Ekonomik, teknolojik, toplumsal ve kültürel değişimlerin yoğun olarak
yaşandığı günümüz dünyasında, kamu yönetimi ve vatandaşlar arasındaki ilişkiler
önemli farklılaşmalar göstermektedir. Vatandaşlar, bazı durumlarda yönetimin
müşterileri olarak algılanmaya başlamışlardır (Eren, 2003:61-62). Toplam kalite
yönetiminin benimsemiş olduğu en önemli ilkelerden biri olan müşteri odaklılık,
kamu yönetiminde hizmet sunulan kesimin müşteri olarak algılanmasının ötesinde
vatandaş olarak da algılanmasını gerektirmektedir. “Kar amaçlı olarak üretilen mal
veya hizmet ile bunun kullanıcısı arasındaki üretici-müşteri ilişkisi; kamu hizmeti ile
hizmetten yararlananlar arasında kamu kuruluşu-vatandaş ilişkisi şeklinde ifade
edilmektedir. Kar amacıyla üretilmiş bulunan bir mal veya hizmeti satın alan
müşteri, ödediği bedelin karşılığını aldığını düşünürken; kamu hizmetinden
yararlanan vatandaşlar, genellikle bir lütuf veya ihsan ile karşılaştıklarını
düşünmektedirler” (Saran ve Göçerler, 1998:247). Bu açıdan halkın kamu
hizmetlerini algılaması, kamu hizmetinin her zaman için bedelsiz olması gerektiği,
devletin kendilerine sunmak zorunda olduğu bir hizmetmiş gibi düşünülmesine yol
açmaktadır.
Müşteri ya da vatandaş odaklı kamu hizmetinin en önemli amacı vatandaşa ya
da müşteriye kaliteli, etkin ve hızlı hizmet sunmaktır. Bir kamu ya da özel kuruluşun
çevresinde meydana gelen değişimlere ayak uydurabilmesi, rekabet ortamında
ayakta kalabilmesi için, “mal üreten bir şirketin müşterilerince, kamu hizmeti üreten
bir kuruluşun halk tarafından benimsenmesi, desteklenmesi ürettikleri mal ve
hizmetin kalitesinin sürekli iyileştirilmesine bağlıdır” (Peker, 1995:64). Bunun için
müşteri ya da vatandaş odaklı bir yönetimin öncelikli amacı bütün bir örgütü
hazırlamaktır. Bunu sağlamak için öncelikle görev ayrımının net bir şekilde ortaya
konulması, kapsamlı bir bilgilendirme ve danışma hizmetinin sunulması, bekleme
sürelerinin kısaltılması, vatandaş beklentilerine göre çalışma saatlerinin ayarlanması
gerekmektedir (Çukurçayır, 2003:38). Müşteri odaklı toplam kalite yönetimi,
müşterinin daha kaliteli hizmeti ya da ürünü ucuza alma beklentisini sürekli
kılacağından örgütün sürekli iyileştirme faaliyeti içerisinde olmasını
gerektirmektedir (Yayman, 1997:143). Kamu yönetimine müşteri kavramının
girmesiyle vatandaşın rolü, kamu hizmetlerinin kalitesini, zamanında sunulup
sunulmamasını, sunuluş biçimini ve verimliliğini denetlemek şeklinde
değişmektedir. Böylece vatandaşın konumu edilgen konumdan etken konuma
geçmiş olmaktadır (Eren, 2003:66). Kamu hizmetlerinde müşteri odaklı bir
yaklaşımın benimsenmesiyle birlikte bu yaklaşımı benimseyen kuruluşa yüksek
kalite ve üretkenlik, örgüte rekabet gücü, kendisini koruma, canlılık kazandırılmış
olur (Peker, 1995:64).
Son birkaç yıl içinde özellikle ABD ve Avrupa ülkelerinde kamu hizmetlerinde
maliyet, etkinlik ve kalite üzerinde önemli etkiler yapacak bir değişime tanık
olunmaktadır. Bu değişimin temelinde özel bir yönetim biçimi olan toplam kalite
yönetimi anlayışı bulunmaktadır. Toplam kalite yönetimi, örgüt yönetimi, örgüt
yöneticilerinin, vatandaşların, çalışanların ve aynı zamanda sermayedarların
bekleyişlerine cevap vermelerini mümkün kılmaktadır. Bu anlayışla, başarının en iyi
kalitede mal veya hizmetin, müşterinin istediği miktar ve zamanda kısıtlı olduğu bir
zamanda, örgütsel sağlığın devamı noktasında toplam kalite yönetiminin sağlayacağı
mal ve hizmet kalitesindeki artışlar ve maliyet düşüşleri bu anlayışı etkili bir strateji
haline getirmektedir (Yıldız, 1995:78).
Özcan SEZER
YAZILAR
-
▼
2013
(
295
)
-
▼
Nisan
(
97
)
- PROBLEMİN YAŞAMIMIZDAKİ YERİ
- KALİTE KONTROL, KALİTE İYİLEŞTİRME VE PROBLEM ÇÖZM...
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanun
- Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve ...
- BAZI İL VE İLÇE TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ TE...
- MÜŞTERİ ŞİKAYETLERİ HAKEM HEYETİNİN OLUŞUMU, ÇALIŞ...
- Marka Değeri Nedir ?
- MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
- MARKA VE MARKA TERCİHİ
- SATIŞ SONRASI HİZMETLER VE SATIŞ SONRASI HİZMETLER...
- DİLEKÇE HAKKININ KULLANILMASINA DAİR KANUN
- BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU
- DEVLET MEMURLARININ ŞİKÂYET VE MÜRACAATLARI HAKKIN...
- TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
- ELEKTRİK DAĞITIMI VE PERAKENDE SATIŞINA İLİŞKİN Hİ...
- SANAYİ MALLARININ SATIŞ SONRASI HİZMETLERİ HAKKIND...
- TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA...
- TÜKETİCİ KREDİSİNDE ERKEN ÖDEME İNDİRİMİ VE KREDİN...
- TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU UYGULAMA ESASLARINA D...
- PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI H...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- GARANTİ BELGESİ UYGULAMA ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
- ETİKET, TARİFE VE FİYAT LİSTELERİ YÖNETMELİĞİ
- DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI...
- Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Yönetmeliği
- Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik
- Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunu
- Asillerin ADALETİ
- RÜZGAR gibi geçti
- Batı tipi ETİK
- BEYAZ ATLI PRENS
- Can çıkar, GÜNAH ÇIKMAZ
- Üç TRAJEDİ
- AMERİKAN usulü
- I like YOU
- Sene-i DEVRİYE
- EVE DÖN Çağrısı
- DÜZ MANTIK
- Düzeltmezsen, DÜZELTİRLER
- ÖZRÜN EFENDİSİ
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Bu ACELE niye?
- MUHAFAZAKARLIK Treni
- 14 Mart “SUS” bayramı
- MEKTUBUMUZ VAR…
- MEDYANIN SUÇU, SEVABI
- İKİ KENTE “AYAR VERME” ÇABASI
- KRİZ kapıyı çalınca
- Müşteri Sadakati Sağlamada Araçsal Bir Yöntem Olar...
- Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Yaratma
- Müşteri Sadakati Tanımı
- Şirketlerde, Şikayet Yönetimine Verilen Önem
- ERP (Enterprise Resources Planning-Kurumsal Kaynak...
- CRM (Yazılım) Programları
- Yeni Ekonomide Müşteri İlişkileri Yönetimi: E-CRM
- Müşteri İlişkileri Yönetim Sistemi
- Neden Müşteri İlişkileri Yönetimi?
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- İşletmelerde Çatışma Yönetimi
- Müşteri merkezililik
- Şikayet Yönetimin Literatür Taraması
- Şikâyet Süreci Sonrası Tatmini Etkileyen Faktörler
- Etkin Bir Müşteri İlişkileri ve Müşteri Hizmetleri...
- Kamu Hizmetlerine Katılımın Sağlanmasında Hizmette...
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Anlayışının ve Kalite Kü...
- Kamu Hizmetlerinde Müşteri Anlayışının Geliştirilmesi
- Tarihsel Süreç İçerisinde Devlet-Vatandaş İlişkileri
- Kamu Yararı Kavramı
- Müşteri Odaklı Kamu Hizmetinin Amacı
- Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim
- Dış Müşteri Kavramı
- İç Müşteri Kavramı
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Kavramı
- Kamu Hizmeti Kavramı
- Kuruluşlarda Şikâyetlerin Ele Alınması İçin Kılavuz
- Hizmet Garantileri
- Hizmet Telafisi
- İnternet satışlarında müşteri hakları
- Müşteri memnuniyeti için 7 ipucu
- Çalışanlarınızı Tanıyın
- Çalışan Memnuniyeti Bulaşıcıdır !!!
- Önce çalışan memnuniyeti...
- Memnuniyet Zinciri
- Memnun Çalışanlar Memnun Müşteriler Sağlar mı ?
- Çalışanların Memnuniyet Araştırması Nedir?
- İSO 10002 Faydaları
- ISO 10002 Genel İşleyişi
- Markalar Sosyal Medyadaki Gönderilere Her Zaman Ce...
- Sosyal Medyada Müşteri Şikayet Yönetimi
- Mutsuz Müşteri 23 Yıl Konuşur
- Müşteri şikayet yönetimi ve ISO 10002
- Satış Sonrası Hizmetler
- MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNTEMİ
- MÜŞTERİ ODAKLILIK
-
▼
Nisan
(
97
)
13 Nisan 2013 Cumartesi
Müşteri Odaklı Kamu Hizmetinin Amacı
by karamanni | 
in müşteri
at 21:41:00
Proudly Powered by Blogger.
0 yorum: