Teknolojinin gelişmesi ile internet ortaya
çıkmış ve internetin gelişmesiyle de sosyal ağlar herkes tarafından
kullanılmaya başlanmıştır. Artık insanlar evde, iş yerinde, okulda,
bulundukları herhangi bir yerden internete bağlanarak sosyal ağlarda vakit
geçirmektedirler. Bu nedenle kurumlar ve markalar sosyal ağlar üzerinden
pazarlama yapmaktadırlar. Bu konuda da Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube ve
Instagram yoluyla pazarlama ele alınmaktadır.
Sosyal medyada
pazarlama gibi yeni bir alana girerken her şirket hata yapmaktadır. Ama büyük
bir marka veya kuruluşun temsili için sosyal medyada yapılan hatalar,
topluluklarda memnuniyetsizlik yaratmaktadır.
Şimdi ve ilerleyen zamanlarda sosyal medyada
çalışmalar yapılmalıdır. Çünkü çeşitli sosyal ağlara ilerleyen zamanlar da daha
çok insan üye olacaktır. Bu nedenle yapılan pazarlama çalışmaları düşünülerek
ve kötü olmayan bir şekilde yapılmalıdır.[1]
Facebook Yoluyla Pazarlama
Facebook, bir kurumun veya markanın ürünlerinin
ve kendisinin tanıtımını kolayca yapmasını sağlayabilen ve artan üye sayısıyla
beraber bir topluluk oluşturarak bunu daha fazla kitleye duyurmaya ve tanıtmaya
imkan sağlayan bir pazarlama ortamı sunmaktadır. Facebook ile pazarlamanın
sağlayacağı en büyük yarar, çok sayıda kullanıcıyı kendi istekleriyle,
verdikleri bilgilerle bir araya getirmesi ve iletişim kurmayı sağlayan bir
yapıya sahip olmasıdır. Bununla birlikte maliyet anlamında da Facebook ile
pazarlama bir yük getirmemektedir. Facebook, pazarlama açısından en güncel
veriye ulaşmayı ve buna ek olarak kurumlara ve markalara güncel veri tabanı
oluşturmayı sağlamaktadır.
Facebook, kimlik ve marka
varlığı yaratmayı kolaylaştırmaktadır. Facebook’ta profil sayfası yaratmak ve
bunu görülebilir kılmak, marka ve kimliğe dair gruplar oluşturmak mümkündür.
Farkındalık yaratmayı ve topluluk oluşturmayı kolaylaştırmaktadır. Kişilerin
sayfa profillerini görmesine bağlı olarak farkındalık sağlanır ve gruplar birer
topluluk meydana getirmektedir. Referans olanağı yaratır, böylece güveni
pekiştirmektedir. Her kişi bir diğer arkadaşının referansı olarak faaliyet
göstermektedir.[2]
Site kullanıcılarına ücretsiz olan ve herhangi
bir üyelik bedeli talep etmeyen Facebook, gelirlerini banner reklamlarından ve
sponsor gruplardan sağlamaktadır. Birçok dünya markası, Facebook’un sunmakta
olduğu farklı pazarlama araçları ile müşterilerine ulaşmakta ve kampanya
düzenlemektedir. Facebook, gerilla pazarlama için en aktif araçlardan biri
olup, kampanya düzenleyene neredeyse hiç ücret ödemeden sıfır maliyet yaratarak
kurumların kullanmasına olanak tanımaktadır. Böylece kampanya geri dönüşlerini
de bu doğrultuda yükseltmektedir.162
Facebook sayfası oluşturan kurumlar
oluşturdukları sayfalar ile ürün ya da hizmetlerini fotoğraf ve videolar
yoluyla tanıtabilir, lansman ya da benzer etkinliklere ve aktivitelere
takipçilerini davet edebilmektedirler. Ayrıca özel yollarla kurumsal web
sitelerindeki bazı hizmetleri Facebook sayfalarına aktarabilmektedirler.
Facebook reklam platformu olarak da
kullanılmaktadır. Kurumlar ve markalar Facebook’a reklam verebilmektedirler.
Facebook’a verilen reklamlar Facebook sayfası, uygulaması ya da kurumsal web
siteleri ile ilgili olabilmektedir. Facebook üzerinden reklam yayınlamanın
geleneksel mecralarda reklam yayınlamaktan farkı, hedef kitlenin ayrıntılı bir
şekilde belirlenebilmesidir. Reklamla ulaşılmak istenen hedef kitlenin
özellikleri olan yaşadığı yer, eğitim düzeyi, iş, yaş, cinsiyet gibi ölçütlere
göre sınırlandırılabilir olmasıdır.
Facebook üzerinden
reklam yayınlamanın diğer bir yolu Sponsorlu Haberlerdir. Sponsorlu Haberler,
bir kurumun hayranlarının arkadaşlarına ulaşmayı amaçlamaktadır. Bir Facebook
kullanan kişi bir kurum sayfasıyla ilişki kurduğunda bu durum, Sponsorlu Haber
olarak ilgili Facebook kullanıcısının arkadaşları tarafından
görüntülenebilmektedir. Facebook
reklamlarında olduğu gibi Sponsorlu Haberlerde
de hedef kitle belirli ölçütlerle kısıtlanabilmektedir.[3]
Twitter Yoluyla
Pazarlama
İnsanlar tarafından Twitter’ın iş dünyasındaki
amacının keşfedilmesiyle Twitter, iş adamları ve pazarlamacılar tarafından
kullanılmaya başlanmıştır. Bu gruplar, hedef izleyicilerle ilişki kurmak, hem
çevrimiçi hem çevrimdışı ağ kurma fırsatları sağlamak, kurumun ve markanın
amaçlarını başarmak ve kişisel kazançlar elde etmek için Twitter yeteneklerini
kullanmaktadır. Twitter, hem dağıtımlı bir iletişim sistemi hem de yayımlama
ortamıdır.
Twitter, itibar yönetim aracı olduğunu
kanıtlasa da aynı zamanda tüm dünyadaki insanları daha yakın bir şekilde işletme
ve kişisel amaçlar için bir araya getirmektedir. Kurumlar tüketicilerin
kendileri hakkında konuştuğunun farkına varmakta ve daha hızlı yanıt verme
fırsatı bulmaktadırlar. Bu bağlamda Pazar araştırma şirketleri ile çalışmaya
daha fazla ihtiyaç kalmamaktadır.[4]
Sosyal medya
mecralarını aktif olarak kullanan Starbucks’tan örnek verirsek, Starbucks
neredeyse mevcut olduğu tüm ülkelerde o ülkeye özel bir Twitter hesabı açarak
yerel kampanyalarını bu ağlar aracılığı ile yürütmektedir. Bilinen geleneksel
pazarlama mecralarını kullanmayan Starbucks, yeni ürün lansmanlarını, müşteri
dilek ve şikayetlerini, promosyonlarını ve mağaza açılışlarını Twitter
üzerinden duyurmaktadır.
Müşteriler takip ettikleri firmalar tarafından
fazla mesaja maruz kaldıkları noktada o şirketi takip etmeyi bırakacaklardır.
İletilecek içerik doğru seçilmeli, kısa, öz ve en önemlisi "okunmaya
değer” olmalıdır. Tekrar eden içerik veya sürekli başka sitelere yönlendirme de
kullanıcıları rahatsız eden ve sıkan unsurlar arasındadır.[5]
Kurumların Twitter sayfası oluşturmasının ve
kullanmasının yararı yayınladıkları içerik ile ilgili kullanıcının iletişime
geçmesinin mümkün olması ve istedikleri zaman kullanıcının kuruma bu konuda
doğrudan ve hemen yanıt yazabilmesidir. Twitter’daki mesajların kişiye özgü
mesaj ve herkese açık olan mesaj şeklindeki iki farklı şeklinin olması, bir
kullanıcının marka ile olan deneyiminin ve bilgisinin diğer Twitter
kullanıcıları tarafından da takip edilmesine imkan sağlamaktadır. Aynı zamanda,
kurumun o kullanıcıya verdiği cevap da diğer Twitter kullanıcıları tarafından
görülebilmektedir.
Twitter sosyal medya pazarlamasının önemli bir
parçası olarak görülebilir ancak diğer web sitelerinden ayrı
değerlendirilmelidir. Kendi kuralları vardır; bu nedenle internet üzerinden iletişime
geçmeyi planlayan bireyler veya kurumlar tarafından etkili bir şekilde
kullanılmalıdır.[6]
Linkedin Yoluyla Pazarlama
Linkedin, bugün
dünyanın kariyerli insanlarının profesyonel iş hayatları ile ön planda olduğu
sosyal bir iş ağıdır. Linkedin reklamları, Facebook’takine benzer bir şekilde
işlediği söylenebilir. İlk olarak kredi kartı tanımlanarak, reklam
oluşturulabilmektedir. Linkedin önceden Türkçe içerikli metin reklamlarını
desteklememekteydi. Türkçe içerikli bir şey satılacağı zaman
İngilizce içerikli bir reklam yapılması
gerekmekteydi, ama Linkedin artık Türkçe içerikli reklam kabul etmektedir.
Linkedin’de pazarlama yapmak için verilen
reklamları göstereceğiniz kitleyi şirket, ülke, yaş, cinsiyet, meslek dalı, üye
olduğu gruplar olarak daraltılabilmektedir. Linkedin’de Facebook sayfaları gibi
bir alana ya da sayfada paylaşılan bir içeriğe reklam verme şansı yoktur. Yani
reklamlar mutlaka bir web sitesine ya da İskele Sayfa’ya (Landing Page)
yönlendirilmesi gerekmektedir.
Linkedin reklamlarına sayfanın en altında yer
alan “Advertising (reklam)” kısmından ulaşılabilmektedir. Ülkemizde çeşitli
sosyal mecralarda olduğu gibi Linkedin için de ayrıca Türkçe içerikli reklamlar
altyapısı sağlayan ve bu konuda uzmanlaşmış ajanslar vardır. Bu ajanslar ile çalışılarak
reklamlar daha verimli olarak kullanılabilir.[7]
Linkedin grupları
ve bu gruplardaki verilen yanıtlar aracılıyla başarı olanakları
belirlenebilmektedir. Pazarlama gerek çevrimiçi olsun gerek çevrimdışı olsun
hedef kitle ile buluşma ve ikna çalışmasıdır. Sosyal medya pazarlamasında
kullanılan Linkedin gruplar aracılıyla hedef Pazar ile iletişim kurma imkânı
tanımaktadır. Gruplarda insanlar hangi ürün ya da hizmet ile ilgilendikleri
hakkında görüş bildirebilmektedir ve bir kurumla markaya Linkedin yoluyla satış
yapma olanağı tanımaktadırlar. Yapılması gereken doğru insanları bulmak,
iletişime ve harekete geçmektir. Linkedin’in ayrıntılı profil arama özelliğini
kullanarak olumlu pazarlama faaliyetleri yapılabilmektedir.[8]
Youtube Yoluyla Pazarlama
Kurumların web pazarlamasında videoları
kullanma fikri yeni yeni ortaya çıkmaktadır. Kurumlar ürün ve hizmetleri
pazarlamak ve sunumlarıyla ilgili mesajları yaymak için videoları
kullanmaktadır. İnternet üzerindeki videolar oyun alanını eşit olarak
bölüştürmektedir.
Video web siteleri, potansiyel ziyaretçileri
çekmede ve onları ürün, hizmet ve web sitesi ile ilgili bir şekle getirmede çok
güçlü bir iletişim platformudur. Youtube kullanıcılara videolarını yükleme,
görüntüleme ve paylaşmaya izin veren bir video paylaşım sitesidir. Youtube’da
video gönderme kolay olup, az bir zaman ve yatırım gerektirmektedir. Küçük ve
büyük kurumları, amatör video grafikçilerini ve sıradan insanları kapsayarak
tüm kullanıcılar, başarılı bir şekilde videolarını gönderebilmekte ve yayınlayabilmektedir.
Youtube, ürün pazarlaması için iyi bir araçtır.
Doğru video, birçok insan tarafından izlenmeyi ve önemli gerçek dönüşümler
almayı sağlayabilmektedir. Ancak önemli olan videoların nasıl pazarlanacağıdır.
Eğer bir şeyler eğlenceli, yenilikçi ya da tamamen beklenmedik şeyler ise
pazarlama mesajı çok fazla kişiye yayılabilir. Youtube pazarlama amaçlı olarak
şu şekillerde kullanılabilir; marka farkındalığı, ürün reklamı, perakende
tanıtım, doğrudan satış, ürün desteği ve ürün eğitimi olarak.169
Youtube kurumun isminin ve markanın tanınması
için en büyük fırsatlardan biridir. Dünyadaki herhangi birinin kurumu veya
markayı tanıması ve bunlarla ilgili bilgileri edinmesini sağlamaktadır. Ayrıca
Youtube ücretsizdir, bu nedenle de kurumlar açısından kendilerini tanıtmaları
için ve müşterilere ulaşıp pazarlama yapabilmeleri için önemli bir mecra
olmaktadır.
Youtube’da video
oluştururken, videolardan oluşan bir dizi yapmak kurumlar ve markalar açısından
daha faydalı olabilmektedir. Böylece insanların ilgisi canlı tutulabilir, daha
fazla izlenme sayısına ulaşılabilir ve
reklamların tıklanma şansıda artar. İçeriği
takip eden insanlar kurumu ve markayı daha iyi tanıdığı hissine kapılırlar.
Ayrıca her yeni videoya tıkladıklarında "kayıt ol” butonuna tıklama şansları
artar bu da ileride onlarla iletişim kurmaya olanak tanımaktadır. [9]
Youtube üzerinde hesap açan ve içerik paylaşan
şirketler, markanın kurumsal web sitesine, mağaza listesine, Facebook ve
Twitter hesaplarına yönlendirme yaparken, Youtube ayrıca üyenin Facebook ve
Twitter hesapları ile entegre çalışarak izlenilen videoyu kolayca paylaşma
olanağını da sağlamaktadır. Facebook ve Twitter, bugün gelinen noktada birer
sosyal medya kanallarıdır ve sürekli olarak içerikler video ve kliplerle
zenginleştirilmektedir. Youtube, bu "kişisel yayın” ağının üçüncü
ayağıdır.
Bugün her birey bir televizyon kanalı gibi
dilediği içeriği yayınlayabilmektedir. Üye sayısı artıp içerik zenginleştikçe
kişilerin söz konusu platformlarda geçirdiği süre artarken, internet üzerinden
reklam vermek de sosyal paylaşım mecrası üzerine ilan vermek gibi bir
seçenektir.
Sosyal paylaşım mecraları kurumlar tarafından
pazarlama kanalı olarak düşünüldüğünde, konuya iki açıdan yaklaşmak faydalı
olacaktır. Eldeki hazır içerik sağlanan kanallardan televizyon, gazete
paylaşılabildiği gibi aynı zamanda düşük maliyetle sosyal medya içeriği
hazırlanarak yine neredeyse maliyetsiz olarak paylaşılabilmektedir.[10]
Instagram Yoluyla Pazarlama
Instagram da
pazarlama, insanların resimlere yorum yazarak, onları takip ederek ve kurumlar
kendi ürünlerinin fotoğraflarını çekip Instagrama koyarak kullanılabilmektedir.
Çekilen fotoğrafların altına yorum olarak
fotoğrafla ilgili etiketler koyulduğu zaman
daha çok insanın fotoğraflarla ilgilendiği ve etkileşimin arttığı görülebilir.
Instagram özellikle hafta sonları belirli bir hashtag üzerinden temalar
belirleyerek insanların o tema hakkında fotoğraf çekmelerini sağlamakta ve daha
sonra bu fotoğrafları kendi bloklarında yayınlamalarına olanak tanımaktadır.
Markalar etiketleme uygulaması ile kendi
fotoğraf kampanyalarını Instagram’da düzenleyebilmektedirler. Instagram’a bir
marka olarak girmenin belirli bir yolu bulunmamaktadır. Ürünlerin fotoğrafları
çekilerek, eğlenceli bir şekilde fotoğraflar yayınlanarak Instagram’da yer
edinilebilir.
Instagram, bugün
Photoshop’un belirli özelliklerini bedava olarak sunmaktadır. Instagram yoluyla
normal bir fotoğraf daha etkili hale getirilebilir ve böylece daha çok ilgi
çekerek, daha çok insana ulaşılabilir.172
[3] Erkan Bulut,
Pazarlama İletişiminde Yeni Yaklaşımlar Kapsamında Sosyal Medya Uygulamaları ve
Etkili Kampanya Örnekleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Sanatları Anabilim Dalı, 2012, s. 46, 47.
Ayça BURGAZ
0 yorum: