Bütünleşik pazarlama iletişimi, son yılarda pazarlama dünyasında ortaya
çıkan yeni bir kavramdır. Her yeni kavramda olduğu gibi bütünleşik pazarlama iletişiminin de ne olduğu, işevi
ve uygulanma aşamaları henüz net olarak belirlenememiştir.
Aşağıda yapacağımız tanımlamalarla bütünleşik pazarlama iletişimi kavramının
ne olduğunu ne olmadığını görmeye çalışalım.
Bütünleşik pazarlama iletişimi: “Reklam, halkla ilişkiler,
satış geliştirme, doğrudan pazarlama, kişisel satış, ticari fuarlar ve satış
noktası iletişim materyallerinin biribiri ile uyumlu bir koordinasyon içinde
marka ve pazarlama karmasının diğer unsurları ile birleştirilmesi sürecidir.”
Bir başka tanıma göre bütünleşik pazarlama iletişimi: “Müşteriler, hedef tüketici grupları, hissedarlar, çalışanlar ve
diğer ilgili gruplara gönderilen mesajlar ile bu grupların ya da bu gruplar ile
birlikte kuruluşun ürününün, markanın topluma gönderdiği tüm mesajların
stratejik olarak denetlenmesini ve bu mesajlara etki edilmesini sağlayan,
karşılıklı olarak yararlı, çift yönlü ve uzun süreli bir iletişim sürecidir.”
Amerikan Reklam Ajansları Birliğine göre bütünleşik pazarlama
iletişimi: “Reklamcılık, halkla ilişkiler, satış
geliştirme, doğrudan pazarlama gibi çeşitli iletişim yöntemlerinin stratejik
rollerini değerlendiren; geniş kapsamlı bir plana dayanan ve bu yöntemleri açık
tutun; tutarlı, en üst düzeyde iletişim etkisi yaratmak için bu disiplinleri
birleştiren kapsamlı bir pazarlama iletişimi planlama konseptidir.”
Yapacağımız son tanıma göre ise bütünleşik pazarlama iletişimi: “Organizasyonların ürettiği ürün ya da hizmetler ile ile ilgili
alınacak her kararın müşteri bazlı ve satın alma davranışlarına etki edecek
iletişim boyutunu düşünerek alınması ve bu farklı kararlarının bir disiplin
içinde orkestra edilerek, stratejik bir yaklaşım ile planlanması ve sinerji
yaratılması sürecidir.”
Bütünleşik pazarlama iletişimi genel olarak işletmenin çalışanları,
üretilen mal ve ya hizmetin kendisi, dağıtım kanalları, satış gücü,
fiyatlandırma, satış sonrası servis ve garanti hizmetleri, toplam kalite, iş
yeri güvenliği ve tatmini, müşteri memnuniyeti gibi pek çok konuda tam bir uyum
ve süreklilik gerektiren bir bütündür.
Bütünleşik pazarlama iletişimi yaklaşımı, pazarlamaya ayrı bir boyut
getirmiştir. Pazarlama içinde, iletişimi ana girdi ve çıktı olarak kabul eden
bu yeni yaklaşımda; organizasyonunun farkında olarak ya da farkında olmadan
ürettiği bütün mesajların, organizasyonun belirlenen ve ölçülebilen Pazar ve
pazarlama iletişimi amaçlarını gerçekleştirmek için stratejik olarak planlanması
ve yönetilmesi gerekmektedir.
Bütünleşik pazarlama iletişiminde, satış merkezli iletişim stratejilerinin
yerine, müşterileri merkeze alan bir strateji uygulanmaktadır. İletişim olgusu,
bütünleşik pazarlama iletişiminde tüketiciler ile iletişim sürecini çift yönlü
gerçekleştirmek üzere yer almaktadır.
Bütünleşik pazarlama iletişimi hem bir süreç hem de bir konsepttir.
Süreçtir, çünkü uzun dönemde kurumsal kimliğe katkı sağlayacak ve yönetsel
anlamda iletişimi kullanacak bir yaklaşımı gerekli kılmaktadır. Bir konseptir,
çünkü pazarda üstünlük ve farklılık yaratacak bütün yaratıcı pazarlama
iletişimi faaliyetlerinin pazarlama karması ile bütünlük sağlayacak genel bir
sinerji sağlamaktadır.
Bütünleşik
Pazarlama İletişiminin Özellikleri
Bütünleşik pazarlama iletişimi klasik pazarlama iletişimi yaklaşımından
ayıran bir çok özellik bulunmaktadır. Bu özelliklerin bazıları aşağıda
verilmektedir.
· Bütünleşik pazarlama iletişimi
yaklaşımında bütün iletişim araçlarının pazarlama karması ile bütünleşmesi ve
planlanması esastır.
·
Teknoloji pazarlamanın her alanında
kullanılmaktadır.
·
Tüketici ve müşterilere odaklanma
esastır.
·
Farkındalık seviyelerini değil, doğrudan
satın alma davranışını etkileme.
·
Bütünlüşik pazarlama iletişiminde
yapılan her olay ölçülebilir olmalıdır.
·
Müşterilerle çift yönlü bir iletişim
akışı bulunmaktadır.
·
Veritabanı bazında palanlama ve
uygulama.
·
İçeriden dışarıya değil, dışarıdan
içeriye doğru planlama.
·
Bütünleşik pazarlama iletişimim en
önemli özelliklerinden birisi tüm iletişim planlamasının ve uygulanmasının bir
merkezden gerçekleştirilmesidir.
Bütünleşik
Pazarlama İletişimini Ortaya Çıkaran Nedenler
Bütünleşik pazarlama iletişiminin ortaya çıkmasında etkili olan unsurlar
aşağıda belirtilmiştir.
·
Yoğun iletişim ortamından dolayı ortaya
çıkan iletişim kirliliği dolayısıyla hedef kitleye uluşmada ortaya çıkan
zorluklar.
·
Tüketicilerin gün geçtikçe
bilinçlenmeleri ve ürünler hakkında daha fazla bilgi talep etmeleri.
·
Pazardaki gelişmeler ve artan küresel
rekabet ortamı.
·
Yeni iletişim kanalları ile birlikte
geleneksel medyanın etkisindeki düşüş.
·
Mesaj güveniriliği ölçümlerinde gözlenen
önemli düşüşler.
·
Geleneksel reklam ortamlarının etkisinin
azalması ve geleneksel reklam ortamlarının artan maliyeti.
·
Reklamverenlerin değişen beklentileri.
·
Veri tabanı oluşturma kolaylığı ve
azalan maliyetler.
Bütünleşik pazarlama ileşimi yukaradakı unsurların ortaya çıkmasıyla
beraber pazarlama iletişimini oluşturan elemanların (reklam, halkla ilişkiler,
doğrudan pazarlama, sponsorluk…) bir arada kullanılarak; bu elemanların güçsüz
yanlarının ortadan kaldırılması fikirinden doğmuştur.
Sonuç
Pazarlamaya yeni bir yaklaşım getiren bütünleşik pazarlama iletişimi
kavramınının ne olup ne olmadağını ortaya kaymaya çalıştık. Görüldüğü gibi
bütünleşik pazarlama iletişimi pazarlama içinde yeni oluşumlara ve yeni
yapılanmalara sebep olacak.
Bu yeni yapılanma içersinde bütünleşmeyi kimin sağlayacağını belirlemek
için halkla ilişkilerciler ile reklamcıların birbirleriyle yarışa girdiklerini
şimdiden söyleyebiliriz. Ancak iletişim olgusunun ön planda olduğu bu
yaklaşımda bütünleşmenin halkla ilişkiler başkanlığında yapılmasında yarar
olduğunu söyleyebiliriz.
Mustafa Duran
www.danismend.com
0 yorum: