Halkla ilişkiler faaliyetlerinin planlanıp uygulanmasındaki ilk aşama
yapılacak çalışmaların hangi kurum ya da kimler tarafından yürütüleceğinin
belirlenmesidir. Gerçekte bir kuruluşta halkla ilişkilerin faaliyetlerinin
yürütülmesinde herkesin bir sorumluluğu vardır, ancak hedef kitlede etkili bir
mesaj oluşturmak için tüm halkla ilişkiler faaliyetlerinin bir kampanya planı
şeklinde uygulanması ve örgütlenmesi çağdaş yönetim felsefesinin bir gereğidir.
Çünkü günümüzün rekabetçi ortamında tüm kuruluşlar bir taraftan değişen çevre
koşullarından etkilenirken diğer taraftan da çevreyi olabildiğince etkilemek
için çift yönlü bir iletişimi sağlayacak halkla ilişkilere ihtiyaçları vardır.
Günümüzde ister kamu ve isterse özel
kuruluşlar olsun birçok kuruluş halkla ilişkiler faaliyetlerini planlamak için
ya kendi bünyelerinde halkla ilişkiler birimleri oluşturmakta ya da halkla
ilişkiler birimleri olmayan kuruluşlar ise bağımsız çalışan profesyonel halkla
ilişkiler şirketlerinden hizmet satın almaktadır. Kısacası bir kurum adına
halkla ilişkiler uygulamalarının gerçekleştirilebilmesi için ya kurum içinde
bir birimin varlığına ya da bir halka ilişkiler ajansına gereksinim duyulur.
Ancak son yıllarda kurumlar, halka ilişkiler birimlerinde çalışan uzmanlaşmamış
elamanların dezavantajlarını bertaraf etmek, ajansların medya ile ilişkiler
alanındaki profesyonelliklerinin avantajlarından yararlanabilmek için her iki
hizmetten yararlanmayı tercih etmektedirler. Yani hem kurum içinde nitelikli
çalışanların görev yaptığı halkla ilişkiler birimi oluşturulmakta hem de halkla
ilişkiler ajanslarının profesyonel gücü ve objektif bakışlarından yararlanmak
için onlardan da hizmet alınmaktadır. Böylece halkla ilişkiler uygulamalarının
etkisi de artmaktadır.
Bir halkla ilişkiler uzmanından beklenen
bazen bir projenin, bir kampanyanın uygulanması olsa da halka ilişkiler
uzmanının asıl görevi, kurumun hedefleri üzerine yapılan iletişim stratejisini
hem oluşturmak hem de uygulamaktır. Bu nedenle yönetim ile yakın ilişki
içerisinde olması gereken halkla ilişkiler uzmanları, kurumun toplumsal
sorumluluklarını hatırlatmak gibi bir görev de üstlenmektedir. Asıl önemli olan
nokta ise, halkla ilişkiler uygulama alanını çok geniş olmasıdır. Halkla
ilişkiler daha önce de ifade edildiği gibi, siyasetten pazarlamaya sivil toplum
örgütlerinin hatta ülkelerin varlığını sürdürebilmek için hedef kitleleri/ kamuoyu ve yurttaşları ile gerek duydukları
iletişim stratejisi olmasıdır. Bu nedenle halkla ilişkiler çok farklı yapıdaki
hedef kitlelerle iletişim yönetimini gerektirir. Çünkü kurumun amaçlarının
gerçekleştirilmesine hizmet etmek, itibarı yönetmek, olumlu imaj yaratmak,
kiriz anında iletişimi yürütmek, itibarı onarmak ve/veya korumak, imaja uygun
sponsorluk kararı vermek ve uygulamak hepsi halkla ilişkilerin görev alanı
içerisindedir. Ortaya çıkışı itibariyle bakıldığında bazen kişi ya da kurumlara
ün sağlamak ve kamuoyunun desteğini almak için yararlanılan halkla ilişkiler,
aslında ilk örneklerden buyana kişi ya da kurumların hedef kitleleriyle
sürdürdükleri amaçlı ve planlı iletişim çabaları olarak görülmektedir.
Bir kuruluşun halkla ilişkiler birimi
kurması ya da profesyonel bir ajanstan hizmet alması için; tüketici, yatırımcı,
personel, tedarikçiler vb. hedef kitleleriyle iletişim kurmakta yardıma ihtiyacı
olması, kuruluşun kurumsal imajı, büyümesinde ve başarısında halkla ilişkilerin
önemli olduğunu hissetmesi, medya ile ilişki kurmak istemesi ya da ilgilenmesi,
pazarlama faaliyetlerinin bir bütün olarak planlanması gerekir. Genellikle
kurumlar, halkla ilişkiler faaliyetlerinden den daha çok kriz dönemlerinde
yararlanma yoluna gitseler de her zaman planlı olarak yürütülecek halkla
ilişkilere ihtiyaç vardır. Halkla ilişkiler faaliyetlerinin nasıl yürütüleceği
ise üst yönetimin idari kararında yatmaktadır. Ancak bu kararın yerine
getirilmesinde kurumun büyüklüğü, örgütsel yapısı, yönetimin halkla ilişkilere
verdiği önem, kurumun halka ilişkilere duyduğu gereksinim, faaliyetlerinin
içeriği, mevcut ve olası hedef kitleleri, hedef kitlenin o zamana kadar kuruma
karşı olan ilgi, sempati, antipati vb. tutum ve tepkileri önemlidir.
Halkla ilişkilerin bir
kuruluşun iletişim faaliyetlerinin yürütülmesinde çok önemli işlevi vardır ve
bu nedenle üst yönetime doğrudan bağlı olarak dürüstlük ve doğruluk ilkesi ile
çalışması gerekir. Bir halkla ilişkiler uzmanının kuruluşun faaliyetleri,
politikaları konusunda tam bilgiye sahip olması, geleceğine yönelik
politikaların oluşmasın da söz sahibi olması gerekir ki iletişim etkinliklerini
çok iyi planlayabilsin.
www.anadolu.edu.tr
0 yorum: