YAZILAR

30 Eylül 2019 Pazartesi

Kurumların Sosyal Medya Kullanımı

by karamanni  |  in sm at  15:49:00




Kurumlar yeni müşterilerle iletişim kurulması, kendi ürün ve hizmetlerinin tanıtılması için birçok reklam ve pazarlama faaliyeti yürütmektedirler.

Sosyal medyada, yalnızca gerçek kişiler ile gerçek bağlantılar kurmak mümkün değildir. Ama aynı zamanda büyük, değerli şirketlerin resmi olan sayfaları ile bağlantılar kurulabilmektedir ve kişiler şirketlerle iletişime geçebilmektedirler.28
Sosyal medyanın öneminin artması ve kullanılmaya başlanması ile kurumlar sosyal medya da yapacakları birkaç girişim ile eski müşterilere daha çabuk ulaştığı gibi yeni müşterilerde kazanabilmektedirler. Kurumlar sosyal medya ile müşterilerle iletişim kurabilmekte, müşterilerin sorunlarına çözüm üretebilmekte ve yaptıkları kampanyaların ne kadar etkili olduğunu anlayabilmek için geribildirimler alabilmektedirler.
Kurumlar artık bünyelerinde bir sosyal medya uzmanı bulundurarak sosyal medya da yapılacak çalışmaları bu uzman ile birlikte yürütmektedirler. Bu sayede kurum sosyal medya da daha aktif rol alabilmektedir. Sosyal medyayı daha iyi kullanan kurumlar ise Facebook ve Twitter sayfalarını 24 saat online tutarak müşterilerin sorularına anında cevap verebilmektedirler.
ERA Research & Consultancy ve Bersay İletişim Danışmalığı, Türkiye’nin sosyal medya trendleri araştırması ile orta ve büyük ölçekli şirketlerde bir araştırma yapmışlardır. Yapılan araştırmaya göre;
Yöneticilerin neredeyse tamamı kurum sosyal medyayı kullanmazsa kurumun itibarına zarar vereceği görüşündedirler.
Bugüne kadar sosyal medya yöntemlerinin kullanılmamasının nedeni sosyal medya ile ilgilenen kişilerin yetersizliği, sosyal medyanın kullanılma yöntemlerinin yetersizliği ve kurumların sosyal medyada yapılan çalışmalara sıcak bakmamasıdır.
Çalışmaya katılan kurumların, pazarlama ve iletişim yöneticilerinin neredeyse tamamı tarafından sosyal medya üzerinden yapılan çalışmaların, iletişimin, marka tavsiyesinin, marka farkındalığı yaratmanın, ürün ve hizmet hakkında bilgilendirmenin yapılan işler üzerinde faydalı olduğu düşünülmektedir. Sosyal medyanın pazar payını artırma üzerinde faydalı olduğunu düşünen kişilerin sayısı ise daha düşüktür.[1]
Yapılan bu araştırmada da kurumlar açısından sosyal medyanın önemli olduğu, sosyal medya kullanımının faydaları belirtilmiştir.
 Kurumsal Web Sayfaları ve Halkla İlişkiler Uygulamaları
Enformasyon teknolojisindeki hızlı gelişim, "World Wide Web” kavramını, interneti olağan bir teknolojik aracından çıkarıp devrim niteliğinde gelişen bir başka teknolojik platforma taşımıştır. Web konseptinin 1990 yılında oluşturulmasından ve 1991 yılında ilk çalışmanın başlangıcından bu yana, Web hızlı bir şekilde kabul görmeye başlamış ve günlük yaşamın her alanına girmiştir. Web’in kabul görmeye başlaması ile kurumlar ve markalar kendi Web sitelerini yayınlayarak kamuoyuna açmışlardır.[2]
Bir kurum ya da kuruluşun yapısına bağlı olarak gerekli olabilecek bilgileri, sık kullanılan başlıklarda oluşturulan web sayfalarının toplu halde düzenlendiği web sayfası grupları, web sitesi olarak adlandırılmaktadır. Kurum ve kişiler sahip oldukları web sitesini en iyi, en hızlı ve faydalı olduğu düşünülen bilgileri sınıflandırarak ve web sitesinin tasarımını farklı şekillerde yaparak insanlara sunabilirler.
Web sitesinin görüntülenen menü ve erişiminin kolay olması, sayfa görünümünün iyi olması, bilgiye en kısa yolla ulaşılabilecek, işlevsel ve hızlı bir yapıda olması başarılı bir web sayfasını oluşturmaktadır.[3]

Web sitesi, bir kurumun ve markanın kendisini tanıtması açısından en iyi araçtır. Kurumun ve markanın diğer yaptığı yayınlardan daha çok tanıtım olanağı sağlayan web sitesini, kuruluşun dışarıya açılan bir penceresi olduğu söylenebilir. Kurumsal bir web sitesi oluşturmanın amaçları sektörlere göre farklılıklar gösterebilir, her türlü organizasyonlar için iyi hazırlanmış bir web sitesi, iyi bir tanıtım ve hedef kitlelerle iletişim kurma aracıdır.32
Web temelli halkla ilişkilerin başarısını belirleyen faktörler bulunmaktadır. Bu faktörlerden birisi ziyaretçinin kurumsal web sitesine girdikten sonra uzun süre orada kalmasını ve kuruma yönelik olumlu izlenimlerle siteden ayrılmasını sağlamakla ilgilidir. Bu nedenle site öncelikle her bir hedef kitleyi ilgilendiren zengin bilgi içeriği sunmalı ve en üst düzeyde etkileşim yaratma özelliği taşımalıdır.
Web sitesi, ziyaretlerin tekrarlaması için düzenli olarak güncellenmelidir. Site sorumlusu, sitenin tıklanma sayısını ve buradan alınan bilgiyi izlemeyi sürdürürken, aynı zamanda sitenin özelliklerini geliştirmek için yeni çıkan teknik donanımları temin etmelidir. Sürekli yeni web siteleri oluşturulmaktadır. Bu nedenle diğer web sitelerinden farklı olan tasarımlar yapılmalıdır.
Kurumlar sanal ortamlarda etkin bir tanıtım sağlamak ve farklı kamularla ilişki kurmak amacıyla tasarlayacakları web sitelerinde bazı temel özelliklere dikkat ederek olumlu bir algı yaratmaya çalışmalıdırlar. Web sitesi tasarımı bir yandan teknik beceri gerektirdiği için konuyla ilgili kişi ya da kurumlardan destek alınmalı, ancak sitenin içeriği ile ilgili sorumluluk halkla ilişkiler uygulamacılarında olmalıdır.
Kurumsal web sitesinin halkla ilişkiler amaçlı kullanılabilmesi için dikkat edilmesi gereken bazı temel özellikler bulunmaktadır. Elektronik halkla ilişkiler, insanların sadece belli bir kurumsal web sitesini ziyaret etmesini sağlamak değil ama ziyaret sayesinde onlarla doğru, etkili ve verimli ilişkiler

kurup geliştirmektir. Gün içinde kurumun web sitesine binlerce kez tıklama olduğu halde eğer siteye girenler aradıklarını bulamıyor, grafik ve resim yüklemelerinin uzun sürmesi nedeniyle bilgiye hemen ulaşılamıyor ve sıkılıyorlarsa, halkla ilişkiler amaçlarına ulaşmak söz konusu değildir.[4]
İnternet ve web kurumlar için limitsiz olanaklar sağlayabilmektedir. Bu güne kadar web sitesi oluşturan kurumların çoğunun amacı da oluşturdukları web sitesi aracılığı ile pazarlama ve satış mesajlarını hedef kitlelerine ulaştırmak ve müşterileriyle iletişim kurmaktır. Kurumların web sitesi oluşturmaktaki bir diğer amacının ise, ürün ve hizmetleri hakkında tanıtım yapmak istemeleri olduğu söylenebilir.[5]
Kuruluşlar web sitelerini sadece reklam ve pazarlama çalışmaları için değil, halkla ilişkiler çalışmalarını geliştirmek ve hedef kitleden kurum, marka, ürün ve hizmet ile ilgili geribildirim almak amacıyla da kullanmaktadırlar. "Web sitelerinin kurumlar tarafından hangi amaçlarla kullanıldığını şöyle sıralayabiliriz:
       Kurumlar yaptıkları çalışmalar ile ilgili medya kuruluşlarına bilgi vermek amacıyla web sitelerini kullanmaktadırlar.
       Kurumlar hedef kitleyle zamanında iletişim kurmak için web sitelerini kullanmaktadırlar.
       Kurumlar farklı hedef gruplar ile ilgili bilgi toplamak için web sitelerini kullanmaktadırlar.
       Kurumlar kendi imajlarını geliştirmek için web sitelerini kullanmaktadırlar.
       Kurumlar kurum kimliğini güçlendirmek için web sitelerini kullanmaktadırlar.
       Kurumlar kurum içinde çalışan personel ile iletişim kurmak için web sitelerini kullanmaktadırlar

       Kurum ürünlerini online olarak satmak amacıyla web sitelerini kullanmaktadırlar.
       Kurumlar uluslararası pazarlara ulaşmak için web sitelerini kullanmaktadırlar.
       Kurumlar yaptıkları halkla ilişkiler fonksiyonlarını yerine getirmek amacıyla web sitelerini kullanmaktadırlar.
Kurumların oluşturdukları web sitesinde, kurumun e-posta adresinin olması gerekmektedir, bu da hedef kitlenin kuruma ulaşmasını sağlamaktadır. Hedef kitle ile karşılıklı bir iletişimin olabilmesi için kuruluş iletişim kanalları oluşturduğu gibi, hedef gruplarından gelen istekleri ve değerlendirmeleri analiz edecek ve bunları değerlendirip cevaplandıracak bölümlerinin de bulunması gerekmektedir. Bireysel olarak cevaplandırılan soruların veya isteklerin kurumun politikasıyla da uyumlu olmasına dikkat edilmelidir.
Kuruluşlar web sayfalarını değerlendirmek için düzenli olarak belirli aralıklarla bu alanları ziyaret etmelidir. Kurum eleştirel bir gözle bu sayfalara bakmalı ve buralarda bulunan bilgilerin kuruluşun hedef kitleye yönelik vermek istediği bilgileri ve mesajları iletip iletmediğini, verilen bilgilerin güncel olup olmadığını ve hedef kitle tarafından yazılan bir e-postanın zamanında cevaplandırılıp cevaplandırılmadığı gibi konuları kontrol etmelidirler.
Kuruluşların web sitelerine ziyaretçileri çekmek amacıyla siteye arama motorları da konulmalıdır. Sitede ayrıca kuruluşun tarihçesi, ürünleri ve bunların nasıl yapıldığı, sıkça sorulan sorular, medya için güncellenmiş basın bültenleri, birden fazla dil seçeneği, ayrıntılı bilgi almak için başvuracak kişinin adı ve gerekli adresleri gibi bilgiler olmalıdır. Uygulamada web sitelerinin daha çok kuruluş içindeki bölümlerce, web tasarımı yapan firmalarca, reklam ve halkla ilişkiler ajanslarınca yapıldığı bildirilmektedir.35

Kurumlar web sayfaları yararlı bir halkla ilişkiler aracı olarak, ürünler ve hizmetler hakkında hedef kitlelerin farkındalığını ve anlayışını arttırmaya yardımcı olmaktadır.
Kurum web sayfaları, bir kurumun hedef kitlesi için kurum ve ürünleri hakkında sürekli bilgi almak ve kurumlar için önemli bir izlenim elde etme kanalı olmuştur. Kuruluşlar, tüketicilerin gözünde olumlu bir imaj oluşturmak için zaman ve maliyet bakımından büyük çabalar harcamaktadır. Ticari kuruluşlar, imaj oluşturma amacı için halkla ilişkiler, reklam, etkinlik sponsorluğu, satış promosyonları ve hissedar iletişimi gibi çeşitli iletişim yöntemleri kullanmaktadır. 21. yüzyılda, kurumsal web sayfaları, kuruluşların kendi imajlarını oluşturmak için önemli araçlardan biridir.
Kurumsal web sayfaları bir kurumun 24 saat boyunca, ses, film, animasyon, grafik gibi verileri rahatça özel dosyalarla uygulamaya koyabildiği bir sistemdir. Kolay ve hızlı erişime izin veren, kurum hakkında her türlü bilginin yer aldığı donanımlı web siteleri kurumun kendisini, mal ve hizmetlerini uluslararası alanda tanıtmasını da kolaylaştırmaktadır.[6]
Kurumların web sitesinden beklentisi ne olursa olsun; site, kurumun kurumsal iletişimini yöneten kişi ya da departman tarafından düzenli olarak kontrol edilmeli, izlenmeli ve güncellenmelidir.[7]



[1]   Halil Nurullah Kaya, Kocaeli Üniversitesi Öğrencilerinin Yeni İletişim Teknolojileri ve Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıklarının Ölçümlenmesi: Kocaeli Üniversitesi Örneği, Lisans Bitirme Tezi, Kocaeli Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler Tanıtım Bölümü, 2011, s. 57, 59.
[2]   Alikılıç, a.g.e, s. 62.
[3]   Peltekoğlu, a.g.e, s. 311.
[4]   Sayımer, a.g.e, s. 89, 90.
[5]   Alikılıç, a.g.e, s. 65.
[6]   Yeşim Güçdemir, Sanal Ortamda İletişim: Bir Halkla İlişkiler Perspektifi, Derin Yayınları, 2010, s. 61.
[7]   Sayımer, a.g.e, s. 88.


Ayça BURGAZ

0 yorum:

Proudly Powered by Blogger.