Reklam
tek bir kavrama karşılık geliyor gibi görünse de kendi arasında, mesajın
ulaşması istenen hedef kitlelere, içinde yayımlandığı araca göre farklı türlere
sahiptir. Yeshin (2006) reklamları dört farklı şekilde sınıflandırır:
•
Hedef kitlesine göre reklamlar
•
Amacına göre reklamlar
•
Aracına göre reklamlar
•
Coğrafik alana göre reklamlar
Hedef Kitlesine Göre Reklamlar
Reklam türlerini ayırt
etmenin basit yollarından biri reklam mesajının hedeflediği kitleyi gözden
geçirmektir. Burada şöyle bir ayrım yapılabilir: Tüketicileri
hedef alan reklam ve bazı diğer alıcıları
hedef alan reklam. Tüketicilerin hedeflendiği reklam, Reklamın Hedef
Kitleleri bölümünde de açıklanacak olan müşteriler ve potansiyel müşterilerden
çok da farklı değildir. Diğer alıcılar olarak nitelendirilen reklamlar da,
dağıtım kanalı ya da perakendeciler sınıflamasında olduğu gibi, ticari alıcıların
hedeflendiği reklamlardır. Televizyonlarda izlediğimiz bisküvi, makarna,
otomobil reklamları gibi reklamlar tüketicileri hedef alan reklamlara örnektir.
Amacına Göre Reklamlar
Reklamları sınıflamanın
alternatif bir yolu da, özel amacına göre tanımlamaktır. Birçok reklam bir
şirketin belli bir ürünü ya da hizmetinin reklamını
yapmak için düzenlenir. Bunun yanı sıra bazı reklamlar, ürün ya da hizmet satın
aldığımız şirketlerin değerini ortaya çıkarmak üzere düzenlenirler ki bu tür
reklamlara kurumsal reklam adı verilir. Bir
de jenerik reklamlar olarak adlandırılan,
tüketicileri belli bir markadan çok, ürün kategorisine yönlendiren reklamlar
vardır. Örneğin, bir süt markasının reklamı yerine, süt tüketimini artırmayı
amaçlayan ve bir marka adının yer almadığı reklamlar, insanları tuvalet kâğıdı
kullanmaya teşvik eden ancak herhangi bir marka adından bahsedilmeyen reklamlar
gibi. Bunlardan başka, ticari olarak belirli bir ürün, hizmet satmaktansa bir
yardım kuruluşunu destekleme, kalp sağlığına dikkat çekme gibi ticari olmayan reklamlardan da söz edilmesi gerekir.
“Kırmızı giy, kalp sağlığına ne kadar önem verdiğini göster” sloganlı reklam,
herhangi bir ticari ürün ve/veya hizmet satmaktansa, Türk Kalp Vakfı tarafından
kalp sağlığına dikkat çekmeyi amaçlayan bir reklamdır.
Aracına Göre Reklamlar
Reklamları
sınıflamanın dördüncü yolu, kullanılan medyaya göre sınıflama yapmaktır. Bu
şekilde sınıflamada her bir araç reklamcıya farklı fırsat sunmakla kalmaz,
reklamı yapılan ürün ve hizmet hakkında iletilen bilginin farklı anlamlarını da
temsil eder. Pek çok pazarlamacı ve reklamcı için;
•
Televizyon
•
Radyo
•
Gazete
•
Poster ve diğer açık alan medyası
•
Sinema
•
Yeni medya (internet)
birer reklam aracıdır. Bu
araçlarda yer alan reklamların biçimleri ve içerikleri de birbirlerinden
farklı olmaktadır. TV için hazırlanan bir reklam görüntü ve ses içerirken,
gazetede yayımlanan bir reklamda sadece metin ve fotoğraf kullanılabilir.
Coğrafik Alana Göre Reklamlar
Reklam
sınıflamalarının son şekli coğrafik alana göre reklamları sınıflandırmaktır.
Birçok ülkede olduğu gibi bizim ülkemizde de yerel
medya olarak ifade edilen, sadece belli bir şehir, ilçe ya da bölgeyi
kapsayan reklamlar bu gruba girer. Belli bir ürün ya da hizmetin sadece o
bölgede elde edilebilir olduğu durumlarda da coğ- rafik alana göre sınıflama
yapılmaktadır. Sakarya ve İstikbal gazeteleri sadece Eskişehir’de yayımlanan
günlük siyasi gazetelerdir. Bu anlamda baktığımızda bu gazeteler yerel medya
olarak adlandırılan kategoriye dâhildir. Sözü edilen gazetelerde yayımlanan
Eskişehir’de bulunan bir alışveriş merkezinin reklamını ele aldığımızda, bu
reklamın bir yerel reklam olduğunu ve sınıflamanın da coğrafik sınıflamaya
girdiğini söylemek yanlış olmayacaktır.
Coğrafik
alana göre yapılan sınıflamada yerel reklamların yanı sıra, ulusal ve
uluslararası reklamlardan da söz etmemiz gerekir. Ulusal reklamlar, ulusal bir
dağıtım ağına sahip markaların iletişimlerini gerçekleştirmek üzere, çeşitli
kitle iletişim araçlarında yayınlanan reklamlardır. Burada önemli olan nokta,
ulaşılmak istenen hedef kitleye en kapsamlı şekilde seslenebilmektir. Örneğin,
Uludağ limonata yurt çapında satışı yapılan bir üründür. Uludağ limonatanın
marka mesajı bütün ülkeyi kapsayan geniş bir hedef kitleyi içine aldığında yurt
çapında yayın yapan TV kanalları, ulusal günlük gazeteler ve dergiler
olacaktır. Bu TV kanalları ve ulusal günlük gazetelerde yayımlanan reklamlar
da ulusal reklamlara örnektir.
Uluslararası
reklam ise, BMW, McDonald’s, Zara, Levi’s gibi dünyanın her yerinde bulunan markaların
ülke ya da bölge farkı gözetmeksizin aynı ihtiyaçlara sahip hedef kitleye
seslenmesidir. Bu reklamlar genellikle markanın ev sahibi olduğu ülkede
çekilerek, diğer ülkelere ya olduğu gibi dağıtılır ve kullanılır ya da o ülkeye
adapte edilir.
www.anadolu.edu.tr
0 yorum: