcıların mallarının kimliğini belirleyen ve mallarını
rakiplerinden ayırt eden bir isim, simge, şekil veya bunların
birleşimidir(Cemalcılar, 1994:116).Diğer bir ifadeyle mal ya da hizmeti tüketiciye
tanıtmayı amaçlayan bir isim veya sembol olarak tanımlanabilmektedir(Tokol,
1994:94).Markalar bağlı oldukları firmayı ve ürünlerini temsil ederler ve belli bir
marka imajını yansıtırlar.Bir marka sadece logo ya da isim olmasının ötesinde
kurum ve ürünleri hakkında tüketicinin taşıdığı duygu ve düşüncelerin ifade
edilmesi, aktarılmasıdır. Malın şekli, yapısı, ambalajı dışında o mala özgü her şey
marka kavramının içinde yer almaktadır(Aktuğlu,2004:12). Markanın tüketiciler
için gerçekleştirdiği fonksiyonları şu şekilde ifade etmek
mümkündür(Ceritoğlu,2006:137-138):
• Yönlendirme/tanıtma fonksiyonu: Marka, tüketicinin pazardaki birçok
ürün arasından birini tercih etmesinde kolaylık sağlayan özet bilgiler
sunarak ürünler arasındaki farkların daha iyi anlaşılmasını sağlamaktadır.
• Alışkanlık ve kolaylık fonksiyonu: Markalı ürünlerin bilinirliğinin
yüksek olması nedeniyle tüketicinin satın alma tercihlerinde daha az risk
üstlenmesini sağlamaktadır. Buna bağlı olarak da tüketici aynı markayı
satın almakta ve zaman içinde markaya karşı bir alışkanlık kazanmaktadır.
• Kalite güvencesi: Marka, tüketiciye sürekli olarak aynı özelliklerde ürün
sunulacağı güvenini vermektedir. Diğer bir ifadeyle marka tüketiciye kalite
konusunda verilen bir garantidir.
• Risk azaltma fonksiyonu: Tüketiciler belirli marka bir ürünü satın
aldıklarında belirli kriterlere göre değerlendirmekte ve marka zihninde
konumlanmış ise satın alma kararlarını bu doğrultuda vermektedir.
• Özdeşleşme fonksiyonu: Tüketiciler satın alma kararlarını marka
tercihlerine göre gerçekleştirmektedirler. Bunun nedeni, bireylerin kendi
istedikleri imajı markanın sağlıyor olması ya da istedikleri imaja markanın
imajı ile sahip olmayı istiyor olmalarıdır.
Tüketiciler satın alma karar sürecinde ve marka tercihlerini gerçekleştirmede
marka imajından etkilenmektedirler. Marka imajı kişilerin isteklerini ve
beklentilerini yansıtıyorsa, tüketici markaya karşı bir bağlılık duymaktadır.
Tüketicilerin bir markayı diğerlerine tercih etmesinde en önemli unsur duygusal
ve bilişsel olarak etkilenmesidir. Bununla birlikte, tüketici ihtiyacının niteliği,
markaya ait özelliklerin tüketiciler tarafından algılanışı, markayı üreten firmaların
kurum imajı ve pazarlama stratejileri vb. pek çok faktör marka tercihini
belirlemektedir. En genel ifade ile marka tercihi, tüketici ihtiyaçları ile
tüketicinin markaya ilişkin inanç ve tutumlarının etkisiyle markanın
değerlendirilmesi sonucunda satın alma karar sürecinde belirli bir markanın
belirlenmesi olarak ifade edilmektedir. Diğer bir deyişle marka tercihi, hedef
tüketicilerin alışkanlıkları veya geçmişteki tecrübelerine bağlı olarak diğer
markaların içinden genellikle belirli bir marka seçme davranışını
göstermesidir(Aktuğlu, 2004:36-37).Tüketici bir markayı diğerlerine tercih
ettiğinde ödediği bedeli ve beklentilerini karşılayıp karşılamayacağı konusunda
riskli bir karar vermiş olmaktadır. Bu nedenle tüketiciler bu riski azaltmak için
aynı markayı tercih etme eğilimi göstermektedirler. Aynı markayı uzun süre
tercih etme davranışı ise markaya bağlılığı yada marka sadakatinin gelişmesine
neden olmaktadır.
Işıl Karpat AKTUĞLU – Ayşen TEMEL
YAZILAR
-
▼
2013
(
295
)
-
▼
Nisan
(
97
)
- PROBLEMİN YAŞAMIMIZDAKİ YERİ
- KALİTE KONTROL, KALİTE İYİLEŞTİRME VE PROBLEM ÇÖZM...
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanun
- Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve ...
- BAZI İL VE İLÇE TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ TE...
- MÜŞTERİ ŞİKAYETLERİ HAKEM HEYETİNİN OLUŞUMU, ÇALIŞ...
- Marka Değeri Nedir ?
- MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
- MARKA VE MARKA TERCİHİ
- SATIŞ SONRASI HİZMETLER VE SATIŞ SONRASI HİZMETLER...
- DİLEKÇE HAKKININ KULLANILMASINA DAİR KANUN
- BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU
- DEVLET MEMURLARININ ŞİKÂYET VE MÜRACAATLARI HAKKIN...
- TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
- ELEKTRİK DAĞITIMI VE PERAKENDE SATIŞINA İLİŞKİN Hİ...
- SANAYİ MALLARININ SATIŞ SONRASI HİZMETLERİ HAKKIND...
- TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA...
- TÜKETİCİ KREDİSİNDE ERKEN ÖDEME İNDİRİMİ VE KREDİN...
- TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU UYGULAMA ESASLARINA D...
- PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI H...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- GARANTİ BELGESİ UYGULAMA ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
- ETİKET, TARİFE VE FİYAT LİSTELERİ YÖNETMELİĞİ
- DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI...
- Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Yönetmeliği
- Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik
- Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunu
- Asillerin ADALETİ
- RÜZGAR gibi geçti
- Batı tipi ETİK
- BEYAZ ATLI PRENS
- Can çıkar, GÜNAH ÇIKMAZ
- Üç TRAJEDİ
- AMERİKAN usulü
- I like YOU
- Sene-i DEVRİYE
- EVE DÖN Çağrısı
- DÜZ MANTIK
- Düzeltmezsen, DÜZELTİRLER
- ÖZRÜN EFENDİSİ
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Bu ACELE niye?
- MUHAFAZAKARLIK Treni
- 14 Mart “SUS” bayramı
- MEKTUBUMUZ VAR…
- MEDYANIN SUÇU, SEVABI
- İKİ KENTE “AYAR VERME” ÇABASI
- KRİZ kapıyı çalınca
- Müşteri Sadakati Sağlamada Araçsal Bir Yöntem Olar...
- Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Yaratma
- Müşteri Sadakati Tanımı
- Şirketlerde, Şikayet Yönetimine Verilen Önem
- ERP (Enterprise Resources Planning-Kurumsal Kaynak...
- CRM (Yazılım) Programları
- Yeni Ekonomide Müşteri İlişkileri Yönetimi: E-CRM
- Müşteri İlişkileri Yönetim Sistemi
- Neden Müşteri İlişkileri Yönetimi?
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- İşletmelerde Çatışma Yönetimi
- Müşteri merkezililik
- Şikayet Yönetimin Literatür Taraması
- Şikâyet Süreci Sonrası Tatmini Etkileyen Faktörler
- Etkin Bir Müşteri İlişkileri ve Müşteri Hizmetleri...
- Kamu Hizmetlerine Katılımın Sağlanmasında Hizmette...
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Anlayışının ve Kalite Kü...
- Kamu Hizmetlerinde Müşteri Anlayışının Geliştirilmesi
- Tarihsel Süreç İçerisinde Devlet-Vatandaş İlişkileri
- Kamu Yararı Kavramı
- Müşteri Odaklı Kamu Hizmetinin Amacı
- Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim
- Dış Müşteri Kavramı
- İç Müşteri Kavramı
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Kavramı
- Kamu Hizmeti Kavramı
- Kuruluşlarda Şikâyetlerin Ele Alınması İçin Kılavuz
- Hizmet Garantileri
- Hizmet Telafisi
- İnternet satışlarında müşteri hakları
- Müşteri memnuniyeti için 7 ipucu
- Çalışanlarınızı Tanıyın
- Çalışan Memnuniyeti Bulaşıcıdır !!!
- Önce çalışan memnuniyeti...
- Memnuniyet Zinciri
- Memnun Çalışanlar Memnun Müşteriler Sağlar mı ?
- Çalışanların Memnuniyet Araştırması Nedir?
- İSO 10002 Faydaları
- ISO 10002 Genel İşleyişi
- Markalar Sosyal Medyadaki Gönderilere Her Zaman Ce...
- Sosyal Medyada Müşteri Şikayet Yönetimi
- Mutsuz Müşteri 23 Yıl Konuşur
- Müşteri şikayet yönetimi ve ISO 10002
- Satış Sonrası Hizmetler
- MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNTEMİ
- MÜŞTERİ ODAKLILIK
-
▼
Nisan
(
97
)
24 Nisan 2013 Çarşamba
MARKA VE MARKA TERCİHİ
by karamanni | 
in marka
at 15:23:00
Proudly Powered by Blogger.
0 yorum: