1.2.5 Hizmet Garantileri
Bazı firmalar, hizmet verilirken meydana gelebilecek hatalar için müsteriye
garantiler sunarlar. Garanti; hizmetin önceden tanımlanan standartları
karsılayamaması durumunda, müsterinin bir veya daha çok sekilde hak talep
edecebilecegine dair firmanın vermis oldugu taahhütlerdir (Lovelock ve Wirtz,
2004).
1.2.5.1 Hizmet Garantilerinin Türleri
Lovelock ve Wirtz (2004), hizmet garantilerini dört tür olarak belirtmislerdir: Tek
unsura dayalı garantiler, çok unsura dayalı garantiler, tam tatmin garantileri ve
birlestirilmis garantiler.
1- Tek unsura dayalı garantiler: Bu tür garantilerde, hizmetin tek bir unsuru
garanti altına alınmaktadır. Örnegin, bir pizza restoranının siparis verilen üç
popüler pizzadan herhangi birisinin, belirli saatler arasında, on dakika içinde
müsteriye ulasacagını garanti etmesi ve bunun olmaması durumunda
müsterinin bir sonraki siparisinin bedava olacagını belirtmesi.
2- Çok unsura dayalı garantiler: Bu tür garantilerde, hizmetin birkaç unsuru
garanti altına alınmaktadır. Örnegin, bir otelin yeni gelen müsterisine güleryüzlü
ve hızlı bir karsılama, konaklama süresince konforlu ve temiz bir oda ve müsteri
otelden ayrılırken yine güleryüzlü bir ugurlama garanti etmesidir. Bunun
olmaması durumunda da, müsteriye belirli bir miktar tazminat ödenmesi için
müsterinin sikayette bulunmasının yeterli olacagını taahhüt etmesidir.
3- Tam tatmin garantileri: Hiçbir istisna olmadan, hizmetin tüm unsurlarının
garanti edilmesidir. Örnegin, bir isletmenin, sattıgı bir üründen müsterisinin
garanti süresi sonuna kadar herhangi bir konuda tatminsizligini bildirmesiyle
birlikte, ürün için ödedigi fiyatı kendisine tekrar iade etmesidir.
4- Birlestirilmis garantiler: Bu tür garantilerde ise, tam tatmin garantilerine ek
olarak, belirsizligi azaltmak için önemli unsurlar üzerinde minimum performans
standartları olusturulmaktadır. Diger bir ifadeyle, birlestirilmis garantiler, unsura
dayalı ve tam tatmin garantilerinin bir kombinasyonudur. Örnegin, bir isletme
sundugu ürünü, hem çoklu unsur garantisi hem de tam tatmin garantisi
kapsamında sunmaktadır. Müsteri, çoklu unsur garantisi kapsamında belirttigi
sikayetine, diger sikayetlerini de ekleyebilir. Bu özelliginden dolayı birlestirilmis
garantiler, müsteriler için en güven verici garantilerdir.
1.2.5.2 Hizmet Garantilerinin Faydaları
Ostrom ve Hart (2000)’a göre, “hizmet firmaları, hizmet garantilerini sadece bir
pazarlama aracı olarak degil, aynı zamanda kalitenin tanımı, kaliteye ulasılması
ve korunması baglamında da önemli oldugunu anlamaya baslamıslardır”. Bu
noktadan hareketle Hart (Zeithaml ve Bitner, 2003), hizmet garantilerinin
faydalarını söyle belirtmistir:
• Hizmet garantileri firmanın, müsteri isteklerine ve hizmetten ne
beklediklerine odaklanmasını saglar.
• Etkili bir hizmet garantisi firma için açık standartları ortaya koyar.
• Etkili bir garanti, müsterilerden konu ile ilgili, anlamlı geri bildirim saglar.
• Hizmet garantileri, hatanın neden kaynaklandıgını anlamaya çalısması
için firmayı harekete geçirir.
• Hizmet garantileri, müsteriler için risk hissini azaltır ve firmaya güveni
artırır.
Yukarıda verilen faydalarının yanısıra, Hart (Lovelock ve Wirtz, 2004)’a göre
etkili bir hizmet garantisi asagıdaki özellikleri içermelidir:
1. Mutlak olmalıdır: Garantide ne söz verilmisse kayıtsız sartsız
uygulanmalı ve müsteri için herhangi bir sürpriz yasanmamalıdır.
2. Anlasılması kolay olmalıdır: Müsteriler garanti kapsamında ne beklemesi
gerektigini, isgörenler de ne yapmaları gerektigini anlamalıdırlar.
3. Müsteri için anlamlı olmalıdır: Müsteri için önemliden daha yüksek bir
anlam tasımalı ve hata sonucunu tazmin ederken yeterliden daha yüksek
bir deger tasımalıdır.
4. İstenmesi kolay olmalıdır.
5. Alınması kolay olmalıdır: Müsteri, hiçbir sorun yasamadan garanti ile
taahhüt altına alınmıs olan haklarını almalıdır.
1.2.5.3 Hizmet Garantilerinin Verilmesinin Uygun Olmadıgı Durumlar
Garanti vermek bazı nedenlerden dolayı her zaman uygun olmayabilir. Bu
nedenler arasında asagıdakiler gösterilebilir (Zeithaml ve Bitner, 2003):
Var olan hizmet kalitesi düsükse: Bir garanti sunmadan önce firma,
yasadıgı hizmet kalitesi sorunlarını gidermelidir. Bunları ortadan
kaldırmadan uygulamaya konulacak olan hizmet garantisinin maliyeti,
getirecegi faydalardan daha fazla olacaktır.
Garanti firma imajıyla uyusmuyorsa: Firma, müsterilerine çok yüksek
seviyede kalite vaat ediyorsa, garanti sunmak uygun olmayabilir. Çünkü,
yüksek kalite bekleyen müsterinin kafasını karıstırabilir.
Hizmet kalitesi kontrol edilemiyorsa: Firmanın hizmet kalitesini gerçekten
kontrol edemedigi durumlarda garanti sunulmamalıdır. Örnek olarak, agır
kıs yasanan bir sehirden yapılacak seferler için havayolu sirketi
zamanında kalkıs garantisi vermemelidir. Çünkü hava kosulları kendisi
dısında gelisen, kontrol edilemeyen bir faktördür.
Garantinin maliyeti faydalarından büyükse: Firma, kalitesini artırmak için
bir yatırım yapmadan önce, beklenen maliyetleri (hatalar için ödenecek
tazminat ve gelistirmeler için harcanacak miktar) ve beklenen faydaları
(müsteri sadakati, kalite iyilesmesi, yeni müsterilere ulasma, vb. gibi
etmenler) hesaplamalıdır.
Müsteriler hizmet hakkında düsük risk algılıyorsa: Garantiler özellikle
müsterilerin firma ve verdigi hizmetin kalitesi hakkında kararsızlık
yasadıgı zaman etkilidir. Müsteri düsük risk algılıyorsa, hizmet garantisi
sunmak uygun olmayabilir.
Rakipler arasında düsük kalite degisiklikleri algılanıyorsa: Bazı
sektörlerde rakipler arasındaki kalite farkları büyük degiskenlik
gösterebilir. Böyle sektörlerde hizmet garantisi sunmak etkilidir. Aksi
durumlarda ise, hizmet garantisi sunmak uygun olmayabilir.
YAZILAR
-
▼
2013
(
295
)
-
▼
Nisan
(
97
)
- PROBLEMİN YAŞAMIMIZDAKİ YERİ
- KALİTE KONTROL, KALİTE İYİLEŞTİRME VE PROBLEM ÇÖZM...
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanun
- Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve ...
- BAZI İL VE İLÇE TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ TE...
- MÜŞTERİ ŞİKAYETLERİ HAKEM HEYETİNİN OLUŞUMU, ÇALIŞ...
- Marka Değeri Nedir ?
- MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
- MARKA VE MARKA TERCİHİ
- SATIŞ SONRASI HİZMETLER VE SATIŞ SONRASI HİZMETLER...
- DİLEKÇE HAKKININ KULLANILMASINA DAİR KANUN
- BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU
- DEVLET MEMURLARININ ŞİKÂYET VE MÜRACAATLARI HAKKIN...
- TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
- ELEKTRİK DAĞITIMI VE PERAKENDE SATIŞINA İLİŞKİN Hİ...
- SANAYİ MALLARININ SATIŞ SONRASI HİZMETLERİ HAKKIND...
- TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA...
- TÜKETİCİ KREDİSİNDE ERKEN ÖDEME İNDİRİMİ VE KREDİN...
- TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU UYGULAMA ESASLARINA D...
- PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI H...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- GARANTİ BELGESİ UYGULAMA ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
- ETİKET, TARİFE VE FİYAT LİSTELERİ YÖNETMELİĞİ
- DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI...
- Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Yönetmeliği
- Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik
- Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunu
- Asillerin ADALETİ
- RÜZGAR gibi geçti
- Batı tipi ETİK
- BEYAZ ATLI PRENS
- Can çıkar, GÜNAH ÇIKMAZ
- Üç TRAJEDİ
- AMERİKAN usulü
- I like YOU
- Sene-i DEVRİYE
- EVE DÖN Çağrısı
- DÜZ MANTIK
- Düzeltmezsen, DÜZELTİRLER
- ÖZRÜN EFENDİSİ
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Bu ACELE niye?
- MUHAFAZAKARLIK Treni
- 14 Mart “SUS” bayramı
- MEKTUBUMUZ VAR…
- MEDYANIN SUÇU, SEVABI
- İKİ KENTE “AYAR VERME” ÇABASI
- KRİZ kapıyı çalınca
- Müşteri Sadakati Sağlamada Araçsal Bir Yöntem Olar...
- Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Yaratma
- Müşteri Sadakati Tanımı
- Şirketlerde, Şikayet Yönetimine Verilen Önem
- ERP (Enterprise Resources Planning-Kurumsal Kaynak...
- CRM (Yazılım) Programları
- Yeni Ekonomide Müşteri İlişkileri Yönetimi: E-CRM
- Müşteri İlişkileri Yönetim Sistemi
- Neden Müşteri İlişkileri Yönetimi?
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- İşletmelerde Çatışma Yönetimi
- Müşteri merkezililik
- Şikayet Yönetimin Literatür Taraması
- Şikâyet Süreci Sonrası Tatmini Etkileyen Faktörler
- Etkin Bir Müşteri İlişkileri ve Müşteri Hizmetleri...
- Kamu Hizmetlerine Katılımın Sağlanmasında Hizmette...
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Anlayışının ve Kalite Kü...
- Kamu Hizmetlerinde Müşteri Anlayışının Geliştirilmesi
- Tarihsel Süreç İçerisinde Devlet-Vatandaş İlişkileri
- Kamu Yararı Kavramı
- Müşteri Odaklı Kamu Hizmetinin Amacı
- Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim
- Dış Müşteri Kavramı
- İç Müşteri Kavramı
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Kavramı
- Kamu Hizmeti Kavramı
- Kuruluşlarda Şikâyetlerin Ele Alınması İçin Kılavuz
- Hizmet Garantileri
- Hizmet Telafisi
- İnternet satışlarında müşteri hakları
- Müşteri memnuniyeti için 7 ipucu
- Çalışanlarınızı Tanıyın
- Çalışan Memnuniyeti Bulaşıcıdır !!!
- Önce çalışan memnuniyeti...
- Memnuniyet Zinciri
- Memnun Çalışanlar Memnun Müşteriler Sağlar mı ?
- Çalışanların Memnuniyet Araştırması Nedir?
- İSO 10002 Faydaları
- ISO 10002 Genel İşleyişi
- Markalar Sosyal Medyadaki Gönderilere Her Zaman Ce...
- Sosyal Medyada Müşteri Şikayet Yönetimi
- Mutsuz Müşteri 23 Yıl Konuşur
- Müşteri şikayet yönetimi ve ISO 10002
- Satış Sonrası Hizmetler
- MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNTEMİ
- MÜŞTERİ ODAKLILIK
-
▼
Nisan
(
97
)
9 Nisan 2013 Salı
Hizmet Garantileri
by karamanni | 
in hizmet
at 23:06:00
Proudly Powered by Blogger.
0 yorum: