Kurum
felsefesi, kurumun değer, tutum ve normlarından, amacından ve tarihinden
meydana gelmektedir. Bir kurumda faaliyet gösteren insanların içe ve dışa
yönelik tüm davranışlarının sosyal nedenini ve bunların oluşturulmasını
kapsamaktadır (Ouchi 1996).
Kurum
felsefesi”, bir kurumun faaliyetlerinde izlediği temel ilkeler, düşünsel
modeller, değerler ve ahlâki kuralların toplamıdır (Gemlik 2007).
Kurum felsefesi; Kuruluşun gelişmesi
ve ortaya çıkışı için kuruluş yönetimi tarafından arzulanan ve çabalanan hedef
düşüncelerini ve işletme temellerini kapsar (Bulut 2003). Örgüt içinde var olan
ideolojilere işaret eder. Bu ideolojiler, kurum içinde tüm çalışanların
davranışlarına yansır ve neticede kurum imajını etkiler (Şişman 1994).
Kurum felsefesi aynı zamanda kurumun
misyonuna, vizyonuna ve politikalarına temel oluşturmaktadır. Politika,
“belirli durumlarda grubun her üyesinin diğer üyelerce önceden öngörülebilen
şekilde davranmasını sağlayan, karar vericilere yol göstererek bugünün ve geleceğin
kararlarına temel oluşturan ortak görüş” şeklinde tanımlanmaktadır (Taşkıran
1999). İşletme yönetimi alanında politika, “yöneticilere karar vermelerinde
rehberlik eden bir ilke veya ilkeler dizisi” anlamına gelmektedir (Dinçer
1994). Politikalar; kurumların, çalışanların davranış ve kararlarına yönelik
olan resmi tutumudur (Elma 2000). Kurum imajının şekillendirilmesi sürecinde
kurumun formel politikaları önemli bir yer tutmaktadır.
Misyon, kurumun insani amaçlarla var
olmasının temel nedeninin kısa bir şekilde ifade edilmesidir. Misyon şu üç
temel sorunun karşılığını verir: “Kurum ne yapacak? Kimin için yapacak? Niçin
yapacak?” (Abell 2006). Misyon, “örgütlerin varlık nedenlerini açıklamak veya
işletmelerin kendilerini ne tür bir işletme olarak görmek istedikleri” şeklinde
tanımlanabilir (Eren 2010). Hizmet yönelişli olmak, üretim yönelişli olmak,
maliyet yönelişli olmak, kalite yönelişli olmak vs birer misyon alanıdır.
Vizyon, ulaşıldığında değişebilir. Misyon ise kurumun varlık nedeni değişmediği
sürece aynı kalır (Uydukurdu internet 2008). Misyon, hem iç hem de dış
müşterilere kurumsal kimliği yansıtan önemli bir araçtır. Misyon beyanları,
kurumun kimliğinin yapılanmasına gerekli bir yardımcı olarak görülür. Kurumsal
kimlik programlarının başlama noktası olarak misyon ele alınabilir (Leuthesser
1997).
Vizyon
idealleri yansıtır ve gelecekte neler olabileceği veya geleceğin nasıl
şekilleneceği konusunda somut bir fikir verir (Abell 2006). Vizyon, bir
işletmenin değerlerini, içinde bulunduğu durumu, ulaşmak istediği hedefleri
belirleyen ve çalışanları ortak bir amaç etrafında bütünleştirerek işletmeyi
arzulanan geleceğe doğru yönlendiren bir süreçtir. Bu süreç, işletmenin veya
herhangi bir topluluğun gelecekte bu günden daha iyi olmasını hedefleyen, gerçekçi
ama erişilemeyecek gibi görünen yükseklikte olmasını amaçlayan bir süreçtir
(Toygar Börekçi İ.Ö.O. internet 2008).
Kurum felsefesi, kurum imajını ve
ününü oluşturacak olan kurumsal karakterlerin toplamıdır. Bu karakterler
entelektüel ve davranışsal karakterler (sunulan ürünler, inançlar, teoriler,
kültürel değerler vb.) olabilir. Sosyal kültürel, akademik felsefeler topluma
moral, entelektüel ve kültürel bakımdan katkıda bulunur (Borgmann 1995). Kurum
felsefesini oluştururken bu konulara dikkat edilmesi gerekir.
Neslihan DERİN- Erkan T. DEMİREL
0 yorum: