İkna edici iletişimdeki bir diğer önemli öge de iletidir.
Tanım olarak ileti, bir bilginin, düşüncenin, tutumun, kanı, düşünce ve davranış
biçiminin iletime uygun biçimidir. İleri işaretlerden oluşur, sözelgörsel ya da
diğer şekillerde olabilir. İleti; kaynağın alıcıya ulaştırmak istediği duygu,
düşünce, tutum, konu ve davranış biçimi vb.nin kodlanmış halidir. İletide
sunulanların sırası da araştırmacıların önemle üzerinde durduğu bir noktadır.
Her ileti hazırlanışında göz önünde bulundurulması gereken nokta, önemli kısımların
iletinin başında mı yoksa sonunda mı sunulması gerektiğidir. Bu konuda tam bir
fikir birliğine ulaşıldığı söylenemez. Çünkü kimi zaman en önemli noktayı
iletinin başında vermek çok daha etkili olabilmektedir. Örneğin söz konusu
ileti konuşmanın başında yer alırsa, iletiyi alanlar konuya daha fazla konsantre
olabilir. Önemli olan verilerin nerede verildiği kadar nasıl verildiğidir. İster
başta, ister sonda olsun söylenenler duyulmak istenenle aynı ya da koşut olursa
sonuç çok daha başarılı olacaktır. Çünkü insanlar kendi inanışlarını
destekleyen tarzda konuşmalar duymaktan hoşlanırlar ve bunları kolay kolay unutmazlar.
Politikacıların çoğu zaman izledikleri yol da budur. Belli bir konuşma yapmadan
önce hitap edilecek kitlenin ihtiyaç ve inanışları belirlenip bunun doğrultusunda
konuşmanın sürdürülmesi ve konuşmacının da bu kitlenin bir üyesiymiş gibi
kendini göstermesi verilen iletinin etkisini arttırır. İletinin etkili olmasını
sağlayan diğer bir yöntem de korku faktörünü kullanmaktır. Ancak bunun derecesini
çok iyi ayarlamak gerekir. Daha sonra da değinileceği gibi, yapılan araştırmalar
korkunun derecesinin gereğinden fazla olması sonucunda iletinin alıcı tarafından
reddedilebileceğini göstermektedir.
Ayrıca ileti hedef kitlenin dikkatini çekecek biçimde yapılandırılmalı
ve sunulmalıdır. İletinin dikkat çekecek şekilde kurulması; zamanlama, yer
seçimi ve konu ile yakından ilgilidir.
0 yorum: