İster
kişisel blogunuzda bir ödül verecek olun, isterseniz büyük ölçekli bir firmada
geniş çaplı bir proje başlatın temel olarak önem verilecek alanlar belirlidir.
Kendime göre çıkardığım birkaç adımda kampanya planlamasını aşağıda kısaca
anlatmak istiyorum. Bu hem benim için bir hatırlatma hem de bir yol haritası
olacak. Örnek olarak da son zamanlarda sık sık yapılan blog üzerinden çekilişle
hediye verme konusunu almak istiyorum.
1- Genel hatlar:
Öncelikle
yapılacak çalışmaya dair genel hatların bir bir sıralanması ve
değerlendirilmesi ile başlamakta fayda var. Genel hatlar derken bu çalışmanın
amacı ne, beklentisi ne, nasıl başlamalı, nasıl bitirmeli, ne gibi bir ödül
olmalı, zamanlaması nasıl olmalı gibi konular demek istedim. Mesela birkaç
kişinin toplu halde yazdığı bir blog ise böyle bir çalışma öncelikle kişiler
arasında iletişimle kesinleşmeli, sonra yola çıkmalı.
2- Odaklanılacak ürün:
Sonraki
aşamada kampanya (ya da daha geniş bir tabirle tanıtım çalışması diyelim)
başlatacağımız kararını aldığımızı düşünelim. Yapacağımız şey ne üzerine bir
çalışma yapacağız olmalı. Blog örneğinde zaten blogun kendisi bir ürün
diyebiliriz ama bir firmanız var ve bir ürününüz üzerinden bu çalışmayı yürütmek
isteyebilirsiniz. O zaman ürün seçimi önemli olacaktır. Blogunuzda da bir yazı
üzerinden gidebilirsiniz belki. Yazının konusu planlama olduğu için ürün
seçimi, bütçe değerlendirmesi, raporlamanın nasıl yapılacağı gibi konulara
girmiyorum.
3- Odaklanılacak mesaj:
Ürünümüzü
seçtik. Blogumuz için bir tanıtım yapıyoruz ve amacımız da blogumuzun okuyucu
kitlesini artırmak . Daha sonrasında
vermek istediğimiz mesaj nedir, neyin üzerinden gidiyoruz bunu seçmeliyiz.
Blogumuzun sloganı bir mesaj olabilir belki. Mesela “Gülüyorum, o halde varım”
benim blogumun sloganıdır ama bir kampanya için uygun bir mesaj olmayabilir.
Bunu biraz değiştirip Louis Armstrong’un sözlerini kullanabilirsiniz. (When
you’re smilin’….keep on smilin’ The whole
world smiles with you*)
4- Odaklanılacak mecra:
Önemli
konulardan birisi de yapacağınız çalışmayı hangi kanallar üzerinde
yürüteceğinizdir. Temel anlamda bir listeleme olduğu için yine temel/basit bir
örneklendirmeyle gitmek istiyorum. Milyon dolarlık bir holding iseniz zaten çok
büyük bütçeli pazarlama planlarınız yapılmıştır ama bir blogsanız ve tek
amacınız birkaç okuyucu kazanmaksa kalkıp Hürriyet gazetesine tam sayfa ilan
vermenizin bir anlamı yok. Yine bulunmanız gereken kanal bloglar, sosyal ağlar
vs. olmalıdır.
5- Materyallerin hazırlanması
Kampanyanız
başladığında bunu insanlara duyurmak için bazı çalışmalarınız olacaktır
elbette. Başka bloglarda yazılması, tavsiyeler vs. Bu gibi durumlarda
kampanyanız hakkında bilgi veren görseller, açıklamaların yer aldığı yazılar ve
bunlara verilmiş kısa bağlantılar hazırlarsanız daha geniş bir kitleye daha
kısa sürede ulaşmanıza yardımcı olacaktır. Büyük çaplı projelerde bunları
reklam filmleri, basılı medyada yer alacak reklamlar, broşürler, el ilanları
gibi genişletebiliriz. Başlayalım da nasıl olsa hazırlarız dediğinizde mehter
takımı gibi iki adım ileri gitmeye çalışırken bir adım geri gelirken bulursunuz
kendinizi.
6- Testler
Her türlü
hazırlık yapıldı, başlamaya hazırız diye düşünmeden önce bininci kez de olsa
bir test yapmakta fayda var. Çalışmalar esnasında yoğun tempo ve stresin
verdiği etkiyle hatalar yapılmış olması muhtemeldir. Bu sebeple düğmeye
basmadan önce düğmenin yerinde olup olmadığını kontrol etmek iyidir.
7- Çalışmanın izlenmesi ve
revizyonlar
Her şey
bitti, kampanyaya başladık ama beklediğimiz gibi ilerliyor mu? Herhangi bir
aksilik, bir noktasında eksiklik ya da anlamsız kalmış bir yer olması durumunda
hemen müdahale etmek ve değiştirmek için rutin bir kontrol ile gözlem altında
tutulmalıdır. Yaptığımız çalışma aksi durumda yarardan çok zarar getirebilir.
8- Çalışmanın bitirilmesi
Kampanyamızı
yaptık, ödüller dağıttık, aboneler topladık vs. sonrasında da yaptığımız
çalışmayı bitirdik. Peki çalışmayı ne zaman bitirdik? Önemli bir nokta.
Zamanlamaya ne kadar önem verdik. Erken biten bir kampanya yeterince
yayılmadığı için başarısız olabilir. Aynı zamanda geç haberdar olanlar da
kampanyanın bittiğini görüp hayal kırıklığı yaşayabilir. Çok geç biten bir
kampanya ise ya takipçileri soğutur ya da ilgilenenlerin ilgilerinin dağılmasına
sebep olur. Zamanlama önemli.
9- Değerlendirme ve raporlama
Zamanlama
önemli dedik. Peki ya raporlama? Yaptığımız onca çalışmanın karşılığında ne
aldık bilmek istemez miyiz? Elbette isteriz.
Kampanya
sürecinde ne kadar tıklama aldık, ne kadar yorum aldık, ne kadar rss takipçisi
oldu. Yazılarımız ne kadar paylaşıldı. Kısaca blogumuzun “markası” ne kadar
konuşuldu. Amacımız markayı konuşturmak ve tanıtmak mıydı yoksa siteye
gelenlerin reklamlara tıklaması mıydı? Hepsini analiz edip çıkan sonuçlara göre
kampanyanın başarısı ortaya konursa bir sonraki çalışmada eksikler, yanlışlar
giderilebilir.
Yukarıdaki
maddelerden eksik gördüklerinizi yorumlar ile tamamlayabilirsiniz. Böylelikle
ben de öğrenmiş olurum.
http://blog.erakbas.com
0 yorum: