Reklam,
bütünleşik pazarlama iletişiminin bileşenlerinden biridir. Doğrudan pazarlama,
halkla ilişkiler çalışmaları gibi diğer unsurlarla birlikte müşterilerle
iletişimin temelini oluşturur. Reklamın oynadığı rol, şirkete, ürüne, şirket
tarafından oluşturulmuş pazarlama hedefine göre değişir. Örneğin, bazı ürünler
ya da şirketler için reklam, odak merkezi iken, diğer bileşenler olan kişisel
satış ya da satış tutundurma reklam kampanyasını güçlendirmek için kullanılır.
Bir başka durumda reklam ulusal satış gücünü ve ticari satış tutundurma
programlarını desteklemek için de kullanılır. Üreticiler/işletmeler pazarında
(B2B), reklam sıklıkla ticari gösteriler, kişisel satış görüşmeleri gibi diğer
tutundurma etkinliklerini destekler. Konuya B2B’nin dışından, tüketici
boyutuyla baktığımızdaysa, reklam, tüketicilere ulaş mada kullanılan birincil
iletişim yöntemidir. Diğer satış tutundurma araçları ki, yarışmalar, özel
ambalajlar, eşantiyonlar gibi araçları bu grupta sayabiliriz, reklamı
desteklemek için kullanılırlar.
Bütünleşik
pazarlama iletişimi (BPÎ), promosyon ya
da reklam taktiklerinden daha fazlasıdır. Bütünleşik iletişim, dışarıdaki
müşteriler ve tedarikçiler kadar, şirket içindeki bölümler arasında da açık bir
iletişimi içerir. BPÎ programları, nihai tüketici ya da ticari tüketicinin
ihtiyaçları ve özelliklerini anlamak için şirketteki herkese yardım eden bir
veritabanı geliştirmek üzere bilgi teknolojilerini kullanır. Etkili bir
bütünleşik iletişim programının anlamı, organizasyonun her biriminin açık ve
belli bir mesajla müşterilere ulaşma hedefine yönelik olarak çalışmasıdır.
Bu
çerçeveden bakıldığında, reklam etkili bir iletişim oluşturmada temel ve yaşamsal
bir rol oynamaktadır (Clow ve
Baack, 2002).
Reklamı
diğer pazarlama iletişimi biçimlerinde açık olarak ayırabilmek için bir reklam
tanımı vermek yararlı olacaktır.
Reklam, kaynağı belli olan, ücreti ödenen kişisel
olmayan bir iletişim biçimdir ve şimdi ya da gelecekte alıcıları bazı
eylemlerde bulunmaları için ikna etmek üzere hazırlanır.
Şimdi
bu tanımdaki ifadeleri birlikte inceleyelim: Reklam, kaynağı belli olan bir
iletişim biçimidir. Reklama konu olan markanın veya bir fikrin reklamvereni
olan kurum/kuruluş bellidir ve reklamda mutlaka imzası bulunur. Reklam, ücreti ödenen bir iletişim biçimidir. Bu
ifade ile reklam, diğer pazarlama iletişimi bileşenleri arasında yer alan
halka ilişkilerden ayrılır. Çünkü halkla ilişkiler çabalarıyla, eğer bir
mesajın haber değeri varsa, kitle iletişim araçlarında ücretsiz yayımlanması
mümkün olur. Kişisel olmayan iletişim biçimi
ifadesi ile de, kişisel satış ve ağızdan ağıza iletişimden ayrılır. Reklamlar, basılı ya da elektronik kitle iletişim araçları
gibi araçlardan yararlanır. Son ifade ise reklamın
amacının alıcıları şimdi ya da gelecekte etkilemek istemesidir. BPÎ
için nihai hedef, davranışı artırmak olurken, reklamda marka farkındalığı
yaratmak, tutum oluşturmak gibi nihai hedefler de söz konusudur.
Şirketler
reklamların pek çoğunu markalarını nihai tüketiciye pazarlamak için kullanırlar
ki bu tür reklamlara işletmeden tüketiciye yönelik
reklamlar (B2C reklamlar) adı verilir. Ambalajlı ürünler satan
şirketler, hizmet sağlayıcıları (kablosuz internet hizmeti gibi), dayanıklı
tüketim malları (otomobiller) yoğun olarak B2C alanında reklam verirler.
Bazı
şirketler ise, markalarını doğrudan tüketiciye pazarlamaktansa, diğer şirketlere
pazarlarlar. Bu gibi şirketler de işletmeden
işletmeye yönelik reklamlar (B2B reklamlar) olarak adlandırılan
reklamları yoğun olarak kullanırlar.
0 yorum: