Duyurum
planı kapsamında durum analizi, hedef kitle, stratejiler, amaçlar, hedefler,
taktikler, zaman çizelgesi ve bütçe yer almaktadır.
Durum Analizi
Planlamaya
başlarken öncelikle organizasyonun iletişim durumu hakkında kısa bir
değerlendirme yapılmalıdır. Duyurumu öncelikli olarak kullanan organizasyonlarda
ne oluyor? Yeni bir teşebbüs mü lanse ediliyor? Kampanya ile ilgili farkındalığın
artacağına inanılıyor mu? sorularıyla işe başlanabilir.
Özet
olarak; durumun gözden geçirilmesinde (yani durum analizinde) kastedilen,
duyuruma neden ihtiyaç duyulduğunun ortaya konmasıdır.
Hedef Kitle
Durum
analizi belirlendikten sonraki aşama, hedef kitlenin belirlenmesi ve listelenmesidir.
Hedef kitle aynı zamanda bizim paydaşlarımızdır. Bu kitle tüketiciler, basın,
yatırımcılar, çalışanlar, yerel çevreler veya bunlara benzer bir grubu kapsayabilir.
Bu liste önem sırasına göre oluşturulmalıdır.
Daha
sonra belirlenen bu kitlenin ne okuduğu, ne izlediği, ne dinlediği kısacası
hedef kitlenin hangi medya kanallarını takip ettiğini saptamak gerekir. Çünkü o
kitleye o kanallardan ulaşmak mümkündür. Eğer hedef kitle lise çağında bir genç
grup ise; çoğunlukla gençlerin dinlediği radyo istasyonlarını veya televizyon
kanallarını ya da programlarını kullanmak gerekir. Çünkü bunlar o hedef kitle
için gazetelerin ekonomi sayfasından daha önemli hale gelecektir. Ya da ulusal
bir organizasyonda doğum çağındaki kadınlar hedefleniyorsa, kadın dergileri ya
da televizyondaki talk showlar, kadın programları kullanılabilir. Hedef
kitlenin profilini belirlemek bizim işimizin en önemli noktalarından biridir.
Strateji/Planlama
Duyurum
stratejisi düşüncelerimizi yansıtacaktır. İzlenilen strateji izlenecek rotayı
birkaç cümle ile özetlemelidir. Yerel medyanın üyeleri olabildiğince işin içine
ve planlara katılmalıdır. Mümkün olduğunca medyayla yakın olunmalıdır. Bunun
için belirli birkaç gazeteyle ya da gazeteciyle iyi ilişkiler kurmak gerekir.
Öte yandan fikirleri yaymak için bir televizyon programı da araç olarak
kullanılabilir.
Hedefler ve Amaçlar
Hedefler
olmaksızın gidilecek yer ya da başarılacak olan bilinemez. Çünkü hedefler bize
hangi yöne gideceğimizi gösterir, amaçlar ise nasıl gideceğimiz sorusuna
verilen yanıttır. Hedeflerin amaçlar gibi spesifik ve ölçülebilir olması gerekmez,
önemli olan iyi tanımlanmış olmalarıdır.
Amaçlar
ise belli bir zaman çerçevesinde gerçekleştirilecek alan ölçülebilir hedefler
olarak tanımlanabilir. Amaçlar atılacak adımları belirlemeye yardımcı olacak
hedeflerden çıkar. “Dolayısıyla amaçlar hedeflere dayalıdır diyebiliriz.
Terimlerdeki farklılıkları kısaca şöyle tanımlayabiliriz. Hedefler bize nereye
gitmek istediğimizi, amaçlar ise ulaşmak istediğimiz yere nasıl gideceğimizi
söyler.
Duyurum
amaçları çok spesifik ve anlamlı bir şekilde tanılanmalıdır. Örneğin; duyurumun
hedefi “Olası felaketin uyarı sinyalleri konusunda tüketicileri daha iyi
bilgilendirmek üzere yerel medyayı kullanmak” ise, amaçlar şöyle olabilir:
•
15
Kasım’a kadar olası felaketin uyarı sinyallerine ilişkin bir gazete makalesi
yazmak ya da iki radyo programında röportaj vermek.
•
30
Kasım’a kadar 5 ilde bağış toplama amaçlı yemekler düzenlemek ve daha önce
benzer bir felaketi yaşamış kişileri konuşmacı olarak davet etmek.
Taktikler
Taktikler
“yaptıklarınız” ya da duyurumu sağlamak için kullandığınız araçlardır.
Taktikler amacı gerçekleştiren somut şeylerdir. Doğru taktiği seçmek için
hedeflere ve amaçlara geri dönüp şu soruyu sormalıyız. “Bunu yapabilmek için
benim neye ihtiyacım var?” Eğer hedeflerimiz değiştiyse buna göre karma
taktikleri (broşür, basın konferansı, basın bültenleri vb) uygulayabiliriz.
Bütçe
Organizasyonunuzun
duyuruma ayırdığı bütçe nedir? Gerçekten duyurum için harcayacağınız bir bütçe
mevcut mu? Eğer bu çalışma için mevcut bütçe yoksa, diğer harcamalardan buraya
aktarma yapılabilir mi? Başlangıçtan ne kadar bütçe ayrılabileceğini bilmek
önemlidir. Çünkü bütçe size taktiklerden hangilerinin uygulanabileceğini
gösterir. Duyurumun güzelliği, taktiklerin gerçekleştirilmesi için zamanın
paradan daha önemli olmasıdır. Bu da önemli bir noktayı beraberinde getirir.
Eğer bu uğraş için yeterince bütçe yoksa, iyi bir yeteneğin mevcut olup olmadığı,
(iyi bir iletişimcinin varlığı) Eğer taktikler paradan çok, zaman odaklı ise ne
kadar ne kadar zaman harcanması gerektiğini hesaplamak gerekir. Ne olursa olsun
her şeyin düzenli ve dikkatli bir şekilde kontrol edilmesi gerekir.
Zamanlama
Zamanlama
bize planın doğru düzgün işlemesi için yardımcı olur. Zamanlama sayesinde neyi
ne zaman yapacağımızı taktiklerimizi ne zaman uygulamaya koyacağımızı
bilebiliriz. Bu zamanlama aydan aya, günden güne ya da daha uzun süre de
olabilir. Bu planlamayı yapan kişilere göre de değişir.
Ne Kadar Zaman Alır?
Duyurum
organizasyon için gerçek bir yatırım olabilir. Fakat bu bir gecede olacak bir
şey değildir. Kitle iletişim araçlarında olumlu bir izlenim oluşturmak için
birkaç günde gerekebilir birkaç ay da yıl da... Medyada olumlu bir etki
yaratmak için ihtiyaç olan unsurlar kontrol altında olan ya da olmayan
unsurlardır. Özetle zamanı takip et, hep yenilikleri izle, kendini izle,
kontrol et, eksiklerini tamamla, hayata karşı açık ol. Bunlarla hedeflerini,
taktiklerini, planlarını birleştir ve uygula, başarı o zaman bir gecede
gelebilir (Beckwith, 2006).
Kurumlar
için bu başarının ortaya çıkması tüm faaliyetlerin bütünleşik bir yapı içerisinde
yürütülmesiyle mümkündür. Halkla ilişkiler etkinliklerinin duyurumu ile kurumlar
medyada yer alarak daha inanılır ve güvenilir bir yapı oluşturmaktadırlar.
Özetle
ifade etmek gerekirse, son yıllarda yoğun rekabet ortamına uyum sağlama
çabaları ve çevreden yöneltilen eleştiriler, işletmelerin reklam, halkla
ilişkiler, satış tutundurma, kişisel satış gibi kitlesel olan ve olmayan
iletişim yöntemlerinin desteğine daha fazla ihtiyaç duymalarına neden
olmaktadır. Geleneksel anlamda ayrı yürütülen reklam, halkla ilişkiler,
doğrudan pazarlama ve satış tutundurma gibi pazarlama iletişimi
faaliyetlerinin birbirleri ile bütünleşerek güçlü bir sinerji yaratmaları
gerekmektedir. Dolayısıyla bütünleşik iletişimi, tüm iletişim çabalarının
stratejik bir koordinasyonudur. Halkla ilşkiler ve duyurum da bu koordineli
yaklaşımın olmazsa olmaz iki temel tamlayanıdır
www.anadolu.edu.tr
0 yorum: