
Dünyada ve Türkiye’de
bir süredir yeni bir pazarlama trendi gelişiyor. Kısa vadeli satış hedefi
içermeyen ama kendi tüketici evrenini, onları bilinçlendirerek, eğiterek, ona
değer katarak, adeta iş ortağı gibi çalışarak yaratmayı öngören “Nonmarketing”
trendi…
Yeni tüketicinin yarattığı bu trend her geçen gün daha fazla şirket tarafından
benimsenip yayılıyor. Önümüzdeki yıllarda pazarlamanın akışını değiştirmesi
beklenen “Nonmarketing” kavramının ne olduğunu, temel modellerini, dünyadaki ve
Türkiye’deki örneklerini ilk defa Turkishtime gündeme getiriyor.
Dünyada ve Türkiye’de iş dünyasının kuralları yeniden yazılırken pazarlamaya
ilişkin modeller de değişip dönüşüyor. Hızla değişen tüketici eğilimleri ve
artan rekabet, pazarlama alanında da yeni arayışları beraberinde getiriyor.
Şirketler dünyasında yükselen yeni bir trend ise pazarlamanın geçirdiği
değişimi işaret ediyor: Nonmarketing. Nonmarketing trendini kısaca ‘pazarlama
olmayan pazarlama’ olarak tanımlamak mümkün. Bu pazarlama uygulamaları
tüketicileri bilinçlendirerek, eğiterek, farklı platformlarda katılımcı
olmalarını sağlayarak ve onları destekleyip değer katarak markaya yönelik bir
tüketici evreni kurmayı hedefliyor. Nonmarketing ile şirketler, tüketicilere
önemli katma değerler sunarak uzun vadeli bir bağ kurulmasını sağlıyor. Kendi
ürün ve hizmetlerini tüketmeyen kitlelere ulaşarak onları kendi tüketim
evrenlerine katmayı hedefliyorlar. Bu uygulamalarda doğrudan pazarlamaya
yönelik agresif bir tutum sergilenmiyor. Bununla birlikte söz konusu model
içine giren eğitim, danışmanlık ve bilinçlendirme çalışmaları kısa vadeli satış
hedefleri de içermiyor. Nonmarketing şirketin mesajını tüketiciye ulaştıran ve
uzun vadede sadık bir müşteri kitlesi yaratmayı amaçlayan bir pazarlama trendi
olarak öne çıkıyor. TEB’in hane halkına finansal ürünler konusunda sunduğu Aile
Akademisi eğitimleri ya da TTNet’in internet okuryazarlığı eğitimleri bu son
trende yönelik birkaç örnek. Takip eden sayfalarda Türkiye’de dikkat çeken
nonmarketing örnekleriyle ilgili detaylı bilgi ve değerlendirmeler
bulacaksınız.
Rekabet nonmarketing’i doğurdu
Türkiye ve dünyada nonmarketing uygulamalarının ortaya çıkmasına neden olan
belli başlı birkaç etken bulunuyor. Bu unsurların başında ise tüketici
eğilimlerinde yaşanan dönüşüm yer alıyor. Yeni tüketici grubu, doğrudan ve agresif
pazarlamaya mesafeli yaklaşan bilinçli tüketicilerden oluşuyor. Şirketler,
tüketicilerin dönüşen eğilimlerine cevap verebilmek için gittikçe daha fazla
sayıda nonmarketing uygulaması hayata geçiriyor. Böylelikle yeni tüketici
gruplarıyla iletişim ve bağ kurmakla kalmıyor, düzenledikleri eğitim ve
bilinçlendirme toplantılarında verdikleri bilgi veya danışmanlık desteğiyle
sadakate dayalı bir ilişki geliştiriyorlar.
Nonmarketing’i doğuran koşulların başında gelen bir diğer unsur ise iş
dünyasında rekabetin artması ve kâr marjlarının giderek düşmesi. Artık
şirketler, mevcut müşteri kitlesi için rekabetin doygunluğa ulaştığı
görüşündeler. Bu alanda hareket edebilecek alan neredeyse kalmadığından kendi
müşterilerini kendileri yaratma yoluna gidiyorlar. Tüketicilere daha önce
kullanmadıkları ürünlerle ilgili doğrudan marka tanıtımı yapmadan eğitim ve
bilinçlendirme çalışmaları yürütüyorlar. Elbette tüketicilerin algısında ‘bilgi
desteği veren ve fayda sunan şirket’ olarak öne çıktıklarından tüketicilerine daha
rahat ulaşabiliyorlar. Bu durum da rekabette alanı kalmayan şirketlere yeni
tüketici grupları, yeni kategori yaratma imkanı sunuyor. Türkiye’deki
milyonlarca bankasız nüfusun ihtiyaçlarına yönelik geliştirilmiş olan finansal
ürünlerle ilgili bankaların eğitimler düzenlemeleri, KOBİ’lere danışmanlık
verip onlarla buluşma toplantıları yapmaları bu yaklaşımın somut örneklerini
oluşturuyor. Finans kuruluşları, böylelikle mevcut müşteriler için rekabet
etmenin yanı sıra müşteri kitlesini büyütme yoluna gidiyorlar.
Eğitimden girişimci desteklemeye
Yeni ortamda sayısı giderek artan nonmarketing örneklerinde belli başlı
etkinlikler öne çıkıyor. Eğitim ve danışmanlık çalışmaları bu alandaki en
dikkat çeken model. Şirketler tüketici grubunda yer almayan kişileri tüketim
evrenlerine dahil edebilmek için kendi segmentleri içinde eğitimler sunarak
uzun vadeli bir bağ tesis ediyorlar. Benzer şekilde bilinçlendirme toplantıları
ile müşteri kazanmayı, mevcut müşterileri ile ilişkilerini genişletmeyi
hedefliyorlar. B2B odaklı işler yapan şirketler, girişimcilerin ayakta
durmasını sağlamak için onlara yatırım desteği verip girişimcilik danışmanlığı
sunuyorlar. Bu girişimcilerin kendi işlerini oturtmasıyla kendi ürünlerine
talep göstermelerini bekliyorlar. Bununla birlikte dijital mecralar da
nonmarketing uygulamaları için önemli olanaklar sunuyor. Dijital mecralarda
herkese açık uygulamalar ve oyunlaştırma deneyimleriyle tüketicilere ulaşıyor,
bu mecralardaki takipçi kitlelerini biraz daha geliştirmeyi hedefliyorlar. Benzer
şekilde dijital mecralar, eğitim ve bilinçlendirme çalışmaları için de uygun
maliyetli mecralar olma özellikleriyle sıklıkla nonmarketing uygulamaları için
kullanılıyor. Nonmarketing uygulamaları offline mecralarda ağırlıklı olarak
uygulansa da hem tüketici eğilimleri hem de şirketlerin maliyet stratejileri
açısından online mecralar da geniş olanaklar sunuyor.
NONMARKETING İLE ŞİRKETLER…
Kısa vadeli sıcak satışı hedeflemiyor
Tüketicileri bilinçlendirme yoluyla kendi tüketim evrenini yaratmayı amaçlıyor
Tüketicilerle uzun vadeli bir bağ kurmalarına olanak sağlıyor
Dijital mecralarla uyumlu modeller geliştirerek temel marketing faaliyetlerine
destek sağlıyor
Kurumsal sosyal sorumluluk projelerinden farklı olarak daha az bütçeyle daha
çok tüketiciye ulaşıyor.
Markaya yönelik doğrudan pazarlama yerine bir tüketim evreni yaratmayı
hedefliyor
Eğitimler yoluyla tüketicilerle yakın bir bağ kuruyor
Tüketicilere doğrudan ulaşarak onlara tüketiciden öte bir statü sunuyor.
NONMARKETING’İN UYGULAMA BİÇİMLERİ
Eğitim çalışmaları
Tüketici bilinçlendirme uygulamaları
Dijital eğitim ve oyunlaştırma uygulamaları
Girişimci destekleme uygulamaları
Kulüpler ve sivil toplum etkinlikleri
Danışmanlık hizmetleri
Fikir geliştirme merkezleri
Farklı nitelikteki yarışmalar
NONMARKETING’İ TETİKLEYEN UNSURLAR
Değişen tüketici eğilimleri
Rekabetin hızla artması
Kâr marjlarının düşüşe geçmesi
“Kendi müşterini kendin yarat” ilkesinin ortaya çıkışı
Yeni tüketici kategorileri yaratma zorunluluğu
ÖRNEK UYGULAMALAR
Türkiye’de nonmarketing uygulamalarının örnekleri gittikçe artıyor. Eğitimden
dijital uygulamalara kadar şirketler yeni gelişmekte olan bu pazarlama trendine
yönelik yaratıcı uygulamalar geliştiriyor. İşte Türkiye’deki belli başlı
nonmarketing uygulamaları…
Ağzına Sağlık Türkiye
UNILEVER
Unilever’in markası Signal, Türk toplumunun ağız ve diş sağlığı bilincini
artırmak amacıyla “Ağzına Sağlık Türkiye” projesini uyguluyor. Dünya çapında
40’tan fazla sağlık geliştirme programını destekleyen Signal, Türkiye’de
projeyi Dünya Diş Hekimleri Birliği (FDI) ve Türk Diş Hekimleri Birliği (TDB)
işbirliğiyle sürdürüyor.
Girişimci Geliştirme Programı
AKBANK
“Akbank Girişimci Geliştirme Programı” kapsamında 2012’de 44 girişimciye beş
tam günlük bir eğitim olanağı sağlandı. Endeavor, KAGİDER ve Inovent tarafından
da desteklenen programda girişimcilere kurmak istedikleri işleri nasıl
tasarlayacakları, uygulamaya koyacakları ve yönetecekleri konularında destek
verildi.
Akbank Gönüllüleri Tasarrufu Anlatıyor
AKBANK
“Akbank Gönüllüleri Bankacılık ve Tasarruf Anlatıyor” adlı proje ile Özel
Sektör Gönüllüleri Derneği ve Para Durumu firmasının işbirliğinde ve gönüllü
Akbank çalışanları ile hayata geçti. Özel eğitim alan 60 gönüllü Akbanklı
İstanbul’da yaklaşık 3 bin 500 ilköğretim okulu öğrencisine “Bankacılık ve
Tasarruf” konusunu anlattı.
KOBİ’leri Bilgilendirme Toplantıları
AKBANK
Akbank KOBİ Bankacılığı Bölümü, 2012’de de KOBİ’lere finansal ürün ve hizmetler
sunmaya, bilgilendirme toplantıları ve çeşitli kampanyalar düzenlemeye devam
etti. Ticari Bankacılık Bölümü orta büyüklükteki işletmelerin ihtiyaçlarına
uygun ürünler sunarak ve çeşitli kurumlarla işbirlikleri geliştirerek
KOBİ’lerin performanslarını artırmalarına katkıda bulundu.
İnternetle Hayat Kolay
TTNET
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı işbirliğiyle yürütülen proje,
henüz internetle tanışmamış geniş bir kitleyi internet okuryazarı haline
getirmeyi hedefliyor. Bir yılı geride bırakan proje kapsamında bugüne kadar 2
bin 750 kişiye internet okuryazarlığı eğitimleri verildi. Eğitimlerden genel
olarak daha önce internet kullanma fırsatı bulamayan kadınlar ve erkekler
yararlanıyor. Proje, katılımcıları e-devlet uygulamaları, görüntülü haberleşme,
internetten alışveriş ve bankacılık işlemleri gibi internetin gündelik yaşamı
kolaylaştıran uygulamaları ile tanıştırıyor. Proje kapsamında her hafta
yaklaşık 75 kişi 5 günlük eğitimi tamamlıyor ve sertifika almaya hak
kazanıyorlar.
Anadolu Sohbetleri
GARANTİ BANKASI
2002 yılında başlayan “Garanti Anadolu Sohbetleri”, Garanti Bankası’nın ülkenin
önemli üretici gücü olan KOBİ’lerin vizyonuna katkıda bulunmak amacıyla, il ve
ilçelerin sanayi ve ticaret odalarının da katkılarıyla Anadolu’da toplantılar
düzenliyor.
Bankacılık Akademisi
YAPI KREDİ BANKASI
Yapı Kredi Bankacılık Akademisi; 2008 yılı Mayıs ayından bu yana sürdürdüğü
eğitim ve gelişim faaliyetlerini bankacılık, kişisel gelişim, liderlik ve
sosyal sorumluluk olmak üzere dört ana alanda gerçekleştiriyor. Akademi
bünyesinde öncelikli olarak Koç Finansal Hizmetler çalışanları olmak üzere
müşterilere, üniversite öğrencilerine, çalışanların ailelerine ve sosyal
sorumluluk projeleri kapsamında farklı katılımcı gruplarına da eğitim ve
gelişim konularında hizmet veriliyor.
Bilinçli Anne Sağlıklı Bebek
P&G
Şirketin bebek bezi markası Prima’nın UNICEF ve Sağlık Bakanlığı işbirliğiyle
yürüttüğü ve hastanelerde doğum yapan tüm annelere bebeklerin sağlıklı gelişimi
konusunda bilgilerin aktarıldığı proje 2004 yılından bu yana yürütülüyor. Ülke
genelinde 81 ilde Sağlık Bakanlığı’na bağlı doğum yapılan tüm yataklı tedavi
kuruluşlarını kapsayan proje kapsamında 4 milyon anneye ulaşıldı.
Ergenlik Dönemi Değişim Projesi
P&G
Milli Eğitim Bakanlığı Sağlık İşleri Daire Başkanlığı işbirliği ile ergenlik
döneminde gençlerin yaşadıkları ile ilgili bilgilendirme projesi olan ERDEP’te
81 ilde 10 milyon kişiye ulaşıldı. Projenin amacı gençlerin ergenlik döneminde
karşılaştıkları sorunları atlatma konusunda yardımcı olmak.
Gezici Eğitim Aracı
PIRELLI
Pirelli, 2013 yılı sonuna kadar 21 ilde 200’den fazla noktada, bireysel
kullanıcılara ve satış noktalarına ulaşarak lastiklerin güvenliğe ve yakıt
tüketimine olan etkileri konusunda bilgilendirmeyi amaçlıyor. Lastik hava
basıncı, lastik diş derinliği, mevsimine uygun lastik kullanımı ve Pirelli’nin
üstün performanslı ürünleri konusunda eğitim verecek olan Pirelli Gezici Eğitim
Aracı, ilk eğitimini Mersin’de gerçekleştirdi.
Teknolojide Kadın Hareketi
VODAFONE
Teknolojide Kadın Hareketi Projesi, kadının teknolojiyle güçlenmesini
hedefleyen, bu çerçevede kadınlara eğitimlerin verildiği ve akabinde yapılan
yarışma sonucu kadınların teknolojik iş fikirlerini hayata geçirmeleri için
sermaye sağlandığı bir proje olarak hayata geçti. 2011 yılında başlayan proje,
Türkiye Vodafone Vakfı tarafından, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı desteğiyle; Türkiye Kadın
Girişimciler Derneği (KAGİDER) ve Türkiye Bilişim Vakfı (TBV) işbirliğiyle hala
devam ediyor. Program kapsamında verilen eğitimler, evkadınları ve çalışan
kadınlara yönelik düzenlenen iki ayrı programda gerçekleşiyor. Proje kapsamında
ilk yıl 1300 kadına teknoloji eğitimleri verilirken, teknolojinin kullanıldığı,
uygulanabilir bir iş fikrinin arandığı Teknolojide Kadın Hareketi Yarışması’na
ise Türkiye’nin her yerinden farklı eğitim seviyelerinde toplam 312 kadın
başvurdu. Teknolojide Kadın Hareketi Yarışması’nı kazananlara, sermayeye ek
olarak Vodafone’dan bir yıllık mobil iletişim hizmetleri paketi ile KAGİDER,
TBV ve Vodafone’dan 1 yıllık mentorluk desteği verildi.
Uluslararası Girişimcilik Merkezi
VODAFONE
Türkiye Vodafone Vakfı’nın hayata geçirdiği Uluslararası Girişimcilik Merkezi
(UGM), uluslararası düzeyde girişimcilik konusunda yaygın bilinçlendirme
çalışmaları sürdürmeyi amaçlayan bir platform. Kalkınma Bakanlığı, UNDP
(IICPSD), Habitat Kalkınma ve Yönetişim Derneği ana ortaklığıyla desteklenen
UGM, çok yeni bir platform olmasına rağmen ilk yıl için yüz yüze ve online
eğitimler ile 5 bin kişiye ulaşmayı hedefliyor. UGM faaliyete geçtiği günden itibaren
çeşitli üniversitelerde gençlerin girişimcilik algı ve becerilerini geliştirmek
ve iş fikri oluşturmalarına katkı sağlamak üzere “Fikir Üretme Kampları” ve
genç girişimcilerin finansal risklerini etkin bir şekilde yönetebilmeleri
hedefiyle “Büyüme için Finansal Stratejiler” eğitimleri gerçekleştirerek binin
üzerinde gence ulaştı. Merkezde Türkiye’deki girişimcilik alanında mevcut
ihtiyaçları belirleyerek, bu doğrultuda yol haritaları çiziliyor ve
Türkiye’deki girişimci envanteri çıkarılıyor. “Türkiye’deki girişimci insan
kaynağının, girişimciliğin her alanını özümseyecek bütüncül bir eğitim
müfredatı ile girişimci rol modellerinin sayıca artışını destekliyoruz” diyen
Türkiye Vodafone Vakfı Başkanı Hasan Süel, hedef kitleye özel modüler eğitimler
geliştirdiklerini de belirtiyor: “UGM eğitimlerinden yararlanan genç ve kadın
girişimcilerin, sürecin en başından sonuna kadar yanında olarak mentorluk ve
çıraklık mekanizmalarıyla pratikte de deneyim kazanmasını sağlıyoruz.”
Avealabs Kuluçka Merkezi
AVEA
AveaLabs Kuluçka Merkezi, bilgi ve iletişim teknolojileri sektöründe şirket
kurmak veya işlerini büyütmek isteyen genç girişimcilere altyapı ve pazarlama
kanallarını açmanın yanı sıra projelerini büyütüp geliştirebilecekleri bir
ekosistem sunuyor. Kuluçka Merkezi’ne başvuran girişimciler, Avea’nın ofis
imkanları, teknik altyapısı ve bilgi birikiminden faydalanarak kurguladıkları
iş modellerini geliştiriyor. Merkezin sunduğu test merkezi ve pazarlama
olanakları, özellikle mobil operatörler ve benzeri kurumsal müşterilere yönelik
servis/ürün geliştirmek isteyen girişimciler için önem taşıyor. Kuluçka
Merkezi’nde bugüne kadar Linxa, Intellica, Havooz, Bayt ve Crenno olmak üzere
beş şirketin 6 ila 18 ay arasında değişen çalışma süreleri boyunca toplam dokuz
proje geliştirildi. AveaLabs Birim Müdürü Dr. Salih Ergüt, özellikle yeni dönem
şirket kabullerinde KOSGEB’in teşviklerini kuluçka merkezi şirketlerine
kullandırmak adına yeni düzenlemeler yapıldığını belirtiyor: “2013 Ağustos ayı
içerisinde tamamlanacak yeni dönem başvurularına istinaden, başvuru aşamasının
akabinde ön elemeyi geçen 20 girişimcimize KOSGEB Girişimcilik Eğitimi’ne
ücretsiz katılma fırsatı sunulacak. Bu eğitim sonucunda sertifikaya hak
kazananlar ise KOSGEB’den 30 bin TL’lik hibe alabilecek.”
Genç Fikirler Güçlü Kadınlar
INTEL
Intel’in Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ve KAGİDER işbirliğiyle
gerçekleştirdiği “Genç Fikirler, Güçlü Kadınlar” projesi, 18 – 30 yaş arası
gençler aracılığıyla kaynaklara erişimin sınırlı olduğu kesimlerde kadınların
güçlendirilmesi ve kadına karşı ayrımcılığın önlenmesi için teknoloji kullanımı
ile çözüm önerileri üretmeyi hedefliyor. Intel Genç Girişimci Programı
kapsamında düzenlenen atölye çalışmaları ile 18-30 yaş arasındaki gençlere,
teknolojiyi kullanarak sorunlara karşı fikir geliştirme, yenilikçi ve
uygulanabilir çözümler üretme ve bu çözümleri hayata geçirmeye yönelik bilgiler
veriliyor. Bu atölye çalışmalarında kadınların çalışma hayatı, eğitim, sağlık,
çevre, yönetim mekanizmaları gibi alanlarda karşılaştıkları problemlere yönelik
teknoloji destekli çözüm önerileri veya proje üretmeleri destekleniyor.
Katılımcılar, altı adımdan oluşan Intel Genç Girişimci Programı Fikir Kampı ile
de bir süreç içinde fikir geliştirme aşamalarından geçerek, belirlenen soruna yönelik
uygulanabilir çözüm önerilerini ortaya çıkarmaya çalışıyor. Intel Türkiye,
Ortadoğu ve Afrika Bölgesi Kurumsal İlişkiler Direktörü Ferruh Gürtaş programa
hakkında şunları söylüyor: “Genç Fikirler Güçlü Kadınlar’ projesinin ilk Fikir
Kampı’nı, Mayıs ayında Kütahya’da gerçekleştirdik. Kütahya’dan tam 1752 başvuru
geldi. Farklı illerden ise yaklaşık 200 adet başvuru alındı.” Fikir Kampları,
Kütahya’nın ardından, Gaziantep’te ve Erzurum’da devam edecek. Projeyle üç
yılda Türkiye genelinde binin üzerinde genç kadına ulaşılması hedefleniyor.
Girişimciye Turkcell Gücü
TURKCELL
Teknolojiyi etkin kullanan girişimcilerin yetişmesine ve büyümesine,
sürdürülebilir iş modellerinin geliştirilmesine destek olan Turkcell,
“Girişimciye Turkcell Gücü” sloganı altında tüm kaynak ve deneyimini
girişimcilere sunuyor. 21 iş ortağıyla birlikte 2001 yılında oluşturulan
Turkcell Partner Program aracılığıyla inovasyona dayalı girişimciliği
destekleyen Turkcell, bu ekosistemde bireysel ve kurumsal müşterilere pek çok
çözümle destek veren 200′e yakın iş ortağı ve sayısı 5 bini aşan yazılım
geliştirici topluluğu barındırıyor. Sonrasında Turkcell Partner Network adını
alan program, turkcellpartner.com ile iş ortaklarının iş ilanlarına ve tanıtım
içeriklerine yer veriyor, kariyer arayışındaki bireylere ve çözüm arayan
müşterilerine iş geliştirme fırsatları yaratıyor. Portalda yer alan iş
ilanları, haftada 5 bin yılda ise 50 bin sektör profesyoneli tarafından
okunuyor. Her bir ilan, anında 3 bine yakın takipçiye ulaşıyor.
Girişim Fabrikası
TURKCELL
Turkcell İnkübasyon Programı kapsamında 4 Mayıs 2011’de Özyeğin Üniversitesi
işbirliğiyle hayata geçirilen Girişim Fabrikası, teknoloji alanında yüksek
potansiyelli, sürdürülebilir işler kurmak isteyen teknogirişimcileri fikir
aşamasından ürün lansmanı aşamasına kadar destekleyen bir iş hızlandırma
programı. TEB ve Tahincioğlu Holding’in de destek verdiği Girişim Fabrikası’nda
fikirden ticari ürün aşamasına; girişimcilere teorik ve pratik konularda
koçluk, hukuki danışmanlık, çalışma ortamı ve finansman konularında olmak üzere
her noktada destek var. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Koray Öztürkler’in
verdiği bilgiye göre yatırımcılarla startup şirket kurmak isteyenleri bir araya
getiren Fabrika’ya iki yılda yaklaşık 900 başvuru yapıldı ve bu fikirlerden
süzülerek hayata geçen ilk şirketler markalaşma yolunda ilerliyor. Öztürkler,
“Girişim Fabrikası’na iki yılda 116 kadar başvuru oldu, bunlardan 115’i Girişim
Fabrikası Kampı’na seçildi. Desteklenen 17 girişimin yaklaşık değeri 7.3 milyon
TL değer üzerinden toplam 2 milyon TL yatırım ve 500 bin TL hibe desteği aldı”
diyor.
Eğlen, Öğren, Hijyen
UNILEVER
Unilever Türkiye’nin Domestos ve Lifebuoy markalarının desteğiyle sürdürülen
“Eğlen, Öğren, Hijyen” projesi, çocukların, erken yaşlardan itibaren hijyen
konusunda farkındalık geliştirmelerini sağlamak ve bu konuda doğru tutum ve
davranış geliştirmelerini amaçlıyor.
Hatırla Kazan
ANADOLU SİGORTA
Anadolu Sigorta, Facebook üzerinden kullanıcıların beğenisine sunduğu online
oyununda birinci olan kullanıcıya iPad hediye ediyor. Oyun sayesinde bir
taraftan kullanıcıların hoş zaman geçirmeleri sağlanırken, diğer taraftan
sigorta bilincini arttırmak ve sigorta ürünlerinin hafızalarda yer edinmesi
amaçlanıyor.
Kadın Girişimci Buluşmaları
GARANTİ BANKASI
Garanti Bankası, 2007 yılında Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) ile
birlikte kadın girişimcilere iş hayatlarında destek olmak amacıyla, “İşimi
Büyütüyorum” sloganıyla eğitim vermeye başladı. İşimi Büyütüyorum eğitimleri
kapsamında 100 kadın girişimciye dört gün boyunca genel muhasebe, finans,
pazarlama, yönetim vb konularda eğitimler verildi. 2013 yılı Kadın Girişimci
buluşmaları İstanbul, Sakarya, Çanakkale, Nevşehir, Sivas ve Mersin illeri ile
devam ediyor.
Yangın ve Deprem Merkezi
AKSİGORTA
Aksigorta Yangın ve Deprem Merkezi 7-14 yaş grubundaki çocuklara, yangın ve
deprem gibi afetlerden korunma eğitimi vermek ve sigorta bilincini yerleştirmek
amacıyla ilk olarak 1996 yılında Genel Müdürlük binasında kuruldu. Merkez, daha
fazla çocuk tarafından ziyaret edilebilmesi amacıyla Ekim 2008’de Şişli
Belediyesi Bilim Merkezi’ne taşındı. Haftanın 7 günü açık olan Yadem’de bugüne
kadar binlerce kişiye deprem ve yangın konularında eğitim verildi. Merkeze hala
yılda 100 binin üzerinde ziyaret gerçekleşiyor.
Akıllı Para Yönetimi
HSBC
Genç Başarı Eğitim Vakfı, Akıllı Para Yönetimi Programı 40’a yakın ülkede HSBC tarafından
finanse ediliyor. HSBC çalışanları tarafından gönüllü olarak 2010 yılında
ilköğretim okullarında başlatılan programın beş yıl içinde tüm ülkeye yayılması
amaçlanıyor. Bu programda, paranın toplumdaki rolü, parayı paylaşmak, akıllı
tüketici olmak ve bir iş kurarak gelir elde etmek gibi temel kavramlar
öğretiliyor.
Turuncu Damla
ING BANK
ING Bank’ın tasarruf bilincini artırmaya yönelik finansal okuryazarlık projesi
“Turuncu Damla” kapsamında, 2012-2013 döneminde ilk olarak İstanbul’da 12
bölgede, toplam 15 okulda, ilkokul üçüncü sınıfta okuyan yaklaşık 2 bin çocuğa
tasarruf konusunda bilgilendirme ve bilinçlendirme eğitimleri verilecek.
Akılcı İlaç Projesi
ABDİ İBRAHİM
İlk kez Dünya Sağlık Örgütü tarafından 1985 yılında başlatılan ve 1992’den bu
yana Sağlık Bakanlığı tarafından uygulamaya konulan “Akılcı İlaç Kullanımı”
konusunda sorumluluk üstlenen Abdi İbrahim kampanya ile bilinçsiz ilaç
kullanımının toplum sağlığı ve ekonomiye yansımalarının önlenmesine katkıda
bulunmayı hedefliyor.
Gençlere Sağlık Projesi
PFIZER
Gençlere Sağlık- Sağlık Okuryazarlığı Projesi, 17-25 yaş grubundaki gençlerin
temel sağlık konularındaki farkındalıklarını ve bilgilerini akran eğitimi yolu
ile arttırmayı amaçlıyor. 2005’ten 2011 yılı sonuna kadar 36 ilde 111 akran
eğitimi ve 6 eğitmen eğitimi ile 2 bin 300 gence doğrudan, çarpan etkisiyle 23
bin kişiye dolaylı olarak ulaşıldı.
Alzheimer Çağrı Merkezi
BİLİM İLAÇ
Hasta yakınlarının yaşam kalitelerinden ödün vermeden en kolay şekilde bu
sürecin üstesinden gelmelerine destek olmak amacıyla, Türkiye’de bir ilk olarak
Bilim İlaç, Alzheimer Derneği ve Alzheimer Vakfı ile birlikte “Alzheimer Çağrı
Merkezi” hayata geçirildi. 2009 yılında proje ilk önce pilot olarak 3 ilde
(Ankara, İstanbul ve İzmir), 30 doktorun hastası ile yola çıkılarak uygulanmaya
başlanan proje 30 Eylül 2009 tarihinde Türkiye geneline yayıldı.
Mavi Bisiklet
ROCHE
Roche Türkiye, 2006 yılından bu yana, Sağlık Bakanlığı Kanserle Savaş
Dairesi Başkanlığı onayı ve Türkiye Bisiklet Federasyonu işbirliği ile “Mavi
Bisiklet, Kanserde Erken Tanı İçin Yol Açık” kampanyasını gerçekleştiriyor.
Kampanya sayesinde altı yılda beş coğrafi bölge ve 27 ilde, 10 binin üzerinde
kişi, Türkiye A Milli Takım bisikletçilerinin yanında pedal çevirerek kanserle
mücadeleye katıldı. 2 bin 500’ün üzerinde vatandaş ise yerel seminerler ile
kanserde erken tanının önemi konusunda bilgi sahibi oldu.
FİYONK Projesi
NOVARTIS
“Fiyonk Projesi”, meme kanseri alanında çalışan hekimler ve meme kanseri
tanısı almış hastalarla yapılan görüşmelerden hareketle ortaya çıkan bir
rehberlik projesi. Hasta-hekim iletişimini güçlendirmek amacıyla hayata
geçirilen Fiyonk Projesi kapsamında meme kanseri ile ilgili çalışan hekimlere
interaktif toplantılar düzenleniyor.
Microsoft, Türkiye’deki bilgisayar okuryazarlığı oranın artması ve bilişim
teknolojilerinin sosyal imkânları kısıtlı gençler tarafından da
kullanılabilmesi amacıyla “Bilenler Bilmeyenlere Bilgisayar Öğretiyor”
projesini başlattı. Çok sayıda sivil toplum kuruluşunun paydaş olarak yer aldığı
projede bugüne kadar 78 ilde 152 bin kişiye ulaştı. Gönüllü eğitmenler
tarafından vatandaşlara güvenli internet kullanımı, bilgisayar okuryazarlığı
gibi eğitimlerin verildiği proje kapsamında 1200 eğitmen farklı alanlarda
eğitimler verdi ve proje için 25 bilişim akademisi açıldı. Bilgi ve iletişim
teknolojileri konusunda gençlerin kapasitelerinin geliştirilmesine yönelik
olarak Habitat Kalkınma ve Yönetişim Derneği, Birleşmiş Milletler Kalkınma
Programı ve Microsoft ortaklığında 2005 yılında geliştirilen “Bilenler
Bilmeyenlere Bilgisayar Öğretiyor’ projesi, 2009 yılında Başbakanlık Devlet
Planlama Teşkilatı’nın da ortaklığı ile daha da güçlendi.
Gelecekle Buluşma
MICROSOFT
Microsoft Türkiye, 2012′de başlayan “Gelecekle Buluşma” toplantılarıyla 1
milyon KOBİ’ye ulaşmayı hedefliyor. Bugüne kadar 10 ilde 2 bin 500′den fazla
KOBİ’ye ulaşan projede katılımcılarla bilişimin gücünden nasıl daha fazla
yararlanabilecekleri, teknolojinin firma yönetiminde kendilerine nasıl yardımcı
olabileceği ve teknoloji yatırımlarıyla maliyetlerin nasıl azaltılabileceğine
dair bilgi paylaşılıyor.
Açık Akademi
MICROSOFT
Türkiye’nin ilk ve tek herkese açık, ücretsiz uygulama geliştirme yazılım okulu
olan Açık Akademi, Ocak 2012’den beri 120 binden fazla öğrenciye ulaşarak yoğun
bir ilgiyle karşılandı. Türkiye’nin genç ve dinamik bilişim kullanıcılarını,
uygulama geliştirici olmaya yönlendiren projeden 2 bin 600 öğrenci mezun
olurken yaklaşık 205 bin saat eğitim verildi ve 800′e yakın uygulama yazıldı.
Lastiklerde doğru hava basıncı
MICHELIN
Dünyanın en büyük lastik üreticilerinden biri olan Michelin, “Lastiklerde doğru
hava basıncı” aktiviteleriyle sürücüleri lastiklerde düşük hava basıncının
trafikte yarattığı tehlikelere karşı bilinçlendirmek için yola çıktı. Trafik
kazalarını azaltmak ve önlemek amacıyla 2004 yılında başlayan aktiviteler,
2013′te de devam edecek. İstanbul, Ankara ve İzmir ve Bursa’da düzenlenen
etkinliklerde, karayolu hareketliliğinin daha güvenli ve ekonomik hale
getirilmesi için lastiklerin rolüne dikkat çekiliyor. Sekiz yılda 25 bin
500′den fazla aracın lastik basınçlarını kontrol ettiklerini belirten Michelin
yetkilileri, kontrol edilen her 10 araçtan üçünün tehlikeli boyutta düşük hava
basıncı seviyesinde olduğuna dikkat çekerken araçların yüzde 58′inin lastiklerinin
hava basıncının düşük olduğunu tespit ettiklerini ifade ediyor. Yapılan
kontrollerde sürücüleri lastiklerdeki düşük hava basıncının sonuçları konusunda
uyaran Michelin uzmanları, basıncın düşük olmasının lastiğin esnekliğinin
dolayısıyla yol tutuşunun azalmasına neden olduğu konusunda da sürücüleri
uyarıyor.
İyi Dersler Şoför Amca
MICHELIN
Michelin’in trafikte ilkyardım, trafik güvenliği, trafikte iletişim ve davranış
konularında servis şoförlerine verdiği eğitimler 2012′de başladı. 1500′e yakın
servis şoförüne ulaşılan proje, daha fazla servis şoförüne ulaşmak amacıyla
online platforma da kaydırıldı. İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf
Odası (İSAROD) işbirliğiyle hayata geçirilen “Online Eğitim Odası” ile 2013
yılında 7 binden fazla servis şoförüne ulaşılması hedefleniyor.
Schwarzkopf Akademi
TÜRK HENKEL
Schwarzkopf Professional ürünlerinin doğru ve en üstün performansı sağlayacak
şekilde kullanılması için 1993 yılında kurulan Schwarzkopf Akademi, zaman
içinde sektörü ve çalışanlarını daha da ileriye götürecek eğitimler içeren bir
yapıya büründü. Her yıl 2 bin 300 ilâ 2 bin 500 profesyonelin katıldığı
eğitimlerin içeriği geliştirilerek kuaförlerin işini geliştirmesi için ihtiyaç
duyacağı pek çok konuyu da kapsar hale getirildi. Akademide kuaförlük eğitimi
almış, mesleğini uygulamış ve Schwarzkopf eğitimlerinden geçerek teknik uzman
kadrosuna alınmış eğitmenler ve onlara destek veren kuaförler görev alıyor.
Ürünleri doğru kullanarak müşteri memnuniyetini sağlamak için kuaförlerin saçın
yapısından başlamak üzere renk kombinasyonları, boyalı saçın bakımı, kesim,
şekillendirme gibi teknik bilgilerle kuaförler destekleniyor. Ayrıca
Schwarzkopf Akademi’de kuaförler, moda ve trendler ile bu trendlere uygun kesim
ve renklendirme çalışmaları içeren eğitimler de alıyor.
Aile Akademisi
TEB
Türk Ekonomi Bankası (TEB) toplumun finansal okuryazarlık düzeyini yükseltmek
ve tasarruf bilincini geliştirmek amacıyla Ekim 2012’de TEB Aile Akademisi’ni
hayata geçirdi. TEB Bireysel ve Özel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Gökhan
Mendi, TEB Aile Akademisi kapsamında TEB şubelerindeki bireysel portföy
yöneticilerini Boğaziçi Üniversitesi sertifikalı altı aylık bir eğitim
programına dahil ederek Aile Danışmanı olarak yetiştirdiklerini belirtiyor.
TEB’de şubelerdeki eğitimlerin yanı sıra talep olduğu takdirde, istenilen kurum
ve kuruluşlara özel, hedef kitleye yönelik Aile Akademisi eğitimleri de
veriliyor. Gökhan Mendi, bunların yanı sıra Mayıs ayında Ankara’da ilk TEB Aile
Akademisi Evi’ni açıldığını ekliyor. Şube içi eğitimlerin yanı online
eğitimlerde http://www.teb.com.tr/bireysel/aile_akademisi/ adresinden
tüketicilere sunuluyor. TEB Aile Akademisi kapsamında dijital mecradaki bir
başka uygulama ise TEB Çocuk. TEB Çocuk ile çocuklar paraları tanıyor, paranın
değerini, para kazanmayı ve biriktirmeyi öğreniyor. TEB Çocuk’a
www.tebcocuk.com adresinden ve ücretsiz olarak AppStore’dan ulaşılıyor. Gökhan
Mendi’nin verdiği bilgilere göre şubelerimizde, kurum ve kuruluşlarda
verdiğimiz eğitimlerle 50 bini aşkın kişiye finansal okuryazarlık eğitimi
verdik. 2013 yılı sonuna kadar ise 100 bin kişiye bire bir eğitim vermeyi
hedefliyoruz.
Çevre Dostu Yaşam
TESCO KİPA
Tesco Kipa Çevre Dostu Yaşam Projesi ile tüketicileri bu konularda bilgi
sahibi yapmayı, yeni geliştirilen ürünleriyle hem çevreye duyarlı hem de
ekonomik alışveriş yapmalarını hedefliyor. Proje kapsamında bir internet sitesi
hazırlandı. Sitede çevre dostu yaşam konusunda pratik önerilerde bulunuyor ve
bilgiler veriliyor. Ayrıca, hipermarketlerde bulunan çevre dostu ürünler
tüketicilerin kolayca bulabilmeleri için işaretlendi.
Eğiticilerin eğitimi
GÜBRETAŞ
Gübretaş’ın düzenlediği “Eğiticilerin Eğitimi” programı kapsamında bugüne kadar
8 bin uzmana eğitim verdi. Geçtiğimiz Ocak ayında Çankırı, Çorum, Kastamonu,
Kırıkkale ve Ankara’da yapılan eğitimlere bine yakın tarım danışmanı ve ziraat
mühendisi katıldı. Tam gün süren eğitim toplantılarında Gübretaş’ın uzman
ziraat mühendisleri katılımcılara “Toprak Bilgisi ve Toprak Analizi Sonuçlarına
Göre Gübreleme Programı Oluşturulması” ve “Bitki Besleme ve Gübreleme
Teknikleri” konularını anlattı.
Anne Okulu
PHILIPS AVENT
2012 yılında başlayan Philips AVENT Anne Okulu projesinde ilk uzman olarak Ayşe
Öner ile çalışıldı. Bu programda, doğum sonrası süreçte emzirme ile ilgili
yapılması gerekenler, yaşanılan sıkıntıları aşmak için profesyonel öneriler,
kullanılması gereken ürünler paylaşıldı. Anne Okulu’ndaki ana tema farklı
konularda uzman isimleri anne, anne adayları ve babalarla buluşturarak bu
süreçte ihtiyaçları olabilecek konulara yer vermek. Projenin ikinci fazında
gerçekleştirilen eğitim programında, dünya çapında son derece önemli bir
kariyere sahip olan Psikolog, Yazar ve Eğitim Uzmanı Aletha Solter, annelerle
birlikte oldu. Anne Okulu’na 100′ün üzerinde anne ve anne adayı katıldı.
KOBİ Dönüşüm
HALKBANK
KOBİ’lerin sürdürülebilir kurumsal uygulamalarının gelişimine destek
olunması amacıyla Halkbank KOBİ Dönüşüm projesini yarattı. KOBİ Dönüşüm
programı kapsamında Bursa, Gaziantep ve Çorum illerinde düzenlenen
konferanslara yaklaşık toplam bin KOBİ temsilcisi ve ilgililer katıldı. Söz
konusu üç ilde 30 adet firmaya bir günlük ücretsiz işyeri durum tespit
çalışmaları yapıldı ve iki adet KOBİ’ye yönelik bir yıl sürecek ücretsiz eğitim
ve danışmanlık hizmetlerine başlandı.
Hijyen Eğitimi
SELPAK
2002 yılından beri ilköğretim çağındaki çocukları el hijyeninden tuvalet kağıdı
kullanımına kadar bilgilendirerek çocuklara doğru kişisel hijyen alışkanlıkları
kazandırmaya çalışan Selpak, Milli Eğitim Bakanlığı ile birlikte yürüttüğü bu
platformda 60 ilde, 8 bin 2 okulda, altı milyonu aşkın öğrenciye kişisel hijyen
eğitimi verdi.
Sağlığı Geliştiren Okullar Projesi
UNILEVER
“Sağlığı Geliştiren Okullar” projesinin amacı çocuklara sağlıklı bir çevrede
daha sağlıklı yaşam tarzına uygun bilgi ve davranışları kazandırmak ve onların
ileride kendi sağlıklarıyla ilgili doğru karar verebilme yeteneklerini
güçlendirmek. 11 ilde gerçekleştirilmesi planlanan “Sağlığı Geliştiren Okullar”
projesi Rize’deki Atatürk İlköğretim Okulu’nda başlamıştı.
Yol Arkadaşı
GOODYEAR
Goodyear, “Yol Arkadaşı” kamyon şoförleri için Nisan’da “Dünya’nın Yükünü
Birlikte Çekiyoruz” sloganıyla başlattığı roadshowla 9 bin kamyon şoförüne
ulaştı, 1250 şoföre sağlık kontrolü yaptı. Kısa sürede Türkiye’nin 34 ilini
dolaşan roadshow ile toplam 10 bin km yol kat edildi.
Yola Sağlam Çık
BRISA
Brisa, Lassa markası ile “Yola Sağlam Çık” projesi kapsamında uzun yol
şoförleriyle bir araya gelerek “sağlıkla ve güvenle” trafiğe çıkmalarını
sağlamak amacını taşıyor. Proje kapsamında 63 gün boyunca 45’ten fazla noktayı
ziyaret edecek olan Lassa “Yola Sağlam Çık” ekibi sağlıklı beslenmeden fiziksel
egzersizlere kadar birçok konuda ağır vasıta ve uzun yol sürücülerini
bilgilendiriyor.
“Yola Güvenli Çık, Yolun Hep Açık”
BRIDGESTONE
Bridgestone’un “Think Before You Drive” global kampanyasının Türkiye
ayağını oluşturan “Yola Güvenli Çık, Yolun Hep Açık” kampanyası, sürücüleri
trafikte alınacak basit önlemler hakkında bilgilendirerek bu konuda toplumsal
bir bilinçlenme sağlamayı ve bu sayede ülkemizde yaşanan trafik kazalarını en
aza indirmeyi hedefliyor.
KOBİ Akademi
TEB
TEB KOBİ Akademi, KOBİ’lerin işlerini geliştirmeye yönelik bilgi ihtiyacını
karşılamak, KOBİ’lerin uzun vadede ulaşmak istedikleri hedeflere yönelik hazırlık
yapmalarını sağlamak için özel olarak geliştirilmiş ve KOBİ’lerin ihtiyaç
duydukları konularda uzmanları tarafından ücretsiz eğitim almalarına olanak
sağlayan programlar bütünü bir proje. TEB KOBİ Akademi çatısı altında Kurumsal
Gelişim Eğitimleri, Gelecek Stratejisi Konferansları, TEB Tarım Buluşmaları ve
TEB Kamu Buluşmaları düzenleniyor. TEB KOBİ Akademi çatısı altında bugüne kadar
39 ilde 68 etkinlik düzenlendi ve 19 binden fazla iş insanına ulaşıldı.
KOBİ TV
TEB
İnternet üzerinden yayın yapan sitede yeni iş fırsatlarından pazarlama ve satış
bilgilerine, banka kredisinden KOSGEB desteklerine, dış ticaret için yurtdışı
pazarlarından fuar haberlerine, yeni Türk Ticaret Kanunu ile vergi mevzuatı
değişikliklerine ve inovasyondan teknogirişim girişimciliğe kadar pek çok
konuda bilgilendirici binlerce video bulunuyor.
Melek Yatırım Platformu
TEB
Melek yatırım yapmak isteyen, varlık sahibi, yenilikçi, farklı
alternatifleri yatırım alanında değerlendirmeye açık, vizyoner bireyleri
girişimlerle bir araya getirmeyi amaçlayan bir platform. TEB Özel Melek Yatırım
Platformu sadece yurtiçinde değil, yurtdışında melek yatırım statüsünde yatırım
yapılabilecek projeleri de müşterilerinin görüşüne sunuyor ve tecrübeli melek
yatırımcılar ile tanışıp deneyimlerini paylaşabilecekleri bir platform
yaratıyor.
Forex Eğitimleri
İNTEGRAL MENKUL DEĞERLER
Her gün online olarak katılımlara açık olan Forex Eğitimleri forex analizleri,
ekonomik gelişmelerin yorumlanması, işlem platformu ve kârı maksimize etmek
adına verilecek işlem taktiklerinden oluşan konu ile ilgili soruların anlık
olarak cevaplanabildiği kapsamlı eğitim online programı.
Ulusal Eczane Akademisi
PFIZER
Eczacıların mesleki gelişimlerine katkıda bulunmayı hedefleyen toplantıların
ilki İstanbul, Kocaeli, Mersin, Adana, İzmir, Balıkesir, Uşak, Ankara, Konya,
Samsun, Tokat, Kayseri ve Hatay gibi 24 farklı ilden yaklaşık 100 kadar
eczacının katılımıyla gerçekleşti. İlk kez bu yıl düzenlenen Ulusal Eczane
Akademisi toplantıları daha önce Pfizer Eczane takımı tarafından bölgesel
olarak düzenlenirken, toplantıların artık ulusal çapta ve daha geniş kapsamlı
olması hedefleniyor.
Hedef 20 Bin Kadın
DOĞUŞ GRUBU
Toplumda önemli bir yere sahip olan kadınların aile ekonomisinde söz sahibi
olmak üzere bilinçlenmesi ve paranın idaresi için finansal okuryazar olabilmesi
için Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi,
İSMEK, Doğuş Grubu ve Para Durumu işbirliğinde başlatılan proje kapsamında 2013
yılında İSMEK’li 20 bin kadın kursiyerin finansal okuryazar olması amacıyla
seminerler düzenleniyor.
http://satiskocum.blogspot.com.tr