Halkla ilişkiler çalışmaları
için önem taşıyan internette; web siteleri, elektronik posta, forumlar ve haber grupları, bloglar,
sohbet odaları, arama motorları, video/ses konferansları, reklamcılık ve
sponsorluk kullanılan halkla ilişkiler araçlarıdır.
Web siteleri
Web siteleri yeryüzünde bulunan kuruluşlarla bağlantı kurmaya ve bu
bağlantıları sürdürmeye yarayan en çok kullanılan ve en etkili araçlardandır.
Yapılan bir araştırmaya göre internetteki trafiğin %75'i web sitesi
ziyaretlerini içermektedir (Küçüksaraç, 2008).
İş dünyasındaki hemen hemen
her sektörde, web sayfalarının kurulumu ve internet destekli kampanyaların
tasarlanması konularında halkla ilişkiler uzmanlarına danışan müşteri sayısı giderek artmaktadır.
Halkla ilişkiler ajansları arasında müşterilerinin bu
yöndeki ihtiyaçlarını karşılamak için özel departmanlar kuranlar bile var.
Kurumsal imajın ve marka değerinin sanal dünyadaki temsilcisi ve hatta vitrini
olan web sayfaları pazarlama odaklı halkla ilişkiler uygulamalarının,
reklamlar ve basılı çalışmalar gibi diğer kurumsal kimlik öğelerine göre daha
geniş bir kitleye daha düşük maliyetle ulaşmayı mümkün kıldığından oldukça önem
taşımaktadır. Kurumsal web
siteleri: kurumlar arası, müşteriye yönelik, kurum içi olarak üçe
ayrılabilir (Yılmaz, 2009).
Kurumlar/işletmeler
yayınladıkları dergi ve gazetelerle kontrollü bir halkla ilişkiler çalışması
gerçekleştirmektedir. Hedef kitleyi bilgilendirmek ve onlar etkilemek için
çeşitli biçim ve periyotlarla yayınlar yapılmaktadır. İşletmeler bu yayınların
internet üzerinden dağıtımın gerçekleştirdiğinde, kolaylıkla güncelleme
yapabilir. Ayrıca basım ve postalama masrafla-r ortadan kalktığı için ekonomik
açıdan tasarruf da sağlar. Yayınlar işletme içine yönelik ya da müşterilere
yönelik olabilir. Periyodik online gazete ve dergilerin önceki sayılarına da
kolaylıkla erişim imkanı sağlanabilir. Sadece bu yayınlar değil aynı zamanda
işletmenin güncel haberlerinin duyurumlar, işletme raporlar da işletme yayınlar
olarak sunulabilir. Bunların dışında işletmenin basılı olarak hazırladığı bazı
halkla ilişkiler iletişim araçlar, broşürler, tanıtım filmleri ve e- kitaplar
yine web sitesi aracılığı ile kolaylıkla dağıtabilir (Öztürk ve Ayman,
2007).
Web sitesinin ait olduğu kurum ya da kişinin kendini en iyi, en hızlı,
ve gereksinim duyulan bilgilerin en iyi biçimde sınıflandırılarak oluşturulduğu
ve sınırı olmayan birçok alanda tasarlanabilen sayfaların bileşkesi olmalıdır.
Web sitesinin görüntülenen grafik arayüzünün, menü ve erişim yapısının
kullanımı kolay, bilgiye en kısa yolla ulaşabilecek, işlevsel ve hızlı bir
yapıda oluşturulması başarılı bir web tasarımına işarettir. Bunlarla birlikte iki yönlü iletişimin
sağlanmasına da özen gösterilmelidir. Mesela sohbet odaları, ziyaretçi
defterleri, e-posta vb. yöntemler bunun için kullanılabilir. Bunların doğru bir
şekilde gerçekleştirilmesi kurma karşı bir güven duygusunun oluşmasını
sağlayacaktır (Peltekoğlu, 2009).
Son olarak halkla
ilişkilerin internette uygulanmasının püf noktalarından biri olarak
sayılabilecek bir nokta hedef kitlenin belirlenmesidir (www.uzmantv.com,
E.T. 10.01.2011).
Elektronik Posta
Elektronik posta ya da yaygın
adıyla e-mail, kuruluşun gerek iç, gerekse dış hedef kitleleriyle internet
üzerinden iletişim kurmak için yararlandığı ve giderek yaygınlaşan bir
yöntemdir. Bilgi daha hızlı ve daha düşük maliyetle bilgisayar yardımıyla
kişilere iletilmektedir. İletinin algılanma olasılığını arttırırken, diğer
taraftan çok önemli avantaj olarak, dağıtımda meydana gelebilcek aksaklıklar
minimum düzeye indirilmektedir. Önemli düzeyde zaman tasarrufu sağlarken aynı
bina ya da başka ülkelerden interaktif haberleşme ile iki yönlü iletişim ekran
başında gerçekleştirilebilmektedir (Peltekoğlu, 2009).
Forumlar ve Haber Grupları
Forumlar, “yazıya/habere
yorum ekle” özellikleri ile kullanıcıların görüşlerini ifade edebilmelerine
olanak tanıyan, haber grupları ise; bir topluluğa ait olma amaçlarıyla ilgili
çeşitli gruplara katılarak sorulara cevap aradıkları ve cevap verdikleri,
ilanlarını bıraktıkları ve tartışma olanağı buldukları interaktif araçlardır
(Küçüksaraç, 2008).
Haber grupları elektronik
postanın bir uzantısı olarak işlev görmektedir. Haber gruplarına mesajınızı
gönderdiğiniz zaman mesajı aynı anda yüzlerce kişiye göndermiş olursunuz.
Böylece bir kitle iletişim aracı işlevi de görmektedir. Halkla ilişkiler
uzmanlarının hedef kitlesi düşünüldüğünde forumlar ve haber grupları
geribildirim alma bakımından önem taşımaktadır. Olumlu ya da olumsuz
geribildirim alma imkanı, örgüt ya da ürün ve hizmeti ile ilgili yanlış
anlamaları ve ön yargıları yok etmek için birebir iletişimin kurulmasına da
olanak tanımaktadır. Ayrıca, iyi bir araştırma alanı olarak da karşımıza çıkan
forum ve haber gruplarında, hedef kitlenin beklentilerini ya da şikâyetlerini
öğrenmek, rakipler ve sektör hakkında bilgi toplamak mümkündür (Küçüksaraç,
2008).
Bloglar (Ağ Günceleri)
Genel olarak blog, bir sayfa
üzerinde tarihe göre ters sırada listelenmiş içeriklerden oluşan web sayfaları
olarak tanımlanır. Blog yazarı kolay bir şekilde blog servisi üzerinde blog
açabilir, bir başlık ve içerik metni yazarak yeni bir konu oluşturabilir ve
oluşturduklarını bütün internet kullanıcılarıyla paylaşabilir. Bloglara yazılan
yorumlar sayesinde blog yazarı ve okuyucular arasında bir etkileşim
oluşabildiği gibi okuyucuların birbirleriyle fikir alışverişi yapmaları da
sağlanabilir.Blog kayıtlarına resim, video ve kullanıcı anketi gibi çok çeşitli
içerikler eklenebilir (Karaman vd., 2009).
İnternette Kullanılan Diğer
Halkla İlişkiler Araçları
Sohbet Odaları; Sanal
ortamda sohbet (chat), bir tür sanal odada karşılıklı olarak iki ya da daha
fazla insanın ilgi alanları ile ilgili eş zamanlı olarak yaptıkları fikir
alışverişi olarak tanımlanabilmektedir. İnternette sohbet edilebilen ortamlar,
bazı sohbet programları, web tabanlı sohbet siteleri ve web sitelerinde oluşturulan
sohbet odalarıdır.
Halkla ilişkiler bu ortamlardan yararlanmaktadır.
Halkla ilişkiler
uzmanları tarafından hedef
kitlenin bilgilendirilmesi amacını güden sohbet
odaları; karmaşık durumların açıklandığı, ilgisizlik, bilgisizlik ve önyargıyı
sempati ve anlayışa dönüştürmeye yarayan halkla ilişkiler ortamlarıdır.
Dolayısıyla web sitelerinde kurulan sohbet odaları halkla ilişkiler uzmanları ve
hedef kitle arasındaki iletişimi etkileşimli bir hale dönüştürmekte, örgütün
itibar kazanmasına yardımcı olmaktadır (Küçüksaraç, 2008).
Arama motorları, internette
web sitelerinin içeriklerini inceleyen ve bunları uygun şekilde sıralayan
programlardır. Örgütün web sitesinin tanınırlığı ve ulaşılabilirliği arama
motorları tarafından etkilenmektedir. Çünkü hedef kitlenin örgüt web sitesine
ulaşımı söz konusu olduğunda kullanılacak araçlardan birisi de arama
motorlarıdır. Böylece arama motorları tarafından tanınan web sitesi, hedef
kitleye ulaşma bağlamında bir adım önde olmaktadır.
Ayrıca arama motorları tarafından tanınan web sitesinin
arama sonuçlarındaki konumu da oldukça önemlidir (Küçüksaraç, 2008).
Video/ses konferansları ve
diğer multimedya uygulamalarında, halkla ilişkiler alanında bilgi dağıtımı ve
tanıtım amacıyla kullanılan en önemli araçlardan bir tanesi de konferans
sistemleridir. Ses ve video konferansları, kişi veya grupların birbirlerini
dinlemelerini ya da yüz yüze görüşmelerini sağlayan iletişim ortamı olarak
karşımıza çıkmaktadır (Küçüksaraç, 2008).
İnternet reklamcılığındaki
reklamların işletmelerin web siteleri ve diğer sitelerde yayınlanması, geniş bir kitleye çok
düşük maliyetlerle ulaşımı sağlamaktadır (Küçüksaraç, 2008).
Sponsorluk faaliyetlerinin
internet ortamına taşınması, “internet ortamında sponsorluk” kavramını ortaya
çıkarmıştır. İnternet ortamında sponsorluk; örgüt, kişi ve/veya faaliyeti
temsil eden web sitesine bazı yöntemlerle destek sağlanması ya da hali hazırda
sahip olunan sponsorlukların web ortamında görüntülenmesidir. İnternet
ortamında gerçekleştirilen sponsorluk farklı şekillerde sürdürülebilmektedir:
İnternet sayfasının üstünde ya da altında, “sponsored by” ya da “powered by”
ibarelerinin altında ve pencere reklamlarında, sponsor olan kişi veya örgütün
logolarının yer alması sıklıkla karşılaşılan bir yöntemdir. Bu yöntemlerde
logoların veya reklamların üzerine tıklandığında sponsor olan tarafın web sitesine
geçiş yapılması mümkündür. Bunun dışında web siteleri içerisinde
sponsorluklar hakkında daha detaylı bilgi bulabilmek amacıyla “sponsorlarımız”
menüsü de oluşturulabilmektedir (Küçüksaraç, 2008).
İ. Ethem Taş, Gözde Kestellioğlu
0 yorum: