Gizli Müşterinin Portresi
“Gizli müşteri” işlerini
inceledikten sonra, işverenlerin yaş kısıtlaması belirtmediğini, spesifik bir eğitim
seviyesi gerektirmediğini ve cinsiyetin önemsiz
olduğunu görebilirsiniz. Pazarlama şirketleri, anketlerden veri tabanını oluşturur
ve sonra müşterisi olan şirketin belirttiği gerekliliklerle uyumlu olan bir
gizli müşteri seçer. Yine de pratikte, profesyonel bir “Gizli Müşteri”nin
portesi şuna benzer: 25 - 45 yaş arasında çalışma deneyimi olan, yüksek öğrenim
görmüş ve sürekli gelir elde eden insanlar. Belirli bir alanda tecrübeli olan
adayların değeri daha çok bilinir ve daha yüksek ödeme alırlar.
Gizli müşteri pozisyonunda iş alma şansını artırmak için
şunları yapmalısınız:
•
Satın
alma ve satış alanında bilgi sahibi olma
(iş arayan için avantaj, bu alanlardaki deneyimdir);
•
Mobil
olmak (kişisel araba daha tercih edilir);
•
Derli
toplu, muntazam bir görüntüye sahip olmak;
•
Psikoloji
hakkında az da olsa bilgi sahibi olmak;
•
Kendi
bilgisayarının olması;
•
Gözlemci
olma, dakiklik, iletişim kabiliyeti, sorumluluk taşıma (pazarlama araştırmasının
verimliliğini artırma) gibi kişisel niteliklere sahip olmak.
Pazarlama şirketleri ile iş yaparken, eğtim almalarını
ve testleri geçmelerini isteyin.
Ödeme
ve işe alım
Gizli müşteri, genelde perakende satış yerlerini (hizmet sağlayıcıları) ziyaret eder, burada hizmet / ürün satın alır. Bu ziyaretler vasıtasıyla, kadronun kabul edilmiş hizmet standartlarıyla, iş tanımlarıyla, iade politikası vb. konularla uyumlu olup olmadığını anlarsınız. Gizli müşteri, çoğunlukla bir ses kaydı alarak veya video’ya çekerek satın alınmış bir ürün veya hizmet için geri ödeme talep eden çelişkili bir müşteriyi oynar. Mağazayı ziyaret ettikten sonra, personel davranışı üzerine objektif bir değerlendirme yapacağınız özel bir formu doldurarak rapor vermek, zorunluluktur.
Gizli müşteri, başka yollarla da kontroller yapabilir.
Ticari alanın organizasyonunu değerlendirmek için; bazen telefon aramasıyla,
e-posta göndererek veya mekanı satın alma yapmadan ziyaret ederek kontrol
etmesi gerekir. Bunların hepsi müşterinin belirli objektiflerine bağlıdır.
Gizli müşteri pozisyonu, düzenli bir aylık maaş sağlamaz
ve esnek programa göre değişkenlik gösterir. Uygun bir zamanda, sadece satış noktasına
bir ziyaret gerçekleştirmek için para alırsınız (e-posta göndermek, telefon
etmek, vs…). Bazen böyle kontroller bir gün içinde birkaç kere gerçekleştirilir,
ve bir sonraki iş için bazen bir hafta veya bir ay bile beklemeniz gerekebilir.
Buna göre, gizli müşteri birincil kazanç kaynağı olarak uygun değildir, fakat
bu pozisyon mevcut işinizin yanında ilginç bir ek iş olacaktır.
Yazar: Kağan Soyubol, 4Service Group Türkiye Direktörü
0 yorum: