60’lı yılların başında 4P olarak ortaya atılan
pazarlama karışımı kavramı, müşteri odaklı pazarlama stratejilerinin
gelişimiyle beraber 4C ile
birlikte anılmaya başlamıştır.
Satışa dayalı anlayış 4P’yi ortaya çıkarırken,
müşteriye odaklı anlayış 4C’yi ortaya çıkarmıştır.
Günümüzde 4P’den her biri müşteri
açısından 4C olarak
tanımlanabilir.
4P’ler 4C’ler
Product / Ürün
Customer Value / Müşteri Değeri
Price / Fiyat
Customer Cost / Müşteri Maliyeti
Place / Yer
Customer Convenience / Müşteriye Kolaylık
Promotion / Tanıtım
Customer Communication / Müşteri iletişimi
Philip Kotler
tarafından ortaya atılan 4C kavramları aşağıda açıklanmıştır.
1.Customer Value (Müşteri Değeri)
Müşteriler aldıkları
ürün veya hizmetten bir değer elde etme ya da bir sorunlarının çözümünü bulmayı
amaçlamaktadırlar.
Müşterilerin bu
amaçları doğrultusunda pazarama işiyle uğraşanların bir ürün veya hizmet
yaratacakları zaman bunun müşteriye sağlayacağı değeri öncelikle ortaya
koymaları gerekmektedir.
2. Customer Cost (Müşteri Maliyeti)
Müşterinin satın almak
istediklerinin kendisine pahalıya mal olmaması isteği günümüzde dikkate
alınması gerekn önemli bir pazarlama unusur haline gelmiştir.
Bu çerçevede işletmelerin
kaliteli ve ucuz ürün üretebilmeliri ve müşterinin ödemek durumunda kalacağı
her eki ortadan kaldırmalı gerekmektedir.
3. Customer Convenience (Müşteriye Kolaylık)
Müşteriler alacakları
ürün ve hizmete kolayca ulaşmak isterler. Pazarlama planlaması yapılarıken
müşterilerin ürün / hizmete kolayca oluşmalarını sağlayacak dağıtım ağı ve
iletişim sistemi kurulmalıdır.
4.Customer Communication (Müşteri İletişimi)
Pazarlamayı konu alan
her türlü eletişim özünde müşteriye dönük iletişimdir. Günümüzde e müşteri
tanıtımdan çok karşılıklı iletişim istemektedir.
Aldatıcı ve yanıltıcı
olmayan dürüst ve empatik bir iletişim sistemi kurularak müşterilerin olası
sorunları giderilmelidir.
4C bilincine göre
müşteriye verilen değer, önem ve öncelik işletmelerin pazarlama iletişimi
çerçevesini ve politikaların etkilemektedir. Bu çerçevede 4C kavramının da
pazarlama iletişi kavramı içinde düşünülmesi ve müşteri mutluluğunun
amaçlanmasıyla firmanın yaratacığı olumlu ve kalıcı etkinin yararları gözardı
edilmemelidir.
Sonuç:
Müşteri odaklı
yaklaşımın gelişmesiyle beraber firmaların satıcı gözlüğünü bırakarak müşteriyi
dikkate almalarıc kavramını ortaya çıkarmıştır.c kavramına baktığımızda 4p’nin
müşteri bakışına uyarlanmış hali olduğu anlaşılmaktıdır.
4P kavramı nasıl pazarlama
stratejimizi nasıl kuracağımızı gösteren kılavuzsa 4C’de 4P’yi destekleyen
önemli bir araçtır. Bu çerçevede pazarlamacılar 4P’yi kurmadan önce
müşterilerinin 4C’lerini iyi bir şekilde incelemeleri ve üzerinde düşünmeleri
gerekmektedir.
0 yorum: