YAZILAR

30 Eylül 2019 Pazartesi

Sosyal Medya Kavramı

by karamanni  |  in sm at  15:59:00




Sosyal medya, internet araçlarının ve elektronik ortamda diğer insanların deneyimlerini, bilgilerini paylaşmak ve tartışmak amacıyla kullanılmaktadır.[1] Sosyal medya ağları son zamanların en çok tercih edilen dijital mecrasıdır. Kurumların tüketicileri hakkında çok daha kapsamlı bilgi edinebilmesini ve tüketicilerin kurumun ürünleri ile ilgili yaptığı yorumları, ayrıca tüketicilerin davranışlarını ve isteklerini takip edebilmelerini sağlamaktadır.[2]
Günlük yaşam içinde ve akademik literatür de "Sosyal Medya” kavramı yerine "sosyal ağ”, "sosyal web”, "sosyal paylaşım siteleri” kavramları da kullanılmaktadır fakat bu alanda hepsini kapsayacak bir anlam içeren "sosyal medya” kavramının kullanılması daha uygun görülmektedir.[3]
Sosyal medya, diğer kişilerle internet üzerinden sohbet etme becerisidir, bu kişiler hedef pazarımız, müşterilerimiz, meslektaşlarımız veya sohbetimize denk gelen herhangi biri olabilmektedir.[4]
Sosyal medya tüm kullanıcılara hükmetmekte, faydalı ve güvenli olması yerine yığın medya ve reklamlar insanlara verilmektedir. Ama gerçek sorun bunun sık sık yapılmasıdır, mesajı değiştirerek vermek ve içeriğin gerçek kalitesi ile ilgili olmaması insanları rahatsız edebilmektedir.[5] Bu da sosyal medyanın olumsuz yanıdır.
Sosyal medyayı bir cümlede özetlemek gerekirse; içeriğinin kullanıcı tarafından yaratıldığı, kullanıcı tarafından yayıldığı ve içerik üretenin paylaşım içinde olduğu topluluk ile etkileşim halinde olunan mecraların tümüdür. Yani herhangi bir kişi veya kurumun, seçtiği bir içeriği, istediği platformda paylaşabildiği ve paylaştıklarından hemen sonra geri dönüş alabildiği platformlara, sosyal medya denilmektedir.[6]
Teknolojinin gelişmesi, iletişim araçlarının dijitalleşmesi, son yirmi yıldır iletişim araç ve yöntemlerinin yeniden şekillenmesini de beraberinde getirmiştir. İletiyi veren ve alanı da interaktif ve çok yönlü yapmıştır. Sosyal medya günümüzde artık pek çok kuruluşun ve kuruluş yöneticisinin en üst gündem konularından birisi haline gelmiştir. Kuruluşlarda karar verici konumunda bulunan yetkili kişiler, danışmanlar artık sosyal medya uygulamalarından kuruluşlarının nasıl en etkin bir şekilde faydalanacağının yollarını aramaktadırlar. Bu ilgiye rağmen, kuruluşların bu alanda yaptıkları faaliyetlerin yeterince yoğun olmadığı, sınırlı bir kullanım şekliyle kaldığı dikkatleri çekmektedir.
Sosyal medyanın devamlı güncellenebilmesi, çoklu kullanıma imkan sağlaması, sanal paylaşıma açık olması gibi özelliklerinden dolayı kişilerin tercih ettiği bir mecra haline gelmiştir. Kişiler bu mecralarda herhangi bir konu veya kuruluş, marka hakkında düşüncelerini yazabilmekte, bunları tartışabilmektedir. Kişisel bilgilerin yanında çeşitli fotoğraflar, video görüntüleri paylaşılabilmekte ve hatta iş arayabilmektedir. Sosyal medya artık yöneticilerden danışmanlara, internet öncülerinden reklamcılara, blog yazarlarından gazetecilere kadar uzanan geniş bir kitlenin fikir alışverişi yaptığı bir ortam haline gelmiştir.[7]
Yaklaşık olarak Facebook’da bulunan 800 milyon kişi ve Twitter’daki 200 milyon kişi nedeniyle rekabet ortamı açısından sosyal medya ilgi çekmektedir. Buralarda insanlar mesajlarını birbirlerine iletmektedirler, fakat önemli olan nokta ise burada bütün insanların bulunmaması ve bunun dışında bulunan büyük bir kitle olmasıdır.[8]
Sosyal medya ile sadece disiplinler değil, paylaşım, arkadaşlık, özgürlük, güvenlik, ün gibi pek çok kavram yeni anlamlar kazanmaktadır. Sanal ortamda sürdürülen ilişkiler, sanal ortam paylaşımları ve sahip olunan sanal özgürlükler, gerçekliğin yeni bir boyut kazanmasına neden olmaktadır.
Sosyal medya, dijital ortama aktarılan bilgi ve belgelerin tümünü depolayabilen, montajın da çok gelişmiş olduğu bir sistemin parçasıdır. Daha önceleri büyük bütçeli araştırmalarla elde edilebilen verilerin artık sosyal medyada paylaşılmasında bir sorun görülmemektedir.[9]
Sosyal medyanın beş temel özelliği vardır. Bunlar:
       "Katılım: Sosyal medya, ilgili olan herkesten geribildirim almaya ve katkı sağlamasına olanak tanımaktadır. Medya ile izleyicisi arasındaki çizgiyi azaltmaktadır.
      Açıklık: Sosyal medya geribildirim almaya ve katılıma açıktır. Bu hizmetler oy vermeyi, yorum yapmayı ve bilgiyi paylaşmayı desteklemektedir. İçeriğe erişim ve kullanımda ender olarak engeller vardır.
       Karşılıklı Konuşma: Geleneksel medya tek taraflı yayın yapmaya ve yayımlamaya olanak tanımaktadır. Buna karşılık sosyal medya iki yönlü diyalog ve karşılıklı konuşmaya olanak tanımaktadır.
       Topluluk: Sosyal medya toplulukların hızla oluşmasına olanak tanımaktadır ve etkin bir şekilde iletişim kurmalarına izin vermektedir.
Bağlantısallık: Sosyal medya birçok ağı birbirine bağlayarak bağlantısallık özelliği taşımaktadır. Diğer siteler, kaynaklar ve kişiler için link verirler”.[10]


[1]   Necmi Gürsakal, Sosyal Ağ Analizi, Dora Yayınları, 2009, s. 21.
[2]   Güçdemir, a.g.e, s. 29.
[3]   Sayımer, a.g.e, s. 123.
[4]   Scott Stratten, Unmarketing, MediaCat Yayınları, 2. Baskı, 2012, s. 45.
[5]   Meyerson, a.g.e, s. 20.
[6]   Özkaşıkçı, a.g.e, s. 37.
[7]   Okay ve Okay, a.g.e, s. 561, 562.
[8]   Barger, a.g.e, s. 11.
[9]   Kara ve Özgen, a.g.e, s. 6, 7.
[10] Gürsakal, a.g.e, s. 23, 24.


Ayça BURGAZ

0 yorum:

Proudly Powered by Blogger.