YAZILAR

30 Eylül 2019 Pazartesi

Sosyal Medyanın Geleneksel Medyadan Farkları

by karamanni  |  in sm at  16:01:00



Son yıllarda bilgi teknolojilerinin gelişimi ve iletişim alanındaki uygulamalar hızlı bir şekilde ilerlemiştir. İnternet, günümüzde bilgi paylaşımı ve iletişimi kolaylaştıran en önemli araçlardan biri haline gelmiştir. Web’in yeni bir iletişim kanalı olarak giderek artan popülerliği, insanların günlük yaşamlarında olduğu kadar, geleneksel medya kullanımında da çeşitli değişikliklere neden olmuştur.
Sosyal medya platformları, kullanıcıları içerik üretim sürecinin merkezine koymasıyla ve içeriklere katkıda bulunabilme imkanı sağlamasıyla geleneksel medya kanallarından farklılaşmaktadır. Geleneksel medya tarafından belirlenen içeriklerin, yine geleneksel medya tarafından belirlenen şekilde ve zamanlarda sunulması sınırlılığını ortadan kaldırmaktadır. Sosyal medya, üreticinin bir yandan tüketici ve tüketicinin de bir yandan üretici olabilmesini sağlamaktadır. Bir sosyal medya kullanıcısı, geleneksel medyadan farklı olarak izleyici olmanın yanı sıra dilediğinde içeriklere katkı sağlayabilmektedir, bunun yanı sıra dilediğinde bu içerikleri üretebilme olanağı sayesinde bir içerik yaratıcısı haline de gelebilmektedir. Bu nedenle sosyal medya platformları geleneksel medya ile kıyaslandığında bireylerin kendilerine sunulan içeriklerin yalnızca birer tüketicisi olabilme rolünü değiştirmiş, bireylere hem izleyici, hem katılımcı hem de üretici olabilme gibi roller sunmuştur.
Geleneksel medya, kitlelere hitap etmekte ve bireysel özellikleri dikkate almamaktadır. Hedeflediği belirli bir grubun ortak özelliklerini göz önünde bulundurarak yayınlarını yapmaktadır. Yayınların oldukça çok kişiye ulaşması gerekmektedir, ayrıca reytingler ve tirajlar oldukça önemli hale gelmektedir. Sosyal medya ise çok daha bireyselleştirilmiş ama katılımlı ve çok merkezli bir medya ortamı sunmaktadır. İzleyicinin bir içerik yayıncısı da olabilmesi nedeniyle, birey birkaç kişi tarafından izlense ya da okunsa bile içerik üretebilme ve bunu yayınlayabilme olanağına sahiptir. [1]

Sosyal medya ile geleneksel medyanın arasındaki farklılıkları daha iyi anlayabilmemiz için bazı özellikler bulunmaktadır. Bu özellikler şunlardır:
       "Erişim: İki tür medya olan sosyal medya ve geleneksel medya herkesin genel bir kitleye erişebilmesine imkan tanımaktadır.
       Erişilebilirlik: Geleneksel medyayı kullanmak genellikle özel şirketlerin ya da hükümetlerin egemenliğindedir. Sosyal medya araçları ise herkes tarafından maliyetsiz olarak kullanılabilmektedir.
       Kullanılırlık: Geleneksel medyayı kullanmak genellikle uzmanlaşma ve eğitim gerektirmektedir. Sosyal medya için bunlar gerekli değildir, herkes kullanabilmektedir.
      Yenilik: Geleneksel medya iletişimlerinde ortaya çıkan zaman farkı hemen etki ve tepkilerin gözlendiği sosyal medya ile karşılaştırıldığında uzun bir zaman olabilmektedir.
       Kalıcılık: Geleneksel medya yaratıldıktan sonra değiştirilemez, o nedenle geleneksel medyadaki içerik kalıcıdır, yazıldığı gibi kalır ve değiştirilemez. Sosyal medya ise yorumlar ya da yeniden düzenlemeyle anında değiştirilebilmektedir”.[2]
Günümüzde insanlar artık bir ürün ya da hizmeti satın almadan önce gerçek kullanıcı bilgi ve deneyimlerini içinde bulunduran bloglardan, Facebook’tan, wikilerden, sözlüklerden bilgi edinip bu edindikleri bilgileri değerlendirebiliyor. Hatta kendi başlarından geçen satın alma bilgi ve deneyimlerini de olduğu gibi diğer kullanıcılarla internette paylaşabiliyorlar.[3]
Sosyal medya, adında olduğu gibi sosyal bir alandır. Facebook, Linkedin, Twitter ve Youtube gibi araçlar gerçekten önemli bir şekilde insanları birbirine bağlamaya yardımcı olur. Hızlı ve kolay bilgi paylaşmak için aktif olarak arkadaşlar, iş arkadaşları ve müşteriler ile iletişim kurulmalıdır.

Blog, Podcast ve Twitter her yerden ve herhangi platformdan ulaşılabilir ve kullanılabilir. Başarı için sosyal medya stratejisi çok önemlidir. Ürün ve hizmet tanıtmak için sosyal medya platformları ile birlikte geleneksel medyadaki tanıtım araçları da kullanılmalıdır.73
Sosyal medyanın ölçülebilir olması en önemli özelliğinden birisidir. Sosyal medyada yayınlanan bir mesajın kaç kişi tarafından görüldüğü, kişilerin yorumları, beğenileri sayesinde öğrenilebilir ve takip edilebilir. Geleneksel medya da ise televizyon, radyo, açık hava ilanları gibi kanallardan yayınlanan mesajların kaç kişi tarafından görüldüğü ve kimlerin gördüğü tam olarak öğrenilemez ve bunları ölçmek çok masraflıdır. Ama sosyal medya da bu ölçümlemeler az bir miktar masrafla ya da hiç masrafsız bir şekilde öğrenilebilir. Ayrıca sosyal medya üzerinden verilen bir mesaj çok hızlı bir şekilde yayılabilir ve birçok kişiye ulaşarak, görülebilir. Geleneksel medya da ise bu yayılım biraz daha yavaştır.


[1] N. Gizem Koçak, Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama,
Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı, 2012, s. 77, 81.
[2]   Erkan Bulut, Pazarlama İletişiminde Yeni Yaklaşımlar Kapsamında Sosyal Medya Uygulamaları ve Etkili Kampanya Örnekleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Sanatları Anabilim Dalı, Ağustos 2012, s. 31, 32.
[3]   Salih Seçkin Sevinç, Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya, Optimist Yayınları, 2. Baskı, 2012, s. 25.

Ayça BURGAZ

0 yorum:

Proudly Powered by Blogger.