Genel yarar, kamu menfaati, kamu iyiliği gibi adlarla da anılan kamu yararı,
yönetim hukukunda, kamu hukukunda ve siyaset biliminde sıkça kullanılmasına
rağmen bu kavramdan ne anlaşılması gerektiği konusunda tam bir görüş birliği
bulunmamaktadır. Bununla birlikte yönetim ve kamu hukukçuları ile siyaset
bilimcileri, kamu yararının başlıca iki anlamı olduğu noktasında birleşmektedirler.
Bunlardan birincisi, kamu yararının hukuki, teknik ve dar anlamı, diğeri ise bu
kavrama verilen geniş, siyasal ve ideolojik anlamdır. Hukuki, teknik ve dar anlamda
kamu yararı, mülkiyet hakkının sınırlarının belirtilmesinde ve bu hakkın özüne
yapılacak müdahalelerde bir ölçü olarak kullanılmaktadır. Siyasal, ideolojik ve geniş
anlamda kamu yararı da değişik şekillerde ifade edilmektedir. Örneğin Roma
Hukuku'nda kamu yararı kavramının "toplumun maddi ve zorunlu gereksinmelerini,
din, ahlak, estetik ve birtakım inanç ve duygu gereklerini içine alacak ölçüde”
(Keleş, 1993:94) geniş bir anlamı bulunmaktadır.
Kamu yararı, “kamu yönetiminin eylem ve işlemlerinde yöneldiği ve toplumun
bir kesiminin ya da tümünün yararını kollamaya dönük, temel ve genel hedef”
(Bozkurt vd., 1998:132-133) olarak tanımlanabilir. Bir hizmetin kamu yararına
yönelik olup olmadığının tespitinde ortak ölçütlerden biri; bir hizmetten elde edilen
kazancın tekrar aynı hizmet için kullanılıp kullanılmadığı olabilir. Bir başka ölçüt
ise, kamu hizmeti için yapılacak her türlü işlem ve eylemlerden toplumun zarar
görmemesi ya da en az zarar görecek şekilde yapılmasıdır (Öztekin, 2002:194).
Kamu yararının ölçüsü de her zaman maddi olarak ölçülemeyebilir. Örneğin, kent
içi ulaşım için bir caddenin doğru yapılmasını engelleyen taşınmazın
kamulaştırılması için çok pahalı bir apartmanın yıkılması göz önüne alınabilir.
Çünkü bunun yapılmaması halinde uğranılacak maddi ve manevi zararın telafisi
ileride daha da güç olabilir (Öztekin, 2007:2).
Kamu hizmeti sunan kuruluşlar genelde kamu yararı ilkesinden hareket
ettiklerinden dolayı halkın beklentilerini gerçekleştirmede ya da kaliteli hizmet
sunumu konusunda birtakım sıkıntıları olmaktadır. Dolayısıyla bir hizmetin yerine
getirilmesinde kamu yararı gözetiliyorsa o hizmet nitelikli bir kamu hizmeti olmasa
da yerine getirilmek durumundadır.
Kamu yararı kavramının yanı sıra kullanılan “toplum yararı”, “toplumsal
refah”, “toplumsal esenlik”, “ortak iyilik” ve “genel yarar” gibi benzeri kavramlar
da kullanılmaktadır. Bunların ortak yönünü ise, hepsinin de kişisel menfaatten farklı
ve onun üstünde veya dışında bir yarar ya da menfaat oluşturmalarıdır (Bilgin,
1995:174). Kamu hizmetleri genel menfaatlerin özel menfaatlere üstünlüğüne, yetki
ve sorumluluk esaslarına, objektif hukuk kaidelerine ve bunların doğurduğu objektif
hukuki durumlara dayanmaktadır (Alada,19 93:30). Bu nedenle “kamu yararı”
kavramı, kamu hizmetlerinde hizmet sunulan kitleyi müşteri olarak görme
durumunu güçleştirmektedir.
Özcan SEZER
YAZILAR
-
▼
2013
(
295
)
-
▼
Nisan
(
97
)
- PROBLEMİN YAŞAMIMIZDAKİ YERİ
- KALİTE KONTROL, KALİTE İYİLEŞTİRME VE PROBLEM ÇÖZM...
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanun
- Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve ...
- BAZI İL VE İLÇE TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ TE...
- MÜŞTERİ ŞİKAYETLERİ HAKEM HEYETİNİN OLUŞUMU, ÇALIŞ...
- Marka Değeri Nedir ?
- MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
- MARKA VE MARKA TERCİHİ
- SATIŞ SONRASI HİZMETLER VE SATIŞ SONRASI HİZMETLER...
- DİLEKÇE HAKKININ KULLANILMASINA DAİR KANUN
- BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU
- DEVLET MEMURLARININ ŞİKÂYET VE MÜRACAATLARI HAKKIN...
- TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
- ELEKTRİK DAĞITIMI VE PERAKENDE SATIŞINA İLİŞKİN Hİ...
- SANAYİ MALLARININ SATIŞ SONRASI HİZMETLERİ HAKKIND...
- TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA...
- TÜKETİCİ KREDİSİNDE ERKEN ÖDEME İNDİRİMİ VE KREDİN...
- TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU UYGULAMA ESASLARINA D...
- PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI H...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- KAPIDAN SATIŞLARA İLİŞKİN UYGULAMA USUL VE ESASLAR...
- GARANTİ BELGESİ UYGULAMA ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
- ETİKET, TARİFE VE FİYAT LİSTELERİ YÖNETMELİĞİ
- DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI...
- Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Yönetmeliği
- Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik
- Banka Kartları ve Kredi Kartları kanunu
- Asillerin ADALETİ
- RÜZGAR gibi geçti
- Batı tipi ETİK
- BEYAZ ATLI PRENS
- Can çıkar, GÜNAH ÇIKMAZ
- Üç TRAJEDİ
- AMERİKAN usulü
- I like YOU
- Sene-i DEVRİYE
- EVE DÖN Çağrısı
- DÜZ MANTIK
- Düzeltmezsen, DÜZELTİRLER
- ÖZRÜN EFENDİSİ
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Kıyafet sadece KIYAFET değildir
- Bu ACELE niye?
- MUHAFAZAKARLIK Treni
- 14 Mart “SUS” bayramı
- MEKTUBUMUZ VAR…
- MEDYANIN SUÇU, SEVABI
- İKİ KENTE “AYAR VERME” ÇABASI
- KRİZ kapıyı çalınca
- Müşteri Sadakati Sağlamada Araçsal Bir Yöntem Olar...
- Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Yaratma
- Müşteri Sadakati Tanımı
- Şirketlerde, Şikayet Yönetimine Verilen Önem
- ERP (Enterprise Resources Planning-Kurumsal Kaynak...
- CRM (Yazılım) Programları
- Yeni Ekonomide Müşteri İlişkileri Yönetimi: E-CRM
- Müşteri İlişkileri Yönetim Sistemi
- Neden Müşteri İlişkileri Yönetimi?
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- Çatışma Yönetimi Teknikleri
- İşletmelerde Çatışma Yönetimi
- Müşteri merkezililik
- Şikayet Yönetimin Literatür Taraması
- Şikâyet Süreci Sonrası Tatmini Etkileyen Faktörler
- Etkin Bir Müşteri İlişkileri ve Müşteri Hizmetleri...
- Kamu Hizmetlerine Katılımın Sağlanmasında Hizmette...
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Anlayışının ve Kalite Kü...
- Kamu Hizmetlerinde Müşteri Anlayışının Geliştirilmesi
- Tarihsel Süreç İçerisinde Devlet-Vatandaş İlişkileri
- Kamu Yararı Kavramı
- Müşteri Odaklı Kamu Hizmetinin Amacı
- Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim
- Dış Müşteri Kavramı
- İç Müşteri Kavramı
- Kamu Hizmetlerinde Kalite Kavramı
- Kamu Hizmeti Kavramı
- Kuruluşlarda Şikâyetlerin Ele Alınması İçin Kılavuz
- Hizmet Garantileri
- Hizmet Telafisi
- İnternet satışlarında müşteri hakları
- Müşteri memnuniyeti için 7 ipucu
- Çalışanlarınızı Tanıyın
- Çalışan Memnuniyeti Bulaşıcıdır !!!
- Önce çalışan memnuniyeti...
- Memnuniyet Zinciri
- Memnun Çalışanlar Memnun Müşteriler Sağlar mı ?
- Çalışanların Memnuniyet Araştırması Nedir?
- İSO 10002 Faydaları
- ISO 10002 Genel İşleyişi
- Markalar Sosyal Medyadaki Gönderilere Her Zaman Ce...
- Sosyal Medyada Müşteri Şikayet Yönetimi
- Mutsuz Müşteri 23 Yıl Konuşur
- Müşteri şikayet yönetimi ve ISO 10002
- Satış Sonrası Hizmetler
- MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNTEMİ
- MÜŞTERİ ODAKLILIK
-
▼
Nisan
(
97
)
13 Nisan 2013 Cumartesi
Kamu Yararı Kavramı
by karamanni |  at 21:43:00
Proudly Powered by Blogger.
0 yorum: