YAZILAR

30 Eylül 2019 Pazartesi

Halkla İlişkilerde Sosyal Medyanın Kullanımı

by karamanni  |  in sm at  15:43:00




Dünya genelinde yapılan araştırmalara bakıldığında internetle birlikle sosyal medya araçları milyonlarca insan tarafından kullanılmaktadır. Sosyal medya sürekli güncellenebilmesi, birden çok kişinin aynı anda kullanımına açık olması, sanal ortamda kullanıcılar arasında paylaşıma olanak tanıması açısından en ideal mecralardan biri olarak gösterilmektedir. [1]
Halkla ilişkiler; hedef kitlelerle çift yönlü iletişimi esas alan; dürüst ilişkiler kurmayı hedefleyen ve karşılıklı menfaatleri önemseyen bir disiplindir. Bu nedenle kimi zaman yüzyüze yapılan iletişim; hedef kitlenin sayısal çoğunluğuyla doğru orantılı olarak, kimi zaman da farklı iletişim yöntemleriyle gerçekleştirilmektedir. Halkla ilişkilerde medya yönetimi; uzmanlık gerektiren, medyayı tanıyan ve iyi analiz eden uzmanlar tarafından yönetilmelidir.
Halkla ilişkiler uzmanları, hem kamuoyunun haber alma ihtiyacını gidermek hem de görev yaptıkları kurumun halkla ilişkiler amacını yerine getirmek için çalışmaktadırlar. Bu nedenle halkla ilişkiler uzmanlarının yaptığı işlerde en büyük yardımcısı medyadır. Halkla ilişkiler uzmanları, medya organları ile sürekli ilişki içinde olmalıdır.[2]
Halkla ilişkiler birimleri, beraber çalıştıkları kişilerle işbirliği içinde olmalıdır, etkileşim sağlamaya yönelik ve onlara yararlı olacak çözümler üretmelidir. Bunları üretmek için de yaratıcı olunmalıdır ve çevrimiçi halkla ilişkiler çözümlerinden yardım alınmalıdır.
Pazarlamanın ve ikna gücünün kurumların elinden çıkıp tüketicilerin eline geçmesiyle, geleneksel halkla ilişkiler çalışmaları artık güvenilir olmamaktadır. Kurumların hedef kitlelerine gönderdikleri mesajlar açısından bakıldığında, kurumların mesajlar üzerindeki kontrolünü kaybetmeye başladıkları görülmektedir. Çünkü çevrimiçi toplulukları oluşturan paydaşlar, sosyal medyada yer alan içerikleri kontrol altına almaya başlamışlardır.
Sosyal medya insanların bilgiyi alma ve paylaşma şeklini değiştirmiştir. Sosyal medya, çevrimiçi toplulukları yaratmıştır, bu çevrimiçi topluluklar halkla ilişkiler açısından bakıldığında ise yeni birer paydaş grubu oluşturmaktadır. Bu sosyal paydaşların her biri kurumla, ürünle, markayla ilgili bir içerik yaratabilmektedir, bunu yayınlayabilmektedir, paylaşabilmektedir ve diğer kişileri etkileyebilmektedir.[3]
Halkla ilişkilerde geliştirilen ve yararlanılan içerik ya da mesajlar üzerinde teknolojinin önemli etkisi vardır. Genel olarak blog, podcast ve web siteleri farklı hedef kitleye mesaj iletme araçları olarak kullanılmaktadır. Özellikle halkla ilişkilerde hareket halindeki genç hedef kitleye ulaşmak açısından cep telefonu mesajları ve sanal oyunları içeren interaktif medya giderek önem kazanmaktadır.[4]
İnternet tüm dünyada mesaj iletmek için büyük bir araç ve icat olmasına rağmen, iletilerin beğenilmesi ve saygı görmesi için konular günlük olaylarla ilgili olmalıdır. Tüketicilerin güvenini kazanmak ve şirketler üzerinden markalaşmak için olağan konularla ilgili yazmak gerekmektedir. İnsanların görüşlerini yazması için güvenilir olunmalıdır ve böylece alıcılardan somut bir destek alınabilir.
Tanıtım, size ürün ve hizmet satmak için gereken görünürlülük ve güvenilirlik elde etmek için yardımcı olabilecek bir araçtır. İnsanlar sosyal medya üzerinden yapılan tanıtımlara inanmak istemektedirler. Tanıtım, haber eleştirileri, bültenler, şirketlerin oluşturdukları basın içerikli yazılar ve reklamlara inandırılmalıdır. Medya tarafsız ve adil olduğunda güvenilmektedir. İnsanlar tarafından değerlendirmeler durumunda, güvendikleri kişi, uzman, ürün ve şirketler hakkında sosyal medya da yazmaktadırlar. Bir kelimeyle açıklamak gerekirse tanıtım güvendir.[5]
Yeni medyada etkileşim; iki tarafın karşılıklı olarak iletilere cevap verebilmesi nedeniyle yüzyüze iletişimdeki, iletişim işleyişinin belirli bir kısmını kapsar; zamanlama, içerik ve dolaylı bir ortam içinde bir iletişim eyleminin gerçekleşme sürecini kontrol edebilme olanağını da sunmaktadır.[6]
Sosyal medyada başarılı olmak için ve yapılan organizasyonlarla ilgili birçok insana ulaşmak için belirli bir çabaya ihtiyaç duyulmaktadır. Pazarlama, iletişim, halkla ilişkiler, müşteri hizmetleri, ürünü özelleştirme, insanlar için ürünleri geliştirme gibi bütün kurallar ve oyunlar, organizasyonların başarısı için önemlidir.[7]
İnternette zaman ve mekan kavramı olmadan oluşan sosyal ağlar, halkla ilişkiler çalışmaları için kamuoyu oluşturma, güven ve saygınlık elde etme yöntemlerinin iyi, faydalı ve ölçülebilir olarak yapıldığı iletişim kanalları olmuşlardır. Sosyal ağların sayısı fazlalaştıkça halkla ilişkiler uygulamalarında daha çok kullanılmaya başlanmıştır. Günümüzde bir halkla ilişkiler kampanyası sosyal medyadan özellikle de Facebook’tan ayrı olarak düşünülememektedir. Sosyal medyada yer almaya karar veren şirketlerin ilk yaptığı Facebook’ta şirkete ait bir sayfa açmak ve sosyal paydaşlarla bu sayfa üzerinden iletişime geçmektir.

Facebook profesyonellerin kullanabileceği en kolay ve en kullanışlı sosyal medya araçlarından biridir. İletişim uzmanları sosyal medyada şirketle ilgili yazışmaları gözlemlemelidir. Facebook'ta firmayı takip eden kişilerle mesajlaşma yoluyla iletişim kurulabilmektedir. Bu yolla insanların soru ve sorunlarına daha hızlı ve anında cevap verilebilmektedir.
Profesyonellerin üye olup uzmanlık dallarıyla ilgili bilgi alışverişi yaptığı en önemli sosyal ağlardan biri olan Linkedin de benzer bir şekilde halkla ilişkiler uzmanları tarafından kullanılmaktadır. Linkedın’in sağladığı en önemli avantajlardan biri halkla ilişkiler uzmanları arasında bir paylaşım sitesi olarak görev yapmasıdır. Ayrıca hedef kitleye ulaşmayı da kolaylaştırmaktadır.24


[1]   Didar Büyüker İşler, Münire Çiftçi ve Derya Yarangümelioğlu, Halkla İlişkiler Aracı Olarak: Sosyal Medyanın Kullanımı ve Yeni Stratejiler, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt 5, No:1, 2013, s. 180.
[2]   Kara ve Özgen, a.g.e, s. 9, 10.
[3]   Alikılıç, a.g.e, s. 20, 21.
[4]   Sayımer, a.g.e, s. 65.
[5]   Mıtch Meyerson, Success Secrets of the Social Media Marketing Superstars, Entrepreneur Media, 2010, s. 130.
[6]Elif Burcu Çetin, Halkla İlişkilerin Sosyal Medya Ortamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, 2010, s.
23.
[7]Barger, a.g.e, s. 17.


Ayça BURGAZ

0 yorum:

Proudly Powered by Blogger.