Son
15 yılda, “Gizli Müşteri” yöntemiyle yapılan araştırmalara olan talep sürekli
olarak artmaktadır. Bu eğilim, şirketlerin hizmetleri hakkında “dışarıdan” daha
fazla bilgi edinme istekleriyle bağlantılıdır. Bu yöntemin bize nereden geldiğini
ve ne kadar etkili olduğunu anlayalım.
Kısa tarihçe
Şaşırtıcı bir şekilde,
hizmet kalitesini gizlice değerlendirme yöntemi, 40’lı yılların başında ortaya çıktı.
Bu yöntemin güncellenmiş biçimi, 2000’li yılların başlarında bize ABD’den geldi
ve etkili bir pazarlama aracı olarak tanıtıldı. İlk önce banka ve otomotiv sektörlerinde
kullanıldı, ve şimdi hemen hemen her
alanda kullanılmaktadır.
Bir
kural olarak, Gizli Müşteri yöntemini kullanırken; özel olarak eğitilmiş insanlar,
alışılagelmiş bir alıcı kisvesi altında müşteri hizmetleri noktasına gönderilir.
Birkaç kriter ile, hizmet kalitesini değerlendirirler. Ayrıca, gizli müşteriler;
e-posta, telefon veya herhangi bir iletişim türü ile de denetim yapabilirler.
Gizli Müşteri Yönteminin
Hedefleri
Gizli Müşteri pazarlama aracını kullanarak, şunları
anlayabilirsiniz:
•
Ekip, kurumsal kurallara ve müşteri hizmetleri
standartlarına uyuyor mu?
•
Personeller, anlaşmazlık olduğu durumlarda
bile kibar davranıyor mu?
•
Personel, müşterinin ihtiyaçlarını tespit
edebiliyor mu?
•
Çalışanlar, ne kadar düzenli?
•
Alıcılar, telefon vela diğer yollarla
sordukları soruya ne kadar zamanda cevap alıyor?
“Gizli Müşteri” yöntemini
kullanarak, aşağıdakilerin analizi aracılığıyla satış sürecini bağımsız bir şekilde
değerlendirebilirsiniz:
•
Kuyruk olup olmaması;
•
Hizmet hızı;
•
Hizmet / ürünlerin sunumu ve tekliflerindeki süreklilik;
•
Ek hizmetlerin teklif edilmesi;
•
Sonraki ziyaretlerin teşvik edilmesi.
Gizli Müşteri araştırma
sonuçları, firmanın pazardaki gerçek yerini ve zayıf noktalarını öğrenmesine
olanak sağlayacak. Onlar üzerinde farklı yönlerde çalışabilirsiniz - personel eğitimi
oturumlarının düzenlenmesinden, daha etkili satış tekniklerinin uygulanmasına
kadar. Bunların hepsinin; şirketin itibarına, rekabet yeteneğine ve karlılığına
pozitif bir etkisi olacaktır. Bu nedenle, uzun süredir çok popüler olan “Gizli
Müşteri” hizmetinden sık sık yararlanmak gerekir.
Yazar: Evgeniy Lobanov,
Uluslararası Araştırma Şirketi 4Service Group Orta ve Doğu Avrupa – Türkiye
Müdürü http://4service-group.com/tr/
0 yorum: