Romanyalılar’ın % 83’ü teknik
mağazalarda en büyük ürün yelpazesini sunanları seçerlerken, Türkiye ve Polonya’da ise seçim, fiyat
ve çeşitli kampanyalara göre değişiyor.
4Service şirketi, müşteri istekleri ve
beklentileri üzerinde yaptığı uluslararası araştırmada; Romanya, Bulgaristan,
Polonya ve Türkiye’deki beyaz eşya ve elektronik mağazalara gelen müşterilerin
seçimini etkileyen faktörleri açıkladı.
Seçim kriterleri
Romanya’da akıllı cihaz almak isteyen bir insan, öncelikle en büyük seçeneği sunan
mağazaya gidiyor. Ayrıca daha önceki olumlu deneyim, araştırmaya katılanları istedikleri
ürünü aynı mağazadan almaları konusunda %
58 oranında teşvik ediyor, fakat aynı olanak Türkiye’deki müşteriyi hiçbir şekilde etkilemiyor.
Araştırmaların sonuçlarına göre, Türkiye’deki
ARÇELİK elektronik mağazası % 40 oranındaki tavsiye ile en çok tercih
edilenidir. Ayrıca kaliteli hizmet sunma konusunda VESTEL
PAZARLAMA A.Ş. Casper, BEKO, Samsung ve İklimSA tavsiye edilen diğer markalar arasında
yer aldı.
Fiyat politikası – mağazalarda verilebilecek
ayrı bir hizmettir.
Türkiye’de, Polonya’da ve Bugaristan’da çoğu insan büyük elektronik mağazalarda alışveriş yapmaktan hoşlanıyor.
Bu insanların dikkatini çeken faktörler arasında, öncelikle uygun fiyatlar ve özel
kampanyalar yer alıyor.
Uygun fiyatlar daha iyi hissettiriyor ve daha
sonra müşteri, seçtiği uygun olan markaya tekrar başvurmak istiyor..
Evgeniy Lobanov 4Service Türkiye şubelerinin
sorumlu müdürünün söylediğine göre hizmet, müşterinin içinden doğan bir histir.
Her yeni fırsat, mesela kampanya, indirim ya da puanlar bir müşterinin
sadakatini kazandırır. Bu sadakat o kadar güçlüdür ki, müşteri bazen ürünün
teknik kusurlarını göz ardı bile edebilir.
Araştırma ayrıca şunu gösterdi ki, bazı müşteriler
seçim yaparken tanıdıklarının ya da mağazadaki çalışanın tavsiyelerinin etkisi
altında kalıyorlar. Bu durumda, ürünün kendi özelliklerine çok dikkat
etmiyorlar. Bu durum en çok Bulgaristan’da, en az ise Romanya’da geçerlidir.
(Romanya’da sadece % 2 oranında başkalarının tavsiyelerine dikkat
ediyorlar.)
Hizmet, güzel duyguların satıcıdan alıcıya
iletilmesidir.
Mağazadaki çalışan elemanlar, müşterinin ürün
hakkındaki fikirlerini oluşturur.
Romanya’daki % 92 katılımcıya göre; ürünler
hakkında bilgi sahibi olunması, en önemli kriterlerden biridir. Polonyalılar’ın
% 59’u da aynı fikirde. Fakat Türkiye’de bu kriter ile müşterilerinizi şaşırtamazsınız,
çünkü % 74’e göre satıcının en önemli nitelikleri; nezaket ve güler yüzlülüktür.
İlginç bir gerçek karşımıza çıkıyor; Romanya’da güler yüz o kadar önemli değil, çünkü bunu
zaten olmazsa olmaz olarak görüyorlar ve bu nedenle de en önemli nitelikler
arasında en sona koyuyorlar.
Hizmet hızı, müşterileri çok etkiler; ama
Polonya’da bu geçerli değildir. O ülkede alışveriş, daha çok satıcının ısrarıyla
yapılıyor.
Üreticinin markasına olan duyguları önemidir!
4Service araştırmalarına göre, satıcılar çoğu
zaman müşteriye gerekli olan şeyi değil, kendi hoşlarına gideni sunmaya çalışıyorlar.
Bazen motivasyon düşük olduğundan, bazen ise ürünün kaliteli olduğuna inanmadıklarından
dolayı marka hakkında kötü bir yorum yapabiliyorlar. Bu durumda üretici, markanın
imajını iyileştirmek için çabalamalıdır.
Birinci sınıf bir markaya çok para ödediğimizde
mükemmel hizmet de alabiliyor muyuz?
4Service gizli müşteriler Türkiye’deki en büyük teknolojik mağazalarda dünyaca ünlü akıllı
telefonları almaya çalıştılar. Fakat, bazı satış danışmanları ‘luxury’ grubuna
giren akıllı cihazların popüler olduğunun dışında başka bir bilgi veremediler.
Net sorular ancak markanın adı ile cevaplandırılıyordu.
Teknik özelliklerinin avantajları, işlevleri, modern tasarım sadece marka adından
yola çıkarak anlaşılıyordu. Samsun Galaxy S6 bu durumda güzel bir alternatifti.
Bu nedenle, müşteriye yönelik olmak, elemanlarınızı
iyi bir şekilde eğitmek, her markanın avantajlarını doğru bir şekilde açıklamalarına
önem vermek, satışlarınızı artırmak demektir.
Genel istatistiklere göre; her dört müşteri, hiçbir
zaman mükemmel bir hizmet alamadı
Romanya’daki müşteriler
için en büyük dezavantajın kasadaki uzun sıralar olduğu açıklanmıştır. % 91’lik
bir kesim, sırf bu nedenle alışverişi bırakıp hiçbir şey almadan bile
gidebiliyor.
Hangi ülke olursa olsun, satıcı iş yerinde değilse,
ya da eleman nazik davranmıyorsa, ürün seçeneği de çok değilse alışveriş stresli
hale geliyor.
Bu araştırma
2016 Mayıs ayında 4Service Group tarafından yapılmıştır. Bu araştırmaya Romanya’daki,
Bulgaristan’daki, Polonya’daki, Türkiye’deki bankaları, teknik ve elektronik mağazaları
800 müşteri katılmıştır.
________________________________________________________________________________________________
0 yorum: