Sosyal medya, internet araçlarının ve
elektronik ortamda diğer insanların deneyimlerini, bilgilerini paylaşmak ve
tartışmak amacıyla kullanılmaktadır.[1]
Sosyal medya ağları son zamanların en çok tercih edilen dijital mecrasıdır.
Kurumların tüketicileri hakkında çok daha kapsamlı bilgi edinebilmesini ve
tüketicilerin kurumun ürünleri ile ilgili yaptığı yorumları, ayrıca
tüketicilerin davranışlarını ve isteklerini takip edebilmelerini sağlamaktadır.[2]
Günlük yaşam içinde ve akademik literatür de
"Sosyal Medya” kavramı yerine "sosyal ağ”, "sosyal web”,
"sosyal paylaşım siteleri” kavramları da kullanılmaktadır fakat bu alanda
hepsini kapsayacak bir anlam içeren "sosyal medya” kavramının kullanılması
daha uygun görülmektedir.[3]
Sosyal medya, diğer kişilerle internet
üzerinden sohbet etme becerisidir, bu kişiler hedef pazarımız, müşterilerimiz,
meslektaşlarımız veya sohbetimize denk gelen herhangi biri olabilmektedir.[4]
Sosyal medya tüm kullanıcılara hükmetmekte,
faydalı ve güvenli olması yerine yığın medya ve reklamlar insanlara
verilmektedir. Ama gerçek sorun bunun sık sık yapılmasıdır, mesajı değiştirerek
vermek ve içeriğin gerçek kalitesi ile ilgili olmaması insanları rahatsız
edebilmektedir.[5]
Bu da sosyal medyanın olumsuz yanıdır.
Sosyal medyayı bir cümlede özetlemek gerekirse;
içeriğinin kullanıcı tarafından yaratıldığı, kullanıcı tarafından yayıldığı ve
içerik üretenin paylaşım içinde olduğu topluluk ile etkileşim halinde olunan
mecraların tümüdür. Yani herhangi bir kişi veya kurumun, seçtiği bir içeriği,
istediği platformda paylaşabildiği ve paylaştıklarından hemen sonra geri dönüş
alabildiği platformlara, sosyal medya denilmektedir.[6]
Teknolojinin gelişmesi, iletişim araçlarının
dijitalleşmesi, son yirmi yıldır iletişim araç ve yöntemlerinin yeniden
şekillenmesini de beraberinde getirmiştir. İletiyi veren ve alanı da interaktif
ve çok yönlü yapmıştır. Sosyal medya günümüzde artık pek çok kuruluşun ve
kuruluş yöneticisinin en üst gündem konularından birisi haline gelmiştir.
Kuruluşlarda karar verici konumunda bulunan yetkili kişiler, danışmanlar artık
sosyal medya uygulamalarından kuruluşlarının nasıl en etkin bir şekilde
faydalanacağının yollarını aramaktadırlar. Bu ilgiye rağmen, kuruluşların bu
alanda yaptıkları faaliyetlerin yeterince yoğun olmadığı, sınırlı bir kullanım
şekliyle kaldığı dikkatleri çekmektedir.
Sosyal medyanın devamlı güncellenebilmesi,
çoklu kullanıma imkan sağlaması, sanal paylaşıma açık olması gibi
özelliklerinden dolayı kişilerin tercih ettiği bir mecra haline gelmiştir.
Kişiler bu mecralarda herhangi bir konu veya kuruluş, marka hakkında
düşüncelerini yazabilmekte, bunları tartışabilmektedir. Kişisel bilgilerin
yanında çeşitli fotoğraflar, video görüntüleri paylaşılabilmekte ve hatta iş
arayabilmektedir. Sosyal medya artık yöneticilerden danışmanlara, internet
öncülerinden reklamcılara, blog yazarlarından gazetecilere kadar uzanan geniş
bir kitlenin fikir alışverişi yaptığı bir ortam haline gelmiştir.[7]
Yaklaşık olarak Facebook’da bulunan 800 milyon
kişi ve Twitter’daki 200 milyon kişi nedeniyle rekabet ortamı açısından sosyal
medya ilgi çekmektedir. Buralarda insanlar mesajlarını birbirlerine
iletmektedirler, fakat önemli olan nokta ise burada bütün insanların
bulunmaması ve bunun dışında bulunan büyük bir kitle olmasıdır.[8]
Sosyal medya ile
sadece disiplinler değil, paylaşım, arkadaşlık, özgürlük, güvenlik, ün gibi pek
çok kavram yeni anlamlar kazanmaktadır. Sanal ortamda sürdürülen ilişkiler,
sanal ortam paylaşımları ve sahip olunan sanal özgürlükler, gerçekliğin yeni
bir boyut kazanmasına neden olmaktadır.
Sosyal medya, dijital ortama aktarılan bilgi ve
belgelerin tümünü depolayabilen, montajın da çok gelişmiş olduğu bir sistemin
parçasıdır. Daha önceleri büyük bütçeli araştırmalarla elde edilebilen
verilerin artık sosyal medyada paylaşılmasında bir sorun görülmemektedir.[9]
Sosyal medyanın beş temel özelliği vardır.
Bunlar:
•
"Katılım: Sosyal medya, ilgili olan
herkesten geribildirim almaya ve katkı sağlamasına olanak tanımaktadır. Medya
ile izleyicisi arasındaki çizgiyi azaltmaktadır.
•
Açıklık: Sosyal medya geribildirim almaya ve
katılıma açıktır. Bu hizmetler oy vermeyi, yorum yapmayı ve bilgiyi paylaşmayı
desteklemektedir. İçeriğe erişim ve kullanımda ender olarak engeller vardır.
•
Karşılıklı Konuşma: Geleneksel medya tek taraflı
yayın yapmaya ve yayımlamaya olanak tanımaktadır. Buna karşılık sosyal medya
iki yönlü diyalog ve karşılıklı konuşmaya olanak tanımaktadır.
•
Topluluk: Sosyal medya toplulukların hızla
oluşmasına olanak tanımaktadır ve etkin bir şekilde iletişim kurmalarına izin
vermektedir.
Bağlantısallık: Sosyal medya birçok ağı birbirine
bağlayarak bağlantısallık özelliği taşımaktadır. Diğer siteler, kaynaklar ve
kişiler için link verirler”.[10]
Ayça BURGAZ
0 yorum: