Kalite kavramı günümüz toplumunun ve toplumsal kurumlarının en önemli
sloganı haline gelen kavramlarından birisidir. Küreselleşme süreci, devletin
küçültülmesini beraberinde getirirken, yönetimdeki yeni anlayışlar, halkın devletten
beklentilerini de bir ölçüde arttırmıştır. Günümüzde devletten beklenen hizmetlerin
kaliteli olması istenmektedir. Kamu sektöründe özelleştirme ve yerel yönetimlere
yetki devriyle birlikte halkın daha kaliteli hizmet sunumu bekleme talepleri de
artmış bulunmaktadır. Kamu sektörünün bilgi teknolojilerinin getirdiği hızlı ve etkin
hizmet sunma imkanlarından kendisini alıkoyması, bu gelişmelerin dışında kendisini
tutması mümkün değildir.
Günümüzde, üretim ve bilgi teknolojisindeki gelişim zihinlerde ve pazarlarda
kalitenin üstünlüğünü getirmiştir. Kalite kavramı ise, pahalı, lüks ve standart olarak
görülmekten çıkmış ve düşünme tarzı, çalışma yöntemi, yaşama biçimi, iç müşteri
tatmini (çalışanlar) ve dış müşteri (ara ve son tüketiciler, halk ya da seçmenler)
tatminine dönüşmüştür. Bu açıdan, üreticilerin ne üretirsem satarım anlayışı, 1970’li
yıllardan sonra satabildiğini üreten ya da müşteri isteklerine uygun şekilde üretime
dönüşmüştür. Yine aynı şekilde hizmet üreten kuruluşlar da (bir iktidar partisi,
valilik, belediye, hastane, okul, tapu müdürlüğü, vergi dairesi v.b) bugüne kadar
ürettikleri hizmeti, müşterisinin (halk, seçmen) istediği ve memnun olduğu kaliteli
hizmete dönüştürmek durumunda olmaktadırlar (Peker, 1996:43).
Vatandaş memnuniyetini ve kaliteyi esas alan yeni kamu yönetimi anlayışının
da en önemli yapıtaşlarından birisi kamu hizmetlerinde kalite ve müşteri/vatandaş
odaklılıktır. Yeni kamu yönetimi anlayışı sadece yeni teknikler ortaya koymamakta,
aynı zamanda yeni bir değerler zincirini, özellikle özel sektörün değerlerini büyük
ölçüde ortaya koymaktadır. Yeni Kamu yönetimi anlayışı ile birlikte ortaya çıkan
yeni kamu hizmeti anlayışı üç yaklaşımı içermektedir (Denhardt ve Denhardt,
2000:550): (1) demokratik vatandaşlık (2) topluluk ve sivil toplum modelinin
benimsemesi (3) örgütsel hümanizm.
Kaliteli kamu hizmeti, günümüz toplumunda halkın en önemli beklentilerinden
biridir. Kamu sektörünün, özel sektörün başarılı uygulamalarında olduğu gibi bir
hizmet sunması beklenmektedir. Kamu kuruluşları özel işletmelerin ortaya koyduğu
kalite ve maliyet standartlarını tutturmak zorundadır. Bu açıdan tüm kuruluşların
değerlendirildikleri standartlar bulunmaktadır. Kamu kurumlarının bu standartlara
ulaşamadığı zaman hayatta kalabilmeleri zor olmaktadır.
Kamu hizmetleri nitelikleri itibariyle özel sektör kuruluşlarınca üretilen mal ve
hizmetlerden farklıdır bu konuda şu noktalarda bir karşılaştırma yapılabilir (Gözlü,
1996:48):
• Kamu hizmetleri, özel kesimde üretilen mal ve hizmetlerde olduğu gibi kar
amacıyla değil, vatandaşların ortak toplumsal ihtiyaçlarını karşılamak üzere
sunulur.
• Özel kesimde mal ve hizmet üretimi rekabet ortamında yapılırken, kamu
kuruluşlarınca sunulan hizmetler prensip itibariyle tekel nitelikli
olduklarından devletin bu açıdan rakibi yoktur.
• Özel sektörde firmalar, üretim alanlarını ve ürün niteliğini belirlerken, belli
bir müşteri grubunu esas almak suretiyle uzmanlaşmaya gidebilirler. Kamu
hizmeti veren kuruluşlar ise bir hizmeti verirken birden çok hedef grubunu
göz önünde bulundurmak zorundadırlar.
• Özel kesimde yer alan firmalar, genellikle insanların maddi ihtiyaçlarıyla
ilgili olan ve çeşitli yönleriyle ölçülebilir somut nitelikli mal ve hizmetler
ürettikleri halde, devletin yerine getirmek zorunda olduğu kamu
hizmetlerinin somut mamullere dönüştürülebilmesi, diğerleri gibi niteliksel
ve niceliksel ölçümlere konu olabilmesi ve sonuçlarının
değerlendirilebilmesi güçtür.
• Özel kesim, mal ve hizmet üretimini müşterilerin istekte bulunması halinde
ve onun ihtiyaçlarına göre yapar. Topluma sunulan kamu hizmetlerinin
kullanımı ve tüketimi ise kamu hizmetlerinin özellikleri dolayısıyla
vatandaşların istek ve beklentilerine aynı oranda uygun düşmeyebilir.
Özcan SEZER
YAZILAR
-
▼
2013
(
295
)
-
▼
Nisan
(
97
)
- PROBLEMİN YAŞAMIMIZDAKİ YERİ
- KALİTE KONTROL, KALİTE İYİLEŞTİRME VE PROBLEM ÇÖZM...
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanun
- Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve ...
- BAZI İL VE İLÇE TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ TE...
- MÜŞTERİ ŞİKAYETLERİ HAKEM HEYETİNİN OLUŞUMU, ÇALIŞ...
- Marka Değeri Nedir ?
- MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
- MARKA VE MARKA TERCİHİ
- SATIŞ SONRASI HİZMETLER VE SATIŞ SONRASI HİZMETLER...
- DİLEKÇE HAKKININ KULLANILMASINA DAİR KANUN
- BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU
- DEVLET MEMURLARININ ŞİKÂYET VE MÜRACAATLARI HAKKIN...
- TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
- ELEKTRİK DAĞITIMI VE PERAKENDE SATIŞINA İLİŞKİN Hİ...
- SANAYİ MALLARININ SATIŞ SONRASI HİZMETLERİ HAKKIND...
- TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA...
- TÜKETİCİ KREDİSİNDE ERKEN ÖDEME İNDİRİMİ VE KREDİN...
- TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU UYGULAMA ESASLARINA D...
- PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI H...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- GARANTİ BELGESİ UYGULAMA ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
- ETİKET, TARİFE VE FİYAT LİSTELERİ YÖNETMELİĞİ
- DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI...
- Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Yönetmeliği
- Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik
- Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunu
- Asillerin ADALETİ
- RÜZGAR gibi geçti
- Batı tipi ETİK
- BEYAZ ATLI PRENS
- Can çıkar, GÜNAH ÇIKMAZ
- Üç TRAJEDİ
- AMERİKAN usulü
- I like YOU
- Sene-i DEVRİYE
- EVE DÖN Çağrısı
- DÜZ MANTIK
- Düzeltmezsen, DÜZELTİRLER
- ÖZRÜN EFENDİSİ
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Bu ACELE niye?
- MUHAFAZAKARLIK Treni
- 14 Mart “SUS” bayramı
- MEKTUBUMUZ VAR…
- MEDYANIN SUÇU, SEVABI
- İKİ KENTE “AYAR VERME” ÇABASI
- KRİZ kapıyı çalınca
- Müşteri Sadakati Sağlamada Araçsal Bir Yöntem Olar...
- Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Yaratma
- Müşteri Sadakati Tanımı
- Şirketlerde, Şikayet Yönetimine Verilen Önem
- ERP (Enterprise Resources Planning-Kurumsal Kaynak...
- CRM (Yazılım) Programları
- Yeni Ekonomide Müşteri İlişkileri Yönetimi: E-CRM
- Müşteri İlişkileri Yönetim Sistemi
- Neden Müşteri İlişkileri Yönetimi?
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- İşletmelerde Çatışma Yönetimi
- Müşteri merkezililik
- Şikayet Yönetimin Literatür Taraması
- Şikâyet Süreci Sonrası Tatmini Etkileyen Faktörler
- Etkin Bir Müşteri İlişkileri ve Müşteri Hizmetleri...
- Kamu Hizmetlerine Katılımın Sağlanmasında Hizmette...
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Anlayışının ve Kalite Kü...
- Kamu Hizmetlerinde Müşteri Anlayışının Geliştirilmesi
- Tarihsel Süreç İçerisinde Devlet-Vatandaş İlişkileri
- Kamu Yararı Kavramı
- Müşteri Odaklı Kamu Hizmetinin Amacı
- Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim
- Dış Müşteri Kavramı
- İç Müşteri Kavramı
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Kavramı
- Kamu Hizmeti Kavramı
- Kuruluşlarda Şikâyetlerin Ele Alınması İçin Kılavuz
- Hizmet Garantileri
- Hizmet Telafisi
- İnternet satışlarında müşteri hakları
- Müşteri memnuniyeti için 7 ipucu
- Çalışanlarınızı Tanıyın
- Çalışan Memnuniyeti Bulaşıcıdır !!!
- Önce çalışan memnuniyeti...
- Memnuniyet Zinciri
- Memnun Çalışanlar Memnun Müşteriler Sağlar mı ?
- Çalışanların Memnuniyet Araştırması Nedir?
- İSO 10002 Faydaları
- ISO 10002 Genel İşleyişi
- Markalar Sosyal Medyadaki Gönderilere Her Zaman Ce...
- Sosyal Medyada Müşteri Şikayet Yönetimi
- Mutsuz Müşteri 23 Yıl Konuşur
- Müşteri şikayet yönetimi ve ISO 10002
- Satış Sonrası Hizmetler
- MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNTEMİ
- MÜŞTERİ ODAKLILIK
-
▼
Nisan
(
97
)
13 Nisan 2013 Cumartesi
Kamu Hizmetlerinde Kalite Kavramı
by karamanni | 
in kalite
at 21:36:00
Proudly Powered by Blogger.
0 yorum: