“Wow” Etkisi Yaratan Hizmetten, Temel
Gerekliliklerin Karşılandığı Hizmete Kadar, Neden Hizmet Konusunda Hata Yapılıyor?
Kaliteli
hizmete giden yol, hem yönetim hem de personellerin karşılaştığı deneme ve
hatalar yığınından geçiyor. Uluslararası araştırma şirketi 4Service Group'un
uzmanı Eugeniy Lobanov, kaliteli hizmetin peşinde olan şirketi rahatsız etmiş olan
zorluklar ve yanlış adımlarla sıkça karşılaşır.
Girişimin
temel nedeni en aşağıdan yukarıya kadar uzanır. Yönetici: "Yarın hizmet
odaklı bir şirket olacağız, bunu yap.” der. Nasıl olacağı umurunda değildir. Akıllı
olan yönetici bunu yapacaktır, şirketleri bulacak, anket yapacak, araştırmayı yürütecek.
Verileri toplayacak ve bir rapor sunacak. Yönetici de, müdür de memnun kalacaktır.
Peki, hizmet ve uzun dönemli çalışma nerededir?
Şirketlerin
çoğunun temel "hilesi", kötü çalışan bir personeli, gizli müşteri
kullanarak bulmak ve onu cezalandırmaktır. Çalışanların kendilerini toplarlamaları
için toplantıda, hizmet seviyeleri hakkında onları yüksek sesle azarlarlar; ancak
aynı zamanda sürekli olarak her bir müşteriyi sevmeleri gerektiğini de söylerler.
Kontrol: “Bunu yapma!” demekten daha iyi
olacaktır.
Şüphesiz
ki, yönetim, gizli alışveriş programının başlatıldığını duyurduktan sonra,
hizmet kalitesinde çok önemli bir sıçrama olur. Bunun, çalışanlar için ne denli
stres yarattığını hayal edebilirsiniz. Ancak hoş olmayan aylık denetimler ve davetler
sonrasında, dinlenip yarım çalışmaya devam edebilirsiniz. Düzensizlik, hizmetin
ve kontrolün düşmanıdır. Gizli Alışveriş aracı düzenli ve diğer araçlar ile
birlikte kullanılmalıdır.
Denetimin
sonuçlarını tartışmak, motivasyon programını göz önünde bulundurmak ve her şeye
birlikte karar vermek gerekir. Hizmet kalitesinin geliştirilmesine, çalışanların
dahil olması hayati önem taşımaktadır, orada sadece sopayla durup talep etmek doğru
değildir.
"Wow!" ihtiyacınız olan şey değil
mi?
Hatanın
başka bir nedeni de beklentileri aşan hizmetin peşinde olmaktır. Yönetim gerçekten
korkmuştur ve en üst düzeyde hizmet verebilmek için her müşteriye özenle
davranmaya başlamıştır. Genel müdürlük, gerçeklerle bağlarını koparmıştır. İşte
hata burada başlar, çünkü hizmet kalitesini etkileyen birçok faktör vardır. Her
zaman iyi hizmet verme arzusu nedeniyle, temel koşullar unutulur. Hijyenin
temel kuralları unutulur. İlk önce temel oluşturun ve sonra "Wow!" hizmeti
için istediğiniz kadar çabalayın.
Şirket
içinde, hizmet kalitesi standartlarını yerine getirmek için gereklilikleri oluşturmanız
gerekir. Temel şartlar sürekli uygulandığı takdirde, WOW kısmına geçebilirsiniz.
Ancak bundan önce, piyasadaki durumu analiz etmeniz, müşterinin yenilik ihtiyacını
anlamanız ve bir odak grubu ile test etmeniz gerekir. Yanıt pozitif ise; bir yıl
boyunca 2-3 WOW yeterli olacaktır, böylece ekibinize ve müşterilere fazla yüklenmemiş
olursunuz. Bu, istikrarlı olarak kâr elde etmek ve sadakati artırmak için
yeterli olacaktır.
En
yüksek seviyedeki hizmet, beklenti yaratır. Örneğin; kuruluşun iltifat etmesi.
"Wow!" talepler artar. Bir kez bile bu iltifat edilmediğinde, itibar mahvolur
ve müşterinin geri gelmeme olasılığı yüksektir. Şartları ve zaman çerçevesini hemen
ilan etmek, iltifatı tarihe, önemli etkinliklere ve faaliyetlere göre "uyarlamak"
en iyisidir. Bu araç, çok dikkatli kullanılmalıdır.
Bir fil alır mıydınız?
Hizmetin
başka bir “bam teli” ise ek satıştır. Fark etmediği için müşteriye ek bir
hizmet satmak çok zordur. Müşteri, bu servise veya ürüne ihtiyaç duyduğuna içtenlikle
inanmalıdır. Hizmetin kar oluşturması gerektiği açıktır, beklentiler bunun ardındadır.
Ancak müşterinin seçme özgürlüğünü kısıtlayamazsınız. O, bir şeyin empoze
edilmesinden kaçınır.
Herhangi
bir fast food kuruluşunda, kasiyer, tatil için geçerli olacak ek satışı gerçekleştirmek için
müşteriyle çalışabilir ve çalışmalıdır da. Örneğin; mesainin bittiğini bildirin
ve bir dondurma ile kendilerini şımartabileceklerini söyleyin. Evet, bu samimi
bir davranıştır. Ancak burada müşteri ile diyalog kurulur ve eğer müşterilerin %
5’i uygun bulmadıkları tekliften rahatsız olursa, yaklaşık olarak % 90'ı ise
fazla ısrara yüz çevirecektir. Sonra satıcı, kalıp ve standartlarla sınırlı olmadığını,
bir robot olmadığını ve şablon üzerinde çalışmadığını fark edecektir.
Müşteri haklılığında parlak bir gelecek
Alıcının
kabalığı büyüyecek: müşteri, her seferinde daha iyi bir hizmet ve artan hizmet çeşitliliği
istiyor. Yeni nesil alıcılar, zaten sormak veya dinlemekten çok ihtiyaçlarını empoze eder. Daha
sonra kişi, müşteri olmayı bırakır ve bir arkadaş veya ortak olur.
Hizmet
konusunda en iyi şehir Dubai'dir. Hizmetin belirli bir düzeni vardır, ancak kişiselleştirmeye
gidilmez. Evet, orada en iyi su parkı, en pahalı dükkanlar bulunur. Her şey büyüleyicidir,
ancak tüm bunlar kişiliksizleştiriliyor. Birçok turist için Sri-Lanka’ya gitmek
ilgi çekicidir, ancak müşterinin ihtiyaç duyduğu şeyleri tam olarak yapabilecek
bir kişisel rehber kiralayabilirsiniz. Temeli unutmamalıyız, ancak gelecek kişisel
hizmet içindir.
Gelecek,
küreselleşme değil, kişiselleştirme içindir. Müşteriyle arkadaş olun satıcı gibi
davranmayın, böylece ürününüzden asla uzaklaşmayacaktır.
Yazar:
Evgeniy Lobanov, 4Service Group Orta ve Doğu Avrupa – Türkiye Müdürü
0 yorum: