Cutlip ve arkadaşlarının 6 dönem içerisinde ele aldıkları ABD’de halkla
ilişkilerin tarihi gelişimi aşağıda özetlenmektedir.
1. Yeşerme Aşaması
(1900-1917)
Bu dönemde araştırmacı gazetecilik gelişmiş ve halkla ilişkiler
profesyonelleşmeye başlamıştır. İlk halkla ilişkiler ajansı, tanıtım bürosu
adıyla Boston’da 1900 yılında kurulmuş ve 1911 yılına kadar faaliyet
göstermiştir. Bu ajansın kurucuları; George Michaelis ve arkadaşlarıdır. İkinci halkla ilişkiler
ajansı 1902 yılında William
Wolf Smith tarafından kurulmuştur. Üçüncü ajansı 1904 yılında
Parker ve Ivy Lee kurmuş, yaklaşık dört yıl süreyle ajans görev yapmıştır. Daha
sonraları Hamilton
Wright ve Pendleton
Dudley gibi öncü halkla ilişkiler elemanları ajanslarını
kurmuşlardır (Cutlip vd, 1994: 100-101).
Bu döneme damgasını vuran kişi Ivy Lee’dir. İlk halkla ilişkiler
danışmanının Ivy Lee olduğu ve modern halkla ilişkilerin onun çalışmalarıyla
başladığı yaygın biçimde kabul edilmektedir. 1906 yılında Antrasit kömür grevi
sorununu çözmeye çalışırken Ivy Lee bir “prensipler bildirisi” yayınlamıştır.
Bu bildiri kamunun bilgilendirilmesi gerektiğiyle ilgili yeni bir dönemi
başlatmıştır (Wilcox vd.,
2001: 30). Ivy Lee gazetecilere gönderdiği bildirisinde “bürolarının gizli bir
basın bürosu veya reklam ajansı olmadığını, amaçlarının basın ve Amerikan
kamuoyuna bilmeleri gereken doğru bilgileri sağlamak olduğunu” vurgulamıştır
(Cutlip vd., 1994: 104). Ivy Lee çalışma hayatı içerisinde önemli başarılara
imza atmıştır. 1906 yılında Pensilvanya Demiryolları’nın halkla ilişkiler
çalışmalarını yürütmeye başlamıştır. 1912 yılında aynı kurumun yönetici
asistanlığına atanmıştır. Ivy Lee bu açıdan yönetici düzeyinde görev yapan ilk
halkla ilişkiler personelidir. Ivy Lee daha sonra 1914 yılında ünlü işadamı
Rockefeller’la aylık bin dolar ücretle çalışmaya başlamıştır. Bu ücret o
yılların şartlarında çok yüksek olarak görülmektedir (Pohl, 1995: 11).
Ivy Lee, bugün halkla ilişkiler alanında kullanılan birçok teknik
ve ilkeye katkı sağlamıştır. Bir çok kurumda tanıtım birimlerinin gelişmesini
ve danışmanlarının yetişmesini hızlandırmıştır. Ivy Lee, 31 yıl halkla
ilişkiler alanında çalışmış ve 1934 yılında ölmüştür (Cutlip vd., 1994:
104-105).
2. Birinci Dünya Savaşı
Dönemi (1917-1919)
Bu dönemin halkla ilişkilerin gelişmesine katkı sağlayan en
önemli uygulaması Creel Komitesi’dir.
Bu komite Başkan Wilson tarafından
1917 yılında George
Creel başkanlığında kurdurulmuştur. Kamuyu Bilgilendirme Komitesi
adıyla da bilinmektedir. Komitenin temel görevi, savaşa destek olmaları yönünde
Amerikan kamuoyunu harekete geçirmektir. Komitede başarılı ve yetenekli
gazeteciler, yazarlar, basın ajansı uygulayıcıları ve editörler görev almıştır.
Daha sonraları halkla ilişkilerin babası olarak adlandırılacak Edward L. Bernays da bu
komitenin üyeleri arasındadır (Cutlip vd., 1994: 109-110). Komite belirlenen
amacı başarıyla gerçekleştirmiştir. Her ne kadar propaganda amaçlı bir komite
olsa da, halkla ilişkilerin gelişimine önemli katkı sağlamıştır. Özellikle
Bernays, burada edindiği deneyimleri savaş sonrası halkla ilişkiler alanına
uygulamış ve başarılı çalışmalar yürütmüştür.
3. Kükreyen Yirmiler Dönemi
(1919-1929)
Kükreyen yirmilerden, 1920’li yıllar kastedilmektedir. Bu
yıllarda Amerika’da ekonomi büyümüş ve insanların yaşam düzeyleri iyileşmiştir.
Halkla ilişkiler alanında da çok önemli gelişmeler yaşanmış ve meslek “halkla
ilişkiler” adıyla anılmaya başlamıştır.
Bu döneme, yaptığı çalışmalarla damgasını vuran Edward L. Bernays’tır.
Bernays, çoğu yazar tarafından halkla ilişkilerin babası olarak
nitelenmektedir. Ünlü psikanaliz Sigmund Freud’un hem anne hem de baba tarafından akrabası
olan Bernays, Freud’un görüşlerinden halkla ilişkiler çalışmalarında oldukça
yararlanmıştır. Bernays 1919 yılında Doris Fleischman’la birlikte ajansını açmıştır. İlk olarak
“halkla ilişkiler danışmanlığı” deyimini o kullanmaya başlamış ve bu deyimi
yaymaya çalışmıştır (Pohl, 1995: 12). 1923 yılında halkla ilişkiler alanında
ilk kitap olan “Crystallizing Public Opinion” ı yazan
Bernays, aynı yıl New York
Üniversitesi’nde halkla ilişkiler dersi vererek yeni bir çığır daha açmıştır.
Bernays, 1922’de Doris Fleischman
ile evlenmiştir. Fleischman 1962 yılına kadar aktif bir şekilde Bernays’la
birlikte halkla ilişkiler alanında çalışmış ve 1980 yılında ölmüştür (Cutlip
vd., 1994: 112).
Bernays’ın meslek hayatı boyunca, başarılı birçok halkla
ilişkiler uygulaması bulunmaktadır. Bunlardan önemlileri aşağıda
sıralanmaktadır (Wilcox vd.,
2001: 38-40).
• 1910’lu
yıllarda aktör Richard
Bennett, Damaged Goods adlı bir tiyatro eserini sahneye koymak
istemiştir. Cinsel eğitimi konu alan bu eserin sahnelenebilmesi için maddi
desteğe ihtiyaç vardır. Bernays, Medicâl Review of Reviews dergisinin
kurduğu fona 4 dolar ödeyen herkese, oyunu izleme imkânı vererek oyunun
sahnelenmesini sağlamıştır.
• Procter
& Gamble firmasının Ivory markalı
sabununun satış kampanyasını yürütmüştür. Bernays, sabundan heykel yarışmaları
düzenleyerek ulusal çapta bir ilgi uyandırmıştır. Bu yolla çocuklarla
anne-babalarının, temizliğe dikkatini çekmiş ve satışları artırmıştır.
• Bernays’ın
çok bilinen uygulamalarından birisi de, sigara satışlarının artırılmasıyla
ilgilidir. O dönemlerde kadınların kamusal alanda sigara içmesini engelleyen
bazı yasalar bulunmaktaydı. Bunun kaldırılması ve Lucky Strike sigaralarının
satışının artırılması için American Tobacco Company’nin sahibi George Washington Hill, Bernays’la
anlaşmıştır. Bernays psikoanalistlerin de görüşünü alarak, kadınların
erkeklerle eşitlik arayışında sigaranın “özgürlük meşalesi” olarak
algılanabileceği teması üzerine kampanyasını kurmuştur. Sonuçta kampanya
başarılı olmuş sigara satışlarında büyük artış meydana gelmiştir.
Bemays’ın ayrıca Venida şirketinin saç bonelerinin satışını
artırma çalışmaları, ampülün icadının 50. yıldönümü kutlama törenlerini
organize etme gibi başarılı uygulamaları da bulunmaktadır. Bernays, uzun yıllar
halkla ilişkiler alanında çalışmalarını sürdürmüş ve 1995 yılında 103 yaşında
ölmüştür.
4. İkinci Dünya Savaşı
Dönemi (1930-1945)
Bu dönemde halkla ilişkilerin gelişimini iki olay etkilemiştir.
Bunlardan ilki Amerika Birleşik Devletleri’ndeki 1929 ekonomik krizidir. Diğeri
ise İkinci Dünya Savaşı’dır. Ekonomik krizin patlak vermesi, birçok firmanın
kapanmasına ve insanların işsiz kalmasına neden olmuştur. Başkan Roosevelt krizin
atlatılması amacıyla New
Deal adı verilen bir ekonomik program yürürlüğe koymuştur. Bu
program çerçevesinde kamuyonun bilgilendirilmesi ihtiyacı doğmuştur. İşadamları
halkla ilişkiler uzmanlarından yardım almaya başlamıştır. Yeni kurulan halkla
ilişkiler birimleri daha pozitif ve sürekli çalışmalar yapmışlardır (Cutlip
vd., 1994:117).
İkinci dünya savaşı yıllarında Savaş Bilgilendirme Ofisi
açılmıştır. 1942 yılında açılan bu ofis, Birinci Dünya Savaşı yıllarında
kurulan Creel komitesine
benzemektedir (Baskin vd.,
1997:43).
Bu dönemde halkla ilişkiler açısından diğer bir gelişme, bilimsel
kamuoyu araştırmalarının ortaya çıkmasıdır. 1930’lu yılların ortalarında Gallup kamuoyu
araştırmalarını yapmaya başlamış ve 1936’daki başkanlık seçimlerinde büyük
prestij kazanmıştır. Halkla ilişkiler görevlileri, yönetime öneriler sunma ve
kampanya hazırlamada kamuoyu araştırmalarından yararlanmaya başlamıştır (Cutlip
vd., 1994: 117).
5. Savaş Sonrası Dönem
(1945-1965)
Bu dönemde halkla ilişkiler, saygınlık, kabul ve profesyonellik
kazanmıştır. Aynı zamanda halkla ilişkilerle ilgili eğitim gelişmeye başlamış;
konu yönetimi, izleyici analizi, stratejik planlama gibi yeni alan ve teknikler
ortaya çıkmıştır. 1947 yılında Boston Üniversitesi ilk halkla ilişkiler okulunu
kurmuş, birkaç yıl içerisinde yüze yakın üniversite halkla ilişkiler programı
teklif etmiştir. (Baskin vd.,
1997: 4344).
Bu dönemde halkla ilişkilerle ilgili önemli gelişmeler şu şekilde
sıralanabilir (Pohl, 1995:14):
• Rex Harlow, ilk halkla
ilişkiler dergisi Public Relations Journal’i
yayınlamaya başlamıştır.
• Amerika
Halkla İlişkiler Derneği kurulmuştur.
• Televizyon
gelişmiş ve haberler yayınlanmaya başlamıştır.
• Amerika
Halkla İlişkiler Derneği, halkla ilişkiler mesleğinin etik kurallarını ortaya
koymuştur.
6. Küresel Enformasyon Çağı
Dönemi (1965 ve Sonrası)
1960’ların ortalarında halkla ilişkilerin önemi giderek
artmıştır. Bu dönemde enformasyon toplumu oluşmaya başlamıştır. Küresel
enformasyon çağının kökenleri 1950’lerde başlasa da, gerçek anlamda ortaya
çıkışı 1960’ların ortalarına rastlamaktadır (Cutlip vd., 1994: 122). Kitle
iletişim araçlarının özellikle de televizyonun yaygınlaşması, bu dönemin
gelişimine büyük katkı sağlamıştır. Günümüze doğru bilgisayar, cep telefonu,
internet, uydu gibi yeni iletişim teknolojilerinin devreye girmesi ve toplumsal
dönüşümle, küresel enformasyon çağı zirveye ulaşmıştır. Tüm bu gelişmeler
halkla ilişkilere de yansımış ve alanda yeni yönelimlere neden olmuştur. Artık
halkla ilişkiler yönlendirmeden daha çok ortak kabule; pazarlamadan daha çok
yönetime; programlardan daha çok sürece, sorun çıktıktan sonra çözme yerine
sorunu önceden önlemeye çalışmaya; tüm dünyada profesyonelleşmeye doğru bir
yönelim göstermektedir (Baskin vd.,
1997: 45).
www.anadolu.edu.tr
0 yorum: