YAZILAR

30 Eylül 2019 Pazartesi

Sosyal Medya Yoluyla Pazarlama

by karamanni  |  in sm at  16:20:00




Teknolojinin gelişmesi ile internet ortaya çıkmış ve internetin gelişmesiyle de sosyal ağlar herkes tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Artık insanlar evde, iş yerinde, okulda, bulundukları herhangi bir yerden internete bağlanarak sosyal ağlarda vakit geçirmektedirler. Bu nedenle kurumlar ve markalar sosyal ağlar üzerinden pazarlama yapmaktadırlar. Bu konuda da Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube ve Instagram yoluyla pazarlama ele alınmaktadır.
Sosyal medyada pazarlama gibi yeni bir alana girerken her şirket hata yapmaktadır. Ama büyük bir marka veya kuruluşun temsili için sosyal medyada yapılan hatalar, topluluklarda memnuniyetsizlik yaratmaktadır.

Şimdi ve ilerleyen zamanlarda sosyal medyada çalışmalar yapılmalıdır. Çünkü çeşitli sosyal ağlara ilerleyen zamanlar da daha çok insan üye olacaktır. Bu nedenle yapılan pazarlama çalışmaları düşünülerek ve kötü olmayan bir şekilde yapılmalıdır.[1]
 Facebook Yoluyla Pazarlama
Facebook, bir kurumun veya markanın ürünlerinin ve kendisinin tanıtımını kolayca yapmasını sağlayabilen ve artan üye sayısıyla beraber bir topluluk oluşturarak bunu daha fazla kitleye duyurmaya ve tanıtmaya imkan sağlayan bir pazarlama ortamı sunmaktadır. Facebook ile pazarlamanın sağlayacağı en büyük yarar, çok sayıda kullanıcıyı kendi istekleriyle, verdikleri bilgilerle bir araya getirmesi ve iletişim kurmayı sağlayan bir yapıya sahip olmasıdır. Bununla birlikte maliyet anlamında da Facebook ile pazarlama bir yük getirmemektedir. Facebook, pazarlama açısından en güncel veriye ulaşmayı ve buna ek olarak kurumlara ve markalara güncel veri tabanı oluşturmayı sağlamaktadır.
Facebook, kimlik ve marka varlığı yaratmayı kolaylaştırmaktadır. Facebook’ta profil sayfası yaratmak ve bunu görülebilir kılmak, marka ve kimliğe dair gruplar oluşturmak mümkündür. Farkındalık yaratmayı ve topluluk oluşturmayı kolaylaştırmaktadır. Kişilerin sayfa profillerini görmesine bağlı olarak farkındalık sağlanır ve gruplar birer topluluk meydana getirmektedir. Referans olanağı yaratır, böylece güveni pekiştirmektedir. Her kişi bir diğer arkadaşının referansı olarak faaliyet göstermektedir.[2]

Site kullanıcılarına ücretsiz olan ve herhangi bir üyelik bedeli talep etmeyen Facebook, gelirlerini banner reklamlarından ve sponsor gruplardan sağlamaktadır. Birçok dünya markası, Facebook’un sunmakta olduğu farklı pazarlama araçları ile müşterilerine ulaşmakta ve kampanya düzenlemektedir. Facebook, gerilla pazarlama için en aktif araçlardan biri olup, kampanya düzenleyene neredeyse hiç ücret ödemeden sıfır maliyet yaratarak kurumların kullanmasına olanak tanımaktadır. Böylece kampanya geri dönüşlerini de bu doğrultuda yükseltmektedir.162
Facebook sayfası oluşturan kurumlar oluşturdukları sayfalar ile ürün ya da hizmetlerini fotoğraf ve videolar yoluyla tanıtabilir, lansman ya da benzer etkinliklere ve aktivitelere takipçilerini davet edebilmektedirler. Ayrıca özel yollarla kurumsal web sitelerindeki bazı hizmetleri Facebook sayfalarına aktarabilmektedirler.
Facebook reklam platformu olarak da kullanılmaktadır. Kurumlar ve markalar Facebook’a reklam verebilmektedirler. Facebook’a verilen reklamlar Facebook sayfası, uygulaması ya da kurumsal web siteleri ile ilgili olabilmektedir. Facebook üzerinden reklam yayınlamanın geleneksel mecralarda reklam yayınlamaktan farkı, hedef kitlenin ayrıntılı bir şekilde belirlenebilmesidir. Reklamla ulaşılmak istenen hedef kitlenin özellikleri olan yaşadığı yer, eğitim düzeyi, iş, yaş, cinsiyet gibi ölçütlere göre sınırlandırılabilir olmasıdır.
Facebook üzerinden reklam yayınlamanın diğer bir yolu Sponsorlu Haberlerdir. Sponsorlu Haberler, bir kurumun hayranlarının arkadaşlarına ulaşmayı amaçlamaktadır. Bir Facebook kullanan kişi bir kurum sayfasıyla ilişki kurduğunda bu durum, Sponsorlu Haber olarak ilgili Facebook kullanıcısının arkadaşları tarafından görüntülenebilmektedir. Facebook

reklamlarında olduğu gibi Sponsorlu Haberlerde de hedef kitle belirli ölçütlerle kısıtlanabilmektedir.[3]
Twitter Yoluyla Pazarlama
İnsanlar tarafından Twitter’ın iş dünyasındaki amacının keşfedilmesiyle Twitter, iş adamları ve pazarlamacılar tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Bu gruplar, hedef izleyicilerle ilişki kurmak, hem çevrimiçi hem çevrimdışı ağ kurma fırsatları sağlamak, kurumun ve markanın amaçlarını başarmak ve kişisel kazançlar elde etmek için Twitter yeteneklerini kullanmaktadır. Twitter, hem dağıtımlı bir iletişim sistemi hem de yayımlama ortamıdır.
Twitter, itibar yönetim aracı olduğunu kanıtlasa da aynı zamanda tüm dünyadaki insanları daha yakın bir şekilde işletme ve kişisel amaçlar için bir araya getirmektedir. Kurumlar tüketicilerin kendileri hakkında konuştuğunun farkına varmakta ve daha hızlı yanıt verme fırsatı bulmaktadırlar. Bu bağlamda Pazar araştırma şirketleri ile çalışmaya daha fazla ihtiyaç kalmamaktadır.[4]
Sosyal medya mecralarını aktif olarak kullanan Starbucks’tan örnek verirsek, Starbucks neredeyse mevcut olduğu tüm ülkelerde o ülkeye özel bir Twitter hesabı açarak yerel kampanyalarını bu ağlar aracılığı ile yürütmektedir. Bilinen geleneksel pazarlama mecralarını kullanmayan Starbucks, yeni ürün lansmanlarını, müşteri dilek ve şikayetlerini, promosyonlarını ve mağaza açılışlarını Twitter üzerinden duyurmaktadır.
Müşteriler takip ettikleri firmalar tarafından fazla mesaja maruz kaldıkları noktada o şirketi takip etmeyi bırakacaklardır. İletilecek içerik doğru seçilmeli, kısa, öz ve en önemlisi "okunmaya değer” olmalıdır. Tekrar eden içerik veya sürekli başka sitelere yönlendirme de kullanıcıları rahatsız eden ve sıkan unsurlar arasındadır.[5]
Kurumların Twitter sayfası oluşturmasının ve kullanmasının yararı yayınladıkları içerik ile ilgili kullanıcının iletişime geçmesinin mümkün olması ve istedikleri zaman kullanıcının kuruma bu konuda doğrudan ve hemen yanıt yazabilmesidir. Twitter’daki mesajların kişiye özgü mesaj ve herkese açık olan mesaj şeklindeki iki farklı şeklinin olması, bir kullanıcının marka ile olan deneyiminin ve bilgisinin diğer Twitter kullanıcıları tarafından da takip edilmesine imkan sağlamaktadır. Aynı zamanda, kurumun o kullanıcıya verdiği cevap da diğer Twitter kullanıcıları tarafından görülebilmektedir.
Twitter sosyal medya pazarlamasının önemli bir parçası olarak görülebilir ancak diğer web sitelerinden ayrı değerlendirilmelidir. Kendi kuralları vardır; bu nedenle internet üzerinden iletişime geçmeyi planlayan bireyler veya kurumlar tarafından etkili bir şekilde kullanılmalıdır.[6]
 Linkedin Yoluyla Pazarlama
Linkedin, bugün dünyanın kariyerli insanlarının profesyonel iş hayatları ile ön planda olduğu sosyal bir iş ağıdır. Linkedin reklamları, Facebook’takine benzer bir şekilde işlediği söylenebilir. İlk olarak kredi kartı tanımlanarak, reklam oluşturulabilmektedir. Linkedin önceden Türkçe içerikli metin reklamlarını desteklememekteydi. Türkçe içerikli bir şey satılacağı zaman
İngilizce içerikli bir reklam yapılması gerekmekteydi, ama Linkedin artık Türkçe içerikli reklam kabul etmektedir.
Linkedin’de pazarlama yapmak için verilen reklamları göstereceğiniz kitleyi şirket, ülke, yaş, cinsiyet, meslek dalı, üye olduğu gruplar olarak daraltılabilmektedir. Linkedin’de Facebook sayfaları gibi bir alana ya da sayfada paylaşılan bir içeriğe reklam verme şansı yoktur. Yani reklamlar mutlaka bir web sitesine ya da İskele Sayfa’ya (Landing Page) yönlendirilmesi gerekmektedir.
Linkedin reklamlarına sayfanın en altında yer alan “Advertising (reklam)” kısmından ulaşılabilmektedir. Ülkemizde çeşitli sosyal mecralarda olduğu gibi Linkedin için de ayrıca Türkçe içerikli reklamlar altyapısı sağlayan ve bu konuda uzmanlaşmış ajanslar vardır. Bu ajanslar ile çalışılarak reklamlar daha verimli olarak kullanılabilir.[7]
Linkedin grupları ve bu gruplardaki verilen yanıtlar aracılıyla başarı olanakları belirlenebilmektedir. Pazarlama gerek çevrimiçi olsun gerek çevrimdışı olsun hedef kitle ile buluşma ve ikna çalışmasıdır. Sosyal medya pazarlamasında kullanılan Linkedin gruplar aracılıyla hedef Pazar ile iletişim kurma imkânı tanımaktadır. Gruplarda insanlar hangi ürün ya da hizmet ile ilgilendikleri hakkında görüş bildirebilmektedir ve bir kurumla markaya Linkedin yoluyla satış yapma olanağı tanımaktadırlar. Yapılması gereken doğru insanları bulmak, iletişime ve harekete geçmektir. Linkedin’in ayrıntılı profil arama özelliğini kullanarak olumlu pazarlama faaliyetleri yapılabilmektedir.[8]


Youtube Yoluyla Pazarlama
Kurumların web pazarlamasında videoları kullanma fikri yeni yeni ortaya çıkmaktadır. Kurumlar ürün ve hizmetleri pazarlamak ve sunumlarıyla ilgili mesajları yaymak için videoları kullanmaktadır. İnternet üzerindeki videolar oyun alanını eşit olarak bölüştürmektedir.
Video web siteleri, potansiyel ziyaretçileri çekmede ve onları ürün, hizmet ve web sitesi ile ilgili bir şekle getirmede çok güçlü bir iletişim platformudur. Youtube kullanıcılara videolarını yükleme, görüntüleme ve paylaşmaya izin veren bir video paylaşım sitesidir. Youtube’da video gönderme kolay olup, az bir zaman ve yatırım gerektirmektedir. Küçük ve büyük kurumları, amatör video grafikçilerini ve sıradan insanları kapsayarak tüm kullanıcılar, başarılı bir şekilde videolarını gönderebilmekte ve yayınlayabilmektedir.
Youtube, ürün pazarlaması için iyi bir araçtır. Doğru video, birçok insan tarafından izlenmeyi ve önemli gerçek dönüşümler almayı sağlayabilmektedir. Ancak önemli olan videoların nasıl pazarlanacağıdır. Eğer bir şeyler eğlenceli, yenilikçi ya da tamamen beklenmedik şeyler ise pazarlama mesajı çok fazla kişiye yayılabilir. Youtube pazarlama amaçlı olarak şu şekillerde kullanılabilir; marka farkındalığı, ürün reklamı, perakende tanıtım, doğrudan satış, ürün desteği ve ürün eğitimi olarak.169
Youtube kurumun isminin ve markanın tanınması için en büyük fırsatlardan biridir. Dünyadaki herhangi birinin kurumu veya markayı tanıması ve bunlarla ilgili bilgileri edinmesini sağlamaktadır. Ayrıca Youtube ücretsizdir, bu nedenle de kurumlar açısından kendilerini tanıtmaları için ve müşterilere ulaşıp pazarlama yapabilmeleri için önemli bir mecra olmaktadır.
Youtube’da video oluştururken, videolardan oluşan bir dizi yapmak kurumlar ve markalar açısından daha faydalı olabilmektedir. Böylece insanların ilgisi canlı tutulabilir, daha fazla izlenme sayısına ulaşılabilir ve

reklamların tıklanma şansıda artar. İçeriği takip eden insanlar kurumu ve markayı daha iyi tanıdığı hissine kapılırlar. Ayrıca her yeni videoya tıkladıklarında "kayıt ol” butonuna tıklama şansları artar bu da ileride onlarla iletişim kurmaya olanak tanımaktadır. [9]
Youtube üzerinde hesap açan ve içerik paylaşan şirketler, markanın kurumsal web sitesine, mağaza listesine, Facebook ve Twitter hesaplarına yönlendirme yaparken, Youtube ayrıca üyenin Facebook ve Twitter hesapları ile entegre çalışarak izlenilen videoyu kolayca paylaşma olanağını da sağlamaktadır. Facebook ve Twitter, bugün gelinen noktada birer sosyal medya kanallarıdır ve sürekli olarak içerikler video ve kliplerle zenginleştirilmektedir. Youtube, bu "kişisel yayın” ağının üçüncü ayağıdır.
Bugün her birey bir televizyon kanalı gibi dilediği içeriği yayınlayabilmektedir. Üye sayısı artıp içerik zenginleştikçe kişilerin söz konusu platformlarda geçirdiği süre artarken, internet üzerinden reklam vermek de sosyal paylaşım mecrası üzerine ilan vermek gibi bir seçenektir.
Sosyal paylaşım mecraları kurumlar tarafından pazarlama kanalı olarak düşünüldüğünde, konuya iki açıdan yaklaşmak faydalı olacaktır. Eldeki hazır içerik sağlanan kanallardan televizyon, gazete paylaşılabildiği gibi aynı zamanda düşük maliyetle sosyal medya içeriği hazırlanarak yine neredeyse maliyetsiz olarak paylaşılabilmektedir.[10]
Instagram Yoluyla Pazarlama
Instagram da pazarlama, insanların resimlere yorum yazarak, onları takip ederek ve kurumlar kendi ürünlerinin fotoğraflarını çekip Instagrama koyarak kullanılabilmektedir. Çekilen fotoğrafların altına yorum olarak

fotoğrafla ilgili etiketler koyulduğu zaman daha çok insanın fotoğraflarla ilgilendiği ve etkileşimin arttığı görülebilir. Instagram özellikle hafta sonları belirli bir hashtag üzerinden temalar belirleyerek insanların o tema hakkında fotoğraf çekmelerini sağlamakta ve daha sonra bu fotoğrafları kendi bloklarında yayınlamalarına olanak tanımaktadır.
Markalar etiketleme uygulaması ile kendi fotoğraf kampanyalarını Instagram’da düzenleyebilmektedirler. Instagram’a bir marka olarak girmenin belirli bir yolu bulunmamaktadır. Ürünlerin fotoğrafları çekilerek, eğlenceli bir şekilde fotoğraflar yayınlanarak Instagram’da yer edinilebilir.
Instagram, bugün Photoshop’un belirli özelliklerini bedava olarak sunmaktadır. Instagram yoluyla normal bir fotoğraf daha etkili hale getirilebilir ve böylece daha çok ilgi çekerek, daha çok insana ulaşılabilir.172


Barger, a.g.e, s. 219.
[2] Akar, a.g.e, s. 140, 141.
[3]    Erkan Bulut, Pazarlama İletişiminde Yeni Yaklaşımlar Kapsamında Sosyal Medya Uygulamaları ve Etkili Kampanya Örnekleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Sanatları Anabilim Dalı, 2012, s. 46, 47.
[4]    Akar, a.g.e, s. 63.
[5]    Özkaşıkçı, a.g.e, s. 69, 70, 72.
[6]    Aslan, a.g.e, s. 21, 22.
[7]    Sevinç, a.g.e, s. 133, 134.
Gıtomer, a.g.e, s. 159, 163.
[10] Özkaşıkçı, a.g.e, s. 107.


Ayça BURGAZ

0 yorum:

Proudly Powered by Blogger.