Gizli Müşteri programı, performans standartları için dünyada
en ünlü takip araçlarından biridir. Program, firmaya gelen düzenli müşteriler
tarafından uygulanır, hizmet alındıktan sonra hangi kalitede hizmet aldıklarıyla
ilgili web sitesindeki anket doldurulur.
Gizli Müşteri yönteminin
yardımıyla, yöneticiler elemanların performansını takip edebilir. Gizli müşteri,
ziyaret ettiği yerde standartların uygulanmasıyla ilgili bilgi sağlar.
Elemanlar, yapılan kontrollere alışır ve işlerini daha iyi yapmaya başlar. Üst
yönetimden kişiler de kadronun yaptığı işteki sorunları görür ve problemli
konular üzerinde eğitim sağlayabilir. Bu program, en iyi uygulamaları ve mükemmel
hizmeti görmenize fırsat verir. Bu deneyim, şirketin tamamı için
uygulanabilirdir. Şirket, satışlarını artırabilecek seviyeye gelir ve şirket
imajında gelişme sağlanır. Satış standartlarının (örn: satın alınacak ek ürün
teklif etmek) ve hizmet standartlarının (nezaket, hız) uygulanması yoluyla, müşterilerin
bir sonraki alım için tekrar aynı yeri tercih etme olasılığı artar. İyi bir müşteri
hizmeti, şikayetlerde düşüşe ve şirketin önerilme oranında artışa neden olur.
1. Mit - “Proje başladığında sadece üst düzey yöneticilerin
haberi olmalıdır.”
Bu yaklaşım, her zaman
şirkete zarar verir, çünkü eğer eleman kontrol edildiğini bilmezse, kendini iyi
yönde geliştirmek için çaba göstermez. Gizli Müşteri Programı’nın özü,
disipline edici işlevinde yatar: “Her müşteri ‘gizli’ olabilir; işimi her zaman
iyi yapmalıyım.” Sonra şirket “hangi hizmeti verdiği” konusunda çalışmak için
zaman kaybetmez, hemen onu iyileştirmeye başlar. Bu hatanın üstesinden gelmenin
yolu: projenin başladığını, kontrol edilmesi gereken gereklilikleri ve güdüsel
neticeleri herkese duyurmaktır.
2. Mit - “Araştırmayı gerçekleştiriyoruz, ve sonra etki ve
eleman eğitimi için ara veriyoruz.”
Gizli Müşteri projeleri,
her zaman devam etmeli; çünkü projedeki her duraklama elemanın rahatlamasına
yol açar, ve 2 - 3 ay sonra eleman ne sonuçları ne de hizmet hedeflerini
hatırlar.
3. Mit - “Projenin yürütüldüğünü söyleyeceğiz, fakat profilleri
göstermeyeceğiz.”
Yöneticiler, sıradan
satıcılara sonuçları (profilleri) göstermekten her zaman korkar, çünkü bu
sorulara ve personel ile anlaşmazlığa yol açabilir. Sonuç olarak eleman, şefin
sonuçları tekrarladığını duyar, fakat sıklıkla yöneticiden böyle yorumlar
gerçekleri yansıtmaz. Elemanlar, sonucu nasıl iyileştireceğini anlamaz,
değerlendirmelere güvenmez ve her müşteriyi “gizli” olarak görmeye başlar.
Eleman gerilir, doğallığını kaybeder ve bazen projeyi açıkça sabote bile
edebilir. Bu durumda şef, gerçeklerden
ve detaylardan korkmamalıdır ve birkaç ay içinde sonuca ulaşmak için elemanların
soru ya da itirazlarına cevap vermeyi öğrenmelidir.
4. Mit - “Projeyi kendimiz yapacağız, daha ucuza geliyor.”
Birçok küçük şirket,
Gizli Müşteri projelerini kendileri yürütüyor: arkadaşlara veya tanıdıklara
soruyor, işe alımlar yapıyor. Yine de bir zaman sonra, sorular oluşuyor: “Bir
mağazaya ayda kaç ziyaret gerçekleştirmeliyiz?”; “Yeni Gizli Müşteri ne
sıklıkla gelmeli? Bunların hepsi tanınıyor artık.”; “Toplanan veri nasıl analiz
edilecek?”; “Elde edilen sonuçlarla ne yapacağız?”. Eğer 5 -7 civarında
mağazanız varsa, işlem (bazen oldukça zor bir şekilde) denetlenebilir; fakat
mağazalar farklı şehirlerdeyse, zincir büyüyorsa, en iyi çözüm bu tür
projelerin uygulanması için bir ajans seçmektir. Yüksek kaliteyi taahhüt eden
kişinin, tüm gelir seviyelerinden ve yaşlardan meydana gelen geniş bir Gizli
Müşteri zinciri olmalıdır. Bununla birlikte her değerlendirmenin hızlı bilgi
sunumu için çevrimiçi portala (1 - 3 gün) ve birden fazla seviyeli analistlere
de sahip olmalıdır. Böyle projeler daha ucuza bile gelebilir: ülkedeki en geniş
perakende zincirleri, eğer profesyonel bir ajansla çalışıyorsa, tam kadro
birimi bile olsa proje yönetimine izin vermiyor.
5. Mit -“Kötü profile sahip olanlar kovulurlar”
Yönetici, her zaman çok
iyi bir hizmet verme tutkusuyla heyecanlanır. Gizli Müşteri tarafından
doldurulan anket sonucunda, elemanını cezalandırmaya veya kovmaya hazırdır.
Yine de, yöneticinin bu adımı mağaza elemanının Gizli Müşteri’ye karşı
saldırganlaşmasına yol açar! Normal bir müşterinin görüşleri de işten çıkarılmaya yol açabilir.
Tabii ki Gizli Müşteri tarafından yapılan kötü değerlendirme de, elemana olan
yaptırımların nedenlerinden biri olabilir, fakat ana nedeni değildir. Aksi
halde, projenin getireceği olumlu sonuçlar yerine, eleman stresli ve güvensiz
hale gelebilir.
6. Mit - “Gizli müşteriler sadece işe alınan ajanlardır ve
gerçek müşteri değillerdir.”
Bu nedenle fikirleri
önemli değildir. Bu, sağduyuya ve profesyonel ajansların iş prensiplerine
tamamen zıttır. 4Service’te Gizli Müşteriler’in temeli, farklı ülkelerden 300
000’den fazla insan içerir; sıradan tüketiciler ve ek gelir kazanmaya karar
verenler. Onların düşünceleri, yüzlerce ortalama tüketicinin düşünceleridir ve
her açıklanmamış müşteri fikri, perakende için geriye doğru bir adımdır.
7. Mit - “Gizli Müşteri, hizmetin ana göstergesidir.”
Eğer perakende, 6 aydan
fazla Gizli Müşteri kullanan hizmet kontrol programını yürütürse; gizli
müşterilerin de söylediği gibi, hizmet seviyesinin durumunu değerlendirmek
olağandır. Şirket, çıkış anketleri düzenlemez, devamlı müşterilerle iletişim
kurmaz, sosyal medyadaki yorumları takip etmez ve şikayet indeksi, NPS gibi
göstergeleri ölçmez. Daha sonra, tüm perakendecilerin “gizli müşteriyi bulmak
ve ondan yararlanmak” oyunu için gücü kalır. Belirli bir hizmet gelişimi
seviyesinde, bu kullanışlıdır. Fakat, sadece (müşteri geri bildirimine dayalı
birkaç indeksten oluşan) entegre hizmet bileşenlerinin gerçek resmi
gösterebileceğini unutmayın. Hizmet kalitesi her zaman seçenektir; bu şekilde
başlayan şirket bunu kesmemelidir, devamlı olarak hizmet kalitesini kontrol
eden araçları geliştirmeli ve yenilerini eklemelidir.
http://4service-group.com/tr/
http://4service-group.com/tr/
0 yorum: