Kamu hizmetlerinin daha etkili ve kaliteli sunumu için kamu hizmetlerinde
müşteri ya da vatandaş anlayışının geliştirilmesini gerekmektedir. Çünkü kamu
hizmetleri temel özelliği dolayısıyla kamu kuruluşlarını verimsizliğe
sürüklemektedir. Bu noktada Avrupa Birliği yapılanmasının da kamu hizmeti
kavramına bir takım ilkeleri eklediği görülmektedir. Bunlardan birincisi kalite ve
etkinlik ilkesidir ve kamu hizmetinin tanımlanmasında ekonomi biliminin verilerini
ön planda tutan bir yaklaşımının egemen olmasını gerekmektedir. Bu ilke tüketicinin
korunmasını içermektedir. İkinci ilke, yurttaşlık ilkesidir. Her yurttaş belirli kalite ve
makul fiyatlarla temel kamu hizmetlerine eşit bir şekilde ulaşma hakkına sahiptir.
Üçüncü ilke katılım ilkesidir. Hizmetten yararlananlar veya müşterilerin kararlara
katılımını içermektedir (Ulusoy, 1998:30).
Türkiye’de kamu hizmetlerinde müşteri/vatandaş odaklı bir yaklaşıma geçilmek
isteniyorsa, tüketici odaklı yeni örgütsel ilkelerin belirlenmesi gerekmektedir.
Vatandaşların değişen taleplerini dikkate alan hükümetler, bu açıdan geleceğine
yatırım yapan bir örgüt konumunda olmaktadırlar. Değişen tüketici eğilimlerinin de
belirlenmesi müşteri odaklı hizmet anlayışına geçişte kamu kuruluşları için önem arz
etmektedir. Çünkü değişen tüketici eğilimleri, bir anlamda ilgili kamu biriminin
müşterileri için değer yaratabilmesini ifade etmektedir. Böylece tüketicilerin değer
ölçüleri ve eğilimleri saptanabilmektedir. Kamu örgütlerinin değişen kalite ve
anlayışına hızlı bir şekilde ulaşabilmeleri bu değişime hemen cevap verebilmesine
imkan tanımaktadır. Müşteri odaklı böyle bir çerçevede çalışanlar, hizmetleri süratli
bir şekilde geliştirmeye çalışmaktadırlar (Akgeyik, 1997:4). Hizmetlerinin
sunumunda müşteri ile ilk temas çok önemlidir. Çünkü müşterinin ya da vatandaşın
kurum hakkındaki ilk izlenimleri onun sonraki değerlendirilmelerinde de bir ölçü
olacaktır.
Kamu hizmetlerinde müşteri odaklı bir anlayışın yerleşmesinde hizmet
karşılaştırılması da olumlu bir etkide bulunabilir. Kamu hizmetlerinin amaç boyutu
göz önüne alındığında, bu hizmetlerin 4 temel hedefe sahip olduğu ifade edilebilir.
Bu hedefler, özel hizmet yükümlülükleri, müşteri memnuniyeti, çalışanların
memnuniyeti ve kaynakların ekonomik kullanımıdır (Eren, 2002:64). Bu dört
hedefin gerçekleştirilmesi kamu hizmetlerinde müşteri/vatandaş odaklı bir
yaklaşıma geçilmesinde önemli katkıda bulunacaktır.
Günümüzün rekabet ortamında hizmet sunan kurumlar, en az rakipleri kadar iyi
olmak durumundadırlar. Yoksa müşterilerini kaybederler. Ancak hizmet alanlarında
seçim yapacağı başka alan olmadığında yani kamu hizmetlerinde monopol olan
durumlarda rekabetin olması mümkün değildir. Örneğin, sosyal yardım hizmetleri,
pasaport hizmetleri, her türlü ruhsat hizmetleri monopol bir yapı içerisindedir. Bu
tür hizmetlerde vatandaş birer zorunlu müşteridir. Monopol durumu, daha kötü ve
daha pahalı hizmet anlamına geldiğine göre, bir anlamda kamu hizmetlerinden
yararlananlar buna mahkum edilmektedirler. Bundan dolayı kamu sektörünün bu
özelliği, gerçek bir rekabet yoluyla ortadan kaldırılmalı ya da bunun sağlanması için
benzer mekanizmaların yapılması gerekmektedir. Burada diğer kurumlarla hizmet
karşılaştırılması yapılabilir (Eren, 2002:66-67).
Müşteri/vatandaş odaklı bir kamu yönetimi, hem devletin vatandaşa hem de
vatandaşın devlete olan saygı ve güveni artırmada ve bu unsurların sürekliliğini
sağlamada yararlı bir araç görevini üstlenecektir. Müşteri/vatandaş odaklı bir kamu
yönetiminin oluşturulmasında kullanılabilecek temel göstergeler şöyle sıralanabilir
(Saygılıoğlu ve Arı, 2003:148-149):
• Belli bir hizmet alabilmek için tüketilmesi gerekli idari birim sayısı ya da
kamu kurumlarına kolay erişebilme düzeyi,
• Talep edilen belli bir kamusal hizmet için geçen bekleme süresi,
• Kamusal hizmetlerin ve birimlerin ikame esnekliği. Bir başka ifadeyle,
kalite düzeyinden ya da erişme niteliğinden tatmin olmayan vatandaşların
ya da iş çevrelerinin, bir hizmeti belli bir kamu kurumundan almak yerine,
başka bir kamu kurumuna gitme olanağının derecesi; ya da bir hizmeti (tek
birim yerine) değişik yerlerden temin etme hakkının tanınma derecesi,
• Bir hizmetin tamamlanmasından sunumuna kadar geçen süreçlerde,
vatandaşların kamu kurumlarına uğramadan, elektronik olarak erişme ve
işlemlerini bilişim teknolojileri aracılığıyla bitirme derecesi.
Özcan SEZER
YAZILAR
-
▼
2013
(
295
)
-
▼
Nisan
(
97
)
- PROBLEMİN YAŞAMIMIZDAKİ YERİ
- KALİTE KONTROL, KALİTE İYİLEŞTİRME VE PROBLEM ÇÖZM...
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanun
- Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve ...
- BAZI İL VE İLÇE TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ TE...
- MÜŞTERİ ŞİKAYETLERİ HAKEM HEYETİNİN OLUŞUMU, ÇALIŞ...
- Marka Değeri Nedir ?
- MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
- MARKA VE MARKA TERCİHİ
- SATIŞ SONRASI HİZMETLER VE SATIŞ SONRASI HİZMETLER...
- DİLEKÇE HAKKININ KULLANILMASINA DAİR KANUN
- BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU
- DEVLET MEMURLARININ ŞİKÂYET VE MÜRACAATLARI HAKKIN...
- TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
- ELEKTRİK DAĞITIMI VE PERAKENDE SATIŞINA İLİŞKİN Hİ...
- SANAYİ MALLARININ SATIŞ SONRASI HİZMETLERİ HAKKIND...
- TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA...
- TÜKETİCİ KREDİSİNDE ERKEN ÖDEME İNDİRİMİ VE KREDİN...
- TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU UYGULAMA ESASLARINA D...
- PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI H...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- GARANTİ BELGESİ UYGULAMA ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
- ETİKET, TARİFE VE FİYAT LİSTELERİ YÖNETMELİĞİ
- DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI...
- Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Yönetmeliği
- Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik
- Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunu
- Asillerin ADALETİ
- RÜZGAR gibi geçti
- Batı tipi ETİK
- BEYAZ ATLI PRENS
- Can çıkar, GÜNAH ÇIKMAZ
- Üç TRAJEDİ
- AMERİKAN usulü
- I like YOU
- Sene-i DEVRİYE
- EVE DÖN Çağrısı
- DÜZ MANTIK
- Düzeltmezsen, DÜZELTİRLER
- ÖZRÜN EFENDİSİ
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Bu ACELE niye?
- MUHAFAZAKARLIK Treni
- 14 Mart “SUS” bayramı
- MEKTUBUMUZ VAR…
- MEDYANIN SUÇU, SEVABI
- İKİ KENTE “AYAR VERME” ÇABASI
- KRİZ kapıyı çalınca
- Müşteri Sadakati Sağlamada Araçsal Bir Yöntem Olar...
- Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Yaratma
- Müşteri Sadakati Tanımı
- Şirketlerde, Şikayet Yönetimine Verilen Önem
- ERP (Enterprise Resources Planning-Kurumsal Kaynak...
- CRM (Yazılım) Programları
- Yeni Ekonomide Müşteri İlişkileri Yönetimi: E-CRM
- Müşteri İlişkileri Yönetim Sistemi
- Neden Müşteri İlişkileri Yönetimi?
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- İşletmelerde Çatışma Yönetimi
- Müşteri merkezililik
- Şikayet Yönetimin Literatür Taraması
- Şikâyet Süreci Sonrası Tatmini Etkileyen Faktörler
- Etkin Bir Müşteri İlişkileri ve Müşteri Hizmetleri...
- Kamu Hizmetlerine Katılımın Sağlanmasında Hizmette...
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Anlayışının ve Kalite Kü...
- Kamu Hizmetlerinde Müşteri Anlayışının Geliştirilmesi
- Tarihsel Süreç İçerisinde Devlet-Vatandaş İlişkileri
- Kamu Yararı Kavramı
- Müşteri Odaklı Kamu Hizmetinin Amacı
- Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim
- Dış Müşteri Kavramı
- İç Müşteri Kavramı
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Kavramı
- Kamu Hizmeti Kavramı
- Kuruluşlarda Şikâyetlerin Ele Alınması İçin Kılavuz
- Hizmet Garantileri
- Hizmet Telafisi
- İnternet satışlarında müşteri hakları
- Müşteri memnuniyeti için 7 ipucu
- Çalışanlarınızı Tanıyın
- Çalışan Memnuniyeti Bulaşıcıdır !!!
- Önce çalışan memnuniyeti...
- Memnuniyet Zinciri
- Memnun Çalışanlar Memnun Müşteriler Sağlar mı ?
- Çalışanların Memnuniyet Araştırması Nedir?
- İSO 10002 Faydaları
- ISO 10002 Genel İşleyişi
- Markalar Sosyal Medyadaki Gönderilere Her Zaman Ce...
- Sosyal Medyada Müşteri Şikayet Yönetimi
- Mutsuz Müşteri 23 Yıl Konuşur
- Müşteri şikayet yönetimi ve ISO 10002
- Satış Sonrası Hizmetler
- MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNTEMİ
- MÜŞTERİ ODAKLILIK
-
▼
Nisan
(
97
)
13 Nisan 2013 Cumartesi
Kamu Hizmetlerinde Müşteri Anlayışının Geliştirilmesi
by karamanni | 
in müşteri
at 21:46:00
Proudly Powered by Blogger.
0 yorum: