Son yıllarda bilgi teknolojilerinin gelişimi ve
iletişim alanındaki uygulamalar hızlı bir şekilde ilerlemiştir. İnternet,
günümüzde bilgi paylaşımı ve iletişimi kolaylaştıran en önemli araçlardan biri
haline gelmiştir. Web’in yeni bir iletişim kanalı olarak giderek artan
popülerliği, insanların günlük yaşamlarında olduğu kadar, geleneksel medya
kullanımında da çeşitli değişikliklere neden olmuştur.
Sosyal medya platformları, kullanıcıları içerik
üretim sürecinin merkezine koymasıyla ve içeriklere katkıda bulunabilme imkanı
sağlamasıyla geleneksel medya kanallarından farklılaşmaktadır. Geleneksel medya
tarafından belirlenen içeriklerin, yine geleneksel medya tarafından belirlenen
şekilde ve zamanlarda sunulması sınırlılığını ortadan kaldırmaktadır. Sosyal
medya, üreticinin bir yandan tüketici ve tüketicinin de bir yandan üretici
olabilmesini sağlamaktadır. Bir sosyal medya kullanıcısı, geleneksel medyadan
farklı olarak izleyici olmanın yanı sıra dilediğinde içeriklere katkı
sağlayabilmektedir, bunun yanı sıra dilediğinde bu içerikleri üretebilme
olanağı sayesinde bir içerik yaratıcısı haline de gelebilmektedir. Bu nedenle
sosyal medya platformları geleneksel medya ile kıyaslandığında bireylerin
kendilerine sunulan içeriklerin yalnızca birer tüketicisi olabilme rolünü
değiştirmiş, bireylere hem izleyici, hem katılımcı hem de üretici olabilme gibi
roller sunmuştur.
Geleneksel medya,
kitlelere hitap etmekte ve bireysel özellikleri dikkate almamaktadır.
Hedeflediği belirli bir grubun ortak özelliklerini göz önünde bulundurarak
yayınlarını yapmaktadır. Yayınların oldukça çok kişiye ulaşması gerekmektedir,
ayrıca reytingler ve tirajlar oldukça önemli hale gelmektedir. Sosyal medya ise
çok daha bireyselleştirilmiş ama katılımlı ve çok merkezli bir medya ortamı
sunmaktadır. İzleyicinin bir içerik yayıncısı da olabilmesi nedeniyle, birey
birkaç kişi tarafından izlense ya da okunsa bile içerik üretebilme ve bunu
yayınlayabilme olanağına sahiptir. [1]
Sosyal medya ile geleneksel medyanın arasındaki
farklılıkları daha iyi anlayabilmemiz için bazı özellikler bulunmaktadır. Bu
özellikler şunlardır:
•
"Erişim: İki tür medya olan sosyal medya ve
geleneksel medya herkesin genel bir kitleye erişebilmesine imkan tanımaktadır.
•
Erişilebilirlik: Geleneksel medyayı kullanmak
genellikle özel şirketlerin ya da hükümetlerin egemenliğindedir. Sosyal medya
araçları ise herkes tarafından maliyetsiz olarak kullanılabilmektedir.
•
Kullanılırlık: Geleneksel medyayı kullanmak
genellikle uzmanlaşma ve eğitim gerektirmektedir. Sosyal medya için bunlar
gerekli değildir, herkes kullanabilmektedir.
•
Yenilik: Geleneksel medya iletişimlerinde ortaya
çıkan zaman farkı hemen etki ve tepkilerin gözlendiği sosyal medya ile
karşılaştırıldığında uzun bir zaman olabilmektedir.
•
Kalıcılık: Geleneksel medya yaratıldıktan sonra
değiştirilemez, o nedenle geleneksel medyadaki içerik kalıcıdır, yazıldığı gibi
kalır ve değiştirilemez. Sosyal medya ise yorumlar ya da yeniden düzenlemeyle
anında değiştirilebilmektedir”.[2]
Günümüzde insanlar artık bir ürün ya da hizmeti
satın almadan önce gerçek kullanıcı bilgi ve deneyimlerini içinde bulunduran
bloglardan, Facebook’tan, wikilerden, sözlüklerden bilgi edinip bu edindikleri
bilgileri değerlendirebiliyor. Hatta kendi başlarından geçen satın alma bilgi
ve deneyimlerini de olduğu gibi diğer kullanıcılarla internette
paylaşabiliyorlar.[3]
Sosyal medya, adında
olduğu gibi sosyal bir alandır. Facebook, Linkedin, Twitter ve Youtube gibi
araçlar gerçekten önemli bir şekilde insanları birbirine bağlamaya yardımcı
olur. Hızlı ve kolay bilgi paylaşmak için aktif olarak arkadaşlar, iş
arkadaşları ve müşteriler ile iletişim kurulmalıdır.
Blog, Podcast ve Twitter her yerden ve herhangi
platformdan ulaşılabilir ve kullanılabilir. Başarı için sosyal medya stratejisi
çok önemlidir. Ürün ve hizmet tanıtmak için sosyal medya platformları ile
birlikte geleneksel medyadaki tanıtım araçları da kullanılmalıdır.73
Sosyal medyanın ölçülebilir olması en önemli
özelliğinden birisidir. Sosyal medyada yayınlanan bir mesajın kaç kişi
tarafından görüldüğü, kişilerin yorumları, beğenileri sayesinde öğrenilebilir
ve takip edilebilir. Geleneksel medya da ise televizyon, radyo, açık hava
ilanları gibi kanallardan yayınlanan mesajların kaç kişi tarafından görüldüğü
ve kimlerin gördüğü tam olarak öğrenilemez ve bunları ölçmek çok masraflıdır.
Ama sosyal medya da bu ölçümlemeler az bir miktar masrafla ya da hiç masrafsız
bir şekilde öğrenilebilir. Ayrıca sosyal medya üzerinden verilen bir mesaj çok
hızlı bir şekilde yayılabilir ve birçok kişiye ulaşarak, görülebilir.
Geleneksel medya da ise bu yayılım biraz daha yavaştır.
[1] N. Gizem Koçak, Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve
Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi:
Eskişehir’de Bir Uygulama,
Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla
İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı, 2012, s. 77, 81.
[2] Erkan Bulut,
Pazarlama İletişiminde Yeni Yaklaşımlar Kapsamında Sosyal Medya Uygulamaları ve
Etkili Kampanya Örnekleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Sanatları Anabilim Dalı, Ağustos 2012, s.
31, 32.
[3] Salih Seçkin
Sevinç, Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya, Optimist Yayınları, 2. Baskı,
2012, s. 25.
Ayça BURGAZ
0 yorum: