Kurumlar yeni
müşterilerle iletişim kurulması, kendi ürün ve hizmetlerinin tanıtılması için
birçok reklam ve pazarlama faaliyeti yürütmektedirler.
Sosyal medyada, yalnızca gerçek kişiler ile
gerçek bağlantılar kurmak mümkün değildir. Ama aynı zamanda büyük, değerli
şirketlerin resmi olan sayfaları ile bağlantılar kurulabilmektedir ve kişiler
şirketlerle iletişime geçebilmektedirler.28
Sosyal medyanın öneminin artması ve
kullanılmaya başlanması ile kurumlar sosyal medya da yapacakları birkaç girişim
ile eski müşterilere daha çabuk ulaştığı gibi yeni müşterilerde kazanabilmektedirler.
Kurumlar sosyal medya ile müşterilerle iletişim kurabilmekte, müşterilerin
sorunlarına çözüm üretebilmekte ve yaptıkları kampanyaların ne kadar etkili
olduğunu anlayabilmek için geribildirimler alabilmektedirler.
Kurumlar artık bünyelerinde bir sosyal medya
uzmanı bulundurarak sosyal medya da yapılacak çalışmaları bu uzman ile birlikte
yürütmektedirler. Bu sayede kurum sosyal medya da daha aktif rol
alabilmektedir. Sosyal medyayı daha iyi kullanan kurumlar ise Facebook ve
Twitter sayfalarını 24 saat online tutarak müşterilerin sorularına anında cevap
verebilmektedirler.
ERA Research & Consultancy ve Bersay
İletişim Danışmalığı, Türkiye’nin sosyal medya trendleri araştırması ile orta
ve büyük ölçekli şirketlerde bir araştırma yapmışlardır. Yapılan araştırmaya
göre;
Yöneticilerin neredeyse tamamı kurum sosyal
medyayı kullanmazsa kurumun itibarına zarar vereceği görüşündedirler.
Bugüne kadar sosyal medya yöntemlerinin
kullanılmamasının nedeni sosyal medya ile ilgilenen kişilerin yetersizliği, sosyal
medyanın kullanılma yöntemlerinin yetersizliği ve kurumların sosyal medyada
yapılan çalışmalara sıcak bakmamasıdır.
Çalışmaya katılan kurumların, pazarlama ve
iletişim yöneticilerinin neredeyse tamamı tarafından sosyal medya üzerinden
yapılan çalışmaların, iletişimin, marka tavsiyesinin, marka farkındalığı
yaratmanın, ürün ve hizmet hakkında bilgilendirmenin yapılan işler üzerinde
faydalı olduğu düşünülmektedir. Sosyal medyanın pazar payını artırma üzerinde
faydalı olduğunu düşünen kişilerin sayısı ise daha düşüktür.[1]
Yapılan bu araştırmada da kurumlar açısından
sosyal medyanın önemli olduğu, sosyal medya kullanımının faydaları
belirtilmiştir.
Kurumsal
Web Sayfaları ve Halkla İlişkiler Uygulamaları
Enformasyon teknolojisindeki hızlı gelişim,
"World Wide Web” kavramını, interneti olağan bir teknolojik aracından
çıkarıp devrim niteliğinde gelişen bir başka teknolojik platforma taşımıştır.
Web konseptinin 1990 yılında oluşturulmasından ve 1991 yılında ilk çalışmanın
başlangıcından bu yana, Web hızlı bir şekilde kabul görmeye başlamış ve günlük
yaşamın her alanına girmiştir. Web’in kabul görmeye başlaması ile kurumlar ve
markalar kendi Web sitelerini yayınlayarak kamuoyuna açmışlardır.[2]
Bir kurum ya da kuruluşun yapısına bağlı olarak
gerekli olabilecek bilgileri, sık kullanılan başlıklarda oluşturulan web
sayfalarının toplu halde düzenlendiği web sayfası grupları, web sitesi olarak
adlandırılmaktadır. Kurum ve kişiler sahip oldukları web sitesini en iyi, en
hızlı ve faydalı olduğu düşünülen bilgileri sınıflandırarak ve web sitesinin
tasarımını farklı şekillerde yaparak insanlara sunabilirler.
Web sitesinin
görüntülenen menü ve erişiminin kolay olması, sayfa görünümünün iyi olması,
bilgiye en kısa yolla ulaşılabilecek, işlevsel ve hızlı bir yapıda olması başarılı
bir web sayfasını oluşturmaktadır.[3]
Web sitesi, bir kurumun ve markanın kendisini
tanıtması açısından en iyi araçtır. Kurumun ve markanın diğer yaptığı
yayınlardan daha çok tanıtım olanağı sağlayan web sitesini, kuruluşun dışarıya
açılan bir penceresi olduğu söylenebilir. Kurumsal bir web sitesi oluşturmanın
amaçları sektörlere göre farklılıklar gösterebilir, her türlü organizasyonlar
için iyi hazırlanmış bir web sitesi, iyi bir tanıtım ve hedef kitlelerle
iletişim kurma aracıdır.32
Web temelli halkla ilişkilerin başarısını
belirleyen faktörler bulunmaktadır. Bu faktörlerden birisi ziyaretçinin
kurumsal web sitesine girdikten sonra uzun süre orada kalmasını ve kuruma
yönelik olumlu izlenimlerle siteden ayrılmasını sağlamakla ilgilidir. Bu
nedenle site öncelikle her bir hedef kitleyi ilgilendiren zengin bilgi içeriği
sunmalı ve en üst düzeyde etkileşim yaratma özelliği taşımalıdır.
Web sitesi, ziyaretlerin tekrarlaması için
düzenli olarak güncellenmelidir. Site sorumlusu, sitenin tıklanma sayısını ve
buradan alınan bilgiyi izlemeyi sürdürürken, aynı zamanda sitenin özelliklerini
geliştirmek için yeni çıkan teknik donanımları temin etmelidir. Sürekli yeni
web siteleri oluşturulmaktadır. Bu nedenle diğer web sitelerinden farklı olan
tasarımlar yapılmalıdır.
Kurumlar sanal ortamlarda etkin bir tanıtım
sağlamak ve farklı kamularla ilişki kurmak amacıyla tasarlayacakları web
sitelerinde bazı temel özelliklere dikkat ederek olumlu bir algı yaratmaya
çalışmalıdırlar. Web sitesi tasarımı bir yandan teknik beceri gerektirdiği için
konuyla ilgili kişi ya da kurumlardan destek alınmalı, ancak sitenin içeriği
ile ilgili sorumluluk halkla ilişkiler uygulamacılarında olmalıdır.
Kurumsal web
sitesinin halkla ilişkiler amaçlı kullanılabilmesi için dikkat edilmesi gereken
bazı temel özellikler bulunmaktadır. Elektronik halkla ilişkiler, insanların
sadece belli bir kurumsal web sitesini ziyaret etmesini sağlamak değil ama
ziyaret sayesinde onlarla doğru, etkili ve verimli ilişkiler
kurup geliştirmektir. Gün içinde kurumun web sitesine
binlerce kez tıklama olduğu halde eğer siteye girenler aradıklarını bulamıyor,
grafik ve resim yüklemelerinin uzun sürmesi nedeniyle bilgiye hemen
ulaşılamıyor ve sıkılıyorlarsa, halkla ilişkiler amaçlarına ulaşmak söz konusu
değildir.[4]
İnternet ve web kurumlar için limitsiz
olanaklar sağlayabilmektedir. Bu güne kadar web sitesi oluşturan kurumların
çoğunun amacı da oluşturdukları web sitesi aracılığı ile pazarlama ve satış
mesajlarını hedef kitlelerine ulaştırmak ve müşterileriyle iletişim kurmaktır.
Kurumların web sitesi oluşturmaktaki bir diğer amacının ise, ürün ve hizmetleri
hakkında tanıtım yapmak istemeleri olduğu söylenebilir.[5]
Kuruluşlar web sitelerini sadece reklam ve
pazarlama çalışmaları için değil, halkla ilişkiler çalışmalarını geliştirmek ve
hedef kitleden kurum, marka, ürün ve hizmet ile ilgili geribildirim almak
amacıyla da kullanmaktadırlar. "Web sitelerinin kurumlar tarafından hangi
amaçlarla kullanıldığını şöyle sıralayabiliriz:
•
Kurumlar yaptıkları çalışmalar ile ilgili medya
kuruluşlarına bilgi vermek amacıyla web sitelerini kullanmaktadırlar.
•
Kurumlar hedef kitleyle zamanında iletişim
kurmak için web sitelerini kullanmaktadırlar.
•
Kurumlar farklı hedef gruplar ile ilgili bilgi
toplamak için web sitelerini kullanmaktadırlar.
•
Kurumlar kendi imajlarını geliştirmek için web
sitelerini kullanmaktadırlar.
•
Kurumlar kurum kimliğini güçlendirmek için web
sitelerini kullanmaktadırlar.
•
Kurumlar kurum içinde çalışan personel ile
iletişim kurmak için web sitelerini kullanmaktadırlar
•
Kurum ürünlerini online olarak satmak amacıyla
web sitelerini kullanmaktadırlar.
•
Kurumlar uluslararası pazarlara ulaşmak için web
sitelerini kullanmaktadırlar.
•
Kurumlar yaptıkları halkla ilişkiler
fonksiyonlarını yerine getirmek amacıyla web sitelerini kullanmaktadırlar.
Kurumların oluşturdukları web sitesinde,
kurumun e-posta adresinin olması gerekmektedir, bu da hedef kitlenin kuruma
ulaşmasını sağlamaktadır. Hedef kitle ile karşılıklı bir iletişimin olabilmesi
için kuruluş iletişim kanalları oluşturduğu gibi, hedef gruplarından gelen
istekleri ve değerlendirmeleri analiz edecek ve bunları değerlendirip
cevaplandıracak bölümlerinin de bulunması gerekmektedir. Bireysel olarak
cevaplandırılan soruların veya isteklerin kurumun politikasıyla da uyumlu
olmasına dikkat edilmelidir.
Kuruluşlar web sayfalarını değerlendirmek için
düzenli olarak belirli aralıklarla bu alanları ziyaret etmelidir. Kurum
eleştirel bir gözle bu sayfalara bakmalı ve buralarda bulunan bilgilerin
kuruluşun hedef kitleye yönelik vermek istediği bilgileri ve mesajları iletip
iletmediğini, verilen bilgilerin güncel olup olmadığını ve hedef kitle
tarafından yazılan bir e-postanın zamanında cevaplandırılıp cevaplandırılmadığı
gibi konuları kontrol etmelidirler.
Kuruluşların web
sitelerine ziyaretçileri çekmek amacıyla siteye arama motorları da
konulmalıdır. Sitede ayrıca kuruluşun tarihçesi, ürünleri ve bunların nasıl
yapıldığı, sıkça sorulan sorular, medya için güncellenmiş basın bültenleri,
birden fazla dil seçeneği, ayrıntılı bilgi almak için başvuracak kişinin adı ve
gerekli adresleri gibi bilgiler olmalıdır. Uygulamada web sitelerinin daha çok
kuruluş içindeki bölümlerce, web tasarımı yapan firmalarca, reklam ve halkla
ilişkiler ajanslarınca yapıldığı bildirilmektedir.35
Kurumlar web sayfaları yararlı bir halkla
ilişkiler aracı olarak, ürünler ve hizmetler hakkında hedef kitlelerin
farkındalığını ve anlayışını arttırmaya yardımcı olmaktadır.
Kurum web sayfaları, bir kurumun hedef kitlesi
için kurum ve ürünleri hakkında sürekli bilgi almak ve kurumlar için önemli bir
izlenim elde etme kanalı olmuştur. Kuruluşlar, tüketicilerin gözünde olumlu bir
imaj oluşturmak için zaman ve maliyet bakımından büyük çabalar harcamaktadır.
Ticari kuruluşlar, imaj oluşturma amacı için halkla ilişkiler, reklam, etkinlik
sponsorluğu, satış promosyonları ve hissedar iletişimi gibi çeşitli iletişim
yöntemleri kullanmaktadır. 21. yüzyılda, kurumsal web sayfaları, kuruluşların
kendi imajlarını oluşturmak için önemli araçlardan biridir.
Kurumsal web sayfaları bir kurumun 24 saat boyunca,
ses, film, animasyon, grafik gibi verileri rahatça özel dosyalarla uygulamaya
koyabildiği bir sistemdir. Kolay ve hızlı erişime izin veren, kurum hakkında
her türlü bilginin yer aldığı donanımlı web siteleri kurumun kendisini, mal ve
hizmetlerini uluslararası alanda tanıtmasını da kolaylaştırmaktadır.[6]
Kurumların web
sitesinden beklentisi ne olursa olsun; site, kurumun kurumsal iletişimini
yöneten kişi ya da departman tarafından düzenli olarak kontrol edilmeli,
izlenmeli ve güncellenmelidir.[7]
[1] Halil Nurullah Kaya, Kocaeli Üniversitesi
Öğrencilerinin Yeni İletişim Teknolojileri ve Sosyal Medya Kullanım
Alışkanlıklarının Ölçümlenmesi: Kocaeli Üniversitesi Örneği, Lisans Bitirme
Tezi, Kocaeli Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler Tanıtım
Bölümü, 2011, s. 57, 59.
[6] Yeşim Güçdemir, Sanal Ortamda İletişim: Bir Halkla İlişkiler
Perspektifi, Derin Yayınları, 2010, s. 61.
Ayça BURGAZ
0 yorum: