ARAŞTIRMA
ÇÖZÜMLERİ
Bu bölümde içinde
bulunduğunuz durum ve ihtiyaçlarınız doğrultusunda en doğru pazarlama araştırma
yöntem ya da modelinin hangisi olacağını ve çözüm önerilerini bulabilirsiniz.
1-
|
Müşterilerim memnun mu?
|
2-
|
Ürünüm nerede, ne
kadar, ne zaman kullanılıyor? |
3-
|
Tüketicilerim kimler,
ne tür insanlar? |
4-
|
Yeni ürünüm başarılı
olacak mı? |
5-
|
Yeni paket, isim ya da ambalajım nasıl olmalı? |
6-
|
Ürünüm için do?ru fiyat
nedir? |
7-
|
Markam ne derece güçlü?
|
8-
|
Çalışanların memnun mu?
|
9-
|
Mü?terilerim gerçekte
ne görüyor? |
10-
|
Nasıl bir kurumsal
kimliğim ve imajım var? |
11-
|
Acaba bayilerim etkin
ve başarılı mı? |
12-
|
Reklamım istediğim
etkiyi yaratacak mı? |
13-
|
Reklamım yayınlanıyor
ama ne derece etkili? |
14-
|
Reklamım istediğim
hedeflere ulaştı mı? |
15-
|
Sponsorluk faaliyetim
nasıl gidiyor? |
16-
|
Promosyon faaliyetlerim
istedi?im etkiyi yarattı mı? |
17-
|
Ya anket formu ile
öğrenemeyeceklerim? |
18-
|
Diğer ülkelere açılmak
istiyorum? |
19-
|
Medyada kim ne yapıyor
merak ediyorum? |
|
KURUMSAL İMAJ ARAŞTIRMALARI:
Çağdaş organizasyonların
karşılaştıkları temel sorunlardan biri, toplumun onu nasıl algıladığı ile
ilgilidir. İngilizce "Perception" olarak adlandırılan
"algılama"", çevremizdeki her şeyi girdilere bağlı olarak
anlamlı bir çerçeve oluşturmak üzere seçmek, ayıklamak, organize etmek ve
onları yorumlamak için kullanılan yöntemler olarak tanımlanabilir. Gün geçtikçe
kuruma ilişkin mesajlar, gereksinmeler hiyerarşisinin tepesine doğru çıkmakta
olan kişiler tarafından süzülmekte, bu da kurumları, bu filtrenin içinden
geçebilecek yeni mesajlar yaratmaya yönlendirmektedir.
Dolayısıyla imaj, kurumsal işleyiş için iki nedenden dolayı önemlidir.
Birincisi, bağlılıkları ortaya çıkarmak ve sürdürmek için gerekli bilgileri
sunarken, ikincisi örgütün sürekliliği için önemli olmaktadır. Çünkü,
örgütlerin yaşam olasılıklarını yükselten imaj, kurumların ürün ve
hizmetlerinin satın alınabilmesini ve örgüte olan memnuniyeti önemli derecede
etkilemektedir.
Dolayısıyla kurum ve kuruluşların iş başarısını ilgilendiren ve etkileyen tüm birey
ve grupların nezdinde söz konusu kurumun "dışarıdan görünen yüzünü"
daha iyi anlamak ve tanımlayabilmek için yapılan araştırma tekniklerine
"kurumsal imaj araştırmaları" demekteyiz. Kurumsal imaj
araştırmalarında hedef, birey ve gruplarla fokus grup toplantıları veya
derinlemesine mülakatlar yapılır ancak bu görüşmelerde soyut imgelere
ulaşabilmek için farklı projektif teknikler uygulanır.
Kavram Testleri:
Kavram testleri yeni veya
geliştirilen bir ürünün "iletişim aracının" belirlenmesi ve ürünün
"denenme potansiyelinin" ölçülmesi için kullanılan bir yöntemdir.
Yeni veya geliştirilen bir
ürün için amaç, tüketicinin üründen beklentileri ve ihtiyaçları ile ürünün
sahip olduğu özelliklerin birbiri ile örtüşüp örtüşmeyeceğinin ve bu ürün
tanımının hedef kitlede deneme isteği uyandırıp uyandırmayacağının test
edilmesidir. Kavramın nasıl algılandığı ve ihtiyaçlara cevap verip vermeyeceği
bu araştırma ile açığa çıkar.
Kavramda tüketicilerin
ürünle ilgili öğrenmek isteyecekleri bilgilere ve aynı zamanda iletişim ve
reklam kampanyasının içeriğine ya da mesajlarına yer verilir. Daha sonra bu
unsurlara yönelik olarak tüketicilerin reaksiyonu alınır ve ürün
özelliklerinden yola çıkılarak ürünün potansiyel deneyicileri belirlenmiş olur.
Kavram çalışmalarında yeni
ürün fikri, mevcut ürün değişikliği, fiyatı, markası, paket
görüntüsü vs. test edilebilir. Kavramda yer alan noktaların beğenilenler ve beğenilmeyenler,
satın alma isteği yaratanlar ve yaratmayanlar şeklinde ayrıştırılması ve analiz
edilmesi mümkündür.
MÜŞTERİ
MEMNUNİYETİ:
Amacı:
Müşteri Memnuniyeti Araştırmalarının amacı mevcut ve potansiyel
müşterilerinizin sizin ürün ve hizmetlerinizden ve rakiplerinizin ürün ve
hizmetlerindan ne derece memnun olduklarını, varsa memnun olmadıkları konuların
neler olduğunu öğrenmenizi sağlar.
Muhtemel
memnuniyetsizliklerin ve şikayetlerin öğrenilmesi
pazarlama aktivitelerini ve satışı doğrudan etkileyecek olması sebebiyle çok
önemli bir konudur. Bu tür çalışmaların diğer amacı ise mevcut memnun
müşterilerin varlığını sürdürmek ve memnuniyet derecelerini arttırma yönünde ne
tür çalışmalar yapılması gerektiğini ortaya çıkarmaktır.
Nasıl
Gerçekleştirilir: Müşteri memnuniyeti çalışmaları kalitatif ve kantitatif
araştırma teknikleri birlikte kullanılarak gerçekleştirilir. İlk aşamada hedef
kitle ile kalitatif araştırmalar gerçekleştirilerek, ya da hotline, müşteri
hattı vs. gibi tüketicilerin kendilerini ifade ettikleri ortamlarda birikmiş
veriler analiz edilerek anket formu hazırlıklarına başlanır. Anket formunun gerçek
tüketici istek ve şikayetlerini yansıtması gereklidir. Daha sonra mevcut ve
potansiyel müşteriler ile gerçekleştirilecek kantitatif araştırma ile
deneklerin memnuniyet dereceleri, memnun olmadıkları konular, neden memnun
olmadıkları, talepleri, şikayetleri vs. derlenir.
Müşteri Memnuniyeti Araştırması Sonucunda:
·
Daha zor ve masraflı olan
yeni müşteri bulma aşamasına henüz gelmeden mevcut müşterilerinizin elde
tutulması için gerekli olanları öğrenebilir ve önlemler alabilirsiniz
·
Mevcut hizmet
anlayışınızı ve sürecinizi rakiplerinizinki ile karşılaştırabilirsiniz
·
Müşterilerinizin ne
istediği hızlı ve doğrudan öğrenebilirsiniz
·
Yeni müşteri kazanmanın
yollarını belirleyebilirsiniz
ÇALIŞAN
MEMNUNİYETİ:
Amacı:
Çalışan memnuniyeti araştırmasında amaç, sürekli olarak hedef kitleniz ve çözüm
ortaklarınızla temas ve iletişim halinde olan çalışanlarınızın çalıştıkları
firma ve ortam hakkındaki değerlendirmelerini almak, genel memnuniyet
seviyelerini ölçmek ve var ise memnuniyetsizlik sebeplerini ortaya çıkarmaktır.
Nasıl
Gerçekleştirilir: Çalışan memnuniyeti çalışmaları kalitatif ve kantitatif
araştırma teknikleri birlikte kullanılarak gerçekleştirilir. İlk aşamada
kalitatif araştırmalar gerçekleştirilerek ya da şirket içinde mevcut şikayet ve
öneri toplama yolları ile derlenmiş veriler incelenerek anket formunun gerçek
çalışanların önem verdikleri konuları içermesi sağlanır. Ardından çalışanlar
ile gerçekleştirilen kantitatif araştırma ile çalışanların memnuniyet
dereceleri, memnun olmadıkları konular, neden memnun olmadıkları, talepleri,
şikayetleri vs. derlenir. Bu çalışmada en önemli konu gizliliktir: Bu yüzden
anketler, çalışanları deşifre edebilecek hiçbir bilgi alınmadan
gerçekleştirilir.
Çalışan Memnuniyeti Araştırması Sonucunda:
·
Şirket içinde
çalışanlarınızın sesine kulak verip, onları daha yakından tanıyabilir
·
Muhtemel krizleri
öngörebilir
·
Yetişmiş insan kaybını
engelleyebilir ve aynı zamanda yeni çalışan bulma ve yetiştirme masraflarınızı
en aza indirmenin yollarını belirleyebilir
·
Çalışan-müşteri
iletişiminin daha sağlıklı yürümesini sağlayabilir
·
Ekip ruhunu güçlendirir
·
Mevcut çalışan
memnuniyetsizliğini ortadan kaldırmaya yönelik unsurları ve çalışmaları tespit
edebilirsiniz.
Reklam
Etkinlik Araştırmaları:
Amacı: Reklam Etkinlik
Araştırmalarının başlıca iki amacı vardır;
·
Birincisi reklam konsept
ya da materyallerini yayın öncesi test ederek reklamın ne derece başarılı
olacağını tespit etmek. Burada amaç mümkün olan en başarılı yani en ikna edici
reklam kampanyasını hedef kitleye sunmaktır.
·
İkincisi ise reklamın
yayın sonrası ne derece etkin ve başarılı olduğunu tespit etmektir. Burada ise
amaç, reklam yayınlandıktan sonra ya da yayınlandığı süre boyunca öngörülen
başarıyı yakalayıp yakalamadığını takip etmek ve gerekiyorsa revizyon
ihtiyaçlarını belirlemektir.
Nasıl Gerçekleştirilir:
Reklam Etkinlik Çalışmaları gerek kalitatif gerekse kantitatif araştırma
teknikleri ile gerçekleştirilebilir. Kalitatif reklam testlerinde genelde grup
tartışmaları ve derinlemesine mülakat yöntemleri uygulanırken, kantitatif
Reklam Etkinlik Çalışmalarında pre-test, pot-test, Adtrack gibi model ve
yöntemler uygulanabilir. Aynı isimli linklerde bu üç ayrı Reklam Etkinlik
Araştırması yöntem ve modeli detaylı bir şekilde açıklanmıştır.
Pre Test:
Amacı:
Pre-test çalışmalarının amacı reklam kavramının ya da materyalinin (storyboard,
animatic, bitmiş film vs.) hedef kitle ile buluşmadan önce elde edeceği başarı
derecesinin ölçümlendirilmesi ve gerekiyorsa kavram ya da reklamın revize edilmesidir.
Amaç, en optimum reklam ile hedef kitleye ulaşmaktır. Optimum reklamın yayın
öncesi elde edilmesi çok önemli bir unsurdur çünkü reklam yayına girdikten
sonra geri dönüşü zor ve maliyetli bir aşamaya geçilmiş olacaktır.
Nasıl Gerçekleştirilir: Pre-testler kalitatif ve kantitatif yöntemlerle
gerçekleştirilir. Kalitatif tekniklerden yaygınca kulanılan grup tartışmaları
ve derinlemesine mülakat yöntemleridir. Bu yöntemlerde denekler kalitatif
olarak gördükleri reklam ile ilgili değerlendirmelerde bulunurlar. Kalitatif
pre-testlerde amaç, daha çok reklam ve hedef kitle buluşmasının niteliksel ve
psikolojik derinliklerine inmek ve muhtemel başarı ya da başarısızlık
nedenlerini derinlemesine incelemektir.
Kantitatif pre-test çalışmalarında ise ORS gibi modeller ya da Ad hoc, yani
firma / ürün ihtiyaçlarına özel tasarımlanmış pre-test yötemleri uygulanır.
Kantitatif pre-test yöntemlerinde reklam kavram ya da materyali hedef kitle ile
buluşturulur ve yüz yüze gerçekleştirilen anketlerle hedef kitlenin kantitatif
değerlendirmeleri alınır. Elde edilen sayısal ve istatistiki veriler, reklam
filminin yayınlanıp yayınlanmaması, ya da gerekli ise revize edilmesi ve
geliştirilmesi gibi konularda reklam ajansı ve reklamverene ışık tutar.
Kantitatif reklam testleri çoğunlukla merkezi kapalı alanlarda, stüdyolarda ya
da stüdyo ortamı sağlanmış otobüs / minibüslerde gerçekleştirilir.
Tamamlanmış film testlerinde gerçek yayın ortamına uygun bir format (örneğin
bir reklam kuşağı ya da bir dizi film ortasında reklamın yayınlanması vs.)
uygulanır.
Pre-test Sonucunda:
·
Yayın öncesi reklam
kavram ya da materyallerinizi optimize edersiniz.
·
Reklam ile elde
edeceğiniz yaklaşık beğeni, ikna olma, farklılık vb. oranları öngörebilirsiniz.
·
Reklamlarınızın satın
alma eğilimini ne derece değiştirme gücü olacağını yaklaşık olarak
ölçümleyebilirsiniz (diğer etkenler hariç tutularak).
·
Reklam filmlerinizi hedef
kitlenin beğenisi ve istekleri doğrultusunda revize edebilirsiniz.
·
Reklamlarınızı henüz
yayına girmeden optimize ederek bütçenizi en efektif şekilde kullanmış
olursunuz.
·
Reklam medya planı
konusunda daha isabetli kararlar alabilirsiniz.
·
Reklamın marka imajı ve
konumu üzerindeki etkisi hakkında öngörü kazanabilirsiniz
POST
TEST:
Amacı:
Post-test çalışmalarının amacı, reklamın yayın sonrası ne derece etkin ve
başarılı olduğunu tespit etmektir. Burada amaç, reklamın yayınlandıktan sonra
ya da yayınlandığı süre boyunca öngörülen başarısını yakalayıp yakalamadığını
tespit etmek ve gerekiyorsa medya planı ya da reklamda revizyon ihtiyaçlarını
belirlemektir. Post-test çalışmalarına ihtiyaç duyulmasının sebebi; reklam
başarısının sadece reklam içeriği ve materyalinin başarısına bağlı olmaması
aynı zamanda medya planı, hedef kitle reaksiyonları, rakip reklamlar, ekonomik
ortam, marka tercihleri vs. gibi daha birçok faktörden de etkileniyor
olmasıdır.
Nasıl Gerçekleştirilir: Post-test çalışmaları genellikle kantitatif
yöntemlerle gerçekleştirilir. Reklam kampanyası sırasında ya da bitiminde
periyodik olmayan bir ya da birkaç seferlik bir değerlendirme elde etmek
isteniyorsa ad hoc bir post-test çalışması gerçekleştirilir. Reklam kampanyası
sırasında periyodik bir etkinlik ölçümlemesi elde edilmek isteniyorsa bu
durumda Adtrack gibi "Tracking" tarzı bir çalışma gerçekleştirilir.
Kantitatif çalışmalar reklam materyalinin/filminin gösterilmesinin gerektiği
durumlarda yüz yüze reklam materyalinin gösterilmesi gerekmeyen durumlarda ise
anket formunun uzunluğuna göre telefonla ya da yüz yüze gerçekleştirilir.
Post-test Sonucunda:
·
Post-test sonucunda yayın
sonrası reklamın ne derece öngördüğünüz hedeflere ulaştığını tespit
edebilirsiniz
·
Reklamın marka imajı ve
konumu üzerindeki etkisini ölçümlendirebilirsiniz
·
Gerekiyorsa reklam
filmlerinizi hedef kitlenin beğenisi ve istekleri doğrultusunda revize
edebilirsiniz
·
Yine gerekiyorsa
reklamınızın medya planını revize etmenizi sağlayacak veriler elde edersiniz
·
Kısaca reklam için
harcanan emek ve bütçenin ne derece geri döndüğünü yaklaşık olarak
görebilirsiniz.
Marka Değeri:
Markalar, günümüzde
işletmelerin en önemli ve en uzun vadeli sermayeleri haline gelmiştir. Brand
Metrics başlıca marka değerinin tespit edilmesi olmak üzere marka kişiliğinin
belirlenmesi, marka imaj haritasının çıkarılması, markaların güçlü ve zayıf
yanlarının tespiti ve pazarın ve tüketicilerin genel durumu ve hareketlerinin
irdelenmesini sağlar.
Brand Metrics modeli ile
markalar pazarda nerede durduklarını, rakipleri ile aralarındaki farklılıkları,
tüketicilerin beklentilerini ve markaları açısından gelişme alanlarını tespit
esderler. Bu da markalara yapılacak yatırımların yönlendirilmesi ve
önceliklerin belirlenmesi açısından çok önemlidir. Detayda bakıldığında ise
model, reklam ve diğer tüm iletişim faaliyetlerinde kullanılacak
parametrelerin, değerlerin ve potansiyelin belirlenmesini sağlar.
Özetle, Brand Metrics
markanın ve genel olarak pazarın mevcut durumunu tespit ederken, pazar ve
markanın geleceği hakkında da öngörü kazandırır.
Brand Metrics, dayanıklı
tüketici malları, hızlı dönen tüketici malları ve hizmet sektörü de dahil olmak
üzere markanın ve markalaşmanın var olduğu tüm sektörlerde uygulanabilir. Brand
Metrics kantitatif bir araştırma modelidir ve yüz yüze anket yöntemi ile
yürütülür. Brand Metrics anket formu tüm dünyada ortak olarak kullanılan
standart bir formata sahip olmasına rağmen, sektör ve marka farklılıklarına
yönelik eklemelere ve taleplere de açıktır.
Brandmetrics marka
değerinin tespit edilmesinde, marka kişiliğinin belirlenmesinde, imaj
haritasının çıkartılmasında, markanın güçlü ve zayıf yanlarının tespitinde,
pazarın ve tüketicilerin genel durumunun tespit edilmesinde faydalıdır.
İmaj Araştırması
İmaj araştırmaları iç ve dış çevrelerin kurumla ilgili düşüncelerini, kurumun
Halkla İlişkiler faaliyetleri konusunda ne düşündüklerini ortaya koymak,
böylelikle gelecekte neler yapılması gerektiğine ilişkin ipuçları elde
edebilmek amacıyla yapılmaktadır. İmaj araştırmalarında ilk adım kurumun iç
çevrelerini (çalışanlarını) ve dış çevrelerini (müşteriler, bayiler, ham madde
sağlayanlar, ortaklar vb.)
önem derecelerine göre sınıflandırarak sıralamaktır. Bunu yapabilmek için
kurumun önemli yönetilicileriyle yüz yüze görüşmeler yapmak gerekir. Söz
gelişi, bir eğitim kurumu için dış çevreleri; önem sırasına göre öğrenciler,
veliler, kurumun bağlı bulunduğu diğer kuruluşlar olarak sıralayabiliriz.
İmaj araştırmalarında ikinci safha ise, bu kitlelerin kurumu nasıl
gördüklerinin, kurumla ilgili düşüncelerinin öğrenilmesidir.
İMAJ ARAŞTIRMALARI
Marka ya da
firmaların özelliklerine göre toplumsal yansımalarını ve bu yansımaların pazar
payına etkisinin tespit edilmesidir.
İmaj Araştırmaları
Tüm firmalar, markalarının hedef aldıkları tüketicilerce
tanınmasını ve sonucunda da ürün ve hizmetlerinin tercih edilmesini
isterler. Daha fazla tanınmak ve ürünlerini daha fazla tükettirmek için,
firmalar pazarlama faaliyetlerinde bulunmakta ve tüketicilerin gözünde kendi
konumlarını belirlemektedirler
İmaj araştırmalarının ilk aşamasında, rakip markalarla beraber
iletişim gücü ve tüketim düzeyi rakiplere kıyaslamalı olarak elde
edilmektedir. Elde edilen bulguların neticesinde, sektördeki herbir
markanın, güçlü ve zayıf yönleri ortaya çıkarılarak, markalar için stratejik
öncelikler tespit edilmektedir.
İkinci aşamada
herbir markanın tüketiciler tarafından hangi kriterlerle bütünleştirildiği
ortaya konulmaktadır. Markaların reel rakiplerinin ve potansiyel
rakiplerinin yanısıra, tüketici gözündeki rakiplerinin de bilinmesi alınacak
pazarlama kararlarında önem arz etmektedir. İmaj araştırmalarında herbir
markanın konumlandığı imaj kriterlerinin yanısıra tüketici gözündeki rakipleri
de ortaya çıkarılmaktadır. Hiçbir firmanın konumlanmadığı ya da
konumlanamadığı kriterlerdeki fırsatlar bulunurken, hedef alınan kurum ve marka
imajında konumlanmış rakiplerin oluşturduğu tehditlerde ortaya
çıkarılmaktadır.
Son aşamada imajın
pazar payına etkisi bulunmaktadır. Method Research Company’nin
geliştirmiş oldugu MIS (Method Image Set) modeli ile ihtiyaç duyulan stratejik
bilgilere ulaşılmaktadir.
Nuran Yıldız
İmaj
Araştırmaları Üzerine Bir İnceleme", Türkiye’de İletişim Araştırmaları Sempozyumu, Ankara
Üniversitesi, 20-21 Ekim 2005, (yeni iletişim ortamında, VCD olarak
basılı) bildiri.
o
Kurum İmajı ve Algı Araştırması Nedir?
§ Firmanın vermek istediği kurum ve marka imajının nasıl
algılandığı,
§ Hedef kitle bazında oluşan kurum ve
marka imajının ne olduğu,
§ Rakip markaların imajının etkinliği,
§ Karşılanmış ya da karşılanmamış tüm
ihtiyaç, istek ve beklentilerin belirlenmesini,
§ Marka sadakati oranının tespit
edilmesini sağlar.
Getirisi :
§ Kurumun bilinirlilik düzeyi ölçülür,
§ Müşteri beklentilerinin belirlenmesi
sağlanır,
§ Müşteri gözünde kurumun konumu
belirlenir,
§ Markanın güçlü ve zayıf yönleri
ortaya çıkar,
§ Ürün ve hizmet kalitesini arttıracak
yolların belirlenmesine yardımcı olur,
§ Doğru markalaşma stratejisinin
geliştirilmesini besler,
§ Reklam ve pazarlama stratejilerinin
belirlenmesine yardımcı olur.
1. İmaj
İmaj sosyal ve psikolojik yönleri de olan bir
kavram olarak pazarlama ve tüketici
davranışları açısından incelenmektedir. İmaj aynı zamanda,
destinasyon pazarlamasına
ilişkin olarak, bugüne kadar üzerinde en çok çalışılan konulardan
birisi olmuştur.
(Stepchenkova ve Morrison, 2008). Kim ve Richardson (2003)’e göre
imaj,
destinasyona yönelik izlenim, inanış, düşünce, beklenti ve
hislerin bir toplamı olarak
ifade edilebilir (Kim ve Richardson, 2003).
Rızaoğlu’na (2004) göre imaj, bir dizi
bilgilenme süreci sonucunda kişinin
geliştirdiği ve sürdürdüğü nesnel ve öznel bilgi ve yargıların
toplamıdır. İmajın kişinin
tutum ve davranışları üzerinde belirleyiciliği vardır. İmaj
turistik tanıtım açısından son
derece önemlidir. Olumlu bir turistik imaja sahip olunması
uluslararası turizm
hareketliliklerini biçimlendiren önemli bir etkendir.
İmajın bir başka tanımı ise şöyledir; “Bir konu,
bir kuruluş, bir kişi, bir ülke veya
ürünle ilgili imaj basit bir tanımlamayla, hedef kitleyi oluşturan
bireylerin
çoğunluğunun bir ülke, konu veya ürün (marka) ile ilgili
düşünceleri ve değer yargıları
olarak ifade edilebilir”.
Oral (1994) ise imajı şu şekilde tanımlamıştır;
bir ülkenin veya bölgenin turizm
için çekicilik taşıyan her türlü olanağını içermektedir ve hitap
edilen şahıs veya kitlenin
hafızasında uzun zaman yer etmektedir. Bunun yanı sıra, her
hatırlayışta bellekte belirli
bir eşyayı, maddeyi, hizmeti canlandırabilecek şekil, slogan,
resim, yazı gibi olgular
olarak tanımlanmaktadır. Diğer bir deyişle imaj, o ülkenin
ziyaretçileri çekmeye, aynı
zamanda daha fazla harcama yapmalarını sağlayan bir resim
görüntüsüdür. Bu nedenle
imaj, endüstriyel yaşamın çirkinliklerini ortaya çıkardığı gibi
potansiyel turistin ilgisini
çekmek için sahip olunan bazı avantajlar ve olanaklarla ilgili
bilgilerde vermektedir.
İmaj çok farklı düzeylerde fonksiyonlar yerine
getirir; düşüncelerin ve mesajların
iletilmesinde kullanılan birkaç pratik yoldan birisidir, belirli
yerler ve ürünler
hakkındaki mesajların iletilmesi, ürünlerin ve mekânların yeniden
tanımlanması ve
yeniden konumlanmasında kullanılabilir. Yeniden tanımlama ve
konumlandırma her
zaman gerçekleşmemekte, ürünlerde değişiklik meydana getirildikten
sonra söz konusu
olmaktadır. Son olarak imaj, ürünler, mekânlar ve insanlar
hakkındaki algılamaların
olumludan olumsuza, olumsuzdan olumluya
dönüştürülmesinde etkili olabilir.
1.
Niteliksel
(Kalitatif) Yöntemler
Hedef kitleyi tanımaya, anlamaya ve anlatmaya yönelik
araştırmalardır. Amaç, sayısal sonuçlar elde etmek değil, incelenen konuyu daha
derinden anlamak ve olaylara hedef kitlenin gözünden bakmaktır.
Nitel araştırmayı, gözlem, görüşme ve
doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların
ve olayların doğal ortamda gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına
yönelik nitel bir sürecin izlendiği araştırma olarak tanımlamak mümkündür.
Nitel araştırmalarda, sayısal verilere, çoğunluk ya da azınlık fikirlerine
ulaşmak amaç değildir. Nitel araştırmada, nicel araştırmadaki gibi tutum ve
davranışların yönü değil ağırlığı ölçümlenmektedir. Tutum ve davranışların
altında yatan etkenlerin sebepleri ayrıntılı biçimde irdelenmektedir.
Araştırılan konuya, ilgili bireylerin bakış açısıyla
görebilmeyi ve bu bakış açısıyla oluşan süreçleri ve etkenleri ortaya koymaya
olanak vermektedir. En sık kullanılan nitel araştırma yöntemlerinden gözlem ve görüşme sosyal olguların bu değişkenliğini
ve hareketliliğini, kırılma noktalarını bir an bile olsa yakalamaya ve anlamaya
yöneliktir.
Nitel Araştırmada üç tür veri toplanmaktadır:
Çevresel Veriler
Bu tür veriler sürece ve algılara ilişkin verilere temel
teşkil eder ve diğer ortamlarda karşılaştırma olanağı sağlar.Araştırmanın yer
aldığı sosyal, psikolojik, kültürel, demografik ve fiziksel özelliklere
ilişkindir.
Süreçle İlgili Veriler
Araştırma sürecinde olup bitenleri ve bunların araştırma
grubunu nasıl etkilediğine ilişkindir.
Algılara İlişkin Veriler
Araştırma grubunun süreç hakkında düşündüklerini kapsar.
Nitel araştırmaların kullanıldığı yerler:
o Yeni Ürün Geliştirme
o Kullanım ve Davranış Araştırmaları
o Ambalaj Testleri
o Tutum Araştırmaları
o Reklam Testleri
o İmaj Araştırmaları
o Personel Tutum Ve Motivasyon Araştırmaları
o Promosyon Değerlendirme Testleri
Nitel Araştırmalarda dört temel yöntem
kullanılır:
1. Görüşme
a. Odak Gruplar (Focus Groups)
b. Derinlemesine görüşmeler
2. Gözlem
3. Doküman İncelenmesi
4. Projeksiyon Yöntemi