“Müşteri Sadakati Sağlamada Araçsal Bir Yöntem Olarak Şikayet Yönetimi” konulu tez çalışmasında, müşteri sadakati
kavramı, müşteri kazanma ve elde tutma, müşteri sadakatini etkileyen etmenler,
müşteri sadakatinin ekonomik değeri ve müşteri sadakati sağlamada benimsenen
uygulamalardan biri olan şikayet yönetimi kavramı ile müşteri sadakati
sağlamada şikayet yönetimi konuları ele alınmıştır.
Müşteri sadakati, müşterilerin alışveriş yaptıkları sektördeki toplam harcama
kapasitesinin büyük çoğunluğunu aynı iş yerinden yapmasıdır. Müşteri sadakati
müşteri tatmini sağlanmasıyla başlar. Müşteri tatmininin sağlanabilmesi için;
ürünün performansının, güvenilirliğinin, dayanıklılığının, esnekliğinin,
pratikliğinin, ekonomikliğinin, çevre ve insan sağlığına duyarlılığının yanında
ve bu unsurlara ek olarak müşteri ilişkilerinin, müşteriye sunulan hizmetin de
göz ardı edilmemesi gereklidir.
Şirketler açısından müşteri kazanma ve elde tutma kadar önemli olan bir
konu da; müşterinin verilen hizmet ya da yaşanan olaylarlarda şirketlerin
müşteri açısından olaya müdahale etmemek gibi sebeplerle müşterini
kaybetmeleridir. Bu sebeple salt müşteri kazanma ve elde tutma için çalışmalar
yapılmamalı bunun yanında mutlu olmayan, tatminsizlik duyan müşteriler için
ayrıca çalışmalar yapılmalı ve şirketin tüm birimleri tarafından bu tutum
benimsenmelidir. Bu durumda mutsuz ve tatminsizlik duyan müşterilerde ileride
sadık müşteri olabilme olasılıkları yüksek olan müşteriler olacaklardır. Tatmin
olmayan müşterilerin davranışının ve bu davranışı etkileyen faktörlerin
belirlenmesi önemlidir. Çünkü; tatmin olmayan müşterilerin firmaya tekrar bağlanabilmeleri
için harcanacak çaba, yeni müşteri kazanmaya göre daha az çaba ve maliyet
gerektirmektedir. Şikayet yönetimi; mutsuz olan, tatmin olmayan veya şirket ile
ilgili olumsuz tecrübeler yaşayan müşterilerin tekrar firmaya kazandırılması ve
ayrıca şirkete olumlu imaj sağlayarak yeni müşteriler kazandırılmasına olanak
vermesiaçısından önemlidir.
Şikayet en yalın tanımıyla beklentilerin karşılanmamış olduğunun ifade edilmesidir.
Bunun yanında belki de daha önemlisi; firmalar açısından ürünündeki ya da hizmetindeki
kusuru düzelterek mutsuz bir müşterinin hoşnutsuzluğunu gidermek için bir
fırsattır. Müşteri şikayetleri kuruluşlara ürün ve hizmetlerini nasıl
geliştireceklerini gösterir ve böylece pazar paylarını korumalarına yardımcı
olur. Bir müşteriden gelen şikayet doğru analiz edildiğinde ve şikayete sebep
olan sorun çözüldüğünde aynı durum ile ilgili ileride şikayet gelmesi
engellenmiş olacaktır. Bu açıdan ele alınan şikayetler, firmalar için bir sorun
değil daha iyi hizmet vermek için birer fırsattır. Ayrıca etkin şikayet
yönetimi stratejileri, firmaların müşterilerinin gözünde tekrar güvenilir
olmalarını sağlar.
Şirketler şikayet yönetimine ilişkin çözüm stratejileri geliştirirken anlık
çözümler yerine o konuyla ilgili daha sonra gelebilecek şikayetleri de
engelleyecek çözüm önerileri içeren stratejiler geliştirmelidir. Unutulmaması
gereken ikinci bir nokta ise; şikayette bulunulmasını kolaylaştırıcı kanallar
olması sağlanmalıdırlar.
Şikayetlerin etkin bir biçimde ele alınması, müşteri ile ilgilenilmesi,
etkin bir şikayet yönetimi stratejisi uygulanması müşteri sadakatini sağlayacak
ve bu da uzun dönemde şirketlerin karlılığının artmasında etkili olacaktır.
0 yorum: