Perakende satış işletmelerinde değişik
görevlerde çalışanlar, örneğin; satış yöneticileri, reyon sorumluları, satış
elemanları, kasiyerler ve diğerleri müşterilerle sürekli olarak etkili iletişim
içinde olmak durumundadırlar. Müşteri memnuniyeti, satış yerindeki insanlarla yüz
yüze iletişime doğrudan bağlı olarak değişir. Perakende işletme çalışanları
müşterilerle nasıl iletişim kuracaklarını ve onların bu konudaki beklentilerine
nasıl cevap vereceklerini çok iyi bilmek zorundadırlar.
Müşteri iletişiminin etkinliğini
sağlamak ve bunu tüm organizasyon çapında yaygınlaştırmak açısından tüm
çalışanların uyması gereken bazı iletişim standartları geliştirilebilir.
Çalışanların bu standartlara uygun davranması sağlandığında satış ağının her
noktasında aynı düzeyde müşteri memnuniyetine ulaşılacağından, kurum kimliğinin
ve imajının gelişeceğinden emin olunabilir.
Müşteri iletişimi standartlarının
belirlenmesi için öncelikle, müşteri ile yüz yüze ya da telefonda ilişki
kurulduğu sürelerde müşterinin; şirket, ürün ya da satıcı hakkında olumlu veya
olumsuz bir yargıya varmasına neden olan davranış deneyimlerinin belirlenmesi
gerekir. Diğer bir ifadeyle, iletişim sürecindeki “gerçeklik dakikaları” tek
tek ortaya konulur. Daha sonra müşteriyle olan sözlü ya da sözsüz iletişim
süreçlerindeki gerçeklik dakikalarında müşteri memnuniyetini en üst düzeyde
sağlayan “en iyi uygulamalar” belirlenir. Bunun için çalışanların farklı
davranışları gözlemlenebilir ve benzer şirketlerdeki uygulamalar incelenebilir.
Müşteri memnuniyeti derecelerinin ölçülmesinden ve karşılaştırılmasından sonra
belirli gerçeklik dakikalarındaki en iyi uygulamaların neler olduğuna karar
verilir. Belirlenen en iyi uygulamalar açık ve net bir şekilde tanımlanır ve
tüm şirket çalışanlarının uygulaması gereken standartlar olarak duyurulur.
Müşteri iletişimi konusunda akla
gelebilecek bazı standartlar şunlar olabilir:
Ø Her
müşteri nezaketle ve hemen karşılanır ve selamlanır. Müşteriler kapıdan
girdikleri anda doğru yerde ve doğru kişilerle karşı karşıya olduklarından emin
olmak isterler. Değerli bir konuk gibi karşılanmayı ve selamlanmayı beklerler.
Ø Her müşteriye
güler yüzle ve nezaketle yardım teklif edilir. Satış elemanları her müşteriye
değerli olduğu hissettirecek şekilde davranır. Onun ziyaretinden mutlu olduğunu
beden dili ile belli eder, coşkulu bir şekilde nasıl yardımcı olabileceğini
sorar.
Ø Çalan
her telefon en kısa sürede açılır, müşteri selamlanır, firmanın ismi söylenir
ve nasıl yardımcı olunacağı sorulur. Bazı müşterilerin bir satış işletmesiyle
ilk teması telefonda olabilir. İlk izlenimin olumlu olması için telefonda ses
tonunun, nezaket ifade eden sözcüklerin ve yardımcı olma teklifinin önemi
büyüktür. Bir telefonun üçten fazla çalmasına izin verilmez ve çok zorunlu
olmadıkça müşteri telefonda bekletilmez.
Ø
Müşteriyi telefonda bekletmek gerekiyorsa belirli kısa aralarla kendisine bilgi
verilir ve beklediği için teşekkür edilir. Çoğu müşteriler elde olmayan
nedenlerden kaynaklanan gecikmelerden değil kendilerine bilgi verilmemesinden
rahatsız olurlar.
Ø Müşteri
istek ve ihtiyaçlarını anlamak için kendisine uygun sorular yöneltilir. Her
müşteri kendi istek ve ihtiyacının doğru anlaşılmasını bekler. Bu nedenle,
kendisine sorular sorulmasını yadırgamaz, bundan rahatsız olmaz, ancak doğru ve
anlamlı sorular sorulmasını bekler.
Ø
Müşterinin konuşması, onun sözünü kesmeden, sonuna kadar ilgi ve dikkatle
dinlenir. Müşteriler konuşurken karşısındaki satıcının dikkatini vererek,
sözünü kesmeyerek ve anlayarak dinlemesini beklerler.
Ø
Gerekiyorsa notlar alınarak, hata ve unutmaların olmaması sağlanır. Müşteriler,
satıcının ilgi ve dikkat gösterdiğini onun notlar almasından anlarlar. Böylece,
satıcının görüşmeyi doğru hatırlayacağını ve gerekenleri yapacağını düşünürler.
Ø Müşteri
ile iletişimde göz teması sürdürülür, olumlu mesajlar veren beden dili
kullanılır. İletişimin etkinliği göz teması başta olmak üzere beden dili ile
uygun mesajların verilmesine bağlıdır. Göz teması ile; ilgi, açıklık, güvenilir
olma ifadeleri taşıyan mesajlar verilir.
Ø Müşteri
ile konuşma sırasında kontrolün onda olduğunu hissettirecek “izninizle”, “sizce
de uygunsa” “müsaade ederseniz” şeklinde ifadeler kullanılır. Müşteriler,
istediklerinde görüşmeyi kesebilecekleri ya da konuyu değiştirebilecekleri
duygu ve düşüncesi içinde olmalıdırlar.
Ø Konuşma
sırasında başka bir şeyle ilgilenilmeyerek tüm dikkatin o müşteriye verildiği
belli edilir. Müşteriler iletişim sürecinde satıcının başka şeylerle
ilgilenmesinden, dikkatin bölünmesinden ve konunun dağılmasından hoşlanmazlar.
Ø Bir başka
müşterinin mağazaya girmesi durumunda onun fark edildiği ve biraz sonra kendisi
ile ilgilenileceği işaret edilir. Bir müşteri görüşmesi sırasında bir başka
müşterinin de mağazaya geldiğinin ve ilgi beklediğinin fark edilmesi durumunda
eğer varsa diğer satıcı arkadaşlardan yardım istenir. Buna olanak yoksa, yeni
müşteri yüz mimikleri ve jestlerle selamlanır, ilk müşteriden izin istenerek
yeni gelen müşteriye biraz bekleyeceği ve kısa süre içinde kendisiyle
ilgilenileceği söylenir. Daha sonra ilk müşterinin görüşmesi tamamlanır ve
beklediği için teşekkür edilerek yeni müşteriye nasıl yardımcı olunacağı
sorulur.
Ø Her
müşteriye yaptığı alışveriş ve / veya ziyaret için teşekkür edilir. Bir
müşteri, alışveriş yapsın ya da yapmasın satış yerinden ayrılırken kendisinin
karşılandığı gibi uğurlanmasını ve ziyareti için kendisine teşekkür edilmesini
bekler.
Bunlar ve benzeri iletişim standartları
tüm çalışanlarınız tarafından bilindiği, benimsendiği ve uygulandığı takdirde
sizinle çalışmaktan coşku duyan, tekrar tekrar gelen, gelirken yanında
dostlarını da getiren ve sizi sürekli başkalarına da tavsiye eden “dost”
müşterileriniz olacaktır.
Prof.
Dr. İsmet Barutçugil
www.pazarlamamakaleleri.com/
0 yorum: