İnternetin sunduğu
olanaklardan yararlanan kuruluşlar hedef kitlelerine ulaşarak hizmet ve
ürünlerini tanıttıkları gibi, pazarlam ve satış da gerçekleştirmektedirler.
Kuruluşların birbirinden uzak birimleri arasında internetle bağlantı kurma
olanağı bulunmaktadır. Tüketiciler, kaynak ve hammadde sağlayanlarla bağlantıyı
canlı tuttukları gibi, üstüne üstlük, insanlar, kendilerini ilgilendiren
konulara ilişkin veri ve bilgilere ulaşabilmektedirler. İnternet aracılığıyla
satış sonrası destek de verilmekte, yayıncılık hizmeti gerçekleştirilmekte,
yeni tanıtım, reklamcılık olanakları devreye girmektedir (Bülbül, 2004).
İnternet, halkla ilişkiler çalışmalarına
hız ve devingenlik kazandırırken, örneğin sponsorluk çağrıları yapılmakta,
koşulları, bütçesi, basınla ilişkiler, sözleşme metinleri hakkında bilgiler
verilmektedir (Bülbül, 2004).
Halkla ilişkiler
uygulayımcıları interneti gözlemleyerek, hedef kitlelerinin, müşterilerinin ve
iştirakçilerinin kurum/kuruluş hakkındaki görüşlerini öğrenerek, Web ortamında
var olan söylemleri bilerek, oluşturacakları strateji ve mesajları daha iyi
planlayıp uygulayabilir ve krizlere acil çözümler üretebilirler. Hurme
tarafından elektronik ortamdaki halkla ilişkiler sürecinin değerlendirme,
analiz, planlama ve uygulama alanındaki ilkeleri su şekilde belirtilmektedir:
-
Hedef kitleleri mutlaka göz
önünde bulundurmak ve uygun internet araçlarını kullanmak,
-
Sitenin içeriğini sürekli
güncellemek,
-
Arama motorlarında (google,
yahoo gibi) sitenin bulunmasını sağlamak,
-
Sinerji ve entegrasyon
yaratmak.
-
Web sitesinin adresini
basılı materyallerde belirtmek,
-
Hedef kitlelere ve medyaya
sunulacak bilgiyi onların almak istedikleri yöntemle sunmak (eposta, Web
sitesi, listserve v.b),
-
Medyanın kuruma anında
ulaşmasını sağlamak (basın bültenleri, kurum hakkında biyografik bilgi,
fotoğraf, soru-yanıt gibi) ve sitede basın kiti oluşturmak (Özkanal, 2006).
Planlama aşaması internette halkla
ilişkilerde ilk adımdır.Burada hedef kitle analizinin doğru olarak yapılması
önemlidir.Site vd. projeler hazırlarınken tasarım, site yapısı, içeriği, kolay kullanım ve iyi yönlendirme sistemlerine uygunluk göstermesine dikkat edilmelidir. Mesajın nasıl verileceği ve sonrasında geri beslemesenin nasıl gerçekleşeceği ve değerlendirmenin nasıl yapılacağına dikkatle planlanmalı ve bu aşamalar dikkatle gerçekleştirilmelidir. Süreç sürekli takip edilmelidir. Gerektiği zamanlarda düzeltmeler yapılmalıdır.Eksik ve hatalarla dolu bir site kurumsal imajı ve itibarı zedeleyecektir (Yılmaz, 2009).
Geleneksel halkla ilişkiler süreci ile elektronik ortamdaki halkla ilişkiler süreci karsılaştırılırsa: Geleneksel halkla ilişkiler uygulamalarında araştırma, durum analizi ve sorunu tanımlamak için kullanılırken, internet ve araçlarının bu alanda kullanılmasıyla arama motorları, Web tabanlı bilgi kaynakları, çevrimiçi araştırmalar ve anketler bu aşamada kullanılmaya başlanmıştır. Geleneksel halkla ilişkiler uygulamalarında planlama aşaması kurum/kuruluşların amaç ve hedeflerini ortaya koyarken, internette ise planlama hedef kitlelerin eğilimini izleme, tahminde bulunma ve farklı internet araçları ile (sohbet grupları, eposta, Web tabanlı bülten tahtaları gibi) işbirliğini içermektedir. Geleneksel halkla ilişkiler sürecinin uygulama aşaması medya aracılığı ile mesajların geliştirilmesi ve yayılmasını temel alırken, elektronik ortamdaki uygulama süreci elektronik haber aktarımı, çoklu medyayı diğer bir deyişle Web sitelerini kullanarak, eşik bekçilerini aradan çıkararak mesajların hedef kitlelere dağıtımını içermektedir. Halkla ilişkiler sürecinin son basamağı olan değerlendirme ise anında geri bildirim alma, çeşitli anketlerle sonuçları değerlendirme ve web sitelerini gözlemleyerek sorunlara acil çözümler bulma olarak belirtilebilir (Özkanal, 2006).
Bugün küreselleşmeyi kolaylaştıran teknolojik ve ideolojik aygıtlardan birinin belki de en önemlisinin internet olduğu ifade edilebilir (Kazancı, 2009). İnternet giderek özel ve sektörünün vazgeçilmezi halini almıştır.
Türkiye'de bunun kamu kurumları açısından en iyi örneği “Devlet Kapısı” olduğu söylenebilir. Adalet Bakanlığından Denizcilik Müsteşarlığına kadar vatandaşı ilgilendiren tüm e-hizmetlere ulaşım bu noktada toplanmıştır İ. Ethem Taş, Gözde Kestellioğlu
0 yorum: