Burada
sponsorluğun yapılmasının nedeni, kuruluşun veya organizsyonun anlaşılması,
tanınması ve halkta iyi niyet oluşturulmasının sağlanmasıdır.
İyi Niyetin Oluşturulması:
Günümüzde artan rekabet ortamı
içerisinde faaliyet gösteren firmalar, rekabette rakiplerini geride
bırakabilmek için, çeşitli yöntemler kullanmaktadır. Bu yöntemlerden biri olan
sponsorluk faaliyeti ile firmalar, topluma karşı olan sorumluluklarını, kuruluş
amaçları ile bütünleştirerek, firmalarının sosyal sorumluluklarını yerine
getirmektedirler. Firmalar ne kadar yaptıkları yardım ve sponsorluk
faaliyetlerini toplumsal sorumluluk olarak aktarsalar da, bu faaliyetlerinden
bir karşılık beklemektedirler. Sponsorluk faaliyetlerinin karşılıklı
beklentilere dayandığını göz önüne alırsak, yapılan her faaliyette firmalar
kendileri lehine bir beklentide bulunmaktadırlar. İyi niyet oluşturulması
bakımından halk, toplumsal ihtiyaçlara duyarlı olan firmalara karşı
hassasiyetle yaklaşmakta ve bu faaliyetleri desteklemektedirler.
Dünya
üzerinde yapılan birçok sponsorluk faaliyetinde firmalar iyi niyet oluşturabilmeye
çalışmışlar, bu amaçla yüksek bütçeler ile iyi niyet sponsorlukları
geliştirmişlerdir. Yapılan araştırmalar, halk kitlelerinde iyi niyet oluşturan
firmalarının ürünlerinin, halk kitleleri tarafından güvenilir ve olumlu
bulunduğunu kanıtlamışlardır.
Kurum İmajını Desteklemek:
Yaptıkları çeşitli sponsorluk
faaliyetleri ile firmalar halk kitlelerinde iyi niyet oluşturmakta, bunun
yansıması olarak da, firmalar ile ilgili olarak halk kitlelerinde olumlu imaj
oluşturulmaktadır. Bu sayede halk kitleleri üzerinde olumlu imaj oluşturan
firmalar, faaliyet alanlarını daha rahat bir şekilde genişletebilmektedirler.
Sponsorluğun önemli bir niteliği, kuruluşun imajını desteklemektir. Günümüz
toplumunda bir markanın uzun süreli başarılı olmasında imaj oldukça önemli bir
yere sahiptir. Çünkü bir şirketin yapmış olduğu bir faaliyet veya yenilik bir
süre sonra diğer firmalar tarafından da taklit edilebilmektedir. Bu durumda
markanın veya firmanın faaliyetlerini sürdürmesinde imaj ön plana çıkarak,
faaliyet alanı dışında yapmış olduğu faaliyetler ve toplumun ihtiyaçlarına olan
duyarlılığı insanlarda firma hakkında olumlu bir duygunun oluşmasına neden
olmaktadır.
Kurum Kimliğini Pekiştirmek:
Kurum kimliği, bir kuruluşun fiziksel
olarak nasıl tanındığıyla ilgilidir. Herhangi bir kuruluşun yapmış olduğu
sponsorluk faaliyetinde kuruluşun adını duyurmak için kullandığı materyellerde
(afiş, bez pano, broşürler vs.) kurum kimliğini temsil eden logo, renk, yazı
karakteri ve fiziksel unsurların kullanılması hedef kitlenin kuruluşu kurum
kimliğiyle tanımasına katkıda bulunur. Fakat kullanılan bütün görsel
materyellerde kuruluşun kullandığı kurum kimliği unsurlarının bir bütünlük
içinde olması gerekir. Kalıcı bir kurum kimliğinin oluşabilmesi için kurum
kimliği ögelerinin sıkça değiştirilmemesi gerekir. Sponsorluk, kullanılan kurum
kimliği ile halkın kuruluşu tanımasına katkıda bulunaktadır.
Kuruluşun İsmini Tanıtma:
Firmaların bilinirlikleri ile ilgili
olarak en önemli husus onların isimleridir. Firmalar isimleri ile halk
kitlelerince tanınmakta ve algılanmaktadırlar.
Günümüz
ekonomik koşulları içerisinde firmalar, faaliyette bulundukları çevrelere ile
sürekli bir etkileşimde bulunmakta, kendilerini en etkili şekilde çevrelerine
tanıtabilmektedirler. Bu noktada, bilinirlikleri yüksek olan firmaların, buna
bağlı olarak ürünlerinin de bilinirlikleri yüksek olacak ve bu sayede pazar
ortamlarında bir artı elde edilecektir. İmaj oluşturabilme bazlı olarak yapılan
faaliyetlerde de isim, oluşturulacak firma imajının en önemli basamağını temsil
etmektedir. Kuruluşlar çalışmalarını sürdürmek, ürettiği ürün ve hizmetleri
satmak ve bunlardan da bir gelir elde etmek amacıyla faaliyetlerini
sürdürürler. Şirketlerin bunları gerçekleştirebilmesi için toplumda tanınması
ve kendine bir yer edinebilmesi gerekir. Sponsorluk aracılığıyla kuruluşlar bu
isteklerini gerçekleştirebilirler. Bir kuruluşun yapmış olduğu sponsorluk
faaliyetinin haber olarak basında ve televizyonda yer alması sponsorun isminin
okuyuculara ve izleyicilere duyrulmasını sağlar. Haberle birlikte televizyon
kameralarının reklam içeren sponsorun isminin yer aldığı pano, pankart, reklam
tahtasını da alması sponsorun isminin duyrulmasına katkı sağlar.
Misafirperverlik ve Personel ilişkilerini Geliştirmek:
Yapılan çeşitli sponsorluk
faaliyetleri ile hedef kitlelerine ulaşabilmeyi başaran firmalar, hedef
kitlenin çeşitli kesimlerinden mensupları ağırlanarak, kuruluş ile müşteriler
arasında yakın ilişkiler geliştirilebilmektedir. Önemli insanlar ile
tanışabilmek ve bu insanlar ile olan ilişkileri geliştirebilmek için yapılan
eğlence olayları, sponsor kuruluş için önemli bir çalışmadır. Çeşitli
faaliyetler ile davet edilen fikir önderleri, kamu yetkilileri, hükümet
görevlileri gibi kimseler ile misafirperverlik anlayışı bünyesinde fikir alış-verişinde
bulunmak ve ittifaklar oluşturabilmek, firmalara önemli katkılarda ve
desteklerde bulunmaktadır. Ayrıca çeşitli şekillerde yapılan sponsorluk
faaliyetleri ile kuruluş içerisinde farklı kademelerde faaliyette bulunan
elemanlar arasındaki ilişkiler de geliştirilebilmekte, davetliler arasında
fikir ve görüş alış-verişi mümkün kılınmaktadır. Bu sayede üst yönetim alt
kademeye bir baskı yapmadan isteklerini yumuşak bir şekilde aktarabilmekte, alt
kademe ise, istek ve beklentilerini, bir başkaldırma niteliğine bürünmeden iyi
niyet anlayışı çerçevesinde aktarabilmekte, bu sayede farklı kademelerde,
farklı görevlerde bulunan personel arasında bir bütünleşme sağlanabilmektedir.
Yapılan önemli sponsorluk faaliyetleri ve bu faaliyetlere davet edilen önemli
kişiler, çalışanların firma içerisinde önemli işler yaptıklarına olan
inançlarını arttırmakta, bu sayede personel arasında motivasyon düzeyi
artmakta, kendini önemli bir firmanın parçası olarak gören personelin işine ve
kurumuna olan bağlılığı yükselmekte ve bunların sonucu olarak kurumsal
verimlilik düzeyi yükselmektedir.
Gazetecilerin ilgisini Çekmek:
Yapılan sponsorlu faaliyetlerin temel
amaçlarından birisi de, geniş halk kitlelerine ulaşabilmek için medyada yer
alabilmektir. Büyük maddi kaynaklar ayrılarak yapılan tanıtım faaliyetleri eğer
geniş kitlelere ulaşamamış ve basında yer alamamış ise faaliyetler boşuna
gerçekleştirilmiştir. Bu noktada gazeteciler ve basın mensuplarının ilgisi
firmalar için önemli noktadadır. Çoğu sponsor firma, etkinlikleri bünyesinde
gazetecilere çeşitli ödüller dağıtmıştır. Bu sayede basının ilgisini
çekebilmiş, firma adı ve etkinlik basında haber olarak yayınlanabilmiştir.
www.anadolu.edu.tr
0 yorum: